Frågor man VÅGAR ställa, egentligen....

MTB_Forever

Aktiv medlem
Hej!
Jag vågar ställa denna frågan :)
Finns det något knep som förhindrar gnissel/läte om man bromar med fälgbroms?
Vinkel mot fälg? Typ av klossar med mera?
Det är bara frambromsen som tjuter när man bromsar.
Kan det ha med att själva framgaffeln som gör att det blir ljud? Kör med odämpad framgaffel

Det är lite oklart vilken typ av ljud du menar. Gnissel låter som grus i belägg, då ska man drar bort lite grusbitar från belägg. Jag brukar använda tänderna på en nyckel. Om det låter högt så hjälper det ofta att vinkla i belägg så att framsidan är ungefär en mm närmare fälgen än baksidan. Det behövs nästan alltid på V-bromsar men nästan aldrig på caliper bromsar.

Gör ren fälgen. Slipa försiktigt på klossen (kortsiktig lösning). Sätt klossarna Toe-in. Köp nya laxrosa klossar, de har väldigt bra bett och jag vill minnas att de väsnades mindre också.

Det är lite oklart vilken typ av ljud du menar. Gnissel låter som grus i belägg, då ska man drar bort lite grusbitar från belägg. Jag brukar använda tänderna på en nyckel. Om det låter högt så hjälper det ofta att vinkla i belägg så att framsidan är ungefär en mm närmare fälgen än baksidan. Det behövs nästan alltid på V-bromsar men nästan aldrig på caliper bromsar.
Och jag som har kört med toe out. ?

Får testa toe in istället, även om jag inte märkt något problem med toe out.

Intressant detta med toe in och toe out.
Provade det ni sa med toe. Till en början blev det inget ljud, men när den 1mm har slitits in, så klossarna ligger jämna mot fälgen börjar det igen.
Då kan det ju kvitta liksom?
Provade att köpa Shimanos "gnisselfria" klossar nu den sista gången. Hjälpte inte.
Provade att ha perfelt inställning på bromsarmarnas vinkel, hjälpte lite..

Mer förslag?
Är det själva framgaffeln som gör ljudet?
Någon som vet om det hjälper med nya bromsarmar? (spelet blir mindre)

Om det tjuter kan det vara på grund av att något kommer i vibration med hög frekvens. Kanske du kan se över momenten på skruvar på alla berörda komponenter och eventuellt lagerspänningen på hjulet?

Jag vågar nog faktiskt lova att så är fallet...
Ja, självklart är det väl det, det är ju så ljud uppstår... Men någon var ju inne på främmande-kropp-i-bromsbanan-spåret längre upp i tråden. Och om man elaborera med vinkel på klossarna och oljudet ändå kommer tillbaka måste man väl se på hur bra eller dåligt delarna sitter ihop med varandra som nästa steg. Kanske en del som är utsliten, måndagsex, smuts på kontaktytorna etc.

Intressant detta med toe in och toe out.
Provade det ni sa med toe. Till en början blev det inget ljud, men när den 1mm har slitits in, så klossarna ligger jämna mot fälgen börjar det igen.
Då kan det ju kvitta liksom?
Provade att köpa Shimanos "gnisselfria" klossar nu den sista gången. Hjälpte inte.
Provade att ha perfelt inställning på bromsarmarnas vinkel, hjälpte lite..

Mer förslag?
Är det själva framgaffeln som gör ljudet?
Någon som vet om det hjälper med nya bromsarmar? (spelet blir mindre)
Toeinnen har effekt på bromsar som inte är jättestyva så att klossarna vrids rätt och parallellt med fälgen vid inbromsning. Effekten är mindre uttalade vid moderna fälgbromsar av högre kvalitet som är bra mycket styvare än förra generationerna.
Mina Force-fälgbromsar tjuter inte.

Ok, kan man byta ut sina Shimanobromsar mot "Force"?
Är det själva armarna man byter?
Har en MTB från 1998
Hade gärna byggt om min MTBram till skivbromsar om man hade kunnat det.
Men eftersom dom gamla Chrome-Moly ramarna var överlägsna dagens ramar i styvhet/hållbarhet så kör jag med min gamla trotjänare :)

Senast ändrad:
Vitsen med tacxverktyget är att det justerar toe-in, anläggningshöjd och parallellitet mot fälgen allt på en och samma gång. Ett kinderägg helt enkelt ?
Det är fan bra. Har kört med det länge och lite därför att jag fortfarande tycker att fälgbromsar är tillräckligt bra!

Är det dumt att sälja en cykel utan hjul, utifrån ett ekonomiskt perspektiv? Det handlar om en lvg som kostade 50000 ny för två år sedan. Originalhjulen är long gone.

Ok, kan man byta ut sina Shimanobromsar mot "Force"?
Är det själva armarna man byter?
Har en MTB från 1998
Hade gärna byggt om min MTBram till skivbromsar om man hade kunnat det.
Men eftersom dom gamla Chrome-Moly ramarna var överlägsna dagens ramar i styvhet/hållbarhet så kör jag med min gamla trotjänare :)
Jag vet inte om du lyckades få bort ljudet men när bromsytan/fälgen börjar bli för tunn kan missljud uppstå. Nåt att hålla koll på i alla fall!

jag ska på en kräftskiva idag och tänkte cykla! men kommer vara svättig och hur kan man "snabbt" göra rent sig från de? våtservetter och deo ? samt en skjorta jag kan kasta över tshirten/naken under
edit: eller kasta mig direkt på kräftorna och hällsa spa över mig

jag ska på en kräftskiva idag och tänkte cykla! men kommer vara svättig och hur kan man "snabbt" göra rent sig från de? våtservetter och deo ? samt en skjorta jag kan kasta över tshirten/naken under
edit: eller kasta mig direkt på kräftorna och hällsa spa över mig
Fråga värden om du kan få låna duschen (om sådan finns). Eller så kanske det finns någon sjö i närheten.

