Frågor om min cykel

FilipTj

Medlem
Frågor om min cykel
Hej!
Precis börjat cykla för motion och fått låna en cykel av brorsan som stått i väldigt många år. Kan typ ingenting om cyklar men tycker det är roligt.

Cyklar på lika delar landsväg som skogsbilväg/traktorvägar på rundar a cirka 2-3 mil

Har lite frågor jag tacksamt får svar på

Försökt googla på cykeln och undrar mest av nyfikenhet vad det är för cykel?

Är det bra delar som är ämnade för det jag cyklar?

Har jag något att vinna på att sätta något smalare/mindre mönstrade däck.

Borde jag tänka på att på sikt byta cykel framöver om jag fastnat för träningsformen?

Mvh

Frågor om min cykel
Hej!
Precis börjat cykla för motion och fått låna en cykel av brorsan som stått i väldigt många år. Kan typ ingenting om cyklar men tycker det är roligt.

Cyklar på lika delar landsväg som skogsbilväg/traktorvägar på rundar a cirka 2-3 mil

Har lite frågor jag tacksamt får svar på

Försökt googla på cykeln och undrar mest av nyfikenhet vad det är för cykel?

Är det bra delar som är ämnade för det jag cyklar?

Har jag något att vinna på att sätta något smalare/mindre mönstrade däck.

Borde jag tänka på att på sikt byta cykel framöver om jag fastnat för träningsformen?

Mvh
Visar du cykeln är det nog större chans att någon kan se vad det är eller vad som skall justeras.

Men ja, oavsett vad det är kommer du snart komma på att du villhöver en dyrare.

Frågor om min cykel
Visar du cykeln är det nog större chans att någon kan se vad det är eller vad som skall justeras.

Men ja, oavsett vad det är kommer du snart komma på att du villhöver en dyrare.
Verkar blivit något knas när jag startade tråden :( hoppas bilderna kommer nu
PXL_20241023_151205626.MP.jpg

Frågor om min cykel
Jag blev nyfiken, och googlade för mer information. Det lilla jag kan utläsa är att det är en cykel (MTB) från ca år 2000. Då kom den med en bra dämpad framgaffel, som verkar blivit utbytt till en stel framgaffel.
Länkarna som jag bara skummat igenom för att förstå vad det är cykel, och vad den borde vara värd nu (om den aspekten överhuvudtaget är intressant):

Det finns givetvis mycket mer på nätet att läsa.

För din typ av cykling borde gravelcykel vara det optimala (säger jag utan att ha cyklat någon gravelcykel).
Det är en relativt ny typ av cykel som blivit poppis de senaste åren, speciellt framtagen att cykla snabbt på grusvägar. Det finns många tråder om gravelcyklar på detta forum, så du får botanisera närmare där.

Det finns f.ö en hel del som bygger om gamla MTB's så att de passar bra för gravelcykling. Så du har ett bra utgångsmaterial för att för en rimlig peng få något som passar din cykling. Men vad som skall göras får nog experter tala om. Dock bör du vända framgaffeln rätt. Jag misstänker att det är lite skumma styregenskaper nu, den borde kännas rätt nervös i styrningen.
Det är enkelt att fixa, lossa de två skruvarna du ser på styrets högra sida i din första bild, och vrid sedan.

Senast ändrad:
Frågor om min cykel
Jag blev nyfiken, och googlade för mer information. Det lilla jag kan utläsa är att det är en cykel (MTB) från ca år 2000. Då kom den med en bra dämpad framgaffel, som verkar blivit utbytt till en stel framgaffel.
Länkarna som jag bara skummat igenom för att förstå vad det är cykel, och vad den borde vara värd nu (om den aspekten överhuvudtaget är intressant):

Det finns givetvis mycket mer på nätet att läsa.

För din typ av cykling borde gravelcykel vara det optimala (säger jag utan att ha cyklat någon gravelcykel).
Det är en relativt ny typ av cykel som blivit poppis de senaste åren, speciellt framtagen att cykla snabbt på grusvägar. Det finns många tråder om gravelcyklar på detta forum, så du får botanisera närmare där.

