Frågetråden om dämparservice

Följ dessa manualer:

och denna

5wt olja kan man få från vilken seriös cykelverkstad som helst i en liten flaska mot betalning. Kan du inte få det är cykelaffären samt cykelverkstaden inte seriös. Exempel på seriös cykelaffär serviceverkstad där man kan få fox 5wt olja på liten flaska är Trek Service verkstad i Göteborg =). Spruta som man kan använda för att fylla på oljor i dämpare är exempelvis shimanos luftningskit för skivbromsar för MTB osv. Gör dock rent sprutan först! Inte bra att blanda oljor.

Rebounden slutade fungera för ett tag sen på min Rockshox Reba 100mm. Skruvade isär idag och där är en svart liten skruv i botten på det silvriga som ser knäckt ut. Hittar massa delar till luftsidan att beställa men denna lyckas jag inte med. Tips på vart man kan beställa mottages gärna.
116348901_923332478078625_3059155982565782663_n.jpg

Allt talar för att de ska passa när jag läser måtten som uppges. Och skulle de inte göra det så är det inte jättemycket pengar det handlar om.
Kan ju följa upp det här, det var inga problem alls. Väldigt smidiga att arbeta med och kändes spontant bättre än den gamla sorten. Har inte hunnit cykla än dock.

Är det någon som ens fått in sina grejer till Racing Bike Sweden? Försökte med en gaffel i våras, fick ganska snabbt svar att om jag var intresserad skulle jag svara med namn och adress för att få en fraktsedel.
Sen gick det 1 månad innan jag fick svar om jag fortfarande var intresserad...
Kan till viss del fatta när det var i den perioden då Järvsö stängde sin service och det var högtryck.

Så nu tänkte jag försöka igen med en bakdämpare. Frågade förra veckan om jag kunde boka tid. Hyffsat snabbt svar igen, att jajemän vi kan boka in dig nästa vecka, svara med namn och adress så skickar vi en fraktlapp.
Som den jävla idiot man är så tänker man att "om den ska hinna komma fram redan till nästa vecka då är det bäst att jag plockar av den nu så den är färdig att skickas direkt när jag får fraktsedeln"

Nu har dämparn legat nerpackad i kartong i 5 dagar men fortfarande tyst som i graven från RBS

Min sons FS har en Marzocchi 350 espresso med 35mm innerben som jag tänkte göra en service på. Min fråga är om Rockshox 35mm service kit passar? Hittar förvisso dom rätta skf dust wipers men till ett väldigt högt pris på nån halvskum sida..

Min sons FS har en Marzocchi 350 espresso med 35mm innerben som jag tänkte göra en service på. Min fråga är om Rockshox 35mm service kit passar? Hittar förvisso dom rätta skf dust wipers men till ett väldigt högt pris på nån halvskum sida..

RS passar dåligt dessvärre, kör SKF eller Enduro Fork Seals i den, helst SKF.

Är det någon som ens fått in sina grejer till Racing Bike Sweden? Försökte med en gaffel i våras, fick ganska snabbt svar att om jag var intresserad skulle jag svara med namn och adress för att få en fraktsedel.
Sen gick det 1 månad innan jag fick svar om jag fortfarande var intresserad...
Kan till viss del fatta när det var i den perioden då Järvsö stängde sin service och det var högtryck.

Så nu tänkte jag försöka igen med en bakdämpare. Frågade förra veckan om jag kunde boka tid. Hyffsat snabbt svar igen, att jajemän vi kan boka in dig nästa vecka, svara med namn och adress så skickar vi en fraktlapp.
Som den jävla idiot man är så tänker man att "om den ska hinna komma fram redan till nästa vecka då är det bäst att jag plockar av den nu så den är färdig att skickas direkt när jag får fraktsedeln"

Nu har dämparn legat nerpackad i kartong i 5 dagar men fortfarande tyst som i graven från RBS

Jag önskar dig lycka till.

