Frågor kring hjulstorlek och slaglängd

Jay Jay

Aktiv medlem
Hej

Har inte cyklat MTB sedan 2010, då min ht blev stulen men efter ett besök i Lofsdalens bikepark (vansinnigt roligt) för ett par veckor sedan har jag kommit fram till att det är dags att ge sig på det igen.

Har lite frågor kring hjulstorlek. Vad är för- respektive nackdelar med 27,5" vs 29". Förstår att det diskuterats hundra ggr så en länk till ngn bra tråd skulle vara nice (en förklaring direkt i tråden funkar naturligtvis också fint).

Av rena komfortskäl har jag bestämt mig för att heldämpat är grejen för mig. Frågan är då bara hur mkt slaglängd jag ska sikta på. Jag kommer 95% av tiden cykla på vanlig uppländsk skogsstig. Till detta inser jag att 100mm slaglängd duger (går ju t o m att köra helstelt om man är lagd åt det hållet). MEN det hade varit nice om cykeln jag köper även funkar att cykla i bikepark och stökig fjällstig med (läs Lofsdalen) och då känns det som att 150mm är minimum (kanske också är i underkant?)? Frågan är om jag lurar mig själv om jag tror att jag kan köpa en cykel och ha till allt? Det går ju fint att hyra på plats också men då kommer det bli färre åkdagar med hänsyn till kostnaden.
Gissar också att det finns nackdelar med mer slaglängd när jag cyklar på vanlig stig, stämmer det?

Kona process 111 ska tydligen vara en trevlig cykel. 120 fram med 29:or. Ska tydligen funka att cykla i Åre med en sådan.
Angående hjulstorlek - gick från 26 till 29 och den största förändringen var ökad trygghet. Dock tror jag att ramen geo har större betydelse än hjulstorleken.

Tack för svar. Förstår likväl inte vad som är skillnaden mellan hjulstorlekarna. Hoppas också på fler och lite generella svar på det här med slaglängder. Finns det riktigt bra allroundcyklar eller är det mest en massa kompromisser (att det till del blir kompromisser är jag på det klara med)?

Jag har bara en cykel och det är en enduro med 160mm slaglängd och 29" hjul. Tycker att den fungerar skapligt till allt mellan bikeparks och grusväg men är såklart inte bäst på något. Skulle såklart vilja ha en cykel till varje disciplin men har varken pengar eller plats för det.

Är lite grann där jag står också. Så endurohoj är alltså lite grann svaret på jungfruns bön? Den gör allt ganska bra men inte perfekt?
Ingen som vill förklara beskriva för- respektive nackdelar med olika hjuldimensioner? Eller spelar det ingen roll?

Välj cykel efter var du kommer använda den mest och skala inte upp den mer än att den funkar till de där enstaka dagarna du ska köra någon annan stans. Dimensionerar du helt efter det enstaka får du den sämre halvan av kompromissen varje gång du cyklar hemma istället. Om du nu inte värderar de enstaka dagarna högre förstås, det kan man ju göra.

Sen beror det ju på vilka spår du vill köra i en bikpark. En modern trailcykel med 130-140 i slag och vettig geometri käkar lätt i sig blåa och många röda spår utan problem oavsett hjulstorlek. Svarta också om du är duktig nog, för det styr precis lika mycket.

Bäst är om du kan provcykla och avgöra vad du gillar. Cyklar med olika geometri, hjulstorlek är en sådan parameter, känns olika. Själv har jag inte alls uppskattat känslan de stora hjulen ger på de cyklar jag provat hittills men det finns bevisligen många som tycker det motsatta också.

Oavsett val av cykel kan två uppsättningar hjul, eller åtminstone däck, vara på sin plats om du vill ha något stadigt i en bikpark och något som rullar bra hemma.

Senast ändrad:
Jag har en 150mm AM. Kört både xc och Åre bikepark med den. Funkar kanon. Självklart är det ju jävligt svårt att hänga med någon med DH-cykel, men fullt tillräckligt för att ha kul utan att vara orolig för att den ska gå sönder.
Vad gäller xc så funkar det på motsvarande sätt som DH. Jag ångrar inte en minut att jag köpte en kolfiber am I stället för medioker xc+DH

Jag tycker 140 mm slaglängd är en bra kompomiss. 160 mm är inte lika mycket roligare till utförscykling som det är tråkigare på plattstig.