Det finns f.ö en hel del som bygger om gamla MTB's så att de passar bra för gravelcykling. Så du har ett bra utgångsmaterial för att för en rimlig peng får något som passar din cykling. Men vad som skall göras får nog experter tala om. Dock bör du vända framgaffeln rätt. Jag misstänker att det är lite skumma styregenskaper nu, den borde kännas rätt nervös i styrningen.
Det är enkelt att fixa, lossa de två skruvarna du ser på styrets högra sida i din första bild, och vrid sedan.
Tack för ett mycket bra svar och för att du tog dig tiden! Ska fixa framgaffeln och kolla in länkarna :)

Det jag tänkt mest på är väl om däcken borde bytas ut för att få det lite mer lätt rullat men kanske finns fler saker att fixa med framöver. Just nu vill jag mest bara cykla och få in vanan.

Vad saker är värda är väl lite rolig kuriosa men det finns inga planer att sälja något utan som sagt bara ut och cykla 😄

Frågor om min cykel
Jag tror att du kanske sitter på en liten guldgruva om du lyckas hitta rätt köpare på en del komponenter. Spinergy-hjulen med fiber-ekrar var ju extremt hög drägelfaktor på för 25? år sedan. Och den där XTR-gruppen brukar också vara populär när det gäller retro-byggen.

Kanske vet @Kneecap mer om sånt där?

Edit: Min poäng är att cykeln kanske inte är vad du är ute efter, men om du ska göra dig av med den och skaffa något annat ska du nog göra det med lite finess. Kan hända att du får mer betalt för de båda hjulen än vad du skulle få för komplett hoj på blocket.

Frågor om min cykel
Och glöm inte att dra åt dem skruvarna igen efteråt! [/tönt] Men allvarligt talat, bör även styrlagret kontrolleras att det inte sitter för löst. Vem vet vad den som har bytt ut gaffeln tänkte på.

Jag håller inte med andra i tråden att den cykeln inte är lämplig för det angivna ändamålet. Vilken som helst cykel är gravelcykel. Man kan absolut cykla på den för motion och ha kul och strunta i allt som finns i världen.
Den skulle gynnas av lite översyn av en kunnig mekaniker, bara för att säkerställa att cykeln är i bruksskick.

Frågor om min cykel
Och glöm inte att dra åt dem skruvarna igen efteråt! [/tönt] Men allvarligt talat, bör även styrlagret kontrolleras att det inte sitter för löst. Vem vet vad den som har bytt ut gaffeln tänkte på.

Jag håller inte med andra i tråden att den cykeln inte är lämplig för det angivna ändamålet. Vilken som helst cykel är gravelcykel. Man kan absolut cykla på den för motion och ha kul och strunta i allt som finns i världen.
Den skulle gynnas av lite översyn av en kunnig mekaniker, bara för att säkerställa att cykeln är i bruksskick.
Tack för tips!
Tanken är att lämna in för genomgång/service :)

Ja jag har ju inte så mycket att jämföra med och har hittills haft roligt så ser ingen anledning att byta nu. Tänkte mest om man kunde optimera mer med ex andra däck och vad man bör tänka på då!

Tänker inte på tider/distanser utan kör mest för flåset tills jag blir trött 😂

Frågor om min cykel
Som redan nämnt var det där en topp specad cykel på sin tid, nu är den att betrakta som vintage, men den fungerar att cykla på såklart.

Jag har själv en liknande nostalgisk hoj.
Skulle rekommendera att lägga ut så lite pengar som möjligt på den, den kommer sluka pengar och ge relativt lite tillbaka både i form ökad cykelglädje (om du inte uppskattar just nostalgi-delen utan är ute efter motion och att cykeln är praktisk) och ekonomiskt värde.

