Framdrev som sitter fast – tips?

rullaren

Medlem
Har någon förslag på hur man får bort detta gamla framdrev (med vevarm)?
Våld? Specialverktyg?

Tillhör en äldre treväxlad cykel. Bakdrevet satt bakom en låsring, men jag hittar inget sådant fram.
Jag får ingen ledtråd på nya drevet heller (sista bilden).

IMG_3913.JPG

IMG_3912.JPG

IMG_3914.JPG

Det där är förmodligen ihopnitat och ska inte tas isär. Varför ska du ta bort det? Jag kan inte se något fel på det förutom ytrost.
Jag byter samtidigt bakdrev och kedja. Har fått för mig (eller läst) någonstans att det då är bäst att byta ut även framdrevet.
Eller? Bättre bild på kuggarna här:

IMG_3909.JPG
Tredje bilden visar det nya drevet och vevarmen (om det skulle hjälpa).

Den finns billigare på BT men är inte frågan hur drevet sitter ihop med vevarmen? Vevarm och drev har ju separerats från vevaxeln om bilden stämmer...
Kan det vara den tandade brickan på drevets baksida som skall (skruvas?) lossas?
Rengör och dränk i typ 5-56 då klarnar det nog.
Nej, vevarm och drev sitter ihop och ska fortsätta göra det. Den tredje bilden visar de nya delarna.
Det jag vill göra är att få bort drev+vevarm från vevaxeln (som jag antar att jag helst inte ska röra).

Men ditt förslag med 5-56 tror jag på, drevets baksida låter som ett bra förslag.

Nej, vevarm och drev sitter ihop och ska fortsätta göra det. Den tredje bilden visar de nya delarna.
Det jag vill göra är att få bort drev+vevarm från vevaxeln (som jag antar att jag helst inte ska röra).

Men ditt förslag med 5-56 tror jag på, drevets baksida låter som ett bra förslag.
Aha. Men då behöver du avdragaren ovan. Finns som sagt närmast på Biltema för under en hundring. Låt femfemtiosexan dra äver natten.
Och glöm inte att fetta in vevaxeln innan du monterar nytt.
Edit; och ta det försiktigt när du drar av vevarmen! Se till att den är helt i botten av vevarmen så att gängorna verkligen greppar. Om den inte lossar direkt får du försöka med värma, knacka osv. En gammal vevarm kan sitta nåt överjävligt om inte axeln har varit infettat från början och risken är att du strippar gängan som avdragaren greppar i om du bara drar till. Händer det, måste det helt andra don till så ta det lugnt.

Senast ändrad:
Jag byter samtidigt bakdrev och kedja. Har fått för mig (eller läst) någonstans att det då är bäst att byta ut även framdrevet.
Eller? Bättre bild på kuggarna här:

Visa bilaga 697193Tredje bilden visar det nya drevet och vevarmen (om det skulle hjälpa).
Ja den såg inte så frisk ut, även om den nog skulle funka om du står ut med lite missljud, vibrationer i drivlinan och eventuellt högre slitage på kedjan.

Den finns billigare på BT men är inte frågan hur drevet sitter ihop med vevarmen? Vevarm och drev har ju separerats från vevaxeln om bilden stämmer...
Kan det vara den tandade brickan på drevets baksida som skall (skruvas?) lossas?
Rengör och dränk i typ 5-56 då klarnar det nog.

Intressant konstruktion med den där tandade brickan på baksidan. Jag har aldrig sett det förut. Återkoppla gärna i tråden hur det hänger ihop och vad den tandade brickan har för funktion, när du fått isär grejerna. Lycka till!

Intressant konstruktion med den där tandade brickan på baksidan. Jag har aldrig sett det förut. Återkoppla gärna i tråden hur det hänger ihop och vad den tandade brickan har för funktion, när du fått isär grejerna. Lycka till!
Tror inte att det är en tandad bricka. Skulle tro att det är splines på själva axeln där drevet sitter, och att materialet sedan är stukat/nitat så att drevet ska sitta kvar. Se bild på liknande.
IMG_6411.jpeg

Tror inte att det är en tandad bricka. Skulle tro att det är splines på själva axeln där drevet sitter, och att materialet sedan är stukat/nitat så att drevet ska sitta kvar. Se bild på liknande.Visa bilaga 697316

Det låter rimligt, tycker jag. Den "tandade brickan" skulle kunna vara en del av kedjehjulet som inte är tänkt att kunna monteras av från kedjehjulet. Men då förstår jag inte riktigt varför det är ett så stort glapp mellan kedjehjulet (drevet) och vevlagret och ca 1 cm av vevaxeln är synlig i TS bild 2, se pil i bild nedan. Är det så att TS redan har fått av vev och kedjehjul en bit från ursprunglig position, eller är det något som hänt med tiden då cykeln har använts?

