Framväxel till 29er och 48t

Löfet

Medlem
Jag har bytt mtb ram till en 29er och tänkte flytta över min gamla xt-framväxel (760), men då får den inte plats, sidan av framväxeln tar emot däcket.
Jag har insett att jag måste köpa en annan, men nu blir jag lite osäker så att jag inte köper fel och inte den heller får plats.

Klämman ska var 34,9, topp- pull och klara 48t. Om det blir lx/slx/xt eller motsvarande sram är inte så noga.
Kan någon vänlig själ hjälpa mig att hitta rätt?

//Johan

Jag har svårt att se att du ska ha bättre lycka med någon annan växel. Det är möjligt att det kan skilja en aning mellan olika modeller, men det finns ju inga speciella framväxlar som specifikt löser ditt problem. Det blir en ren chansning att byta till en annan växel.

Vad är det för däck?

Senast ändrad:
Däcket är ett Geax AKA, men det känns ju märkligt om det ska hänga på vilket däck jag har.
Ni som har nya/nyare framväxlar kanske kan ta ett mått på ev. överhäng mellan sadelstolpsröret och växel.
Om min växel bygger 30mm ut från stolpen mot däcket så kanske någons växel endast bygger 15mm och då kanske det finns plats. Siffrorna är inte faktiska utan endast som exempel.

//Johan

Posta gärna en bild på var växeln tar i, jag blir lite fundersam på det du skriver. Jag antog att däcket tar i cagen och då beror ju avståndet på hur du ställer in växeln.

JT: Jag ska försöka få fram en bild, tror att problemet kan vara att det är en -Top Swing - modell. Borde gå med en normal om man tittar på bilderna från shimano tech-doc (vilket jag kanske borde gjort innan jag postade här).

mattel: nja jag har väl tänkt att cykla på samma platser där jag har farit fram med min 26" och 48t och det är blandad terräng, jag tog mig runt Ränneslätt iaf på den setupen. Menar du att det kommer bli tungtrampat så att jag borde fundera på att byta klingor?

//Johan

Ööh, hänger inte med här men kan det bekymret verkligen avhjälpas med en annan framväxel?

Jag är helt beredd på att bli motbevisad men jag tror att du får:
1. Byta däck.
2. Skippa lillklingan (med 48 på på en 29 har du väl ändå Chris Hoy- lår?)
3. Justera framväxeln, både inre ändläget och vinkeln.
4. Skaffa längre vevaxel/ lägga på mer brickor på de där konstiga ihopbyggda vevaxlarna.
5. Kontakta en cykelmek.
6. Alla ovanstående åtgärder.

Löfet skrev:
-------------------------------------------------------
> JT: Jag ska försöka få fram en bild, tror att
> problemet kan vara att det är en -Top Swing -
> modell. Borde gå med en normal om man tittar på
> bilderna från shimano tech-doc (vilket jag kanske
> borde gjort innan jag postade här).

Mycket möjligt. Det är alltså i själva "mekaniken" det tar i?

Bilden lyser med sin frånvaro, men ja det är mekaniken på sidan som tar i däckmönstret.

Sedan bara måste jag få svara på detta:

Jag är helt beredd på att bli motbevisad men jag tror att du får:
1. Byta däck.
2. Skippa lillklingan (med 48 på på en 29 har du väl ändå Chris Hoy- lår?)
3. Justera framväxeln, både inre ändläget och vinkeln.
4. Skaffa längre vevaxel/ lägga på mer brickor på de där konstiga ihopbyggda vevaxlarna.
5. Kontakta en cykelmek.
6. Alla ovanstående åtgärder.

1. Däcket har redan små nabbar, ska jag byta till slicks? Inte det som är problemet.
2. Stora lår har jag men knappast som den killen. Jag måste ha gjort hemläxan dåligt eftersom alla verkar hacka på mitt drevval, vad är så fel?
3 framväxeln kan jag inte justera eftersom jag inte får dit den.
4 Shimano hollowtech 2, inget fulmekk
5 Inte troligt när man har Happy men alla fina synpunkter
6 eller ingen.

Någon kanske vill förklara varför det är så fel med 48t på en 29er?

//Johan

Löfet skrev:
> Bilden lyser med sin frånvaro, men ja det är
> mekaniken på sidan som tar i däckmönstret.

Det är mycket möjligt att en konventionell (icke-top-swing) växel tar mindre plats.

> Någon kanske vill förklara varför det är så
> fel med 48t på en 29er?

Fel och fel. Låter mest som onödigt hög utväxling. Med 29er ökar utväxlingen jämfört med en 26:a enbart pga den större hjuldiametern. Och 48 tänder kör man ju knappt på CX ens.

Det var verkligen inte min mening att hacka. När du fått upp bilder så löser vi detta. :-)

Men hur menar du med svaret på 3:an? Det är den lösning jag tror på mest och fattar inte vad det är som gör att du inte ens får satt dit den.

rickards skrev:
> Kör du 48-11 på en 29er så toppar du typ
> JÄTTEfort

JÄTTEfort > 60km/h, åtminstone med 55mm däck och hyfsad kadens.

Du får UNGEFÄR samma utväxling med ett 42 drev på en 29" som med ett 48 drev på en 26".

/Håkan

HåkanC skrev:
> rickards skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Kör du 48-11 på en 29er så toppar du typ
> > JÄTTEfort
>
> JÄTTEfort > 60km/h, åtminstone med 55mm däck
> och hyfsad kadens.
>
> Du får UNGEFÄR samma utväxling med ett 42 drev
> på en 29" som med ett 48 drev på en 26".
>
>
> /Håkan

Jag sa ju det, JÄTTEfort :)

Oj, my bad. Jag har funderat lite och jämfört mot racern och sett problemet.
Jag har precis köpt en slx-växel som kommer inom kort och då ska jag ta ett par bilder för jämförelse.

Det blir troligen nya klingor också eftersom det verkar ju gå alldeles för fort med 48t :-)

//Johan

Nu har jag tagit några bilder och det visar att ram och växel inte är riktigt överens.
Ramen är inte rund när sadelröret möter vevhuset och det blir då problem att fästa växeln.
Avståndet mot däcket är också väldigt trångt.

xt.jpg

XT-växel med Top Swing

En annan växel med normal action fäster längre upp på röret och då funkar det bättre.
Betydligt bättre med plats mot däcket också.

slx.jpg

SLX-växel

Nya drevuppsättningen blir 22-32-44.

nu blev det ju riktigt gott om plats! om du nån gång byter till grövre däck och får problem igen med att det tar i så har jag sett att en del sågar bort den biten av framväxeln som är till för down pull, så får man lite mer plats där.

Tillbaka
Topp