Frågetråden om dämparservice

jo det är jag med inne på men skulle vilja förstå varför rs specar olika oljor för underbenen på sina olika gafflar, det är ju liksom ingen funktionell skillnad i hur underbenen är konstruerade mellan olika gafflar ?

vill förstå logiken, men service blir det med 5-30 oavsett ?

fick svar från RS idag

1F333491-9FA0-4652-B69F-3453C0409752.png

Jag tänkte serva min bakdämpare fox dps thru shaft 2020. Behöver ju släppa på yoken och det ser ut som en stor insexnyckel ska lösa den saken. Någon som vet rätt strl? Swedol hade 14mm men den var för liten, inga nycklar i tum som var tillräckligt stora fanns där.

Kan det vara 15mm? Någon som servat och vet? Manualen från fox ger inte mycket då den inte är uppdaterad för 2020 modellen.
C8D81961-F665-4889-B767-2189BF99D8E9.jpeg
D1646CCA-F180-4FD3-8292-C04E78109E28.jpeg

Jag tänkte serva min bakdämpare fox dps thru shaft 2020. Behöver ju släppa på yoken och det ser ut som en stor insexnyckel ska lösa den saken. Någon som vet rätt strl? Swedol hade 14mm men den var för liten, inga nycklar i tum som var tillräckligt stora fanns där.

Kan det vara 15mm? Någon som servat och vet? Manualen från fox ger inte mycket då den inte är uppdaterad för 2020 modellen.Visa bilaga 438827Visa bilaga 438828
Ser ut att vara 15mm enl. serviceinstruktionen (Om det nu är samma, äger ingen Trek, blev bara nyfiken på konstruktionen )

Okej grymt det har kommit en ny alltså, jag kollade förut och mailade Fox ang det men då fanns ingen. Ska kolla igenom den (y)

Dom ser ju ut att använda en skarvmutter, Swedol hade inga sådana med rätt mått enbart 14 och 16mm..

Bara en liten FYI, komprimera inte ihop dämparenheten på den modellen när burken är av eller om du har under 100psi i luftburken.

Frångå alltså även Fox rekommendstion om EVOL-uppumpningsproceduren i försts skedet (fyll 100 psi i första omgången)

Bara en liten FYI, komprimera inte ihop dämparenheten på den modellen när burken är av eller om du har under 100psi i luftburken.

Frångå alltså även Fox rekommendstion om EVOL-uppumpningsproceduren i försts skedet (fyll 100 psi i första omgången)

Synd jag såg det för sent men jag tror inte den lilla kolven tog i något... Antar det är vad som kan hända? Eller är det något annat?

Får göra så hädanefter, har ju gjort det några ggr innan också.

Synd jag såg det för sent men jag tror inte den lilla kolven tog i något... Antar det är vad som kan hända? Eller är det något annat?

Får göra så hädanefter, har ju gjort det några ggr innan också.

Problemet är att IFPn trycksätts av trycket i luftburken(!), och är det för lågt tryck kan man råka få IFPn i en position där det läcker in luft i dämparkretsen och då behövs en full service för att återfå funktionen i dämparenheten.

En, i mina ögon, mycket märklig lösning av Fox.

Problemet är att IFPn trycksätts av trycket i luftburken(!), och är det för lågt tryck kan man råka få IFPn i en position där det läcker in luft i dämparkretsen och då behövs en full service för att återfå funktionen i dämparenheten.

En, i mina ögon, mycket märklig lösning av Fox.

Ja det låter ju verkligen som en dum grej, speciellt som dom i sin egen manual inte nämner det. Hur märker man att man får tryck i dämparkretsen? Jag ska snart skicka in den på helservice men gjorde en luftburksservice nu för att klara sista delen av den bra säsongen ?

Ja det låter ju verkligen som en dum grej, speciellt som dom i sin egen manual inte nämner det. Hur märker man att man får tryck i dämparkretsen? Jag ska snart skicka in den på helservice men gjorde en luftburksservice nu för att klara sista delen av den bra säsongen ?