1714976355913.png

Det låter rimligt, tycker jag. Den "tandade brickan" skulle kunna vara en del av kedjehjulet som inte är tänkt att kunna monteras av från kedjehjulet. Men då förstår jag inte riktigt varför det är ett så stort glapp mellan kedjehjulet (drevet) och vevlagret och ca 1 cm av vevaxeln är synlig i TS bild 2, se pil i bild nedan. Är det så att TS redan har fått av vev och kedjehjul en bit från ursprunglig position, eller är det något som hänt med tiden då cykeln har använts?

Visa bilaga 697319
Det är så ett fyrkantslager ser ut, där längden på axeln är anpassad efter vevpartiet så att detta hamnar på rätt avstånd i förhållande till kedjestag och nav.

Det är väl bara ett vevlager med lång axel. 122mm är inte ovanligt på standardcyklar.

Drevet är som sagt pressat/nitat fast i vevarmen och är inte avsett att bytas separat.

För att få loss vevarmen behöver du avdragaren som länkats tidigare.

Visa bilaga 697319
Det är ett fyrkantsvevlager på cykeln, och det har synlig axel även när det sitter som det ska.

Splinesen tar krafterna. Om den är pressat, som det ser ut som, är det bara splinesen som tar krafterna.
Ok, så splinesen finns där bara för att bättre fästa vevarmen på kedjehjulet? Jag trodde de hade någon funktion att fylla i gränssnittet mellan (en ev. annan typ av) axel och vevarm + kedjehjul.

Ok. Jag kan för lite om hur vevarmar pressas ihop med kedjehjul (drev). Olika konstruktioner osv. Får försöka hitta något ställe att läsa på mer om det.

Jag är inte 100% säkert, men här ser det ut som att det är "bara" pressats tillsammans med mycket kraft. Så en riktigt enkel förbindning.

Tror inte att det är en tandad bricka. Skulle tro att det är splines på själva axeln där drevet sitter, och att materialet sedan är stukat/nitat så att drevet ska sitta kvar. Se bild på liknande.Visa bilaga 697316
Ja där syns det ju tydligt. Det skall nog även ses som en förstärkning att göra drevet styvare, det är ju bara en pressad plåtbit, drevet.

Jag är inte 100% säkert, men här ser det ut som att det är "bara" pressats tillsammans med mycket kraft. Så en riktigt enkel förbindning.
Ja där syns det ju tydligt. Det skall nog även ses som en förstärkning att göra drevet styvare, det är ju bara en pressad plåtbit, drevet.

Jag försökte hitta något material på nätet med detaljer om olika metoder för att sammanfoga kedjehjul med vevarm, men lyckades inget vidare. Det verkar iaf. finnas ett antal olika huvudmetoder, typ bultar, nitar, pressning och svetsning. Jag kan för lite om hur pressning går till, men jag tycker det verkar rimligt att tro att den metoden använts i bilden nedan.

Min gissning är att den inre tandade ringen (gul pil) hör till vevarmen och är i aluminium, medan den yttre tandade ringen (röd pil) hör till något slags sammanfogningsmetall mellan kedjehjulet (troligen i stål) samt vevarmen (troligen i aluminium). Jag gissar vidare att denna sammanfogningsmetall är mjukare än aluminium för att vevarmen i aluminium ska kunna pressas in i sammanfogningsmetallen. Kan det stämma? Vilken metall kan i så fall tänkas användas för sammanfogning? Tenn? /Nyfiken

1714982398313.png

Addendum: Jag har f.ö. ett gammalt kedjehjul (nedan) liggandes här hemma med splines i centrumhålet. Det har tidigare suttit på en helsmidd vev av typen Fauber special. Jag skulle kunna tänka mig att det är så som centrumhålet på kedjehjulet i bilden ovan har sett ut, innan ipressningen av vevarmen.

IMG_3151.JPG

Senast ändrad:
Jag försökte hitta något material på nätet med detaljer om olika metoder för att sammanfoga kedjehjul med vevarm, men lyckades inget vidare. Det verkar iaf. finnas ett antal olika huvudmetoder, typ bultar, nitar, pressning och svetsning. Jag kan för lite om hur pressning går till, men jag tycker det verkar rimligt att tro att den metoden använts i bilden nedan.

Min gissning är att den inre tandade ringen (gul pil) hör till vevarmen och är i aluminium, medan den yttre tandade ringen (röd pil) hör till något slags sammanfogningsmetall mellan kedjehjulet (troligen i stål) samt vevarmen (troligen i aluminium). Jag gissar vidare att denna sammanfogningsmetall är mjukare än aluminium för att vevarmen i aluminium ska kunna pressas in i sammanfogningsmetallen. Kan det stämma? Vilken metall kan i så fall tänkas användas för sammanfogning? Tenn? /Nyfiken

Visa bilaga 697325

Addendum: Jag har f.ö. ett gammalt kedjehjul (nedan) liggandes här hemma med splines i centrumhålet. Det har tidigare suttit på en helsmidd vev av typen Fauber special. Jag skulle kunna tänka mig att det är så som centrumhålet på kedjehjulet i bilden ovan har sett ut, innan ipressningen av vevarmen.

