Framdämpare onödigt för vanlig pengdlare?

Vart jag än kollar så kommer i stortsätt var enda communer elcykel med framdämpare. Om de så är vanlig fjäderdämpare, luft eller med headshock. Som vanlig pendelare så känns de totalt onödigt med dämpare. De blir väl bara mer underhåll är vad jag tror? Cyklar 4km enkelväg sommar som vinter. Inte speciellt långt men är sugen på skaffa med remdrift och byta ut min nuvarande Canyon precede on5.

Hur är underlaget du cyklar på? Min pendlarväg har en del rejält gropig asfalt, så jag satte in en dämpad sadelstolpe i alla fall, av den enklare sorten. Det duger för mig nu, men jag kan tänka mig att dämpad framgaffel skulle göra en viss skillnad i mitt fall. Jag känner nu att det skakar tydligt mer från styret än på sadeln jag sitter på. Man kan undra varför så många elcyklar nu har dämpare fram - jag antar att det ändå kommer ifrån en del erfarenhet från dåligt underhållna stadsgator, kullerstensbeläggning m m?

Jag håller med föregående talare på så sätt att jag inte hör till pendlare som vill utföra särskilt mycket av vård/service. Är definitivt ingen expert på dämpning, men hade en vanlig city/tourcykel som var dämpad fram och som jag alltid hade parkerad utomhus. Jag hade den i kanske 2-3 år minst innan den blev stulen, men den verkade inte behöva någon dämparservice? Jag gjorde i alla fall inget sånt och upplevde inte några problem med den. Beror kanske på vilken typ av dämpning den har?

Vad funderar du på istället för din Canyon?

Vad funderar du på istället för din Canyon?

Just nu funderar jag på en ny canyon, men med remdrift och fortsätta utan dämpare. Jag har väldigt svårt stt hitta en cykel som följer mina krav. Löstabartbatteri, remdrift och odämpad. Vill också ha lite bredare däck som min nuvarande 57mm. De hjälper när de är 1 till 2 decimeter snö och is på vintern. Har kollat igenom hur många märken som helst men tycker de är omöjligt att hitta för "alla" ska ha dämpad framgaffel. De finnas säkert andra märken än canyon som har mina krav men då kostar dom en bit över budget 40-60k.

Kan egentligen inget om dämpre mer än att de finns olika typer och att fjäderdämpare är den billigaste och enklaste som tillverkare sätter dit för att många gånger just sätta dit en. Nästa steg är luftdämpare, mer underhåll men bättre livslängd av de lilla jag förstått. Men de hela beror helt klart på vilket typ av cykling man ängnar sig åt med.

Det låter som du borde ta en titt på Tenways CGO600 Pro. Den kanske inte har världens största batteri, men du har inte så lång pendlarväg dessutom är cykeln lätt så det kan nog funka? Var noga med att den heter Pro, den andra som endast heter CGO600 har mindre (för litet) batteri som dessutom inte är avtagbart. Jag frågade googles AI om däcken och den säger:

"Maximal däckbredd: Om du vill byta till ännu bredare eller mer mönstrade däck (till exempel för vinterkörning) brukar ramen klara upp till ca 42–45 mm bredd om du behåller stänkskärmarna på, och upp till 47 mm om du monterar av skärmarna".

Eftersom du funderar på remdrift så antar jag att du inte har så väldigt mycket till branta backar på din väg? Det brukar väl sägas att remdrift inte är optimalt för branta backar. Annars har de också en variant med vanliga växlar, dock något kg tyngre.

Om du inte hittar någon cykelhandlare som saluför Tenways så skulle jag tro att det går bra att köpa direkt från tillverkaren. Jag såg i en recension på youtube att de har en kod på 4 siffror som du ska slå in innan man kan cykla iväg, och det skulle varit ett big no, no för mig. Dock så ska tydligen den där funktionen gå att stänga av via deras app eller något i den stilen.

Det där hade varit en intressant cykel för mig om den kommit med en step-thru ram, något större batteri men fortfarande ungefär lika lätt.. Och om nu remdriften är ok uppför en del backar också, har aldrig provat det.

Tillbaka
Topp