Är i fjällen, kraschade en fälg efter 20 min och har nu några dagar senare fått en ny fälg levererad. Men vi har inte med någon kedjepiska. Har några extra kedjor och en del andra verktyg. Finns det något trix att bygga en tillfällig piska?

Kan man montera den här lampan uppochner utan att ljusbilden blir knas? Jag kommer inte kunna ha den monterad på styret pga att jag har en väska på styret som blockerar ljuset.

Misstänkte det, men var inte säker. Då får jag fundera vidare på en alternativ lösning.

Om du låter efter bilder kan du också ser att ljudbilden även inte är så bra när den är monterat rätt.

Jag kan rekommendera Knog Blinder. Jag köpte precis 1300 versionen. Ett riktigt fin ljus som man kan montera under styret med knappen fortfarande uppåt. Jag hoppades att ljudbilden var avskärmat lite på ovansidan, för att det är ett ljus till lvgcyklar, men ljusbilden är nästan runt. Undrar om jag kan använda det på gatan eller det stör andra trafikanter för mycket. Varför säljs StZVO versionen bara i Tyskland? Är det så mycket sämre? Eller stör icke-StZVO versionen inte för mycket?

Rimligt pris hos TCM. Här är 600 lumen versionen:

Om du låter efter bilder kan du också ser att ljudbilden även inte är så bra när den är monterat rätt.

Jag kan rekommendera Knog Blinder. Jag köpte precis 1300 versionen. Ett riktigt fin ljus som man kan montera under styret med knappen fortfarande uppåt. Jag hoppades att ljudbilden var avskärmat lite på ovansidan, för att det är ett ljus till lvgcyklar, men ljusbilden är nästan runt. Undrar om jag kan använda det på gatan eller det stör andra trafikanter för mycket. Varför säljs StZVO versionen bara i Tyskland? Är det så mycket sämre? Eller stör icke-StZVO versionen inte för mycket?

Rimligt pris hos TCM. Här är 600 lumen versionen:

Jag har redan lampan så jag ska försöka få den att funka på något sätt innan jag köper något annat. Jag ska bara ha den på pendlarcykeln och kör bara på upplysta cykelbanor så att ljusbilden inte är helt 100 spelar inte jättestor roll. Huvudsaken är att jag syns utan att blända mötande cyklister.

Hej!
Jag vågar ställa denna frågan :)
Finns det något knep som förhindrar gnissel/läte om man bromar med fälgbroms?
Vinkel mot fälg? Typ av klossar med mera?
Det är bara frambromsen som tjuter när man bromsar.
Kan det ha med att själva framgaffeln som gör att det blir ljud? Kör med odämpad framgaffel
Gör rent bromsbanan på fälgen och bromsklossarna med brakekleen. Om du dra en finger på fälgens bromsbana för att se hur smutsig den är. Bromsbanorna blir skitiga med tiden. Kolla att inte fälgen är utsliten/trasig också.

Kan man montera den här lampan uppochner utan att ljusbilden blir knas? Jag kommer inte kunna ha den monterad på styret pga att jag har en väska på styret som blockerar ljuset.
Citerar mig själv eftersom jag har en ny fråga gällande samma lampa.

Lampan anges ha tre olika ljusstyrkor men jag kan inte lista ut hur jag gör för att skifta mellan lägena och den enda användarmanualen jag hittar är på ett stormaktsspråk jag inte behärskar.
Jag har testat att hålla inne knappen olika länge och att trycka flera gånger, men inget verkar göra någon skillnad.

IMG_2161.jpeg

Citerar mig själv eftersom jag har en ny fråga gällande samma lampa.

Lampan anges ha tre olika ljusstyrkor men jag kan inte lista ut hur jag gör för att skifta mellan lägena och den enda användarmanualen jag hittar är på ett stormaktsspråk jag inte behärskar.
Jag har testat att hålla inne knappen olika länge och att trycka flera gånger, men inget verkar göra någon skillnad.

Visa bilaga 732195
Enligt stormakten skifter du läge genom att trycka på knappen, olika plac för modell.
Inte hålla inne.
På och av håll inne 3 sek.

Enligt stormakten skifter du läge genom att trycka på knappen, olika plac för modell.
Inte hålla inne.
På och av håll inne 3 sek.
Det gör ingen märkbar skillnad när jag trycker på knappen när lampan är tänd. Lampan blinkar till men fortsätter lysa med samma styrka som innan.
På och av funkar som du skriver.

Eller är det kanske jag som förväntar mig för stora skillnader mellan lägena? Men visst borde man väl kunna se skillnaden med blotta ögat i ett nedsläckt garage?

Det gör ingen märkbar skillnad när jag trycker på knappen när lampan är tänd. Lampan blinkar till men fortsätter lysa med samma styrka som innan.
På och av funkar som du skriver.

Eller är det kanske jag som förväntar mig för stora skillnader mellan lägena? Men visst borde man väl kunna se skillnaden med blotta ögat i ett nedsläckt garage?
Jo.

Tillbaka
Topp