Frågor om köldastma

T.R.S.

Ny medlem
Frågor om köldastma
När det är kallt så blir det lite strul med andingen, speciellt vid ansträngning. Har dock upplevt symptomen när jag inte ansträngt mig heller, ex har sovit i ett kallt rum och när jag vaknar o gäspar eller andas in ordentligt så känns det olustigt i halsen. Finner det dock enbart besvärande vid inandning och inte utandning vilket jag läst o hört om att det ofta är besvärande för de med "vanlig" astma.

Behöver inte vara jättekallt för att det ska bli trubbel, sist jag cyklade var det ca 3-5 plus ute och efter ett ansträngande parti så fick jag stanna. Känns crap i halsen och lite yr i skallen, möjligen lätt lätt illamående. Träningcykel eller löpning på band ger inga som helst symptom.

Har läst lite om andningsfilter, inte så värst stiliga att kila omkring med och ev pensionärer man möter på lär bussa sina knähundar efter mig men det fungerar säkert. Rent "säkerhetsmässigt" ska man ha något med sig? Medicin eller hjälpmedel av någe slag om det är så att det blir riktigt jobbigt, ibland pressar man ju sig hårt och känner inte efter förän efter en stund och då kanske det slår en vacker dag..?

Frisk för övrigt, inte en sjukdag på över 2 år, inga kända allergier. Ska på undersökning 9 april men är inte så pigg på medicinering överlag, därav är tips o råd kalas. Om det blir medicinering hur funkar det då för just köldastma, något man tar innan träning i kyla eller endast när man känner av besvären?

MVH

Frågor om köldastma
Tjejen upplevde precis samma sak som dig och drog iväg till doktorn. Fick med sig ett recept på några tabletter som hon tar varje kväll. Vad hon har sagt så funkar dom bra och hon har inga besvär längre. Hon hade svårt o känna om det var ut eller inandningen som var problemet men nu funkar det som det ska iallefall!

Frågor om köldastma
Håller med Per att du först och främst ska försöka få dina eventuella lung/luftvägsbekymmer ordentligt utredda.

Vid astma har man en muskelsammandragning i luftvägarna, och den finns alltså närvarande både på in och utandning, men det kan upplevas som det är inandningen som är besvärlig. Besvären kan framkallas av olika saker, pälsdjur, ansträngning, etc.
Muskelsammandragningen kan hävas med olika former av luftrörsvidgande, t ex snabbverkande preparat så som Bricanyl eller Ventoline som då med fördel kan tas inför träning, ca 20-30 minuter innan träningsstart + då du känner av besvären.

Men innan du vet att du har astma kan en standard rekommendation vara att du värmer upp i lugnt tempo, minst 15-20 minuter för att föbereda kroppen för ansträngningen, då funkar det oftast bättre. Olika former av värmeväxlare kan som nämnts vara värt ett försök.

För att utreda om du har astma kan du genomföra ett ansträngningstest och/eller provoktionstest för att se om man under övervakade former kan framkalla tecken på astma. Du får be om remiss för detta hos husläkaren i så fall..

/Hälsningar
Micke

Frågor om köldastma
Jag hade mycket besvär med inflammerade luftrör, långvarig hosta och astmaliknande symptom (inandning) innan jag började köra med först http://www.lungplus.se/ och sedan Airtrim. Lungplus är nog effektivare, men man kan inte prata och ser om möjligt ännu dummare ut än med gristrynet (Airtrim). Lungplus är dock mycket bättre om man har glasögon eftersom varm fuktig luft immar igen glasögonen om Airtrim inte passar perfekt.

Med värmeväxlare har jag nästan inga problem alls. Jag kör ofta med den även i flera plusgrader, särskilt om jag har minsta förkylningskänning.

Lycka till!

/D

Frågor om köldastma
Blixten
-------------------------------------------------------

Ok ja då får man se vad dom säger.. Hon råkar inte ha glömt någon gång o märkt av hur det fungerat utan piller i kroppen, lite sånt jag är skeptisk mot alltså att det blir värre ifall man missar medicineringen.

