Framdämpare onödigt för vanlig pengdlare?

Vart jag än kollar så kommer i stortsätt var enda communer elcykel med framdämpare. Om de så är vanlig fjäderdämpare, luft eller med headshock. Som vanlig pendelare så känns de totalt onödigt med dämpare. De blir väl bara mer underhåll är vad jag tror? Cyklar 4km enkelväg sommar som vinter. Inte speciellt långt men är sugen på skaffa med remdrift och byta ut min nuvarande Canyon precede on5.

Hur är underlaget du cyklar på? Min pendlarväg har en del rejält gropig asfalt, så jag satte in en dämpad sadelstolpe i alla fall, av den enklare sorten. Det duger för mig nu, men jag kan tänka mig att dämpad framgaffel skulle göra en viss skillnad i mitt fall. Jag känner nu att det skakar tydligt mer från styret än på sadeln jag sitter på. Man kan undra varför så många elcyklar nu har dämpare fram - jag antar att det ändå kommer ifrån en del erfarenhet från dåligt underhållna stadsgator, kullerstensbeläggning m m?

Jag håller med föregående talare på så sätt att jag inte hör till pendlare som vill utföra särskilt mycket av vård/service. Är definitivt ingen expert på dämpning, men hade en vanlig city/tourcykel som var dämpad fram och som jag alltid hade parkerad utomhus. Jag hade den i kanske 2-3 år minst innan den blev stulen, men den verkade inte behöva någon dämparservice? Jag gjorde i alla fall inget sånt och upplevde inte några problem med den. Beror kanske på vilken typ av dämpning den har?

Vad funderar du på istället för din Canyon?

Tillbaka
Topp