Ojämn returdämpning/kompressionsdämpning, slurkande ljud vid retur, sådana saker.

Här skaffar man sin första RS-gaffel på typ sju år men just nu är risken överhängande att man gör sig skyldig till miljöbrott och sänker den i en lämplig tjärn efter att först ha släpat den efter bilen på vägen dit.

Gaffel: SID Ultimate 120mm 2020.

Problem: "Död slaglängd" på toppen, det är alltså några millimeter alldeles i början av slaglängden som gaffeln kan röra sig innan själva luftfjädern börjar ge motstånd. Alltså ej att förväxla med bussningsglapp eller sånt. Upplevs som dock som ett glapp om man kör och lyfter/sätter ner framhjulet.

Har rivit isär ex antal gånger, bytt o-ringar på luftskaftet osv utan att lyckats få bort det. Huvudet på luftskaftet är dock en aning löst, vid närmare titt så är det visst spel mellan sprinten och både hålet i skaftet och hålet i huvudet (inte i mitt, men närapå numera). Det finns alltså vertikalt spel här, även om det känns som att det är mindre än spelet när gaffeln väl är monterad.
På Fox luftskaft hålls ju den delen fast av en fjädersprint som sitter stumt, inte som här med en typ solid sprint som bara deformeras lite i änden för att inte kunna glida ur. Ska det vara på detta viset? (Sverker Olofsson-röst). Jag antar det eftersom konstruktionen inte direkt ser ut att kunna låsa bättre.

Men om inte den biten, vad beror det på för något annat som hål-i-huvudet-jag inte lyckats greppa?

Min sid från 2019 beter sig så när det fastnat fett i den lilla gropen på insidan av innerbenet (utjämning positiv/negativ kammare tror jag det är till för), känns ungefär som ett glappt styrlager.

För mig funkar det att göra rent ordentligt där och sen ha mindre fett på den röda alu-kolven än i mekinstruktionen.

Min sid från 2019 beter sig så när det fastnat fett i den lilla gropen på insidan av innerbenet (utjämning positiv/negativ kammare tror jag det är till för), känns ungefär som ett glappt styrlager.

För mig funkar det att göra rent ordentligt där och sen ha mindre fett på den röda alu-kolven än i mekinstruktionen.
Det lät ju faktiskt väldigt logiskt, och något man hört om förut nu när jag väl tänker efter. Får testa!

Här skaffar man sin första RS-gaffel på typ sju år men just nu är risken överhängande att man gör sig skyldig till miljöbrott och sänker den i en lämplig tjärn efter att först ha släpat den efter bilen på vägen dit.

Problem: "Död slaglängd" på toppen, det är alltså några millimeter alldeles i början av slaglängden som gaffeln kan röra sig innan själva luftfjädern börjar ge motstånd. Alltså ej att förväxla med bussningsglapp eller sånt. Upplevs som dock som ett glapp om man kör och lyfter/sätter ner framhjulet.

Har rivit isär ex antal gånger, bytt o-ringar på luftskaftet osv utan att lyckats få bort det. Huvudet på luftskaftet är dock en aning löst, vid närmare titt så är det visst spel mellan sprinten och både hålet i skaftet och hålet i huvudet (inte i mitt, men närapå numera). Det finns alltså vertikalt spel här, även om det känns som att det är mindre än spelet när gaffeln väl är monterad.
På Fox luftskaft hålls ju den delen fast av en fjädersprint som sitter stumt, inte som här med en typ solid sprint som bara deformeras lite i änden för att inte kunna glida ur. Ska det vara på detta viset? (Sverker Olofsson-röst). Jag antar det eftersom konstruktionen inte direkt ser ut att kunna låsa bättre.

Men om inte den biten, vad beror det på för något annat som hål-i-huvudet-jag inte lyckats greppa?

Just det där är väl annars en av grejerna mellan nya och något äldre Debonair? Iof borde ju nya SID ha nyaste varianten, så jag vet inte.

