Framskärm till Manitou

Framskärm till Manitou
Jag har vanliga SKS (som inte funkar så bra på Manitou pga bryggan) och jag tycker den är superb! Lätt att ta bort och fästet syns inte om man inte letar efter det. Bakstänkan är också bra, men inte om man kör i klunga ;)

Framskärm till Manitou
jag tycker då skärmar enbart hör hemma på vintern och funktionen går före utseende, till säsongen ska de ju ändå av.

Framskärm till Manitou
Ha! Jag läste fallskärm till Manitou ! Tokigt va´? Lite crossvarning annars ,eller?
Kan du inte ha en sån dära stänka man sätter på ramen ? Jag hade en sådan i mitten av 90-talet som var riktigt bra. Snäppte dit den under flaskstället bara och den var lätt och smidig...

//Skogling

Senast redigerad av en moderator:
Framskärm till Manitou
wejden Skrev:
-------------------------------------------------------
> Det närmaste för Manitou är väl SKS Shockboard
> Reverse Arch som är gjort för Manitou som har
> bryggan bakom kronan. Den fick 9/10 i senaste MBR
> när den testades mot Topeak Defender FX och enligt
> MBR så är den stabil och bra men inte lika snygg
> som andra. Så frågan är nog om den ska vara snygg
> eller bra är jag rädd :-)

"Manitouskärmen" är i mitt tycke bara junk... skramlar och har sig, kör numera utan skärm på min Skareb trots att jag äger båda former av skärmar. Retar mig också på att man inte (lätt) kan se framhjul ordentligt när man kör tekniskt. Dessutom repade skiten upp hela mitt styrrör (integrerat lager), så det ser helt förskräckligt ut nu... *grrr*

Fö, när man kallar något för "Hardcore fastening system" kan man i vanlig ordning lita på att det är allt annat är just Hardcore... ;-)

Släng inte bort dina pengar på skärmar (jag har tröttnat helt på samtliga jag provat - 2 fram, 1 bak), köp tvättmedel istället. Lera är bara kul!

Framskärm till Manitou
Den man sätter på det nedre röret funkar faktiskt förvånansvärt bra, det enda problemet är att om man kör tillräckligt fort kör man ifatt vattendropparna som kastats uppåt och får dom i ansiktet. Zefal har en variant.

Framskärm till Manitou
Tim: Ditt uttalande är väldigt "tävlingscyklistaktigt". ;-) Smaken är som baken och jag tycker t.ex. att Marzocchis integrerade framskärm är såpass snygg att den förhöjer utseendet på cykeln en del. Det ser snyggare ut med än utan just den framskärmen på en Z1 gaffel, dessutom stoppar den en del lersprut/stenskott att hamna i ansiktet.

Bakskärmar däremot, det är en annan sak. Det är väldig få om ens några bakskärmar som är snygga. Snyggaste jag sett är nog den specialare man har till att skydda bakdämparen med på Specialized Enduro, men större funktion än att just skydda bakdämparen har den inte men snygg är den. :-) Själv kör jag med en Zefal Flamingo bakskärm som åtminstone stoppar en del av all leran att hamna på ryggen/camelbaken, men snygg är den inte.

Bild på vintercykeln med skärmar: <http://leo.happymtb.org/041030/100_0010.jpg>

Kommer ihåg bilderna på de första(? eller var det runt 2000?) Specialized Enduro där de hade utrustad cykeln med rätt gigantiska "enduro" skärmar både bak och fram, inspirerade från MX världen. Det såg mest komiskt ut, men tanken var ju god.

/Leo

Framskärm till Manitou
Leo Skrev:
-------------------------------------------------------
> jag tycker t.ex. att Marzocchis integrerade
> framskärm är såpass snygg att den förhöjer
> utseendet på cykeln en del. Det ser snyggare ut
> med än utan just den framskärmen på en Z1 gaffel,
> dessutom stoppar den en del lersprut/stenskott att
> hamna i ansiktet.
> ...
> /Leo

Just det. Håller med Leo helt o hållet där. Synd bara att Manitouskärmarna inte alls är lika snygga.
Så mycket lersprut har jag hittils inte skadats av så jag tror jag går efter Jonas, att inte slösa pengar på en... om jag då inte köper en Marzocchidämpare ;)

Framskärm till Manitou
Jag har SKS speciella Manitou shockboard till min Minute. Den fungerar bra och sitter på plats även när jag kört lite lättare downhill. Utöver det vanliga fästet har den även två gummislingor för extra fäste vilket rekommenderas vid DH.

Framskärm till Manitou
Jag hajjar nog inte riktigt problemet med bryggan, men en The-skärm kanske kan passa, eller?
Snyggaste skärmarna i min mening iaf. Skruvas tydligen fast i en starwasher i botten på styrröret.

THE%2BFramsk%25E4rm.jpg

Säljs av Barracuda.

50% OT; Tänkte kika på deras hemsida, men hur fanken googlar man efter ett företag som heter The?? Man lär ju få en och annan träff....

Tillbaka
Topp