Framdrev slitet?

fredrik_s

Medlem
Framdrev slitet?
dags att vårpimpa pendlarcykeln. Kedjan är väldigt sliten och behöver bytas, misstänker att även kasetten behöver bytas. Det jag är osäker på framdrevet. Jag kan inte minnas att jag någonsin bytt det. Slits framdrev mindre än kasett?

Jag tog några bilder på framdrevet. Tycker ni det verkar dags att byta eller håller det ett tag till?

IMG_1218.webp

Bilagor

• IMG_1219.webp
    IMG_1219.webp
    185.6 KB · Besök: 77
  • IMG_1220.webp
    IMG_1220.webp
    203 KB · Besök: 65
Framdrev slitet?
Du kan tryggt låta framklingan sitta där den sitter. Synligt slitage? >Förvisso! Men inte på något sätt alarmerande. Byt kassett och kedja. Sedan är det bara att trampa vidare!
Komihåg att det inte är framklingan som sliter ner kedjan, (om denna är frisk), utan kassetten, som med en kedja som hela tiden blir längre hamnar i symbios.

Framdrev slitet?
dags att vårpimpa pendlarcykeln. Kedjan är väldigt sliten och behöver bytas, misstänker att även kasetten behöver bytas. Det jag är osäker på framdrevet. Jag kan inte minnas att jag någonsin bytt det. Slits framdrev mindre än kasett?

Jag tog några bilder på framdrevet. Tycker ni det verkar dags att byta eller håller det ett tag till?

hela drivlinan drabbas av slitage men i olika stadier men förenklat kan man säga kedjan slits först som käkar kassetten då kedjan och kassetten är för slita då börjar framdrevet/dreven käkas upp

för min egen del så byter jag kedja i tid så kör ja två kedjor på en kassett o brukar få ut iaf tre kassettbyten innan de är dax att byta fram

Framdrev slitet?
Klarar sig länge till men blir säkert bättre om du filar till den lite. För övrigt ser den symmetrisk ut? I så fall kan du ju vända på den om du tycker den börjar bli dålig.

Framdrev slitet?
Att vända på klingar är ett gammalt knep. Men då måste klingan filas motsols. Det bästa är att låta klingan vara som den är, (normalt slitage), alt skära av graderna med en rundfil.

Framdrev slitet?
När man märker att det börjar kugga över där bak när man tar i så byter man kedja och krans.
När man gjort detta en 3-4 ggr kan det börja kugga över fram, då är det dags att byta framdreven.

Framdrev slitet?
Kedjan är det som "suger" upp smutsen och far runt med den. Håller man den ren och framför allt inte oljar en smutsig kedja har man ett långt och härligt cykelliv framför sig.

Läser "två kedjor på en kassett ovan...", men tror jag låter det vara som det är. ;-)

Framdrev slitet?
Ja, detta med slitage av krans/kransar och vevparti är så klart relativt. Men har man kört en sommar på torra grusvägar och sedan fortsätter att cykla över vintern, kommer kedjan att fungera som sandpapper över kassett/bakkrans och klingor fram. Vill man spara, inte bara pengar utan dessutom drivlinan. Är tipset att bryta kedjan, om det finns brytlänk, dvs snabblås minst 1 gång per år. Jodå många drar sig för att göra detta jobbet och väljer att rengöra kedjan medan den sitter på på plats. Tänk då på att det tar mindre än 1 minut att öppna ett snabblås och att återförsluta det. Man vinner inte då bara tid. Utan kan låta kedjan "vila", efter rengöring, i tunn olja över natten! Vinsten består inte bara i detta. Utan det blir också 100 gånger enklare,( läs roligare) att rengöra resten av drivlinan..

Tillbaka
Topp