Efter luftburksservice kommer ut det lite Float fluid i skarven mellan luftburken och övre delen av dämparen. Torkar jag rent på kvällen är det en droppe där på morgonen. Är det här vanligt? Är det överskottsolja som letar sig ut, eller är det något läckage? Kan inte minnas att det blev såhär förra gången jag gjorde samma service. Dämparen tappar inte tryck så o-ringen borde inte vara skadad. Eller?
B1EB918F-FF01-4AF6-9B84-0707E63CB20A.jpeg

Har stött på flera 2020 SID Select/SID Ultimate där det är mer än lovligt glapp i gaffeln, mestadels höger ben dock där det är så pass bussningsglapp att det blir ett ljud när man ruckar i gaffeln.

Känns som RS har en batch med gafflar som är dåliga.
Kommer inte ihåg serienummret nu direkt men kan kolla upp det. Ligger det nära varandra i serien så... Ja.. Långsökt men... Du förstår.
RockShox lösning för luftkolven (med en nit som deformeras) är väl inte den bästa lösningen om jag ska vara ärlig. Den borde gå att borra ur och ersätta med en fjäderpinne likn Fox men i rätt dimension.

Testar att fråga här... jag klurar på att öka slaglängden fr 130mm till 140, som jag förstått så är det en relativt enkel manöver för den som kan serva sin gaffel. Fixar random LBS det? Det är en Fox.

Hur påverkas geometrin och upplevelsen på cykeln?? Kommer ju lite högre upp, marginellt flackare. Enda nersidan är väl man blir mer baktung vid branta klättringar. Något annat?

Efter luftburksservice kommer ut det lite Float fluid i skarven mellan luftburken och övre delen av dämparen. Torkar jag rent på kvällen är det en droppe där på morgonen. Är det här vanligt? Är det överskottsolja som letar sig ut, eller är det något läckage? Kan inte minnas att det blev såhär förra gången jag gjorde samma service. Dämparen tappar inte tryck så o-ringen borde inte vara skadad. Eller?Visa bilaga 440163

Lite olja som trycks ut vid gängan är normalt vid montering, men har du kontinuerligt dropp så läcker det liiiite.
Troligt är att den stora o-ringen i ändan är nypt eller ligger fel i så fall.

Testar att fråga här... jag klurar på att öka slaglängden fr 130mm till 140, som jag förstått så är det en relativt enkel manöver för den som kan serva sin gaffel. Fixar random LBS det? Det är en Fox.

Hur påverkas geometrin och upplevelsen på cykeln?? Kommer ju lite högre upp, marginellt flackare. Enda nersidan är väl man blir mer baktung vid branta klättringar. Något annat?
+1 på frågan, RS Revelation RC

Reach bli kortare ca 5mm per 10mm höjning och sta och hta ca 0.5grader brantare resp flackare. Bb höjs några mm.
Mindre efter sag.

Reach bli kortare ca 5mm per 10mm höjning och sta och hta ca 0.5grader brantare resp flackare. Bb höjs några mm.
Mindre efter sag.

Tack, just det reach blir kortare, det missade jag, och är inte sugen på, går ju iofs att justera. Övriga delar är väl plus.
Läste i några andra forum att de som gjort det upplevde det mer positivt utför, än negativt uppför.

Tack, just det reach blir kortare, det missade jag, och är inte sugen på, går ju iofs att justera. Övriga delar är väl plus.
Läste i några andra forum att de som gjort det upplevde det mer positivt utför, än negativt uppför.
Har du någon spacer under stammen eller hojen är lite stor så är det inga problem. Är den redan liten så är det kanske ingen höjdare.
Bara en 5mm spacer mindre borde ta bort mycket av skillnaden efter sag.

Lite olja som trycks ut vid gängan är normalt vid montering, men har du kontinuerligt dropp så läcker det liiiite.
Troligt är att den stora o-ringen i ändan är nypt eller ligger fel i så fall.
Den ville inte sluta läcka efter mer än en vecka så jag rev och satte dit gamla o-ringen. Nu verkar den (peppar peppar) hålla tätt.

