Jag har med stort intresse läst denna och andra trådar avseende däck och lufttryck. Ett ämne som jag under många år bedrivet djupa praktiska studier i ...
Min erfarenhet är att det kan vara stora skillnader på ett billigt (ståltråd) och dyrt (kevlartråd) av "samma" däck. Det är inte bara kanttråden som skiljer sig utan uppbyggnaden av däcket och gummiblandningen. I vissa fall tycks det bara som däckets mönster är gemensamt mellan de olika modellerna. (De billigare kan vara tillverkade i Asien medan de dyrare i Europa).
Någon skriver här ovan att Continentals däck har hårt gummi och fungerar dåligt när det är blött. Jag har kört med Conti DoubleFighter, Vertical och just nu med Explorer UST. Gemensamt för dessa däck är att de samtliga har (speciellt DF och Exp) ett förhållandevis mjukt gummi som slits snabbt. Våtgreppet på Vert och Exp är enligt min erfarenhet fullt acceptabelt. Samtliga dessa däck har varit "vikbara" (kevlar). Min gissning är att de som upplever Contis däck som hårda med dåligt fäste har budgetvarianten...
Däckets köregenskaper påverkas oxå enormt av vilket lufttryck man använder (vilket oxå påpekats). Här får man exprimentera. Första steget är (om man upplever att däcket har dåligt fäste) att sänka lufttrycket, det gör i de flesta fall STOR skillnad. Hur högt tryck man ska ha beror på däcket, cykeln, underlag, körstil och egen vikt.
Just nu kör jag med Conti Explorer 2.1 UST monterade på Mavic Crossland på min Gary Fisher Sugar 2 (heldämpad XC 80/80). Med 36 psi bak och något lägre fram ett acceptabelt fäste på blöta stenar och rötter, med högre lufttryck (typ 45 psi) blir det ruggigt sladdrigt.
Tekniskt sätt är det bästa att hålla så hög fart som "möjligt" över rötter och stenar med minimala riktningsändringar! Ett snabbt roterande hjul ger i sig självt en stabilitet som hindrar sladd (åtminstone så länge man kör rakt fram!).
That´s all kids! / MM