Här skaffar man sin första RS-gaffel på typ sju år men just nu är risken överhängande att man gör sig skyldig till miljöbrott och sänker den i en lämplig tjärn efter att först ha släpat den efter bilen på vägen dit.
Gaffel: SID Ultimate 120mm 2020.
Problem: "Död slaglängd" på toppen, det är alltså några millimeter alldeles i början av slaglängden som gaffeln kan röra sig innan själva luftfjädern börjar ge motstånd. Alltså ej att förväxla med bussningsglapp eller sånt. Upplevs som dock som ett glapp om man kör och lyfter/sätter ner framhjulet.
Har rivit isär ex antal gånger, bytt o-ringar på luftskaftet osv utan att lyckats få bort det. Huvudet på luftskaftet är dock en aning löst, vid närmare titt så är det visst spel mellan sprinten och både hålet i skaftet och hålet i huvudet (inte i mitt, men närapå numera). Det finns alltså vertikalt spel här, även om det känns som att det är mindre än spelet när gaffeln väl är monterad.
På Fox luftskaft hålls ju den delen fast av en fjädersprint som sitter stumt, inte som här med en typ solid sprint som bara deformeras lite i änden för att inte kunna glida ur. Ska det vara på detta viset? (Sverker Olofsson-röst). Jag antar det eftersom konstruktionen inte direkt ser ut att kunna låsa bättre.
Men om inte den biten, vad beror det på för något annat som hål-i-huvudet-jag inte lyckats greppa?