Framgaffeln på Canyon Ultimate CF

Hej,

Jag gräver kanske i ett gammalt ämne men har inte haft stenkoll på Canyon över de senaste åren men vill skaffa mig lite bättre. Har dock lagt märke till att de bytt framgaffel på deras Ultimate CF från t ex -07 (Unibet hojen) till idag med One One Four SL gaffeln.

Vilken gaffel satt på -07 modellen? Smart Flex CSL?

Av vilken anledning bytte Canyon?

Tack!

Kan inte svarat på dina frågor men en anledning som säkert iaf bidrog var nog att den inte var särskilt vacker med den smala gaffelkronan/benen mot det ganska grova styrröret på hojen.
Såg inte riktigt ut att passa ramen tycker jag.

På min CF F10 -06:a, som fick en ny gaffel -07, sitter det en Smolik Motivation Race SLX. Anledningen till gaffelbytet var att Canyon hade upptäckt att ett mått inte var inom toleranserna på gaffelröret. De bytte ut samtliga gafflar kostnadsfritt.

Kan hålla med om att senaste gaffelbytet till dagens modell har med utseendet att göra, för den gamla gaffeln ser smal ut jämfört med ramen.

/Leo

de nya har väll även ett styrrör me olika diameter vid de två lagrena, är ju även det en anlending till att de bytt gaffel när nya ramen kom.

Om jag kommer ihåg rätt så hade Canyon olika namn på utbytesgafflarna och produktionsgafflarna -07.
Om det skiljde ngt mer än namnet vet jag inte.

Canyon har alltid haft olika diam på styrlagren uppe/nere i F10/F8-gafflarna.
Men till -08 ändrade de övre lagret från 1"1/8" -> 1"1/4"

Även ramen ändrades mellan -07 och -08, bla geo.

/Håkan

Tillbaka
Topp