Ska göra en enkel service på bakdämparen på min Canyon Lux, och den har en sån där modern(?) infästning där främre och bakre fästet är ortogonala/vinkelräta mot varandra, vilket innebär att det inte går att vrida dämparen åt något håll när man har lossat skruvarna som håller fast dämparna, eftersom det motsatta fästet inte rör sig alls åt det hållet.

Jag blir inte riktigt klok på hur jag ska lyckas lirka loss dämparen. En tanke jag hade var att komprimera dämparen, och därmed få den att lossna från främre eller bakre fästet längsmed dämparen, och på så sätt kunna vrida den ur det motsatta fästet, men även utan något tryck alls i dämparen lyckas jag inte hålla emot dämparen samtidigt som jag låter länkaget gå tillbaka till ursprungsläget.

Brukar inte ha några problem med hemmameckande, men här känner jag mig riktigt korkad faktiskt...

Några knep eller tips?

Ska göra en enkel service på bakdämparen på min Canyon Lux, och den har en sån där modern(?) infästning där främre och bakre fästet är ortogonala/vinkelräta mot varandra, vilket innebär att det inte går att vrida dämparen åt något håll när man har lossat skruvarna som håller fast dämparna, eftersom det motsatta fästet inte rör sig alls åt det hållet.

Jag blir inte riktigt klok på hur jag ska lyckas lirka loss dämparen. En tanke jag hade var att komprimera dämparen, och därmed få den att lossna från främre eller bakre fästet längsmed dämparen, och på så sätt kunna vrida den ur det motsatta fästet, men även utan något tryck alls i dämparen lyckas jag inte hålla emot dämparen samtidigt som jag låter länkaget gå tillbaka till ursprungsläget.

Brukar inte ha några problem med hemmameckande, men här känner jag mig riktigt korkad faktiskt...

Några knep eller tips?

Har inte samma konstruktion själv, så skriver vad jag hade provat:

Töm på luft innan börjar skruva. Det görs i steg, t.ex. 30-50 psi åt gången, med utjämning av pos och neg kammare mellan (pressa ned så ramen trycker ihop dämparen). Ska väl bli lite kortare när tom, så borde gå lossa smala änden och dra isär ramen lite.

Blir den mycket kortare så är det tryck kvar, pumpa upp och gör om så det hörs att den utjämnar i varje steg.

När ena fäste är loss: skruva upp det första varvet på luftburk när sitter kvar i ram i breda delen. Ta loss helt sen och skruva resten (med trasa genom ögla som stoppar luftburk om tryck kvar).

Kan få ännu kortare efter tömd på luft genom att ställa rebound på max och pressa ihop med ram. Man får vara snabb att få ut skruven, för går ju tillbaks långsamt.

Får testa från början. Egentligen är det ju kortare jag vill att den ska bli, så det blir enklare att lossa den från endera sidan (skruvarna på båda sidorna är avskruvade redan). Idén med returen ska testas också, då hjälper dämparen mig att hålla emot när jag drar "isär" ramen.

Jag förstår dock inte riktigt varför luftburken ska lossas med dämparen kvar i ramen.

Tack för tipsen!

Några knep eller tips?

Jag antar att du menar att din ram har ngn for m av ok eller liknande är monterad i dämparens bakre fäste, typ Ibis Mojo eller tusen andra.
Det oket är ledat mot nästa ramdel i kedjan, typiskt sadelstagen eller ngn vipparm, och det blir effektivt samma som att dämparen själv var ledad i bakre fästet. Du borde mao kunna få loss främre fästet först genom att vippa hela paketet dämpare+ok nedåt i ramen. Eller tar det emot mekaniskt då? Vad är det för ram?

Jag antar att du menar att din ram har ngn for m av ok eller liknande är monterad i dämparens bakre fäste, typ Ibis Mojo eller tusen andra.
Det oket är ledat mot nästa ramdel i kedjan, typiskt sadelstagen eller ngn vipparm, och det blir effektivt samma som att dämparen själv var ledad i bakre fästet. Du borde mao kunna få loss främre fästet först genom att vippa hela paketet dämpare+ok nedåt i ramen. Eller tar det emot mekaniskt då? Vad är det för ram?
Det är en Canyon Lux. Som du ser på bilden är det en väldigt tight konstruktion där det inte finns så mycket spelrum, framför allt inte bakåt förbi dämparens rörelse, det hade ju löst allt annars då man bara kunde dra länkaget "bakåt".

