framgaffel fråga
Hej jag är ny här.
Jag har en gammal cykelpro zyklone från ca -95
den är knappt använd tills nu, jag tänkte ha den att montions cykla landsväg och grusväg.
Nu till frågan har alltid tyckt den känns skum vid svängar och nu när jag varit och mätt på lite olika cyklar ser jag att den dämpade framgaffeln har en vinkel framåt vilket gör att framhjulet kommer rätt långt fram det gör även att styret kommer rätt långt ner då gaffeln även är rätt kort.
tänkte först köpa en ny cykel men kom på att det är ju synd den är ju så fin i övrigt borde gå att byta framgaffel så nu en fråga till alla duktiga här hur vet man vad för gaffel man ska välja?
självkart ska den vara så lätt och billig som möjligt :)
efter som jag inte kör i nått direkt i skog så funderar jag på en stel gaffel.
men även prisvärda dämpade är av intresse.
jag vill alltså ha en längre samt utan den inbyggda vinkeln framåt.
Jag har en gammal cykelpro zyklone från ca -95
den är knappt använd tills nu, jag tänkte ha den att montions cykla landsväg och grusväg.
Nu till frågan har alltid tyckt den känns skum vid svängar och nu när jag varit och mätt på lite olika cyklar ser jag att den dämpade framgaffeln har en vinkel framåt vilket gör att framhjulet kommer rätt långt fram det gör även att styret kommer rätt långt ner då gaffeln även är rätt kort.
tänkte först köpa en ny cykel men kom på att det är ju synd den är ju så fin i övrigt borde gå att byta framgaffel så nu en fråga till alla duktiga här hur vet man vad för gaffel man ska välja?
självkart ska den vara så lätt och billig som möjligt :)
efter som jag inte kör i nått direkt i skog så funderar jag på en stel gaffel.
men även prisvärda dämpade är av intresse.
jag vill alltså ha en längre samt utan den inbyggda vinkeln framåt.