Per

Ja det visar sig, ska dock börja hos husläkaren, de brukar ju vilja ha det så.

UdoDirkschneider och edicviz

Hehe, den finns inte i kolfiber måntro? ;) Nä men tackar för tipsen, var något liknande jag tittat på förut fast den där såg mera high tech ut.

stigsniffaren

Tackar för tipsen! Ja jag får helt enkelt se vad domen blir den 9 april.. Undrar bara om de får fram några vettiga resultat då jag antar att de får det svårt att simulera kylan. Jag kan känna mig lite yr i skallen efter ett löppass på bandet eller om jag ansträngt mig med vikter men det känns ändå "normalt", vill ju inte vara oberörd så att säga. Då tar jag o dricker vatten o flåsar lite extra o sen går jag på det igen.

MVH

Senast redigerad av en moderator:
Frågor om köldastma
TRS skrev:
>
> stigsniffaren
> --------------------------------------------------
> -----
> Tackar för tipsen! Ja jag får helt enkelt se vad
> domen blir den 9 april.. Undrar bara om de får
> fram några vettiga resultat då jag antar att de
> får det svårt att simulera kylan. Jag kan känna
> mig lite yr i skallen efter ett löppass på
> bandet eller om jag ansträngt mig med vikter men
> det känns ändå "normalt", vill ju inte vara
> oberörd så att säga. Då tar jag o dricker
> vatten o flåsar lite extra o sen går jag på det
> igen.
>
> MVH

Man kan genomföra ett provokationstest där du inhalerar antingen kallluft eller annat som brukar ge påverkan, t ex metakolin. Före och efter detta mäter vilket flöde du kan uppnå i luftvägarna i en undersökning som kallas spirometri.. så det går faktiskt att simulera kylan.

Enklast är dock att testa via en ansträngningsprovokation. Det går att göra på löpband eller cykel och då vill man trycka upp dig i hög ansträngning rätt snabbt, ca 6-8 minuter (pga att som jag sa tidigare får man oftast mindre besvär efter lugn uppvärmning). I samband anslutning till detta mäter man sedan flödet i luftvägarna för att se en eventull försämring (för vid astma blir det ett minskat flöde pga sammandragningen i luftvägarna).

/Micke

Frågor om köldastma
Kool, de har teknik som är så pass iaf =) Tänkte närmast på kalluften där då men det är ju sånt som visar sig, första gången jag träffar husläkaren så får se om det är en kvacksalvare eller ej. Kanske proppar munnen full med vicks o puttar upp mig på löpbandet ;) Nädå...lite kompetens hoppas jag på iaf, de var väldigt tillmötesgående vid tidsbokningen så det finns all förhoppning.

MVH

Frågor om köldastma
Cyklat några mil i blåsten och kylan idag. Och som så många gånger förr så river det rejält i halsen. Som vanligt sitter jag här och väntar med spänning på om förkylningen är ett faktum imorgon när jag vaknar, eller om jag har haft turen att klara mig den här gången också. Jag vet inte hur det är med er, men mina luftrör klarar inte den isiga luften i kombination med blåsten som var idag. Jag har cyklat hela vintern, och vid det här laget har jag gett upp hoppet om att jag ska bli härdad eller immun mot kylan. Det här förbaskade klimatet suger.

Frågor om köldastma
Jo hon har glömt nån kväll men det verkar inte ha haft någon effekt. Däremot får man inte ta på morgonen om man glömt på kvällen enligt läkaren. Tror dom går på ungefär 300 kr/månad, tur det finns högkostnadsskydd.

Frågor om köldastma
jag har ungefär samma problem som dig men jag har haft min astma sen jag var pytteliten. Jag tar Bricanyl som fungerar bra, men besök en riktig läkare så att du får en riktig diagnos.

