Framdäck till helstel singlespeed

Vikten av att ha breda fälgar är gravt överskattat. Jag säger inte att det är oviktigt men inte heller särskilt viktigt.
Vanlig klassisk behovsinbillning mha marknadsföring.

Stalle
Precis så ser jag på det också. Företagen måste förnya produkter för att skapa ett upplevt behov hos konsumenten.
Men vid extremt låga lufttryck så kanske det ändå finns en vits med att gå upp till en bredare fälg speciellt om man ska köra 2.6 bredd och uppåt. ? fan jag kan tydligen inte ta steget ut ur hamsterhjulet ändå ?

Precis så ser jag på det också. Företagen måste förnya produkter för att skapa ett upplevt behov hos konsumenten.
Men vid extremt låga lufttryck så kanske det ändå finns en vits med att gå upp till en bredare fälg speciellt om man ska köra 2.6 bredd och uppåt. ? fan jag kan tydligen inte ta steget ut ur hamsterhjulet ändå ?
Det är snarare så att vikthetsen tidigare gjorde att man körde med idiotsmala fälgar bara för att det gick, medan man nu gått tillbaka till en relation mellan däckbredd och fälgbredd som är mer logisk och ger klara fördelar. ¨

Kör man skithögt tryck spelar det som sagt mindre roll. Men å andra sidan brukar ett av argumenten på det här forumet för att köra skithögt tryck, vara att däcken annars viker sig. Vilket bland annat beror på för smala fälgar. ?

Det är snarare så att vikthetsen tidigare gjorde att man körde med idiotsmala fälgar bara för att det gick, medan man nu gått tillbaka till en relation mellan däckbredd och fälgbredd som är mer logisk och ger klara fördelar. ¨

Kör man skithögt tryck spelar det som sagt mindre roll. Men å andra sidan brukar ett av argumenten på det här forumet för att köra skithögt tryck, vara att däcken annars viker sig. Vilket bland annat beror på för smala fälgar. ?
Eller så kör man högt tryck för att det slår igenom annars. Jag har kört lite högre tryck för att undvika att det viker sig samt för att undvika genomslag.

Eller så kör man högt tryck för att det slår igenom annars. Jag har kört lite högre tryck för att undvika att det viker sig samt för att undvika genomslag.
Det påverkas också i viss mån av fälgbredd, om än inte lika mycket som däckets tendens att vika sig.

Jag kör personligen 50-75% högre tryck bak än fram bara för att slippa genomslag och vobbel, trots inlägg. Fram däremot tycker jag att det går att köra lågt som fan av en bunt olika anledningar: Mindre vikt på framhjulet än bakhjulet, mycket följsammare fjädring, lättare att sätta hjulet exakt där man själv vill, samt att armarna är sjukt mycket bättre på att följa terrängen än vad benen är. Dock hade jag inte kunnat köra så lågt tryck fram som jag vill om jag körde betydligt smalare fälgar.

Edit: Flertalet av ovanstående anledningar till olika tryck gäller även på helstel hoj.

Bredare fälgar hjälper mot vikning och burping men inte mot genomslag. Om du behöver högre tryck för att undvika genomslag kan du köra med en smalare fälg. Frågan är var gränsen ligger för dig.

Nu jag kör med 35 mm fälg sätts lägre gränsen för däcktrycket av genomslag. När jag kör på den gränsen känns däcket inte svampig i sidled. Tycker att det är trevligt med komforten och greppet som låg tryck ger.

