Frågor angående service på fox-gaffel

Hej!

Jag hade tänkt att göra min första underbensservice på min fox 34 talas fit gaffel nästa vecka och har lite frågor. Jag om ni brukar serva talasfunktionen(luftkammaren) samtidigt som ni gör underbensservicen, fox rekommenderar att man gör på ett hundratimmarsintervall medan trettiotimmarsintervall på underbenen. Jag undrar mest detta då jag såg en video på youtube där han utför båda dessa samtidigt, men de känns ju onödigt att lägga tid och pengar på om de inte behövs lika ofta.

När man gör service på dämparsidan med den röda fox-oljan måste man lämna in den på verkstad eller kan detta utföras själv. Har inte hittat några guider eller videos där de gör denna service, på fox-servicesida står det att man ska lämna in den. Som jag uppfattar ska även detta utföras på ett hundratimmarsintervall men det skulle vara bra att veta till framtiden.

Om de finns bra guider/videos så länka gärna dessa, man kan ju lämna in gaffeln också men jag känner att det är bra att lära sig detta själv.

Ärligt talat så är väl 30h-intervallet lite väl snålt satt va? 30h kanske är rätt om man kör alla dessa timmar med jävelbajsiga innerben men gör man det inte så är det nästan racestallfasoner att skruva så ofta.

Roy Mance skrev:
-------------------------------------------------------
> Ärligt talat så är väl 30h-intervallet lite
> väl snålt satt va? 30h kanske är rätt om man
> kör alla dessa timmar med jävelbajsiga innerben
> men gör man det inte så är det nästan
> racestallfasoner att skruva så ofta.

Det är ju bara en fråga om hur rädd man är om sina grejer. Med tanke på hur många som kör runt med sönderslitna Fox-innerben skulle jag säga att det är motiverat att göra det rätt ofta.

> Det är ju bara en fråga om hur rädd man är om
> sina grejer. Med tanke på hur många som kör
> runt med sönderslitna Fox-innerben skulle jag
> säga att det är motiverat att göra det rätt
> ofta.

+1

Rattnalle skrev:
> Med tanke på hur många som kör
> runt med sönderslitna Fox-innerben skulle jag
> säga att det är motiverat att göra det rätt
> ofta.

Hur lyckas man med det om man ser till att hålla gaffeln ren på utsidan efter varje tur? Såsom att skölja av med vatten och torka av.

Fältprästen skrev:
> Rattnalle skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Med tanke på hur många som kör
> > runt med sönderslitna Fox-innerben skulle jag
> > säga att det är motiverat att göra det rätt
> > ofta.
>
> Hur lyckas man med det om man ser till att hålla
> gaffeln ren på utsidan efter varje tur? Såsom
> att skölja av med vatten och torka av.

Enkelt: Oljan tar slut i gaffeln.

Den där fina hinnan av olja som du känner med fingret på ytterbenen kommer ju från oljebadet. Allt eftersom hinnan fylls på töms oljebadet och vips blir det torrt i gaffeln och det börjar nöta. Har du öppet bad är ju ena benet så oljefyllt att det inte är någon större risk men med FIT är det ju bara några droppar i varje ben.

De två gånger jag servat med ett års intervall har inte oljan varit i närheten av slut i alla fall. Men det beror väl också på hur mycket man cyklar. Och på hur fräscha packningarna är.

Fältprästen skrev:
> De två gånger jag servat med ett års intervall
> har inte oljan varit i närheten av slut i alla
> fall. Men det beror väl också på hur mycket man
> cyklar. Och på hur fräscha packningarna är.

Min gaffel har hittills varit rätt tom på olja varje service sedan ny. Kommer ett par små droppar av de 30ml jag har i bara. Inga synliga läckage någonstans. Snart dags för tredje gången, får väl se om den kört in sig eller nåt ;)

Jag servade gaffeln och bakdämparen idag, gick hur smidigt som helst. För min del var det riktigt mycket med olja kvar i båda benen och inte ett dugg smuts var det.

Tillbaka
Topp