Kom ihåg att om du får tex Bricanyl och vill tävla så måste du ansöka om ett undantag från Svenska Cykelförbundet. Annars så kan det sluta illa eller iaf med två år utan tävling.

Frågor om köldastma
Blixten

Ok det var ju bra iaf, nu ska jag snart cykla bort till cykelringen o titta på deras rea får se om jag stupar på vägen ;) 10 grader ute iaf så det är förhoppningsvis safe

Rock

Har förvisso inga planer på någon tävlingskarriär men det är ju bra att veta, om jag nu åker på medicinering hoppas jag dock på någon ej dopningklassad av den enkla anledningen att det känns lindrigare.

MVH

Frågor om köldastma
Har du ansträngnings astma eller köldastma får du säkert medecin som är dopingklasad (jag vet), men det är bara att gå in på SCF (svenska cykelförbundet) http://www.scf.se/t2.asp?p=40854 och hämta hem blanketter för ansökan om dispans. Sen tar man med dom till sin läkare som i medhavda blaketter får styrka ditt användande av den medecin du är ordinerad. Sen skickar du in papprena och efter några veckor kommer din dispans hem med posten. Tas med till alla tävlingar och gäller i 3 år. För atsma preparat söker man sk förenklad dispans som är lätt att få om läkaren anser/styrker din medecin.
Varför astmamedecin är dopingklassad är mig ett mysterium, har du inte stma hjälper inte medecinen eller ger dig några fördelar -luftrören blir inte större av medecinen, dom förhindras bara från att svullna/dra ihop sig... :-/ T

Frågor om köldastma
OM det är astma, vilket det så klart inte behöver vara och som du bör kolla upp, är det förbannat viktigt att medicinera korrekt. Man blir inte beroende, det blir inte sämmre än innan om man slutar. Däremot blir man sämmre om man inte medicinerar. Går det långsamt kan man vänja sig vid tillståndet och uppfatta det som normalt. En bra medicinering är så låg dos som möjligt med bästa möjliga effekt.
Det är bara korkat att undvika mediciner, machonörderi.
En kronisk inflammation blir inte bättre av att man är duktig och står ut.

Luftrören är 1. Ett muskelrör. Inuti det finns 2. En slemhinna.
Vid astma krampar muskelröret så att det blir trängre, medan slemhinnan svullnar så det blir trängre, och det hela kan bättras på med att det bildas segt slem som gör det ytterligare trängre.

Du kan läsa på tex http://www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp?CategoryID=26230

Symptomen kan variara. Jag trodde t.ex. att jag led av ångest, sån ångest att jag inte fick luft. Det var inte psykosomatiskt, set var somatopsykiskt. Klart som fan jag fick ångest när jag inte fick luft.
Har även prövat bröstsmärtor, klåda, olika typer av hosta. Och andnöd, men det är inte det självklara att det yttrar sig så.

Har en lungplus. Den är osexig som fan, ett plåsterbeige plastmunstycke som man stoppar i munnen. Kondensen bildar mastiff-trådar. Den blir inte använd i onödan.

(tips om du drabbas ute: försök få tag i lite varmt att dricka, hellst kaffe. Koffeinet kan hjälpa lite, och värmen kan lindra krampen. Särskilt om det gör ont, då är det ofta själva krampen som djävlas med en)

Frågor om köldastma
Little Stereo

Ja det låter ju iaf bra att det inte är så krångligt om det nu skulle behövas intyg. Någon annan känd orsak till intyg för medicinen än tävling, ex resa utomlands, drogtest av arbetsgivare etc? Bricanyl säljs tydligen receptfritt på Madeira som en anekdot.

ratatosk skrev:

Är det vanligt att man blir ordinerad felaktig dos medicin och hur undviker man i så fall det på bästa sätt? Menar om jag kilar inte till doktorn o säger att "nu är det viktigt att jag får rätt dos medicin för det är ni dåliga på att ge" lär väl denne inte komma så bra överens med mig kanske =)

Det handlar absolut inte om någon "machonörderi" pga min avhållsamhet till medicinering utan det är som så att jag i största möjliga mån inte vill vara beroende av något här i livet. Det gäller inte enbart sådant som man normalt förknippar med beroende som alkohol, nikotin eller andra droger utan även vardagliga saker som förhållande, tvunget anpassa mig till andra, schemalagda aktiviteter, åka kommunalt, godis, koffein, lån etc etc. Jag anses nog som ganska givmild och snäll men vill ha den friheten att kunna vara hur självisk jag vill utan att någon annan har åsikt om det.

