Frakt från USA

Bubblan

Medlem
Frakt från USA
Jag har hittat en ram på eBay som jag vart lite sugen på. Dock är det ett litet krux. Säljaren kan skicka den hit till Sverige om jag räknar ut vad fraktkostnaden blir. Fine, nemas problemas tänkte jag. Jag har varit inne på UPS, DHL och FedEx och kollat, men jag gillar inte riktigt deras "offerter".

När UPS hemsida skrev ut $810 i fraktkostnad på skärmen och DHL $619, började jag nästan gråta. FedEx var jag bara inne och vände på, jag tror inte att min själ skulle klara av att bli våldtagen även av FedEx.

Efter ett mail till säljaren fick jag måtten på paketet han tänkte skicka ramen i, jag tänkte att det kanske skulle gå att få fram ett mer ok pris hos någon av budfirmorna med mer exakta mått på paketet, men icke. Att ringa till dem är ungefär lika framgångsrikt som att be till gud, dom vill tydligen vara hemma och lata sig på helgerna.

Vad gör jag för fel? Är det så att jag är Mongo från Kongo som inte lyckas få fram vettiga fraktkostnader?

Frakt från USA
vill du ha "humana" priser, så kan du glömma fedex, UPS och DHL, du kommer inte under de där priserna. inte ens från USA. det altinativet du har, är USPS, där kan du nog komma ner till en 70 dollar eller liknande, det va vad jag fick betala för en frakt av en ram till sverige från just USA

Frakt från USA
Tack för tipset, USPS hade jag helt och hållet glömt bort, dom gjorde ett umärkt jobb när dom fraktade över ett bar badbyxor åt mig för några år sedan. Dom får agera jultomte åt mig igen, om jag nu "vinner" auktionen.

Tack, igen.

Frakt från USA
Vad du än gör, kör inte USPS ekonomipost för då kan du få ramen imorrn eller i början på Juni...
Jag har gjort det, med prylar som var ganska viktiga för en tillverkning men som var tunga och skulle bli ganska dyra att skicka. Jag trodde säljaren hade lurat mig, men heybaberiba - tre månader senare fick jag en avi!
Ekonomi-paketen får åka med i mån av plats och då blir det lite si och så med leveranstiden.

Frakt från USA
Bubblan skrev:
-------------------------------------------------------

> När UPS hemsida skrev ut $810 i fraktkostnad på
> skärmen och DHL $619, började jag nästan
> gråta.

Det låter fruktansvärt dyrt. De stora amerikanska webföretagen skeppar med UPS, FedEx m fl, för betydligt bättre priser. Räkna med att du får betala moms, på ramen och på frakten. Kör man USPS är det Schanker som får hand om sista biten.

Frakt från USA
lleberg skrev:
> Snälla rätta mig om jag har fel, men det ska
> väl bli först tull och moms på hela kalaset
> också?

Det blir i v f moms. Däremot har jag för mig att man bara tar tull på kompletta cyklar. Kan dock ha misstagit mig på den punkten. Googla på tullverket. Man ska heller inte tro att speditörerna är med på falskdeklaration. De har stor friheter i tullen, sköter i princip förtullningen åt en, och vill inte riskera denna deras gräddfil genom att medverka till falskdeklaration.

Frakt från USA
Per skrev:
> Kör man USPS är det Schanker som får hand om
> sista biten.

Hmm, det är olika verkar det som. Mitt USPS-paket hamnade på mitt vanliga utlämningsställe hos Posten.

Frakt från USA
Pelle Hå skrev:

> Hmm, det är olika verkar det som. Mitt USPS-paket
> hamnade på mitt vanliga utlämningsställe hos
> Posten.

Undrar om det kan ha att göra med hur stort paketet är?

Frakt från USA
Per skrev:
> Undrar om det kan ha att göra med hur stort
> paketet är?

Det var en ram, så det det var en ganska stor låda.

