Framdrev, kedja och kassett, köpa nytt, hjälp!

Idaber

Medlem
Nybörjare som behöver byta kedja, drev och kassett.. har försökt leta mig fram till vad jag behöver men detta är en djungel...

Kör idag en äldre cresent nano( köpt begagnad) kedjan börjar hoppa av emellanåt och missljud hörs så det är nog absolut dags för nya delar. Cykeln är 18 växlad med 9delad kassett. Nedan bilder visar vad som sitter på( de tre första) samt vad jag funderade på att köpa.. är jag helt ute på villovägar eller har jag tänkt rätt vad gäller de nya delarna?

Tacksam för hjälp?

Bilagor

• 20230809_124743.jpg
    20230809_124743.jpg
    603.1 KB · Besök: 125
  • 20230809_132322.jpg
    20230809_132322.jpg
    602.1 KB · Besök: 110
  • 20230809_134502.jpg
    20230809_134502.jpg
    427.6 KB · Besök: 92
  • Screenshot_20230809_151508_Chrome.jpg
    Screenshot_20230809_151508_Chrome.jpg
    126.4 KB · Besök: 79
  • 20230809_131736.jpg
    20230809_131736.jpg
    505 KB · Besök: 79
  • Screenshot_20230809_162342_Chrome.jpg
    Screenshot_20230809_162342_Chrome.jpg
    147.2 KB · Besök: 105
Kolla om din bakväxel klarar kassett med 30T.
Kanske byta även storklingan. Den ser lika sliten ut som lillklingan.
I övrigt bra.

Tack för svar, min tanke var att byta både stora och lilla klingan fram, trodde nog att båda dessa ingick i det priset som jag kikat på ovan. Men ok, jag behöver alltså kolla upp en fram klinga med 50T om jag förstår detta rätt?

Ni pratar om bakväxeln hur kollar jag vad den klarar? Nu har jag bara försökt att söka samma som redan sitter på cykeln.

För en nybörjare förklara förkortningarna
SS Och SG??‍♀️

Tack för svar, min tanke var att byta både stora och lilla klingan fram, trodde nog att båda dessa ingick i det priset som jag kikat på ovan. Men ok, jag behöver alltså kolla upp en fram klinga med 50T om jag förstår detta rätt?

Ni pratar om bakväxeln hur kollar jag vad den klarar? Nu har jag bara försökt att söka samma som redan sitter på cykeln.

För en nybörjare förklara förkortningarna
SS Och SG??‍♀️
Det är längden på den bur/gaffel som de två trissorna under växeln sitter i. SS är kort, SG är mellanlång. Somliga modeller har e ännu längre men det är inye aktuellt för Sora. Vad du än har klarar en kassett med största 30t.

Ok ska kolla på det, tack för förklaringen!
På specen för dreven ( inre och yttre så står:
  • Utväxling - kompatibilitet: 2 x 10/11 växlar, Shimano/Sram.
Jag har ju endast 2×9 växlar.. kan jag använda dessa drev ändå?

?‍♀️
Klingorna fram behöver inte bytas på länge än. Kedjan behöver bytas (syns på bilden i nederkanten på klingan att den inte går ned i tänderna riktigt) och kanske dreven bak (kassetten) om en ny kedja kuggar över men klingorna ser helt ok ut.

Det är längden på den bur/gaffel som de två trissorna under växeln sitter i. SS är kort, SG är mellanlång. Somliga modeller har e ännu längre men det är inye aktuellt för Sora. Vad du än har klarar en kassett med största 30t.
Dock fungerar GS dåligt med 12-25.

Upp till 28 som största kör SS
Över 28 kör GS även om SS också klarar 11-30. Körde så på vinterhjul förr så det går.

Tack för era svar. Jag startar med att byta kedja och kassett ?
det som syns på bilden av din kassett är inte slitet. och de avbildade mindre dreven är var eventuellt slitage är känsligast. framklingorna uppvisar minimalt slitage. och de kan vara närmast oerhört slitna innan problem uppstår.

kedjan är klart sliten.

en mycket bra investering för att skydda sin drivlina är en kedjeslitagemätare.

Tillbaka
Topp