Av det kan jag säga att jag har slutat snusa efter 10-12 år, juni är det 1 år nikotinfri.

Jag har aldrig börjat dricka kaffe och kommer aldrig att göra det heller.

Antal ggr jag åkt kommunalt efter jag tog körkort kan jag troligtvis räkna på mina två händer.

Är inte nykterist men blir snurrig av alkohol.. Tål inte några större mängder och dricker det inte heller så.

Äter sällan godis och i princip aldrig fikabröd, glass tycker jag dock e gott periodvis.

Enda lån är på bostaden.

Jag har aldrig behövt medicinering i mitt liv förutom vid någon inflammation eller skada utan det har som mest behövts någon ipren kanske. Att då bli beroende av en astmamedicin går mot min livsfilosofi lite men samtidigt inget jag vägrar om det nu är det som krävs.

Ville bara klargöra att det inte handlar om "machonörderi".

MVH

Frågor om köldastma
Läkaren brukar ge minimidosen för att hålla besvären borta, men i mitt fall 4-dubblar jag doseringen under våren för att jag dessutom blir irriterad av pollen (allergi som jag också medecinerar för).
Bricanylen tar man när lyftrören redan har dragit ihop sig, det är Pulmicorten (kortison i aerosol) som lindrar astmabesvären/sjukdomstillståndet. För all recpetbelagd medecin bör du be att få klisterlappen som normalt sätts på kartongen direkt på medecinförpackningen/inhalatorn om du vill ha medecinen med in i kabinen. (Samma lag som förbjöd vattenflaskor mm).
Eftersom jag har ansträngningsastma så är besvären svåra att mäta för läkaren, problemet uppstår för min del bara om det är kallare än -5 ute eller om jag tar i riktigt hårt... :-) T

Frågor om köldastma
Ok om det räcker med det om man ska ut o flaxa är det ju safe =)

Har suttit o lurat lite på det här nu och minns en trip i början på november förra året:

Jag var dels inte i form, hade inte cyklat på 2 månader pga mkt jobb, flytt o grejjer, hade varit småförkyld och det satt väl någon kråka kvar, var lite småkyligt dock inga minusgrader, cykeln hade grovmönstrade däck och sträckan var bara asfalt. Hade räknat på att det var 2.5 mil enkel resa, nu i efterhand har jag räknat om och lite kortare är det nog, ca 4.5 mil tur o retur. Detta är väl som två sparktramp för många av er men för mig är det något att bemästra, jag skulle iväg o titta på en bil och hade förhoppningen att det blev affär samma dag så jag kunde köra tillbaka men nu vart det inte så..

Ok jag for iväg hemifrån och efter några km ångrar jag mig för flåset finns beviserligen inte där, väl medveten om att det kommer kännas bättre när jag kommit in i "andra andningen" som man brukar säga. Mkt riktigt så släpper det efter några ytterliggare kilometers snurr på hjulen så resan dit går helt ok, visst jag var inte oberörd när jag kom fram men kändes ganska ok, kört om en postis o allt. Ringer herrn och han kommer o möter upp, vi går ner parkeringshuset där bilen står.