Hyr/låna lite olika och testa? Vare sig du väljer normala hjul eller gubbhjul, 140 eller 170mm blir det andra faktorer som spelar in på hur snabbt du cyklar, typ kondis och teknik. ?

Palle Kuling sa:
Jag har en 150mm AM. Kört både xc och Åre bikepark med den. Funkar kanon. Självklart är det ju jävligt svårt att hänga med någon med DH-cykel, men fullt tillräckligt för att ha kul utan att vara orolig för att den ska gå sönder.
Vad gäller xc så funkar det på motsvarande sätt som DH. Jag ångrar inte en minut att jag köpte en kolfiber am I stället för medioker xc+DH

Kör oxå en 150mm AM, 29", både på stig och liftburet och ångrar mig inte en sekund. Har tidigare kört 160mm i både 26" och 27,5" men det tyckte jag blev lite för mycket på platten.

Lillgammal sa:
Hyr/låna lite olika och testa? Vare sig du väljer normala hjul eller gubbhjul, 140 eller 170mm blir det andra faktorer som spelar in på hur snabbt du cyklar, typ kondis och teknik. ?

Är gubbhjul 27.5 då det mest är gamla "det var bättre förr" - gubbar som cyklar med den storleken?

NickPick sa:
Lillgammal sa:

Är gubbhjul 27.5 då det mest är gamla "det var bättre förr" - gubbar som cyklar med den storleken?
Gubbhjul är hjul för de som behöver all hjälp de kan få att rulla över saker ;-)

Ju mindre slag, desto mer hardcore känns terrängen, så det beror ju på hur bekvämt man vill ha det... För flack hoj i plattare terräng kan också kännas rätt trist.

Jag kör 26" DH hjul utför och lättare 27.5" hjul för vanlig stigåka, beror lite också på hur man bedömer punkarisken för turen. 29:or har jag testat en del i alperna, men problemet är att om man monterar vettiga däck så tycker jag cykeln känns alldeles för segmanövrerad. 1.3 kg däck på en 29:a motsvarar 1.8 kg på en 26:a om du håller tröghetsmomentet konstant (om man räknar att båda hjulen utan däck väger 1 kg).

eftersom prio verkar vara stigcykling bör du nog testa en 29a ändå. rullet över stöket är definitivt lättare och mer komfortabelt. man bör klara sig med mindre slaglängd på en 29a. tycker du den är trög att styra, montera kortare styrstam.

tycker du det ändå känns rätt med 27,5 kan du eventuellt fundera på en beggad 26a. det finns drösvis med riktigt fina såna hojar för kaffepengar. obs; inte happykorrekt:)

Hej igen, tack för alla svar så här långt.

Har de senaste veckorna funderat en hel del. Landat i att jag nog ska ha ngt med 120-140mm slaglängd. Het kandidat just nu är Merida one-twenty 800 https://www.merida.se/cyklar/mtb/shopby/merida_model-one_twenty finns med både 27,5 & 29tum... så vad väljer jag? Spontant tänker jag den mindre storleken eftersom att jag föreställer mig att den är mer lätttrampad... tänker jag rätt?

Cykeln ska som sagt, företrädesvis cyklas på vanlig mellansvensk skogsstig och ngn vecka per år i fjällmiljö med inslag av ett par dagar i bike park (främst blå och ngn enstaka röd led). Fjällmiljö ställer ju lite krav på att det ska gå någorlunda att cykla uppför.

Förövrigt är jag 181cm lång, väger 74kg och hamnar därmed lite i gränslandet mellan två storlekar. Ska jag satsa på större eller mindre strl? På lvg kör jag numera 54tum efter att tidigare kört 56, detta då jag upplever det som mkt mer komfortabelt (inte minst för min nacke/axlar som jag tidvis besväras av).

Naturligtvis mottager jag gärna förslag på andra cyklar. Vill helst handla i LBS eftersom jag vill gynna dessa. Jag finns i norra Sthlm och kan tänka mig att köra 10-15mil för att köpa cykel vilket borde innebära ett brett spektrum av alternativ.

Kan säga såhär. Är också på att retillpassas för för framtida mtb körning. Har provat att köra både 27,5 och 29 och jag föredrar helt klart 27.5. Tycker 29 känns för klumpigt och segt på nåt sätt i jämförelse ff nedåt där 27.5 för mig blir rappare, svängigare. känner ingen märkbar skillnad vid cykling uppför. Jag är 1.92 lång och 100 pannor o får ofta höra, men kör 29 istället.. så det är väl en smaksak. Testa om du har möjlighet för o läsa sig till ett beslut är jättesvårt. Ang slaglängden så har jag kört med frugans trance 1,5 ltd och tycker den känns mkt kul ff nedåt. Är dock i M så den är för liten för mig. Själv vill jag ha en SC 5010 med mindre slag 130mm alt en Trek ex fuel. Tycker inte jag behöver mer efter att ha provat.

