Hur är underlaget du cyklar på? Min pendlarväg har en del rejält gropig asfalt, så jag satte in en dämpad sadelstolpe i alla fall, av den enklare sorten. Det duger för mig nu, men jag kan tänka mig att dämpad framgaffel skulle göra en viss skillnad i mitt fall. Jag känner nu att det skakar tydligt mer från styret än på sadeln jag sitter på. Man kan undra varför så många elcyklar nu har dämpare fram - jag antar att det ändå kommer ifrån en del erfarenhet från dåligt underhållna stadsgator, kullerstensbeläggning m m?
Jag håller med föregående talare på så sätt att jag inte hör till pendlare som vill utföra särskilt mycket av vård/service. Är definitivt ingen expert på dämpning, men hade en vanlig city/tourcykel som var dämpad fram och som jag alltid hade parkerad utomhus. Jag hade den i kanske 2-3 år minst innan den blev stulen, men den verkade inte behöva någon dämparservice? Jag gjorde i alla fall inget sånt och upplevde inte några problem med den. Beror kanske på vilken typ av dämpning den har?
Vad funderar du på istället för din Canyon?