Framgaffel MTB dimensioner och lager

plything

Medlem
Hej!

Jag har en halvgammal MTB vars framgaffel rostat sönder. Jag tänkte fixa, och ropade in en begagnad gaffel på tradera utan att tänka på dimensioner... Det visade sig såklart att gaffeln jag ropat in hade en nedre diameter på 1.5 tum, medan den gamla var 1 1/8 tum.

Det visade sig dock att röret på cykeln har plats för 1.5 tum, och att det satt en ring inne i röret som minskade diametern till 1 1/8. När jag tar bort ringen passar alltså den "nya" gaffeln precis i röret.

Det jag nu behöver hjälp med är vilken slags lager jag ska köpa, eftersom det gamla inte passar. Och gärna kommentarer på om jag tänker/gör fel.

Tack på förhand!

Det är crowns race utan reducering som behövs? Jag vet inte om reducering ersätter crown race eller sitter ovanpå.
Det sitter inget kvar på gaffel?

1711908461098.png

Det är crowns race utan reducering som behövs? Jag vet inte om reducering ersätter crown race eller sitter ovanpå.
Det sitter inget kvar på gaffel?

Om den satt fast i styrhuvudet antar jag att den satt ovanpå crown-racen. Det är också vad jag skulle gissa. Om det stämmer så behövs det en 1 1/2" crown race, som du skriver. Formen verkar dock berör på styrlagret, eller har jag fel?

Om den satt fast i styrhuvudet antar jag att den satt ovanpå crown-racen. Det är också vad jag skulle gissa. Om det stämmer så behövs det en 1 1/2" crown race, som du skriver. Formen verkar dock berör på styrlagret, eller har jag fel?
Ja, det finns I alla fall olika vinklar. Jag har aldrig köpt separat från lager så jag vet inte hur lätt det är att hitta rätt

Några bilder.
Bild ett: nya gaffeln på väg in i röret. Gaffelns diameter är alltså 1.5 tum som störst.
Bild två: Gaffeln intryck i röret, där den passar utan glapp.
Bild tre: rörets insida, sett underifrån.

Min fråga är alltså vilken typ av lager jag måste använda. Om det ens går, då ju framgaffelns diameter fyller ut hela röret.

Bilagor

• 20240401_134701.jpg
    20240401_134701.jpg
    413.3 KB · Besök: 54
  • 20240401_134705.jpg
    20240401_134705.jpg
    367.9 KB · Besök: 49
  • 20240401_134723.jpg
    20240401_134723.jpg
    350.9 KB · Besök: 63
har du bankat ut hela lagret? Den är trots allt inte konisk men lagret hade 44mm ytterdiamter som är > 1.5 '' inner diameter.

Ja, jag kan inte avgöra det på bild me om det satt ett zs44mm så kan man byta till ec44 mm för 1.5'' men jag kan som sagt inte avfgöra det utan spec

"har du bankat ut hela lagret?" Ja, lagret som satt i röret hade innerdiameter på 1 1/8 tum, så jag tog bort det.

Den nya gaffeln har alltså 1.5 tum i diameter i nederkant och 1 1/8 i överkant. Har dock inte specifikationer är jag rädd.

Det ser ut som det fanns ingen adapter alls, men en vanlig 1 1/8" nedre lager. Is så fall behöver du en EC44 1 1/2" nedre lager som har extern kopp. Mätt gärna diametern av gamla biten av lagern som går in i styrhuvudet. Jag gissar att den är 44 mm.

"har du bankat ut hela lagret?" Ja, lagret som satt i röret hade innerdiameter på 1 1/8 tum, så jag tog bort det.

Den nya gaffeln har alltså 1.5 tum i diameter i nederkant och 1 1/8 i överkant. Har dock inte specifikationer är jag rädd.
Ja, så det får inte plats om du vill ha lagret. Är det 44mm zs/si så går det som sagt med externa cup. (Ec44)
Det höjer då gaffeln med kanske 10mm

Nukeproof hade billiga men nu vet jag inte riktigt vad man ska köpa

Tillbaka
Topp