Efter att ha utlovat att kolla upp en del av komplikationerna åt dem till morgondagen som föranlett att affär ej kunnat göras denna dag sätter jag mig på cykeln igen med hyffsat gott mod iaf. Efter 5 km max håller jag på att dö, benen värker som dom aldrig gjort förr, en grej om det är jobbigt men jag trodde de skulle trilla av. Fick stanna vid varenda rödlyse vare sig jag behövde eller inte och slå på benen för att hålla dem fungerande. Tänkte snart får jag någon von super kramp XL o så ramlar jag bara ihop, gjorde riktigt ont och inte vart det bättre av att det blivit mörkt o jag utan vare sig lampa eller reflex..välplanerad tur det här. Efter några ytterliggare km stanna jag o köpte korv o cola på tullfritt, försökte stretcha o hålla mig varm. Sen gick det lite lättare efter någon km men fortfarande ingen lek, väl hemma ramla jag ner i badkaret och svor över det mesta.

Denna smärta jag fick i benen var som sagt hemsk, kan den ha haft någon ting med syresättning att göra som man kan "skylla" på astman? Kom bara att tänka på det där för så har det aldrig blivit förut och då har jag cyklat till jobbet förut som var en nätt tur på 2.5-3 mil enkel resa men då var det ju en arbetsdag mellan hemresan förstås.

MVH

Frågor om köldastma
Har oxå känsliga luftrör. Vintern -05/-06 hade vi ju rejält med kyla och snö även i Västsverige. Jag körde större delen av vintern med Airtrim och sportfilter. Var det riktigt kallt använde jag dessutom skidglasögon och stormhuva. Helskyddad i Darth Vader-stil, men skönt i kylan.

Har även kört en hel del med Lungplus men tycker personligen Airtrim är bekvämare. Värmeväxlarna bildar ju mycket vätska vid kondenseringen av utandnigsluften och jag tycker man får spotta och fräsa alltför ofta med Lungplus. Tycker även Lungplus blir lite obekvämt för läpparna på långa pass. Lite grand samma effekt som bedövade läppar kring bitmunstycket vid vinterdykning.

För övrigt skulle nog Airtrim i kolfiber skulle bli betydligt tyngre och mer osmidig än den lätta formbara plast den är uppbyggd av ;-)

//Janne

Frågor om köldastma
(Ah, jag förstår verkligen din anti-beroende-stil. Är lite likadan, fast inte på samma saker kanske. rökfri, sockerfri, alkoholfri. Älskar dock mitt kaffe. Tänker däremot aldrig skaffa bil, för den jäveln behöver försörjas och då måste jag sälja min tid. Frihet är att klara mig på lite pengar, för då behöver jag inte sälja mig och min tid lika mycket.)
Men ibland är det bara att hacka i sig. Jag behöver mina linser för att se och det hade vart roligare att se utan dem, men det gör jag inte.

Nä, läkare brukar inte övermedicinera, man provar sig fram. Det var jag som tolkade dig som rädd för mediciner.
Astmakontroll går till så att du blåser i ett rör, en dator räknar ut lungvolym och utblåsningskapacitet. (Spirometri heter det) Du tar en luftrörsvidgare o väntar o blåser igen, datorn räknar ut samma sak igen. Om det är bättre gång 2 är din astma inte kontrollerad. Då får du gå hem o medicinera i någon månad o sen kommer du tillbaka o gör om det. När din medicinering är bra har du bra värden på spirometrin och blåser inte bättre efter luftrörsvidgande.
När du hållt på ett tag kollar man (koldioxidhalten om jag minns rätt) i utandningsluften, för att se att du inte är övermedicinerad.

Frågor om köldastma
TRS skrev:

> Är det vanligt att man blir ordinerad felaktig
> dos medicin och hur undviker man i så fall det
> på bästa sätt?

Just när det gäller astma, som tydligen är en ganska diffus sjuka, doserar man delvis själv från inhalatorerna. Har man mycket besvär inhalerar man mer, har man inga besvär avstår man. Som sagt, mitt råd är att du tar kontakt med en läkare och får en riktig diagnos. Är det en bra läkare kommer han inte att ha några problem med att du vill äta så lite medicin som möjligt och bli frisk.

Frågor om köldastma
Dagen D!