Behöver lite råd. Håller på att serva min Rockshox Monarch Plus från 2018. Beställde detta service kit https://www.bike24.com/p2185081.html som jag antog skulle innehålla allt jag behövde.
Enligt Rockshox service manual ska o-ringen på både "IFP resevoir cap" och själva IFPn bytas (sidan 26-27 i manualen https://www.sram.com/globalassets/d...monarch-plus-rc3-r-service-manual-english.pdf). Men i kittet så finns det bara en sådan o-ring och tittar man på bilden på bike24 så tolkar jag det som att det bara är en sån o-ring med i kittet.
Någon som vet om båda o-ringarna ska ingå?
Känns ju jävligt surt att montera ihop dämparen med en gammal o-ring. Anledningen till att jag gjorde storservicen på den nu är att den fått luft i sig. Om man nu skulle skruva ihop den ändå så tänker jag att det är viktigare att byta o-ringen på IFP än på cappen. Vad tror ni?
Någon som vet var kan man få tag på o-ringar i Linköping? Hur mäter man en o-ring? Är det diameter på mitten och tjocklek?

Det är otroligt sällan o-ringen i locket ger sig, 100% byt o-ringen på IFPn.

Skulle o-ringen i locket vara dålig så märker du det omedelbart när du trycksatt om du kör ett vattentest, och då är det en smal sak att skifta den.

Det är otroligt sällan o-ringen i locket ger sig, 100% byt o-ringen på IFPn.

Skulle o-ringen i locket vara dålig så märker du det omedelbart när du trycksatt om du kör ett vattentest, och då är det en smal sak att skifta den.
Låter som jag tänkte rätt då :)
Vid noggrannare granskning av reservdelskatalogen så verkar det stämma att o-ringen till IFP locket inte ingår i service kittet. Märkligt när det står i manualen att man ska byta den.
Upptäckte också att service manualen inte innehåller hur man byter o-ringar och annat i tex rebound ratten. Men det ingår massa o-ringar, fjädrar och grejer i kittet.

Låter som jag tänkte rätt då :)
Vid noggrannare granskning av reservdelskatalogen så verkar det stämma att o-ringen till IFP locket inte ingår i service kittet. Märkligt när det står i manualen att man ska byta den.
Upptäckte också att service manualen inte innehåller hur man byter o-ringar och annat i tex rebound ratten. Men det ingår massa o-ringar, fjädrar och grejer i kittet.

Manualerna är i regel bra, men kan lämna en del att önska i vissa avseenden.

Bristen på denna o-ring är lite märkligt ja, på jobbet har vi skaffat en stor påse med sådana
för det plingar i OCD-tarmen när man gör en service och den inte finns med.
Det åker även på nya bussningar på main piston, de ingår inte heller och det anser
jag vara lite fattigt.

Kan verkligen råda dig till att skifta tätningarna och fjädern i returdelen, det kommer ofta ner
skräp där och den övre av dem tenderar att ge sig på grund av det. Då blir det en fin fontän.

Om oringen som håller bottom out brickan inte längre håller brickan på plats, är det dax att göra helservice då? Undrade varför den var så slapp, och såg just GMBNs servicevideo av Super Deluxe, där Henry nämner att har man bottnat lite för många gånger, så manglar man oringen och den blir slapp.
Har jagat oljud, och misstänker att brickan ligger och skramlar när jag kör över något.

Manualerna är i regel bra, men kan lämna en del att önska i vissa avseenden.

Bristen på denna o-ring är lite märkligt ja, på jobbet har vi skaffat en stor påse med sådana
för det plingar i OCD-tarmen när man gör en service och den inte finns med.
Det åker även på nya bussningar på main piston, de ingår inte heller och det anser
jag vara lite fattigt.

Kan verkligen råda dig till att skifta tätningarna och fjädern i returdelen, det kommer ofta ner
skräp där och den övre av dem tenderar att ge sig på grund av det. Då blir det en fin fontän.
Jo, jag plockade bort returdelen så jag kunde byta fjädern och packningarna. Kändes onödigt att inte byta de sakerna när man ändå plockat ner dämparen så mycket.
Tiden rann iväg så I morrn blir det att fylla på olja och lufta. Förhoppningsvis hinner jag med en provcykeltur också.

Forfarande lite småirriterad över o-ringen till IFP locket, men det kommer säkert som du säger gå bra med den gamla.

