Frågor ang hjul till white cx

Piskfinne

Medlem
Hej!

Jag har lite funderingar på att skaffa mig ett par nya (billiga) hjul till min White cx, tror det är årsmodell 17.
Men vet inte i vilken ände jag ska börja, alltså, hur vet jag vad som passar och inte passar?

Den har skivbromsar och shimano tiagra.
Tips och kunskap emottages tacksamt!
Mvh

Du börjar med att kolla om du har genomgående axel (TA, throughaxle) som skruvas fast, eller QR (Quick release) som kläms fast. Det kan vara olika bak och fram.

Sen hittar du hjul i rätt prisklass för det. Tips på billiga(re) hjul är Prime som finns på Wiggle eller Chainreactioncycles, samt Hunt som säljer via egen hemsida.

Om det är genomgående axel måste man även mäta hur tjock den är. 12mm är standard idag, men för några år sedan var 15mm vanligt, åtminstone framtill.

Okey, tack för info!

Jag försökte sortera ut lite på wiggle igår, men då sorterade den fram endast 2 olika alternativ. Tänker att många fler borde passa.
Men då vet jag lite vad jag ska kika efter, tack! ?

Börja i rätt ände. Vad har du för cykel, vad har du för prylar på cykeln? Är den en billig från White är det qr, särskilt på en så gammal. De dyrare vet jag inte med.
Men som sagt... Kolla vad du har eller försök kolla. Bild på cykel med närbild underlättar om du vill ha hjälp ?

Tillbaka
Topp