Japp nu har jag varit hos husläkaren, gick väl bra rent diagnosmässigt tror jag. Fick blåsa i en sån där toarulle och så lyssna hon med stetoskopet eller vad dom heter, inte ens kall var den iaf. Fick recept på Bricanyl á 0.5mg/dos via inhalator och så anmälde hon mig till ett sånt där provokationstest, visste inte hurvida dom kunde göra det med kyld luft för det fanns inte som val i anmälan hon gjorde på datorn. Hon sa iaf att om det behövdes och dom inte kunde utföra det så fick man helt enkelt en remiss till dom som kunde göra det. Nu är det bara invänta provokationstestet då de skulle återkomma med en tid.

Hur som helst så hotades det med hjärtklappning som bieffekt för Bricanylen från både hon och personalen på apoteket, sa att det var rel vanligt de första gångerna. Husläkaren tyckte jag skulle testa hur det funkade bäst när jag frågade när jag skulle ta det, alltså pröva att ta det innan jag anstränger mig och vid annat tillfälle medans jag känner av besvären istället.

Nu är säkert det här inte något häpnadsväckande men lite konfundersam är jag ändå ang hjärklappningen där.. är det obehagligt? Säg nu att jag ger mig ut på en tur o pressar lite och så känns det fiasko, tar en dos Bricanyl med hög puls och får hjärklappning..är det helt safe det? Förstår ju att det är detta medicinen är till för men jag som helt novis i ämnet tycker det låter lite knepigt. Erfarenheter?

MVH

Frågor om köldastma
Det är hyfsat obehagligt, men man överlever. Jag, som har haft ansträngsingsastma i 25 år eller så, får det när jag överdoserar kraftigt. Mitt råd är alltså att inte ta mer än 1-2 doser även om du inte känner av någon hjälpande effekt.

Frågor om köldastma
TRS skrev:
> Erfarenheter?

Föredrar "ventolin" men vad man ska ta beror naturligtvis på läkarens ordination.

Kan rapportera att jag åxå varit hos läkare. Jag har, liksom du, en längre tid besvärats av jobbiga hostattacker i samband med hög fysisk aktivitet och kyla. Bricanyl o ventolin har lindrat tillfälligt men besvären har fortsatt. För två veckor sedan var jag hos en specialist, fick genomgå diverse tester och lungröntgades etc, och fick en fem dagars shockkur kortison utskiven tillsammans med flutide 2 ggr dagligen. Redan efter två dagar försvann besvären, och jag kan åter hoja som vanligt.

Härligt ;)

Frågor om köldastma
Jo, Bricanyl och Ventoline (som jag får riktiga hjärtklappningar av f ö) vidgar ju bara luftrören och verkar slemlösande. Har du sen en inflammation i luftrören behöver du andra läkemedel med t ex cortison. Sen finns det kombiläkemedel som Symbicort och Serevent som verkar under lägre tid än Bricanyl/Ventoline. Men kommer du att behöva dem så kommer du få reda på det efter ditt provokationstest.

Frågor om köldastma
Per skrev:
> fem dagars shockkur kortison
> utskiven tillsammans med flutide 2 ggr dagligen.
> Redan efter två dagar försvann besvären, och
> jag kan åter hoja som vanligt.
>
> Härligt ;)

Det låter ju toppen men vad betyder det egentligen? Kortison vet jag väl på en höft vad det är dock inte riktigt dess verksamma funktion vid astma, "flutide" har jag dock aldrig hört förut.

Är du botad nu då och behöver ingen vidare medicinering ens med Bricanyl eller Ventolin?

MVH

Frågor om köldastma
TRS skrev:
> Kortison vet jag väl på en höft vad
> det är dock inte riktigt dess verksamma funktion
> vid astma, "flutide" har jag dock aldrig hört
> förut.

Vid astma finns inslag av inflammation i luftvägarna. Kortison verkar inflammationsdämpande, Flutide är kortison i inhalationsform.

