Framnav, mekhjälp

Betaine^

Ny medlem
Framnav, mekhjälp
efter ett antal mil på farmors gamla cykel orkade inte framnavet med mer och låste sig hel. Och efter en inre syn var ena kullagret helt deformerat och trillade ut i små bitar.

Frågan är om man kan få tag på nya "metallringar" och slå in i navet och ge hjulet en andra chans.

Den nedre metallring satt inne i naven, och snurrade runt fritt och har slitit upp fästytan i navet.
Om jag har förståt det rätt ska den inte kunna snurra runt, utan sitta fast i navet.

Om det är värt att förska fixa det, eller har hjulet snurrat sina sista varv?

Framnav

"Metallring"

Framnav, mekhjälp
Ja det ska nog vara någon gammal cykelservice eller cykelaffär som har lagerskålarna lösa i så fall.
Fast om du kan berätta vilket märke framnavet är och årsmodell, så har kanske någon ett komplett hjul eller nav som ena lagerskolen är hel på. Då är det bara att knacka ut den hela och sätta in den i farmorshjulet.

Framnav, mekhjälp
Efter lite omtanke orkade jag inte meka med framhjulet och hitta nya lagerskolar. Var en runda på Blitema idag, fick en "bra" idé och köpte ett sådant med navdynamo när jag ändå skulle köpa nytt framhjul, miljövänligt och bekvämt. Är ett måndagsexemplar jag fick eller så är det för mycket rullmotstod från dynamon. Om man snurrar på hjulet kan man förvänta sig att det snurrar mer än 2 varv.

Framnav, mekhjälp
Harryupp skrev:
-------------------------------------------------------
> Ja det ska nog vara någon gammal cykelservice
> eller cykelaffär som har lagerskålarna lösa i
> så fall.
> Fast om du kan berätta vilket märke framnavet
> är och årsmodell, så har kanske någon ett
> komplett hjul eller nav som ena lagerskolen är
> hel på. Då är det bara att knacka ut den hela
> och sätta in den i farmorshjulet.

Det är ett Maillard, och årsmodell -81. 28tum, 622mm. Made In France.

Framnav, mekhjälp
Får ta och avsluta tråden med lite glädje. Cykelhandlaren sa att det var svårt att hitta ett sådant gammalt däck, men han hade däremot ett framnav på lager, samma märke, årsmodell -91.

Igårkväll satte jag på kaffekannan och började med att flytta över ekrar och fälj till det nya navet. Efter ett antal timmar började det ta form och jag var nöjd. Det gick lätt och bra för att vara första gången.

Tillbaka
Topp