Vilka bussningar är det du menar? Den som sitter på shimstacken? Funderade på varför den inte skulle bytas. Men den är ju lite annorlunda i färgen så tänkte att den kanske är gjort att hålla längre. Hmm, det var ju surt att den gärna skulle bytas också

Om oringen som håller bottom out brickan inte längre håller brickan på plats, är det dax att göra helservice då? Undrade varför den var så slapp, och såg just GMBNs servicevideo av Super Deluxe, där Henry nämner att har man bottnat lite för många gånger, så manglar man oringen och den blir slapp.
Har jagat oljud, och misstänker att brickan ligger och skramlar när jag kör över något.

Ja, dessvärre.

Deluxe/Super Deluxe har i högre grad problem med detta än Monarch/M+ hade IMHO, så det kan vara på sin plats att sätta dit en lite fetare o-ring när du har den isär. Original är lite tunn och lite slapp. ;)

Jo, jag plockade bort returdelen så jag kunde byta fjädern och packningarna. Kändes onödigt att inte byta de sakerna när man ändå plockat ner dämparen så mycket.
Tiden rann iväg så I morrn blir det att fylla på olja och lufta. Förhoppningsvis hinner jag med en provcykeltur också.

Forfarande lite småirriterad över o-ringen till IFP locket, men det kommer säkert som du säger gå bra med den gamla.

Vilka bussningar är det du menar? Den som sitter på shimstacken? Funderade på varför den inte skulle bytas. Men den är ju lite annorlunda i färgen så tänkte att den kanske är gjort att hålla längre. Hmm, det var ju surt att den gärna skulle bytas också

Ja, den som sitter på shimstacken ingår inte i något service kit och går ej att köpa separat från SRAM heller, om man inte köper en hel shimstack/tune kit. Vi sätter i eftermarknadsvarianter där det krävs, oftast är original i tillräckligt bra skick, men det händer att de är knas, och då blir man ju ledsen.

Men va fan! Ännu en sak som inte står i service manualen.

Edit: Det var alltså skittles i IFP som avsågs. Kanske inte blev så tydligt när jag gjorde nedan post

Senast ändrad:
Vad gör bleed porten på luftkolven?
20200823_122802.jpg

Känns som att den kan vara användbar men omnämns inte i manualen någonstans.

Edit: Den ska tydligen vara öppen när man sätter dit luftkolven på "main damper body". Känns ju ganska självklart egentligen. Gör om gör rätt.

Senast ändrad:
Vad gör bleed porten på luftkolven?
Visa bilaga 437781

Känns som att den kan vara användbar men omnämns inte i manualen någonstans.

Edit: Den ska tydligen vara öppen när man sätter dit luftkolven på "main damper body". Känns ju ganska självklart egentligen. Gör om gör rätt.

Du har ingen kolv i main damper body på din Monarch Plus, din IFP sitter i piggybacken.
Man rör generellt inte blödporten/plastkulan på de där, det är en del som är gemensam med vanliga Monarch (där den behövs)
Monarch Plus gör man luftfri genom skruven i änden på pistongen samt hålet i IFPn.

Du har ingen kolv i main damper body på din Monarch Plus, din IFP sitter i piggybacken.
Man rör generellt inte blödporten/plastkulan på de där, det är en del som är gemensam med vanliga Monarch (där den behövs)
Monarch Plus gör man luftfri genom skruven i änden på pistongen samt hålet i IFPn.
Nä, jag menade luftkolven, har ingen koll vad sakerna heter på svenska så det kanske inte var rätt benämning.
Hur som så tycker jag att det blev bättre andra gången när jag hade den skruven öppen och satte ihop den och sen blödde mha skruvarna du beskriver.
Men det kan ju bero på att det då fanns olja i diverse kanaler redan.
Körde en sväng på eftermiddagen och dämparen funkade finfint. Kul och lärorikt litet projekt.

Har en Rockshox Deluxe Ultimate-dämpare på min cykel, och enligt manualen ska o-ringar, tätningar och plastringar bytas var 50:e timme (ingår i 50hrs-kitet som man kan köpa). Att byta allt detta var 50:e timme blir en massa byten under en säsong, behövs det verkligen? Slits de så hårt?

Den olja som man ska smörja vid denna service (Maxima Extra 15w50 Suspension Oil), 2x 1ml, finns förutom i detta kit med alla reservdelar endast att köpa i 1l-förpackning, kan man ersätta med någon annan olja som kanske finns i en lite rimligare förpackning eller som används till gaffeln (RockShox 0w-30 Suspension Oil).