Frakt från USA
Per skrev:
> lleberg skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Snälla rätta mig om jag har fel, men det ska
> > väl bli först tull och moms på hela kalaset
> > också?
>
> Det blir i v f moms. Däremot har jag för mig att
> man bara tar tull på kompletta cyklar. Kan dock
> ha misstagit mig på den punkten. Googla på
> tullverket. Man ska heller inte tro att
> speditörerna är med på falskdeklaration. De har
> stor friheter i tullen, sköter i princip
> förtullningen åt en, och vill inte riskera denna
> deras gräddfil genom att medverka till
> falskdeklaration.

det är tull även på delar, även om jag har för mig att den ä högre på hela cyklar. bara en ram räknas som del.

Frakt från USA
Per skrev:
> Bubblan skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
>
> > När UPS hemsida skrev ut $810 i fraktkostnad
> på
> > skärmen och DHL $619, började jag nästan
> > gråta.
>
> Det låter fruktansvärt dyrt. De stora
> amerikanska webföretagen skeppar med UPS, FedEx m
> fl, för betydligt bättre priser. Räkna med att
> du får betala moms, på ramen och på frakten.
> Kör man USPS är det Schanker som får hand om
> sista biten.

när jag kollade igår vad DHL ville ha för frakt av 3 kg paket tull ungern, så vare 2800 kr som gälde. så det där ä nog inte fantasisummor näre gäller en hel hojj. som DHL sa till mig, så måste man ha företag och vara kund hoss dem för att kunna välja en lite långsammare o billigare frakt. som privatperson kunde ja bara välja flygfrakt som är SNORDYRT, speciellt näre gäller ett otympligt paket som det blir av en cykel, där lådan ändå blir hyffsat stor. nu vet ja inte om de andra bolagen är lika, men skulle inte förvåna mig om de har samma system.

Frakt från USA
Jag, igen. Innan jag skapar en ny tråd med min kommande fråga så kan jag försöka få svar på den i den här tråden, då det i slutändan handlar om frakt.

Ni som beställt cyklar (ramar alt. kompletta cyklar), vad brukar det vara för storlek på "kartongerna" som cyklarna skickas i, om vi tar en vanlig landsvägsracer som ett exempel? Är frågan helt puckad?

Frakt från USA
Nu var det inte aktuellt längre men jag betalade 105 USD för frakt av ram (ca. 4kg totalt) med USPS från Portland till Stockholm. Paketet kom igår och skickades i tisdags förra veckan så mindre än en vecka tog det. Tull och moms på deklarerade varuvärdet. Skickades till mitt vanliga utlämningsställe.

Frakt från USA
Jag är inne på att ta hem hoj från staterna och funderar på om man inte kan utnyttja den låga kursen. Inte kan väl frakt, tull och moms äta upp de över SEK 10000 som skillnaden blir mellan priset över disk i Svedala och Recommended Retail Price hos återförsäljare i USA?

Frakt från USA
Carl skrev:
> Jag är inne på att ta hem hoj från staterna och
> funderar på om man inte kan utnyttja den låga
> kursen. Inte kan väl frakt, tull och moms äta
> upp de över SEK 10000 som skillnaden blir mellan
> priset över disk i Svedala och Recommended Retail
> Price hos återförsäljare i USA?

Det är väl bara att räkna på det? Glöm inte att moms & tull tillkommer även på fraktpriset. Frakt på en hel hoj blir ju en del=extra mycket mooooooms.

Frakt från USA
Mailade just Tullverket ang. exakta priser.

Den löjliga skillnaden i pris gör ju att man vill hänföras av den mörka sidan och be "Harry" som "importerar" amerikanska bilar att göra mig en tjänst. Priset här är lixom 150% av priset där.

Edit:

I korta ord vad Tullverket svarare:

Tull, 14%
Kurs, 6,505

Tull 14% på 20816SEK 2914SEK
Moms 25% på 23730SEK 5932SEK

Senast redigerad av en moderator:
Frakt från USA
Glitch och Jensen, tack för era svar.

Jensen, dina mått känns helt rimliga, så hädanefter använder jag mig av dem som referens. Stämmer det inte så kapar jag ramen så att dom går ner i en sådan låda. 130x65x15 cm är numera min lag.

