Framaxel har gått av

Borgen94

Medlem
Framaxel har gått av
Hej,
Quick releasen på framaxeln har gått av så nu sitter jag här med en cykel med en framaxel som inte går att skruva ut eller skruva åt. Det är en dt rws Quick release. Det som har är alltså att där man skruvar åt har gått av helt och framaxeln sitter iskruvad men går inte att byta ut eftersom att jag inte kan skruva av den.

Hur går jag tillväga för att lossa den skadade axeln?

Framaxel har gått av
Bilder hjälper.

Nu vet jag inte hur det ser ut där det har gått av och om man kan komma åt med en polygrip eller liknande om axeln, men förutsatt att man inte kommer åt med något verktyg och kan klämma åt om axel, och om axeln är ihålig så kan man banka in en Torx bits i hålet på motsatt sida från handtaget och skruva ur den, det är ett knep som fungerar utmärkt på insexskruvar som har rundats ut så det borde fungera på denna.

Har du en FOX gaffel så sitter det en gänga/ mutter som man antagligen kan skruva ut med hjälp av något lämpligt.

Framaxel har gått av
FEF6D899-41B2-4C2E-A955-F97ABAF22143.png

Är det en sån här?

Framaxel har gått av
Antar det är ett hål i axeln? En lämplig expanderbult kanske, sen en tång eller skruvdragare för att lossa den från gängan? Alternativt epoxi och nån solid axel som man limmar fast som man sedan kan använda för att lossa axeln?

Vänsterborr i lämplig storlek? =)

Framaxel har gått av
simson sa:
Är det en sån här?

Det röda locket sitter dåligt i vanlig dtswiss-kvalitetsklass, bakom det sitter en skruv. Tappar man skruven sitter det splines, som bara är instucken i insexhålet i själva axeln. Det har jag blivit varse ett par gånger. Heja dt!
Misstänker dock det är annat på detta problem.

Framaxel har gått av
Såhär ser det ut för er som ville ha bilder :) kommer inte åt någonstans förutom inifrån.

Andra bilden är på hur axeln ser ut hel.

Bilagor

• IMG_20191119_163938.jpg
    IMG_20191119_163938.jpg
    150.5 KB · Besök: 247
  • IMG_20191119_073804.jpg
    IMG_20191119_073804.jpg
    108.6 KB · Besök: 223
Senast ändrad:
Framaxel har gått av
Borgen94 sa:
GurraG sa:
Vad händer om du tar fram polygripen och greppar om delen med största diametern och "lossar"?
Om du menar yttre"ringen" så är det bara framgaffeln. Finns inget att ta på med polygripen.

Så du menar på fullaste allvar att den "räfflade" delen som sticker ut typ 5mm utanför gaffeln tillhör gaffeln?
Håller med ett tidigare förslag: "Din LBS kan troligtvis lösa det."

Framaxel har gått av
GurraG sa:
Borgen94 sa:
GurraG sa:
Vad händer om du tar fram polygripen och greppar om delen med största diametern och "lossar"?
Om du menar yttre"ringen" så är det bara framgaffeln. Finns inget att ta på med polygripen.

Så du menar på fullaste allvar att den "räfflade" delen som sticker ut typ 5mm utanför gaffeln tillhör gaffeln?
Håller med ett tidigare förslag: "Din LBS kan troligtvis lösa det."

Nej jag skojar med dig... Egentligen är det
inget fel på cykeln men jag tänkte att det är så kul att skämta med folk på nätet att jag kommer på en egen historia för att sedan be om hjälp.

Herregud, klart att jag menar på fullaste allvar, annars hade jag inte ställt frågan. Den är inte räfflad utan det är märken på gaffeln.

Framaxel har gått av
Mitt tips, funkar perfekt på trasiga skruvar, detta är i princip en skruv.

Mät innerdiametern på hålet, axelns ytterdiameter är 15mm tittar man på bilden och gissar på innerdiameter på godset ca 2mm = innerdiameter 11mm.

Köp en lämplig torx, som är lite bredare än hålet, https://en.wikipedia.org/wiki/Torx, troligen Torx 55.
https://www.biltema.se/verktyg/handverktyg/bits/bitssatser/bitssats-40-delar-2000031767

Axeln är aluminium, banka in torxbitsen i hålet på axeln och skruva ut axeln.

Framaxel har gått av
Kan du får ur den silverfärgade delen så är det insex där (svarta). Liten krok? Knacka ur från andra hållet?

Ps. Hur hårt drog du??‍♂️?

Framaxel har gått av
SkogsMTB sa:
Mitt tips, funkar perfekt på trasiga skruvar, detta är i princip en skruv.

Mät innerdiametern på hålet, axelns ytterdiameter är 15mm tittar man på bilden och gissar på innerdiameter på godset ca 2mm = innerdiameter 11mm.

Köp en lämplig torx, som är lite bredare än hålet, https://en.wikipedia.org/wiki/Torx, troligen Torx 55.
https://www.biltema.se/verktyg/handverktyg/bits/bitssatser/bitssats-40-delar-2000031767

Axeln är aluminium, banka in torxbitsen i hålet på axeln och skruva ut axeln.

Får köpa en och testa, tack för tipset

Framaxel har gått av
NickPick sa:
Kan du får ur den silverfärgade delen så är det insex där (svarta). Liten krok? Knacka ur från andra hållet?

Går inte att knäcka ut eftersom att den är iskruvad.

Är nybörjare och drog väl i lite för hårt.. men man lär av sina misstag

Framaxel har gått av
Borgen94 sa:
NickPick sa:

Går inte att knäcka ut eftersom att den är iskruvad.

Är nybörjare och drog väl i lite för hårt.. men man lär av sina misstag

Jo man kan knacka ut skruvar, liten hammare och dorn så knackar man runt skruven. Antagligen hade det räckt för att släppa spänningarna men beror på hur det ser ut i andra änden.

Framaxel har gått av
Borde duga med nästan vad som helst att driva i hålet, förslagsvis torx.
Axeln sitter sannolikt nästan löst om den är av rätt längd.

M

Framaxel har gått av
Jag fick precis samma problem i höstas. Jag valde att väldigt försiktigt borra ur godset i axeln på den sidan där den satt fast tills den kollapsade och enkelt kunde lossas. Men man får köra ganska långsamt och försiktigt för att inte skada gängen. Svinpitt eller torx är troligtvis en bättre lösning.

Bilagor

• 80CD4C2B-C914-47FC-AE69-C403EC97F291.jpeg
    80CD4C2B-C914-47FC-AE69-C403EC97F291.jpeg
    141.9 KB · Besök: 239
Tillbaka
Topp