Jag försökte hitta något material på nätet med detaljer om olika metoder för att sammanfoga kedjehjul med vevarm, men lyckades inget vidare. Det verkar iaf. finnas ett antal olika huvudmetoder, typ bultar, nitar, pressning och svetsning. Jag kan för lite om hur pressning går till, men jag tycker det verkar rimligt att tro att den metoden använts i bilden nedan.
Min gissning är att den inre tandade ringen (gul pil) hör till vevarmen och är i aluminium, medan den yttre tandade ringen (röd pil) hör till något slags sammanfogningsmetall mellan kedjehjulet (troligen i stål) samt vevarmen (troligen i aluminium). Jag gissar vidare att denna sammanfogningsmetall är mjukare än aluminium för att vevarmen i aluminium ska kunna pressas in i sammanfogningsmetallen. Kan det stämma? Vilken metall kan i så fall tänkas användas för sammanfogning? Tenn? /Nyfiken
Visa bilaga 697325
Addendum: Jag har f.ö. ett gammalt kedjehjul (nedan) liggandes här hemma med splines i centrumhålet. Det har tidigare suttit på en helsmidd vev av typen Fauber special. Jag skulle kunna tänka mig att det är så som centrumhålet på kedjehjulet i bilden ovan har sett ut, innan ipressningen av vevarmen.
Visa bilaga 697330