Bara att fräscha upp med lite nyare däck av bättre kvalisort, byte av vajrar och något lager kommer kosta cykelns hela värde och vara halvvägs till en ny modern cykel.

Det är en superfrän hoj och den är sannolikt helt okej för den typen av cykling du nämner. Men byt bara det som är direkt trasigt och spara pengarna du skulle lägga på uppgradering till budgeten för en ny modern cykel.

Är pengar inte en faktor? Slå till på ett par RH däck, byt alla vajrar och höljen, montera snygga chromade stänkskärmar, fräsha handtag, köp SPD skor eller byt pedaler osv. 😆

Edit: skrivihop.se

Senast ändrad:
Frågor om min cykel
Jag tror att du kanske sitter på en liten guldgruva om du lyckas hitta rätt köpare på en del komponenter. Spinergy-hjulen med fiber-ekrar var ju extremt hög drägelfaktor på för 25? år sedan. Och den där XTR-gruppen brukar också vara populär när det gäller retro-byggen.

Kanske vet @Kneecap mer om sånt där?

Edit: Min poäng är att cykeln kanske inte är vad du är ute efter, men om du ska göra dig av med den och skaffa något annat ska du nog göra det med lite finess. Kan hända att du får mer betalt för de båda hjulen än vad du skulle få för komplett hoj på blocket.

Tjena!

Säljer man den i delar så kan man få in några tusenlappar. Främst vevparti, vevlager (speciellt vevlager om det är i bra skick, dom är åtråvärda), bakväxeln och hjul som är värda något.
Typ 3000-4000 totalt.

Frågor om min cykel
Behåll cykeln och cykla med den. Jag hade en gammal mtb lik din men tyvärr gick diverse prylar sönder under Coronan med riktigt dåliga leveranstider. Min nya gravel är betydligt roligare och snabbare över en runda men på traktorvägar med lite makadam eller bättre stig var den gamla betydligt bättre. Den gamla var också mycket bättre på spåriga vintervägar.

Frågor om min cykel
cool cykel värd att ta vara på. INTE SLAKTA! det som annars gärna drabbar och dödar dessa cyklar är klåfingriga 'förbättrare'.

men den kommer aldrig bli en bra skogscykel sett med dagens standard, utan passar bäst för rask framfart på enkelt underlag. därmed är det viktigt behålla den stora framklingan som ger chans till tätt sittande effektiva växlar i det snabbare registret, och ffa inte utsätta den för ett jävla helgerån i form av en 1x-konvertering.

även om du skulle snöa in på cykling och gå vidare till mer nutida modell, är den här med rätt däck en i alla lägen trevlig pendlingsraket.

Frågor om min cykel
cool cykel värd att ta vara på. INTE SLAKTA! det som annars gärna drabbar och dödar dessa cyklar är klåfingriga 'förbättrare'.

men den kommer aldrig bli en bra skogscykel sett med dagens standard, utan passar bäst för rask framfart på enkelt underlag. därmed är det viktigt behålla den stora framklingan som ger chans till tätt sittande effektiva växlar i det snabbare registret, och ffa inte utsätta den för ett jävla helgerån i form av en 1x-konvertering.

även om du skulle snöa in på cykling och gå vidare till mer nutida modell, är den här med rätt däck en i alla lägen trevlig pendlingsraket.
Inga planer på att byta ut något som inte är slitdelar! Ren skogscykling kör jag inte men den rullar iaf fram på grusvägar och bättre traktorväg 😀 tack för input!

Frågor om min cykel
Behåll cykeln och cykla med den. Jag hade en gammal mtb lik din men tyvärr gick diverse prylar sönder under Coronan med riktigt dåliga leveranstider. Min nya gravel är betydligt roligare och snabbare över en runda men på traktorvägar med lite makadam eller bättre stig var den gamla betydligt bättre. Den gamla var också mycket bättre på spåriga vintervägar.
Precis så är planen nu 😃 blir väldigt roliga och varierade rundor

Tillbaka
Topp