Framdäck för blöta rötter?

Frek

Ny medlem
Var ute och provade banan i Rudan inför sömnlös igår. Det blev en perfekt provtur då första varvet gick på torr bana och andra varvet gick i ösregn.

Insåg att Hutchinson Phython inte funkar bra som framdäck när det är mycket rötter och blött. Dom har helt enkelt ett relativt dåligt sidogrepp på blöta rötter. Jag misstänker att det beror på hur dom har utformat mönstret. (Jag vet, det är alltid halt på blöta rötter, men allting är relativt) Bak funkar det ok, med lågt tryck så tar man sig fram. Att det är lite halt i sidled bak stör mig inte så mycket.

Funderar på att skaffa ett Schwalbe Jimmy att ha fram när det är blött. Någon som har erfarenhet av dessa däck eller har andra tips om däck med bra fäste i sidled när det är blött? (Jag kör slanglöst. ca 2,7 bar fram, mindre vid "halka".)

förresten kan jag ju inte hjälpa dig med Rudans rötter. De är för kraftiga för mina Twister. Explorer då? Det borde ju Mats veta eftersom han ju körde samma bana igår. Vad sa han?

Explorer hjälper inte ens mot torra rötter :( Sen är det nog tyvärr som Frek konstaterade i disclaimern; "(Jag vet, det är alltid halt på blöta rötter, men allting är relativt)"

Han inte prata så mycket däck innan hemfärd. Regn och kallt... Dessutom så var det på hemvägen när jag funderade igenom turen som jag kom till insikt att jag borde göra något åt framdäcket. Explorer är absolut ett alternativ.

freddies.jpg

Annars påstås Schwalbe Fat Albert med småsyskon vara bland det bästa som finns till blött trä och sten, inte bara trä som däcket ovan. :-D Viktigt är "lågt" lufttryck oavsett däck.

Något däck med mjuk gummiblandning borde vara bra. Maxxis däck är väl vanliga i olika blandningar.
Panaracer Trailraker ska vara mkt bra i blött också.

Frek skrev:
-------------------------------------------------------
> Funderar på att skaffa ett Schwalbe Jimmy att ha
> fram när det är blött. Någon som har erfarenhet av
> dessa däck eller har andra tips om däck med bra
> fäste i sidled när det är blött? (Jag kör
> slanglöst. ca 2,7 bar fram, mindre vid "halka".)

Rekommendationen för slanglösa Python är 2.0 bar. Prova det först. Har kört 2 säsonger på de däcken nu med 2.0 bar. Noll punkteringar!

Kör i år med nya Python tubeless light fram, också 2.0 bar. Tycker de har lite bättre grepp mot gamla versionen. Den synbara skillnaden är att yttersta delen på mönstret är 1-2 mm högre.

Har även ett par slanglösa Jimmy liggandes. Tycker inte de är speciellt mycket bättre vid blöta. så jag kör med Python oavsett väder...

Edit: Meningsbyggnadsfel!

Senast redigerad av en moderator:
Nej, som Jonas skriver ovan är Explorer är inte ett alternativ, Coninetals gummi är för hårt (eller nått), det greppar inte bra på rötter och berg i blöta.
Jag har bra erfarenhet av Schwalbe Big Jim, kör de fram och bak vid blöta och tycker att de greppar helt ok. (Även RacingRalph verkar funka men jag har bara haft dem i några veckor så jag har inte testat dem i riktigt dåliga förhållanden ännu.)

Enligt SMHI blir det regn imorgon förmiddag. I så fall ska jag prova att gå ner till 2 bar och se om det blir bättre.

Ok, Ma Vic, det kanske är därför som Contidäck är ganska hållbara, de har helt enkelt för hård gummiblandning? när vi körde endoro (inte specializedcykieln; motorcykel i skog) så la vi på dubbdäcken om det var riktigt stökigt och rotigt sent på hösten. på cykel kanske det är lite overkill?

Panaracer Fire XC 2,1 funkade bra på Sömnlös förra året. F.ö. ett kanonbra däck som har nästan lika bra grepp som Fat Albert. Luftkammaren är dock betydligt mindre.

Contintental verkar ju bli sågade så fort det blir lite mulet på himlen och det är svalare än 30 grader. Sikta på något annat.

Har förvisso ett par Schwalbe Ice Spiker hemma som funkar riktigt bra på allt som är halt, men det blir lite väl tungrullat. Det är inte rötter på hela banan. Det gäller att hitta den perfekta (omöjliga) kompromissen ;)

Hutchinson Phython är i mitt tycke förvånansvärt dåliga i de förhållanden som Frek beskriver. Jämfört med Nokian nbx är de helt värdelösa, men det är kanske en orättvis jämförelse då nokian däcken rullar betydligt tyngre.

jag har tjackat ett par Intense Edge Sticky Rubber efter att ha haft några näradödenupplevelser med mina conti explorer tidigare. Tyvärr har jag inte testat dem ännu och nu är bakhjulet skevt.