Kommer definitivt testa newmen hjulen med 35mm ID jag på min fs på min helstela SS när det inte ligger is och snö på backen.
Vore nästan dumt att inte prova då jag redan har dom i min ägo. På min fs tycker jag inte att jag märkt så stor skillnad mellan bred och smal fälg. Men misstänker att egenskaperna hos en bred fälg kan muteas lite pga dämpning på cykeln. Kanske att det blir mer märkbart på helstel SS där man dels står och brötar hela tiden och dels att avsaknaden av dämpning från gaffel och länkage/dämpare gör så att stabiliteten en bred fälg sägs ge lyser igenom mer. Rena spekulationer men ska bli kul att testa och se om de besannas

Senast ändrad:
Kommer definitivt testa newmen hjulen med 35mm ID jag på min fs på min helstela SS när det inte ligger is och snö på backen.
Vore nästan dumt att inte prova då jag redan har dom i min ägo. På min fs tycker jag inte att jag märkt så stor skillnad mellan bred och smal fälg. Men misstänker att egenskaperna hos en bred fälg kan muteas lite pga dämpning på cykeln. Kanske att det blir mer märkbart på helstel SS där man dels står och brötar hela tiden och dels att avsaknaden av dämpning från gaffel och länkage/dämpare gör så att stabiliteten en bred fälg sägs ge lyser igenom mer. Rena spekulationer men ska bli kul att testa och se om de besannas

Vid min cykling påverkar dämpning det inte direkt, men bara indirekt för att jag kör med lite högre tryck i däck pga lite högre hastighet och dämpad gaffel. På min stig-HT har, på vintern, 2,6" däck fram på 30 mm fälg. Dessutom slängar jag min helstel runt mer för att undvika sten på stig, då blir krafterna på framdäck i sidled större och behöver framdäcket, och kankse också bakdäcket, lite mer stöd.

Vid min cykling påverkar dämpning det inte direkt, men bara indirekt för att jag kör med lite högre tryck i däck pga lite högre hastighet och dämpad gaffel. På min stig-HT har, på vintern, 2,6" däck fram på 30 mm fälg. Dessutom slängar jag min helstel runt mer för att undvika sten på stig, då blir krafterna på framdäck i sidled större och behöver framdäcket, och kankse också bakdäcket, lite mer stöd.
Ja, så är det för mig också. Kör ett gäng psi mer i däcken på min fs än jag gjort på SSen. Flera parametrar som är olika än bara fälg bredd och dämpning/odämpat vilket gör den svårt att isolera vad som gör vad.

Senast ändrad:
Trotsade snön idag och tog en kort runda med framhjulet från min fs, 35mm id fälg med specialized Purgatory 29x2.6.
Helt annan komfort, gick att köra flera psi lägre tryck. Mkt lovande!
Känslan av att min fs hoj kommer stå och samla damm denna säsong blir allt starkare och starker efter varje tur med helstela ss hojen.

91DC66B2-48D2-455B-A09D-238AD4701AAB.jpeg

Bilagor

• 960B01EC-08ED-436E-B1BC-1DA1AFE34B2A.jpeg
    960B01EC-08ED-436E-B1BC-1DA1AFE34B2A.jpeg
    1.2 MB · Besök: 68
Trotsade snön idag och tog en kort runda med framhjulet från min fs, 35mm id fälg med specialized Purgatory 29x2.6.
Helt annan komfort, gick att köra flera psi lägre tryck. Mkt lovande!
Känslan av att min fs hoj kommer stå och samla damm denna säsong blir allt starkare och starker efter varje tur med helstela ss hojen.
Neeej, fälgbreddsmaffian kom åt dig med ??

Butcher 2.6 trail grid T9 var det visst jag hade på och inte purgatory. Har ett purgatory 2.6 liggandes, jobbigt att hålla reda på alla balla namn.

Från en Pinkbike artikel där de intervjuade personer från maxxis, specialized, schwalbe, WTB med flera.

”Fråga :
Many high-level racers are still running relatively narrow rims compared to the broader market, why do you think that is?

Svar:
A bicycle is a one lane vehicle that needs to lean when cornering. When leaned over, suspension that is optimized for vertical compliance is compromised.

When leaned over frame, fork, wheel and tire compliance in lateral direction play a relatively bigger role in ground-following ability. Now a relatively narrower rim has more flex laterally and it allows the tire more leverage to conform and lay more tread surface on the ground.
Racers appreciate this behavior and use it for more cornering speed.”

Länk

Tillbaka
Topp