Har meckat med gafflar en hel del förut, men sällan med dämpare som jag lite naivt har tänkt bara går och går :)

Har en Rockshox Deluxe Ultimate-dämpare på min cykel, och enligt manualen ska o-ringar, tätningar och plastringar bytas var 50:e timme (ingår i 50hrs-kitet som man kan köpa). Att byta allt detta var 50:e timme blir en massa byten under en säsong, behövs det verkligen? Slits de så hårt?

Den olja som man ska smörja vid denna service (Maxima Extra 15w50 Suspension Oil), 2x 1ml, finns förutom i detta kit med alla reservdelar endast att köpa i 1l-förpackning, kan man ersätta med någon annan olja som kanske finns i en lite rimligare förpackning eller som används till gaffeln (RockShox 0w-30 Suspension Oil).

Har meckat med gafflar en hel del förut, men sällan med dämpare som jag lite naivt har tänkt bara går och går :)

50h är ju rekommendationen, men håller du rent och snyggt inuti så håller sleeve kitet längre än så, gör sleeve service ett par gånger per år så kommer det hålla ett bra tag.

Jag skulle tro att de flesta LBSer som kör en del gaffel/dämparservice har sådana små kuddförpackningar liggandes eller kan portionera ut från en 1-litare till dig.

50h är ju rekommendationen, men håller du rent och snyggt inuti så håller sleeve kitet längre än så, gör sleeve service ett par gånger per år så kommer det hålla ett bra tag.

Jag skulle tro att de flesta LBSer som kör en del gaffel/dämparservice har sådana små kuddförpackningar liggandes eller kan portionera ut från en 1-litare till dig.
Tack för svaret, det låter ju lite rimligare.

Ska kolla med någon LBS angående oljan. Jag tänkte att med tanke på att det var så lite, 2x 1ml, så skulle det kanske gå bra att byta ut oljan mot något annat man råkar ha hemma med någon annan viskositet, den ska ju mestadels smörja verkar det som.

Fett istället för olja?
Ja exakt, på själva pistongen alltså. En liten klick där, och spontant verkar det smörja väldigt bra när jag har öppnat burken. Antagligen fördelas fettet om lite och skapar en smörjfilm vid bottning samt när grejerna blir varma. På egen risk osv givetvis, men jag kör det på alla mina dämpare utan något problem som jag märkt iaf. Med det sagt, på vissa ramar där sidokrafterna är större kanske det är viktigare med vilken smörja man har. Kanske.

Har en fråga angående min Fox DPS EVOL Performance. Gjorde luftburksservice för i början av sommaren. Efter den tycker jag att den inte är lika bra som innan. Den blir hårdare efter att jag cyklat en bit. Känner man på själva benet blir det ganska varmt, vilket kan förklara hårdheten. Är sådan värmeutveckling normal på vanlig xc-stig eller har något blivit fel? Vet inte hur det var innan, om den blev varm innan också, eller om om det kan förklaras med att servicen sammanföll med sommar och högre temperaturer.

Kan tillägga att jag pumpat upp dämparen med tryckutjämning enligt Fox anvisningar. Ett antal gånger dessutom.

Har en fråga angående min Fox DPS EVOL Performance. Gjorde luftburksservice för i början av sommaren. Efter den tycker jag att den inte är lika bra som innan. Den blir hårdare efter att jag cyklat en bit. Känner man på själva benet blir det ganska varmt, vilket kan förklara hårdheten. Är sådan värmeutveckling normal på vanlig xc-stig eller har något blivit fel? Vet inte hur det var innan, om den blev varm innan också, eller om om det kan förklaras med att servicen sammanföll med sommar och högre temperaturer.

Kan tillägga att jag pumpat upp dämparen med tryckutjämning enligt Fox anvisningar. Ett antal gånger dessutom.

En vanlig sak jag observerat är att installationen av de vita styrringarna blivit tokig för vissa. Då kan de ligga klämda vid mellanväggarna och orsaka en hel del friktion.