/Micke

Frågor om köldastma
TRS skrev:

> Är du botad nu då och behöver ingen vidare
> medicinering ens med Bricanyl eller Ventolin?

Drar i mig en dos Flutide morgon o kväll det är allt, återbesök om några veckor för att följa upp.

Frågor om köldastma
Hjärtklappningen kan till viss del undvikas genom att vänta lite mellan doserna. 1-2 doser, vänta 5-min , 1-2 doser, vänta lite osv. Det är ingen höjdare med hjärtklappning, men det är ingen höjdare att ha ont om luft heller.
Just när du tränar vet jag inte om du kommer märka av det dock. Om du redan har hög puls blir den knappast dubbelt så hög, möjligen att den inte sjunker så snabbt som den borde.
När jag fick min astma satte jag igång att cykla utav bara helvete, helt enkelt för att det kändes bättre att vara andfådd när det var befogat än att sitta i soffan o flåsa. Andnöden var nog ungefär lika stor, mer blodgenomströmning o adrenalin hjälpte lite, men samtidigt behövde jag ju mer luft. Efter några månader fick jag riktigt bra resultat på astman, en helvetes kondis hjälper på eländet.

Frågor om köldastma
Ja någon hjärtklappning märkte jag aldrig av idag iaf. Nu har jag bara en tur som referens men om det är så här det kommer vara är det helt galet mkt bättre =) Tog en dos 5-10 min innan och sedan for jag iväg, väntade mig den vanliga ångeststarten men den kom aldrig, så j-vla skönt! For ner till vattnet och det var rätt kallt i luften, inga handskar så fingrarna fick känna att de levde men halsen var nöjd o glad så jag ånga på.

Vart en tur på ca 75 min och när jag hade cyklat 50 min och precis bemästrat 3 leriga uppförsbackar tyckte jag att det var dags för en dos till, denna gång kändes det inte lika mirakulöst dock men bättre än innan på denna tur. Jag är iofs inte riktigt van med det här med inhalator och eftersom jag var skapligt andfådd förmådde jag inte hålla andan särskilt bra när jag tagit dosen så det kanske inte vart helt hundra, vad vet jag =) Men men det känns som att det är på rätt väg iaf vilket är hur kul som helst, får se hur det fungerar efter några veckor. Nu kan man kanske äntligen koncentrera sig på att få lite mer tryck i benen än att bara svära över ont och obehag i halsen.

19729713.jpg

Ser ju hur jäkla kall luft det är =)
19729714.jpg

19729715.jpg

MVH

Frågor om köldastma
Nu har jag varit på spirometriundersökning (fusklapp för stavning) och där fick man allt hjärklappning iaf =)

Först testades utandningen långsamt några ggr och sedan hård utandning några ggr som referens, sedan var det dags för medcinering..

Kommer inte ihåg vad medicinen hette men det var inte Bricanyl denna gång iaf, fick som en kanna att hålla i o andas genom ett rör på kannan o så var det syrgastub kopplad till den och så var väl medicinen i kannan på någe vis..vattenpipa utan rök. Fick andas genom den i 2 minuter och sedan sätta mig o vila i 15 minuter. Under dessa 15 minuter fick jag näst bästa resultatet i tetris på telefonen, kände hjärtat slå någon frivolt eller två och händerna darrade. Sedan var det dags att blåsa igen.

Den långsamma utandningen var lite bättre men inte så mkt. När vi kom till den hårda utandningen så får jag nog säga att de blev lite tokigt, första två gångerna var tekniken fel och jag skyller på att jag var snurrig av vattenpipan. Sen gick det bättre dock, blåste 10% bättre än innan 2 ggr på raken. Får se vad doktorn tolkar ur det här vid nästa besök, denna gång var det en sjuksyster som körde hela testet så något givet utlåtande fick jag inte nu.

Kan inte säga att jag själv är jättebäst på att tyda det här.. men iaf:

spirare.jpg ht=563

Tillbaka
Topp