framgaffel fråga

macce

Ny medlem
framgaffel fråga
Hej jag är ny här.

Jag har en gammal cykelpro zyklone från ca -95
den är knappt använd tills nu, jag tänkte ha den att montions cykla landsväg och grusväg.

Nu till frågan har alltid tyckt den känns skum vid svängar och nu när jag varit och mätt på lite olika cyklar ser jag att den dämpade framgaffeln har en vinkel framåt vilket gör att framhjulet kommer rätt långt fram det gör även att styret kommer rätt långt ner då gaffeln även är rätt kort.

tänkte först köpa en ny cykel men kom på att det är ju synd den är ju så fin i övrigt borde gå att byta framgaffel så nu en fråga till alla duktiga här hur vet man vad för gaffel man ska välja?
självkart ska den vara så lätt och billig som möjligt :)
efter som jag inte kör i nått direkt i skog så funderar jag på en stel gaffel.
men även prisvärda dämpade är av intresse.
jag vill alltså ha en längre samt utan den inbyggda vinkeln framåt.

framgaffel fråga
Gaffelvinkeln (vinkeln A i den här bilden: http://www.planet-x-bikes.co.uk/images/px/bike_frame_geometry.gif) är en konsekvens av hur ramen är konstruerad i kombination med vilka hjul och vilken gaffel som sitter på cykeln. Stor vinkel betyder brantare lutning, där 90 grader inte är någon lutning alls. Det är alltså inte i första hand en egenskap hos framgaffeln utan hos ramen.

Det som blir problem för din del är att du vill att styret skall komma högre upp. För att det skall ske kan du - teoretiskt sett - skaffa en längre framgaffel (tänk dig det som att du "roterar" cykeln kring bakhjulet), men vad som händer om du skaffar en längre framgaffel är att vinkeln blir flackare och framhjulet kommer ännu lägre fram!

Istället skulle du kunna skaffa en kortare framgaffel, vilket ju sänker styret ytterligare. Men vad du också måste tänka på är att det händer en hel del andra saker med geometrin när du byter gaffellängd. T.ex. så kommer vevpartiet närmare marken eftersom du inte bara sänker fronten, utan hela cykeln (återigen, tänk dig att du roterar den kring baknavet). Detta ökar risken att slå i exempelvis stenar med pedalen, eller att pedalerna går i om du trampar i en skarp kurva.

Vad du kan göra med cykeln är att se om du kan få tag i en annan styrstam (den del som går mellan gaffel och styre) och då hitta en som har ganska skarp vinkel uppåt. Eftersom cykeln är relativt gammal är jag osäker på om den sortens styrstammar som dominerar idag går att använda, så precis som Benne sa så vill vi ha en bild på skönheten :)

Sedan är jag även osäker på vilken sorts styrlager du har och det finns nog de som är betydligt bättre insatta än mig på det här, men jag tror att det kanske skulle kunna finnas styrlager som tillåter dig att justera gaffelvinkeln. Men det hänger återigen väldigt mycket på vilka standarder som använts på din cykel. Bilder, bilder, bilder! Gärna närbilder på partiet kring styre och framgaffel, och försök få med eventuella texter/beteckningar om du ser något sådant.

EDIT: Förresten: välkommen till happy!

Senast ändrad:
framgaffel fråga
00bild.JPG

här kommer en bild på cykeln,
svårt att se men precis under själva lagret och innan själva gaffel benen är en lite vinkel framåt.

när jag tittat, mätt och prov cyklat flera andra cyklar så känns ingen som denna och ser heller inte ut som denna.

framgaffel fråga
Ska ta en närbild på styrhuvud med lager åt er, När jag var runt och prov cyklade så testade jag en med luftdämpare samt lås funktion på styret den var skön en sån skulle kunna vara nått om det är rätt pengar.

framgaffel fråga
macce skrev:
-------------------------------------------------------
> >
> här kommer en bild på cykeln,
> svårt att se men precis under själva lagret och
> innan själva gaffel benen är en lite vinkel
> framåt.

Det ser ut som att den fått sig en rejäl knäck. Styrröret skall vara i linje med gaffelbenen.

Eller så är styrlagret paj.

Byt till en med motsvarande längd som den du har. Tror inte att du behöver göra något annat för att komma tillrätta med styrproblemen som du upplever. Det är med största sannolikhet en effekt av att gaffeln är böjd.

framgaffel fråga
Jag är inne på att köpa denna

http://www.bike-discount.de/shop/k1024/a60514/xc30tk-coil-80-1-1-8-9mm-difussionblack.html

Några saker jag undrar hittar ingenstans några mått hur hög denna gaffel är, var i en cykelbutik och tittade i helgen och alla deras gafflar var högre än den jag har vilket är det jag vill ha men dom hade bara för skrivbroms så jag kunde inte köpa den där.

Nästa fråga denna gaffel är för v-broms men hur gör jag med fästet för höljet som sitter mitt på Uet på min gaffel idag? Denna saknar ju den infästningen

framgaffel fråga
macce skrev:
-------------------------------------------------------
> Nästa fråga denna gaffel är för v-broms men
> hur gör jag med fästet för höljet som sitter
> mitt på Uet på min gaffel idag? Denna saknar ju
> den infästningen

Det är nog enklast att byta till v-broms (fram i alla fall) för att lösa det problemet. Kom bara ihåg att du även behöver byta bromshandtaget (pga att de drar olika mycket vajer).

/Johan

framgaffel fråga
Men jag har väll "v-broms" redan
Det är ju bara att det saknas fäste för själva höljet på gaffel, på min idag sitter detta fäste mitt i mellan bena på upponervända Uet
Denna gaffel ser ju ut att ha ett fäste på högra benet

framgaffel fråga
Jag tycker bestämt att det ser ut som att du har cantilever-bromsar. V-bromsar behöver inget stopp för höljet i gaffel eller ram.

/Johan

framgaffel fråga
Okey du har så rätt, min okunskap inom detta :)
Vad behöver jag för kitt för att bygga om detta?
Eller går det att använda det jag har på nått sätt?

framgaffel fråga
På gamla RockShox Jett och andra så sitter ju hjulet monterat mitt under gaffelbenet.

furca_rock_shox_jett_1.jpg

På nyare och "riktiga" gafflar sitter hjulet på en dropout framför gaffelbenet.

T2eC16JHJGwE9nySdiqBQMm-tYLyw60_3.JPG

Därför har dom gamla ibland en "knäck" för att kompensera.

Byter du gaffel så är cantileverbromsen bara att skrota, V-broms (med nytt reglage) eller varför inte en skivbroms, fast då blir det ju nytt hjul också...

Sorry, kör som den är, eller köp ny cykel, det bästa råd jag kan ge.

Tillbaka
Topp