Tack för svar. Det du beskriver med 29:or är det jag är rädd för.
Mer slaglängd känns kul men är både kostnadsdrivande och det är så pass sällan jag kommer ha nytta av det samt att det (möjligen?) försämrar upplevelsen vid vanlig stigcykling.

rapphetskänslan beror även mycket på längden av styrstam. har t ex två identiska fs 29or, den som jag inte optimerat än har 80 mm styrstam och känns klart klumpigare än den andra med kortare. styrningen går där såoass lätt att jag kunnat korta styret utan att det sas tar emot. snarare blir det ännu smidigare.

så det är värt att prova kortare styrstam för den som är sugen att njuta frukten av 29ans lättare rull i stök, men tycker styrningen kunde vara lättare.

det tar bara några minuter att provbyta styrstam hos t ex en lbs

kais01 sa:
rapphetskänslan beror även mycket på längden av styrstam. har t ex två identiska fs 29or, den som jag inte optimerat än har 80 mm styrstam och känns klart klumpigare än den andra med kortare. styrningen går där såoass lätt att jag kunnat korta styret utan att det sas tar emot. snarare blir det ännu smidigare.

så det är värt att prova kortare styrstam för den som är sugen att njuta frukten av 29ans lättare rull i stök, men tycker styrningen kunde vara lättare.

det tar bara några minuter att provbyta styrstam hos t ex en lbs

Så du vill öka stabilitet med kortare stam men minska stabilitet genom att byta till smalare styre?

uttrycket mig oklart; den längre styrstammen medför att det blir stabilare känsla i cykeln, och med stabilitet menar jag då tendensen för cykeln att vilja hålla sitt spår, att vilja fortsätta rakt fram. en bieffekt blir att den blir tyngre och klumpigare i känslan, och svårare att styra.

så en kortare styrstam medför en 'nättare' känsla. enkelt att testa och värt att pröva, särskilt om man står i valet och kvalet mellan två storlekar på hjul eller ram.

smalare styre påverkar knappast i sig stabiliteten, men allt annat lika medför den mer motstånd vid styrrörelser, men också potentiell möjlighet till snabbare styrrörelser.

backsweep spelar också in, har samma effekt som en kortare styrstam.

där har du ytterligare en nackdel med lång stam. svårt att förstå att det fortfarande är så populärt och vanligt. otb någon?

Lillgammal sa:
kais01 sa:
där har du ytterligare en nackdel med lång stam. svårt att förstå att det fortfarande är så populärt och vanligt. otb någon?

Det är varken populärt eller vanligt. Till och med xc har gått över till kortare stammar.

inte riktigt än va...

Bilagor

• IMG_0068.JPG
    IMG_0068.JPG
    175.5 KB · Besök: 83
kais01 sa:
Lillgammal sa:
kais01 sa:

Det är varken populärt eller vanligt. Till och med xc har gått över till kortare stammar.

inte riktigt än va...

Jag sa kortare, inte korta.

Men nu kommer jag ihåg ditt nick, du är den där killen som kör med negativ vinkel på sadeln, anser att bredare styren inte ger stabilitet och att längre stam med smalare styre är lika bra som brett styre och kort stam för stabilitet i skogen.

XC-cyklar blir allt mer anpassade att hantera stök, banorna är betydligt mer tekniska nu än förut. Nino shurter kör till och med dropper post på vissa tävlingar.

lillgammal, du har inte sammanfattat det jag skrivit på ett korrekt sätt.

smalare styre och lång stam är inte kombination jag tagit upp som önskvärd för mtb, där har du tyvärr missuppfattat. vad jag sagt är att om cykeln i övrigt är väldesignad och exempelvis inte självstyr för mycket kan man ofta tillåta sig att använda ett kortare styre om man använder kort styrstam, inte lång.

för att hålla sig till trådens ämne tror alltså jag det vore av värde för ts att känna på en 29a med kort styrstam. detta för att han är orolig för att en 29a skulle kännas trög i styrningen, och då med syftet att känna på hur det kan kännas med 'lättare' styrning trots de större hjulen.

Tillbaka
Topp