[reklam]
Bland WTB däck har TimberWolf 2.3 Team FR med den nya DNA 040 gummiblandning bäst grep på hala rötter, men den är både tung (1030g) och tungrullade. Bra för Hellas, men kanske inte lika bra för XC tävling när klockan rullar. TW Race 2.3 är inte fullt så tung (810g) men den har inte samma gummiblandning heller.

Nästa modell att tänka på är MotoRaptor 2.24 Team FR. Lite bättre gummiblandning, och inte fullt så tungrullade som TW Race men den väger ungefär detsamma.

Lite mer lättrullade är WeirWolf-serien. Team FR 2.3 väger 860g, har DNA 040 gummi och därmed mycket bra grepp på hala rötter. 2.3 Race- och 2.1 UST-versioner har vanlig DNA gummi, men de som har provat WW UST som jag har haft på både Smoothie Blend och Maverick demo cyklar kan intyga att grepp på hala rötter är rätt bra. Tyvärr är det så att mönstret laddar ganska snabbt när det blir lerigt, så de är inte lika allsidiga som MotoRaptor trots faktum att de rullar bättre.

Alla går att beställas från din favorit cykelhandlare.
[/reklam]

WTB Velociraptor är ett tungt trögrullat däck med underbart fäste. Körde det både fram och bak förra året på Sömnlös och hade aldrig problem med fäste, i synnerhet inte när man svänger. I onsdags kväll när jag körde banan så hade jag King Jim fram och fästet var bra och framfärden bekväm (nåja). Bak fortsatt velociraptor. Den kombon kommer jag köra även på tävlingen.

Har ej prövat Jimmy men tycker att Skinny Jimmy har bra och framförallt förutsägbart fäste i leriga förhållanden.

Schwalbe har ju speciella "front only" varianter av sina modeller. Dessa har en mjukare gummiblandning för bättre fäste. Är dock osäker på om de finns till UST men det går ju alltid att täta ett par vanliga med Stan´s.

Först och främst handlar det om att lära sig cykla i blöta med hala rötter och stenar. Så länge det regnar och rötter och stenar sköljs rena med vatten så är det mindre halt men när det slutar och leran börjar fastna på rötter och stenar då blir det halt. men som sagt om man lär sig cykla på det underlaget så kan nästan vilka däck som helst funka. :-)

Jag har kört mellan 100 och 150 varv i Rudan med Schwalbe Jimmy. Fungerar alldeles utmärkt som framdäck, och släpper inte så att man blir överraskad.

Har dessutom kört 50 talet varv med King Jim och dom är betydligt mer tungrullade, men riktigt bra på rötter och hala stenar.

Sedan beror det ju lite på körstil och vilken däcksprofil man föredrar...

Nope. Det är då jag får börja cykla igen. Ser fram emot oktober med snålblåst, snöblandat regn, krispiga morgnar, gula löv och pannlampsturer...

the_TnT skrev:
> Är jag trasig som ser fram mot pannlampsturer med
> dubbdäck?
>
> Carpe Diem!
> Fock the liquid picnic.

Nej, det bevisar bara att du är på rätt forum: http://happymtb.org/forum/read.php/1/119703/233557#msg-233557

>7 Mörker är inget som hindrar dig från att cykla på besvärliga våta leriga stigar.
>
>8 Du längtar efter is och kyla så du äntligen får köra med dubbdäcken i skogen igen,
> på stigar som liknar rodelbanor.

Jag tänker lite på den delen av gårdagens tur de Stockholm som jag var med på (dvs. Görväln till Brommaplan) och hur folk väljer däck. Rätt många verkade vara åtminstone lite missnöjda när det gällde fäste på snorhala stockar och stenar, medans andra verkade vara helt opåverkade av det.

Strunta i vilka däck jag hade för jag kan inte vara opartisk, och strunta i vad Boe har eftersom han är en freak of nature (uppför Bruketsbacke med en 29" x 32 x 15 och nedför allt annat med Midgebars och ABS bakbroms - respekt!)

Vad hade ni för däck igår och vad tyckte ni om dem?

Jag körde Explorer Supersonic, både fram och bak. 3 bar. Jättehala på hällar, rötter som man inte tar i 90 grader medför besök i leran. Däremot tycker jag att det fungerade bra i lera och *mycket* bra på tallskogsstig. I just Grimsta funkade däcken kanon, förutom nån enstaka passage.

/Jonas

Tim skrev:
> jlarson:
> inte undra på att det är halt.. 3bar.

Jag vet... men jag körde en snorhal runda blågröna combon i Hellas med < 2bar och det var lika halt. Mindre än 2 och jag får punka direkt.

Har Hutchinson Mosquito ifram, rullar hyfsat, biter bra.

Vid cykling på riktigt rotiga stigar i regn duger bara GEAX blade 1.85
Dom rullar knappt på asfalt, men där har dom inget att göra.

Geaxblade.jpg

Skifta däck ofta efter underlag!! Gör cyklingen roligare.

Körde Skinny Jimmy fram och Jimmy bak förra året och det funkade bra i den då blöta och hala banan, skulle nog tro att det blir rätt så halt i år åxo.