Visa bilaga 697330
Röda och gula pilen är samma detalj, dvs vevarmen. Det röda är material som pressats/flutit ut genom högt tryck från ett verktyg.

Visa bilaga 697319
Jag har inte gjort något, det såg ut så här när jag köpte den.

Men hur hjälper det? Jag måste väl ändå få bort vevarm (med drev) från axeln för att få ut hela konkarongen? Eller du tänker: fram med vinkelslip?

Har du fått tag på någon vevarmsavdragare ännu? Jag kan inte svära på att det är exakt en sådan här från Biltema som funkar i ditt fall, men jag skulle gissa att den gör det. Säkrast är att mäta diametern på gängen med ett skjutmått, om man har ett.

1715068659457.png

Har du fått tag på någon vevarmsavdragare ännu? Jag kan inte svära på att det är exakt en sådan här från Biltema som funkar i ditt fall, men jag skulle gissa att den gör det. Säkrast är att mäta diametern på gängen med ett skjutmått, om man har ett.

Visa bilaga 697623
Jag tror det är standard, har iaf aldrig sett nån annan. Även ISIS har samma gänga.
Enda möjligen nackdelen med BTs kan vara en mer -oprecis? - gänga jmf med tex Campagnolos, så att vevarmsgängan har strippats i vissa fallmen det kan ju även bero på handhavandefel. Vevarmsgängan är ju alltid i aluminimum.

Finns nog många som har vevarmsavdragare i sin cykelverktygslåda. Kanske kan låna en riktig istället för att chansa med Feltema.

Finns nog många som har vevarmsavdragare i sin cykelverktygslåda. Kanske kan låna en riktig istället för att chansa med Feltema.
Om jag jämför min Campagnlo med min BT kan jag varken se eller mäta nån skillnad. Inte allt från BT är skit. Utom däcken då, som går in under "allt"

Om jag jämför min Campagnlo med min BT kan jag varken se eller mäta nån skillnad. Inte allt från BT är skit. Utom däcken då, som går in under "allt"
Nog bäst att köpa en avdragare för 2000 kr, så man är på den säkra sidan. För det är ju värt det, även om man bara har en cykel som är värd 300 kr. ?

Men hur hjälper det? Jag måste väl ändå få bort vevarm (med drev) från axeln för att få ut hela konkarongen? Eller du tänker: fram med vinkelslip?
Kapa går ju alltid, men avdragare är bättre. En riktig mekaniker gör inte sönder saker i onödan.

Jag är ingen riktig mekaniker.. ?

Kedjedrev är den korrekta termen. Drevet driver kedjan. De bakre dreven drivs av kedjan.

Eller klinga, som de flesta cyklister nog säger.

Kärt barn har många namn, verkar det som. Jag har fått termen kedjehjul från en brittisk bok ("CykelBOKEN") som översatts till svenska. Men det kan mycket väl vara en felöversättning. "Chain wheel" eller ev. "chainwheel" är väl annars en vanlig term på engelska, då man pratar om drev. Den okände översättaren kanske bara gjorde det enkelt för sig.

IMG_3152.JPG

Lite därför som jag inte vill chansa. Det kan bli dyrt/jobbigt om just det verktyget jag behövde för tillfället var undermåligt.
Bäst och billigast är ju som sagt att låna något som är bra.

Det momentet kvarstår förstås, men man behöver inte fundera över att separera drevet från vevarmarna/vevaxeln.
Jag har ingen glädje av att separera drev från vevarmar. De sitter redan ihop på den nyinköpta delen. Det är bara vevaxeln jag vill få bort gammelskiten från. (Lite otydligt i mitt första inlägg)

Jag har ingen glädje av att separera drev från vevarmar. De sitter redan ihop på den nyinköpta delen. Det är bara vevaxeln jag vill få bort gammelskiten från. (Lite otydligt i mitt första inlägg)
Nej, det är @Kalle Kula som tjafsat om hur drevet sitter fast i vevpartiet.
Du skall bara ta av vevpartiet med en bra avdragare och kanske krypande rostlösare.

Så – nu är problemet löst med en billig avdragare (Biltema). Betydligt enklare än väntat även om jag förberetts på milt våld.
Särskilt tack till Pfaff för tips – men det behövdes oväntat nog ingen större kraft.

Ett bra tips också på Youtube – ”Cykloteket MekTips - Avsnitt 13 Byte vevparti del 1”:
snurra ut den yttre ringen ordentligt först så att den inre pinnen inte når fram till axeln.

Och ja - den tandade ringen (splinesen) på baksidan är en del av drevet:

drev1.jpg
drev2.jpg

Tillbaka
Topp