Frågor man VÅGAR ställa, egentligen....

Mycket rimliga alternativ, dags för en omröstning kanske?
Nä, sidan 3 då är det dags för annat.
gettyimages-517354692-612x612.webp

Folk nuförtiden orkar inte skriva långa ord. Se bara på SMS, det behövs en avkodningsnyckel för att förstå alla förkortningar.

Wttmt3 är mycket snabbare att skriva än effektmätare.

Gjorde en full service på min reverb (stealth) tidigare i år för att få den att gå snabbare, vanlig bleed räckte inte.
Problemet nu är att jag måste göra om bleedningen kanske en gång i månaden för att den ska fungera. Blir enormt trög att trycka på och går långsamt..

Internet verkar tycka att x1 remoten är dålig och ska bytas, verkar inte ens servicebar trots en tusing i prislapp.
Va tror happy ride? Har jag failat när jag gjorde servicen, eller är de remotens fel?
Tänkte börja med att byta oringar vid nästa bleed, för att vara säker.

Stolpen och remote är från 2018.

Jag är för snål för att prenumerera på de revolutionerande länsnyheterna, men man undrar ju ändå...
"Räddningstjänst fick rycka ut till en idrottsplats i Skellefteå på torsdagsmorgonen. Orsaken? En pojke som fastnat med foten i en cykel."

HåkanC: Det hade varit för enkelt med ett svar!
Visa bilaga 785541
När jag var 13ish vurpade jag på cykeln, spetsade låret på ett metallstaket, rullade hem ståendes med det friska benet på ena pedalen. 2 månader senare när såret inte läkte något vidare tvingade min mormor mig att visa min mamma som körde upp mig till sjukhuset. Behövde opereras.

Säger inte att det var speciellt smart (gäller det mesta jag utsatte mig själv för i den åldern) , men det där måste vara andra änden av spectrat. 😂

När byter ni bromsbelägg? Jag upplever att min frambroms har börjat ta ganska långt in och tänker att det beror på att bromsbeläggen slits.
Dock ser det ju ut att finnas mycket kvar av beläggen, ca 1,5-2mm.
När brukar ni byta? Går det justera bromsen på något sätt? (Magura Thirty)

När byter ni bromsbelägg? Jag upplever att min frambroms har börjat ta ganska långt in och tänker att det beror på att bromsbeläggen slits.
Dock ser det ju ut att finnas mycket kvar av beläggen, ca 1,5-2mm.
När brukar ni byta? Går det justera bromsen på något sätt? (Magura Thirty)

På hydrauliska bromsar påverkar slitage inte hur lång reglaget tar i, förutom om man inte har tillräckligt med olja i systemet. Jag kör tills jag hör förskräckliga metalliska ljud av plattan av belägget på skivan, men då måste man har ny belägg med sig för att byta direkt.

I praktiken påverkar det. .i alla fall shimano. Justera reach så går det bra

Då måste något vara fel med dina bromsar. Konstruktionen av hydrauliska bromsar gör att bite-point alltid är samma oberoende av tjockleken av belägg (förutom när man överfyller reservoaren för att för kortare bite-point) I praktiken påverkar det inte på alla Magura bromsar vi har i familjen. Jag får plötsligt skräpljud när belägg är slut och märker ingen skillnad i bite-point efter att jag har dragit i handtaget tre gånger efter byte.

Då måste något vara fel med dina bromsar. Konstruktionen av hydrauliska bromsar gör att bite-point alltid är samma oberoende av tjockleken av belägg (förutom när man överfyller reservoaren för att för kortare bite-point) I praktiken påverkar det inte på alla Magura bromsar vi har i familjen. Jag får plötsligt skräpljud när belägg är slut och märker ingen skillnad i bite-point efter att jag har dragit i handtaget tre gånger efter byte.
Nej Shimano påverkas helt klart. Jag har slipat ner ett bleed block så det är tunnare än original för att kunna fylla bromsen helt och kunna använda hela beläggen utan att känslan blir dålig.

Gissningsvis är reservoaren för liten.

Måste man tejpa dessa för att köra slanglöst?

Måste man tejpa dessa för att köra slanglöst?

Tubeless ready technology​

A tubeless rim profile with tubeless tape make it easy to ride tubeless tires for more traction and less risk of flat

missade detta vid begagnatköp, tidigare ägare har borrat och gängat hål i styrets undersida för att fästa en korg. kan man få en hobbyingenjörsgissning om hur försvagat styret är? stammen sitter runt om hålen.
20250819_211136.webp

missade detta vid begagnatköp, tidigare ägare har borrat och gängat hål i styrets undersida för att fästa en korg. kan man få en hobbyingenjörsgissning om hur försvagat styret är? stammen sitter runt om hålen.
Visa bilaga 788514

Om hålen hade suttit på ovansidan av styret hade jag inte kört på det. På undersidan finns nästan bara kompressionskrafter och stammen sitter runt, så jag gissar att det borde går (men ingen garantier).

Det sitter väl mitt i stammen också men det är bara att kasta så klart.
Även om jag inte skulle bli förvånad om det håller

Helt livsfarligt är det knappast eftersom tidigare ägaren kört med det. Sätt skruv i hålen så är det nära original styrka igen. Stoppskruv utan skalle om stammen är i vägen.

Jag hade slängt styret. Det finns definitivt en risk och i och med att du tvivlar över hållfastheten så kommer du aldrig känna dig helt lugn igen.

Dubbel postar i denna tråd då det kanske är mer rätt tråd... Letar efter dragfjädern som sitter i "parallelogramet" på en sram xx1 12s mekanisk växelförare men den verkar inte finnas som reservdel? Är säkert samma fjäder på flera olika tänker jag men har inte lyckats hitta ens ett artikelnummer.

Bilagor

• IMG20250913105130.webp
    IMG20250913105130.webp
    465.4 KB · Besök: 20
Dubbel postar i denna tråd då det kanske är mer rätt tråd... Letar efter dragfjädern som sitter i "parallelogramet" på en sram xx1 12s mekanisk växelförare men den verkar inte finnas som reservdel? Är säkert samma fjäder på flera olika tänker jag men har inte lyckats hitta ens ett artikelnummer.
Bara nyare AXS växelförare brukar ha flera små enstaka reservdelar till salu. Till äldre modeller kan man oftast bara köpa nya trissor och inget annat. Tredjeparttillverkare har ibland något, men inte varje möjliga bit.
Andra tillverkare är inte särskilt bättre, tyvärr.

Du har kanske större tur om du hittar en likadan havererad växel billig och sedan transplanterar fjädern.

Bara nyare AXS växelförare brukar ha flera små enstaka reservdelar till salu. Till äldre modeller kan man oftast bara köpa nya trissor och inget annat. Tredjeparttillverkare har ibland något, men inte varje möjliga bit.
Andra tillverkare är inte särskilt bättre, tyvärr.

Du har kanske större tur om du hittar en likadan havererad växel billig och sedan transplanterar fjädern.
Ja, känns som att det är vägen att gå. Lyckades dock böja till en ny loop på den gamla avbrutna fjädern nu. Växlar som den ska och blev bara ett halvt varv kortare så kanske håller.

Bilagor

• IMG20250913142854.webp
    IMG20250913142854.webp
    101 KB · Besök: 19
Tillbaka
Topp