Glitch, 105 USD låter rimligt för en ram. Som Jensen och andra nämnt ovan så verkade USPS som det bästa alternativet. Nu har jag dock vänt mina ögon åt öst. Igår gav jag DHL (och Co.) ett sista försök. Jag fick mig ett bra skratt iaf. 14900:- var budet jag fick av DHL på att få hem en cykel från asien. Sen fick jag upp ögonen för EMS[1] (tack Oskar). Så jag kontaktade den lokala postmyndigheten och frågade hur mycket dom skulle ha för frakt. Det landade på runt 800:- (plus tull i Sverige). Antar att det är "med" EMS som USPS skickar också.

[1] - http://www.posten.se/ptm/bin/ptmpdf?objectid=3504.3679

Frakt från USA
Bubblan skrev:
Antar att det är "med" EMS
> som USPS skickar också.
>
>
>

Stämmer bra det. Mitt USPS paket kom som en EMS försändelse.
Har tidigare också använt EMS för saker som skickats från Asien. Funkar hur smutt som helst och rimliga priser på frakt.

/C

Frakt från USA
Själv har jag turen att ha en god vänn i USA som kommer över nu i december. Han ska köpa med sig min ram och gaffel från ebay. På det viset slipper jag frakten =)

Frakt från USA
Gumae skrev:
> Själv har jag turen att ha en god vänn i USA som
> kommer över nu i december. Han ska köpa med sig
> min ram och gaffel från ebay. På det viset
> slipper jag frakten =)

Du tror inte att jag redan lagt märke till det... Jag har suttit här bakom skärmen och svurit, slitit mitt hår och gråtit av avundsjuka. Ett tag var jag inne på att muta dig med en massa risgrynsgröt så att du skulle säga till din vän att du behövde en till ram :).

Frakt från USA
Fässberg skrev:
> fredrikw: var hittade du cykel eller cykel ram i
> den kalkylatorn?

Det är 4,7% på delar och 15 nånting på hela cyklar. Räkna själv med en miniräknare, det går fortare. Tull och moms på värdet plus fraktkostnaden.

Edit: hittade siffran för cyklar, 14%. Observera att det endast gäller om de har kullager, annars är det 15%. Garv! Cyklar från kina har tydligen nån skön "Slutgiltig antidumpningstull" på beskedliga 48.5 % utöver den vanliga tullsattsen. Var det nån som sa sista sovjetstaten?

Senast redigerad av en moderator:
Frakt från USA
Trött på skiten.

Mina planer innan våren:

1. Resa till USA.

2. Köpa en dyr DH-kapabel hoj över disk.

3. Cykla ett varv eller två i Whistler.

4. Resa hem och endast behöva betala frakt.

Nån som vill med?

Frakt från USA
Har du otur så funkar inte den planen heller. Man måste ha varit bosatt minst ett år (tror jag det är) i USA för att slippa tull på prylar som man medtager hem till Sverige (även om du köper dem beg där). Att hävda att det är en cykel du medtagit från Sverige från början funkar bara om du har intyg på det.

Fast risken att åka fast i tullen med låda under armen är förstås mycket mindre än med paket som åker ensamt..

Frakt från USA
Man skall nog akta sig för att köra med kartonger, det är ju risk att det sticker i ögonen på tullsnokarna.
Men en schysst cykelväska med en smutsig ny cykel i är det ingen som hackar på...
Har köpt mina tre sista cyklar i USA&Canada och har släpat dem både kors och tvärs.
Kolla med flyget vad de skall ha för extra väskor. De har väldigt avancerade och märkliga system för detta. Sist åkte jag på 125dollar enkel väg vilket var lite surt...

Frakt från USA
KrisL: Du har säkert rätt. Men om man ser det från det andra hållet istället. Att man måste skaffa intyg för att föra in en korrekt svenskköpt cykel i staterna för att slippa tulla på vägen hem... Jag tror det här kommer funka bra i verkligheten.

Bubblan: Sure. Det lilla jag kan går fort att lära sig. Seriöst, när åker vi?

:D

Tillbaka
Topp