Kära bullen.
Jag har en 2020 Pike Ultimate 140 mm som jag bytt airshaft på till nya C1 DebonAir 150 mm.
Köpte komplett airshaft eftersom jag ville gå upp 10 mm samtidigt, men jag ser att man lika väl bara hade kunnat köpa "seal head och nut" och byta på sitt befintliga airshaft om man inte vill ändra slaglängd.
Nu funderar jag på att testa 150 mm "gamla" DebonAir. Har läst något om hur C1 medförde mindre negativ kammare.
Tror ni att jag kan ta shaft-delen från 150 mm airshaften och "resten" från 140 mm airshaften?
Ja det funkar

Varför olika viskositet lower leg oil rock shox?

har på två hojar revelation och Yari de ska ha 0-30w i lower leg. Skulle nu till att serva Bluton på fatbiken då står det 15w lower leg?

samma på Reba (Bluto är ju en breddad Reba)

varför olika oljor i underbenen på olika modeller. Skiljer ju nada funktionsmässigt?

har i de andra gafflarna kört motorolja 5-30 kan jag göra det även i Bluton ?(smöra ska det ju bara göra) men varför specar rock shox olika på de olika modellerna?

Varför olika viskositet lower leg oil rock shox?

har på två hojar revelation och Yari de ska ha 0-30w i lower leg. Skulle nu till att serva Bluton på fatbiken då står det 15w lower leg?

samma på Reba (Bluto är ju en breddad Reba)

varför olika oljor i underbenen på olika modeller. Skiljer ju nada funktionsmässigt?

har i de andra gafflarna kört motorolja 5-30 kan jag göra det även i Bluton ?(smöra ska det ju bara göra) men varför specar rock shox olika på de olika modellerna?
Standardsvaret är väl att i ytterbenen kan du ha lite vad som helst, den ska ändå bara smörja.

Standardsvaret är väl att i ytterbenen kan du ha lite vad som helst, den ska ändå bara smörja.

jo det är jag med inne på men skulle vilja förstå varför rs specar olika oljor för underbenen på sina olika gafflar, det är ju liksom ingen funktionell skillnad i hur underbenen är konstruerade mellan olika gafflar ?

vill förstå logiken, men service blir det med 5-30 oavsett ?

jo det är jag med inne på men skulle vilja förstå varför rs specar olika oljor för underbenen på sina olika gafflar, det är ju liksom ingen funktionell skillnad i hur underbenen är konstruerade mellan olika gafflar ?

vill förstå logiken, men service blir det med 5-30 oavsett ?

Min gissning är att det är uppdaterade skrapringar som kan ge en bättre smörjfilm med en annan viskositet. Sen kan det vara så att man bytt till en olja med andra egenskaper där viskositeten inte skiljer så mycket som siffrorna antyder. Kanske en lägre viskositet vid väldigt låga temperaturer om man kommit på att det är ett problem eller liknande.

Min gissning är att det är uppdaterade skrapringar som kan ge en bättre smörjfilm med en annan viskositet. Sen kan det vara så att man bytt till en olja med andra egenskaper där viskositeten inte skiljer så mycket som siffrorna antyder. Kanske en lägre viskositet vid väldigt låga temperaturer om man kommit på att det är ett problem eller liknande.
Eftersom bluton kommer köras på vintern i -10 till -30 så torde det ju nästan vara en fördel med bättre köldegenskaper ?

Det var alltså bara en hypotes. Men ja, allt annat lika måste det ju vara bättre med en olja som har lägre viskositet vid låga temperaturer då.

Frågade Rockshox om jag kunde klippa brickan och oringen. Fick svar igår. ?

Rockshox sa:
Hi,
the spacer is needed to prevent the oring from stucking in the eyelet.
If there is a travel reducer installed i don´t see any issue there but if not during a hard bottom out it can happen that your sealhead gets damaged.

Jag har en fox32 sc gaffel (oranga modellen) som nu vägrar att låsa. Det är inte lockout som är problemet utan det är något inne i gaffeln. (Låser inte när jag har plockat av lockout och vrider manuellt till stängt läge).

Är det någon som vet om jag ens ska försöka hitta någon som kan fixa detta. Eller bara konstatera att jag inte kan låsa den längre och trampa vidare med lite gung på grusvägarna.

Vad står det på gaffeln? Kan man inte skriva in serienumret på fox hemsida för att se exakt vad som gäller för ens egen gaffel?

Jo det kan man, och jag beskriver i min forumtråd vad mitt problem är. Exempelvis är min gaffel en Fox 32 FLOAT RYTHM, så jag vet inte om jag skall gå på float eller rythm-instruktioner och delar :(

Tillbaka
Topp