Tänkte kör Skinny Jimmy fram och Racing Ralph bak om det är torrt men byter till Jimmy i bak om det är blött nu till helgen.

visst är conti däck hala..

michelin xrc dry kanske är ett alternativ?

schwalbe jimmy är inget toppen däck på hala berghällar och rötter.. däremot väldigt bra i lera.

Jag körde Hutchinson Phyton både fram och bak och dryga 3 bar.

De är lättrullade och jag gillar dem i torrt underlag, men i blöta är de mindre bra.

En bra sak är att man behöver inte fundera på OM det ska släppa eller om man ska halka, det kan man vara alldeles säker på att de gör :-)

// Malin

Jag körde det på Happy så hyllade Fat Albert 2.35 med det mjukare "front only" på söndagens långtur och det funkade kanon. Kör med 2 bar (30 psi) och jag tycker dels att de greppar bättre än mina tidigare Specialized Pro 2.2 vid samma tryck, samt att de rensar lera bättre. Sen är det ju så - som den tyska tidningen Bike mycket riktigt påpekade i sitt test av Fat Albert - att "Fett macht einfach spass". Brett och fett är kul helt enkelt.

/kalle

Mattias L körde ju en "ovetenskaplig" däckundersökning under Sömnlös... men hur blev egentligen utfallet?

Jag läste denna tråd och köpte mig ett par Jimmy Light som jag körde med för första gången under SIR. Grymt nöjd - bra driv i leran och halkade inte alls på leriga berg. Däremot hjälper ju inget mot leriga rötter utom att ta dem i 90 grader eller lyfta över. Jämfört med Conti Explorer så var det som natt och dag. Körde med rekommenderat minimitryck (2.5) och hade en smooth ride. Inga punkor trots att jag väger närmare 80 pannor.

Andra erfarenheter?

/Jonas

Provade the_tnt Timberwolf 2,3. De var väldigt bra på blöta rötter. Kan tänka mig att 2,7 är hur bra som helst. Visserligen är de något tunga 1780 gram och ganska tungrullade men trådskaparen verkar ha bra kondition så rullmotståndet och tyngden borde inte vara något problem ;)

prod_tires_Timberwolf_2.7_lge.jpg

Precis som JLarsson körde jag med Jimmy Light i SIR och var så himla nöjd med greppet. Jag kunde stå på riktigt bra på de blöta rötterna och däcken kunde leverera massor med grepp i leran. Super! Jag han kört mycket på Conti Explorer innan och trodde att det var så mycket grepp man kunde förvänta sig av ett däck. Mina Explorer ska nu endast få rulla grusväg och asfalt till jobbet, långt bort från blöta rötter och berg!

Veckan innan SIR skaffade jag ett par Maxxis Medusa, rullar lite tyngre än Jimmy men har lite bättre grepp i lera, och en väldigt bra rensning. Ett perfekt höstdäck?
/Erik

Obed skrev:
> Provade the_tnt Timberwolf 2,3. De var väldigt bra
> på blöta rötter.

Jag tyckte de var bättre än Big Betty, Michelin nånting och Maxxis Minion. Fast 42Hz tyckte de var hala på rötter, efter lite urluftning verkade han kunna cykla på dem i varje fall!?

2 av 3 anser att Timberwolf är bra rotdäck :-D

Hej, kände att det var dags att krypa fram ur skuggorna och avge rapport!

Efter en minst sagt spännande Kinnekulletur i söndags kan jag bara avråda från Racing Ralph (2,1" 2,0bar UST och 85kg cyklist) i lera och rötter, det dansade på varje rot och skråkörning innebar ovillkorligen tvåhjulsställ. Däremot var det inget större bekymmer att klättra med det.

Vad man istället väljer vid lera är väl högst personligt men jag kör på Jimmy eller Michelin Comp S. Tycker man gör bättre nytta på cykeln med trygga däck än liggande vid sidan av när jakten på lågt rullmotstånd gått för långt..

Jag kommer som JLarsson att införskaffa mig ett par Jimmy 2,1 alltså. Jag har ledsnat på Explorer i vätan.
På torrt är Explorer SS kanon !

//Skogling

Förra året på ÅMM var jag riktigt orolig när jag skulle passera blöta rötter, i år brydde jag mig knappt om att undvika rötterna, bara att köra över dem med ett fånigt flin på läpparna! Vilken enorm skillnad!

Framdäcket, Maxxis Minion DH Front 26 x 2.7 Dual Ply Super Tacky 42a, bakdäck Maxxis High Roller 2.5".

Knappast ett all-rounddäck men den kommer nog få sitta på inför hösten. =)

42Hz skrev:
> Förra året på ÅMM var jag riktigt orolig när jag
> skulle passera blöta rötter, i år brydde jag mig
> knappt om att undvika rötterna, bara att köra över
> dem med ett fånigt flin på läpparna! Vilken enorm
> skillnad!
>
> Framdäcket, Maxxis Minion DH Front 26 x 2.7 Dual
> Ply Super Tacky 42a, bakdäck Maxxis High Roller