En sak som komplicerar det hela, som inte syns på bilden, är att ventilen (som sitter på andra sidan), sticker ut precis så att den går i det främre fästet, det går alltså inte att föra dämparen rakt nedåt då ventilen går emot ramen.

COM-2_2648_Dmpfer_lux-cf-8_wh-rd_005.jpg

angående luftburken så är det dels enklare att lossa den i ramen än enligt manual sen är det svårt att utjämna negativa utanför ramen,

Ja det var tight...ta ut ok och bakdämpare i en enhet?
Nästa knepighet: skruvarna sitter på insidan, så jag tror att man måste plocka bort dämparen för att komma åt dem, alternativt lossa hela länkaget. Det enda svaret jag har fått från Canyon hittills är att man inte behöver lossa något annat än skruvarna som fäster dämparen, och sedan "lirka". Har ställt en fråga till dom för att få några lite mer konkreta tips, men inte fått något svar ännu.

Tror att den enda lösningen är att försöka komprimera dämparen så att ventilen går fri från ramen, dra den främre delen nedåt så att man sedan kan vrida den åt sidan för att lossa den bakre delen.

Jag antar att när jag väl får till det så är det säkert enkelt, men tills dess får jag stå här och klia mig i skallen.

Sedan ska ju dämparen tillbaka också :)

Se till att lockouten är öppen och töm luften fort, så drar dämparen ihop sig. Borde räcka tänker jag.

När du sen servat så pumpar du inte upp den före den är i ramen, då får du lite mer längd att spela med.

Fick nu svar från Canyon, och det var förstår enklare än jag trodde. Lossa skruvarna fram och bak, sedan vrider man loss den från det bakre fästet rakt åt sidan. Jag försökte med detta innan men hade ingen riktigt känsla för hur hårt man vågade vrida den eftersom det främre fästet var "stängt" åt det håller. Men det var tydligen inga problem, och nu gick det ju pinsamt enkelt att plocka loss den. Kolfiber tål (ibland) mer än vad man tänker sig.

Men tack för alla glada tillrop och kreativa tips här i tråden!

I alla Rockshox:s manualer står det att man ska rengöra med Isopropanol, eller Rockshox egen rengöringsspray. Ingen av dessa verkar vara så enkla att få tag på. Vad använder ni för något praktiskt avfettnings- och rengöringsmedel när ni servar gafflar/dämpare? Än så länge har jag haft tur och mina gafflar och dämpare har hållit sig fräscha och rena inuti, så jag har inte brytt mig om att rengöra mer än att torka ur bara. Men den dagen kommer ju säkerligen då man vill göra rent ordentligt.

I alla Rockshox:s manualer står det att man ska rengöra med Isopropanol, eller Rockshox egen rengöringsspray. Ingen av dessa verkar vara så enkla att få tag på. Vad använder ni för något praktiskt avfettnings- och rengöringsmedel när ni servar gafflar/dämpare? Än så länge har jag haft tur och mina gafflar och dämpare har hållit sig fräscha och rena inuti, så jag har inte brytt mig om att rengöra mer än att torka ur bara. Men den dagen kommer ju säkerligen då man vill göra rent ordentligt.

Bromsrengöring, typ https://www.biltema.se/bilvard/bilunderhall/underhallsprodukter/bromsrengoring-2000035883

Den enda dämpar rengöring som jag hittat data sheet till innehåller nafta + IPA. Precis som bromsrengöring i bästa fall. Frågan är om det kan bli för mycket nafta

IpaClean på Kjell o Co kör jag med.

När jag kollade med Kjell&Co för någon månad sedan angående den där flaskan var den slut sedan länge, det hamstrades en jäkla massa när handspriten tog slut, och nu är det svårt att få fram mer av den. Kikar man på Kjell&Co:s hemsida är den slut både online och i alla butiker.

Tillbaka
Topp