Framväxel växlar upp till största drev men faller tillbaka

Jag har efter en misslyckad växeljustering på verkstad försökt att justera mina framväxlar själv. (Shimano, tre drev fram). Bakväxlarna verkar funka hyfsat men när jag ska växla mellan mittersta och största drev fram så får jag visserligen upp kedjan på största drev när jag trycker på reglaget men så fort jag släpper det rör sig växelföraren direkt tillbaka så att kedjan hoppar ner till mittersta drev igen.

Jag ser inga märkbara förändringar när jag skruvar på justerskruvarna men märker en viss skillnad ändå i växelförarens rörelse.

Det är problem även med att växla mellan mittersta krans och minsta krans fram, kedjan hoppar då av och lägger sig innanför minsta krans.

Jag har prövat att spänna vajern via justering på växelreglaget men det ger varken till eller från oavsett vilket håll jag skruvar.

Båda problemen fanns redan när jag hämtade cykeln efter växeljusteringen och är inte något jag förorsakat själv.

Framväxeljustering baseras dels på växelns ändlägen (de två skruvarna ovanpå oftast) samt justering av vajern ("hylsa" som man vrider på intill växelreglaget eller utmed höljet). Vajern behöver även sättas fast i framväxeln på ett sätt så att justerskruven har möjlighet att faktiskt påverka växeln.

Jag föreslår att du youtubar typ "front derailleur adjustment" eller något i den stilen. Vill minnas att Park Tools har bra guide (bra guide, men dåliga verktyg, mao).

Sen ska väl sägas att man kan förvänta sig att få en fungerande framväxel om man lämnar in cykeln för växeljustering, givet att de delar som sitter på cykeln är i rimligt skick osv (vilket inte är självklart). Om det senare var fallet borde de informerat om att växlarna inte var möjliga att justera pga att de var utslitna/trasiga/etc. Tror det är ganska vanligt att folk lämnar in riktigt skräpiga cyklar, och sen blir missnöjda att allt inte fungerar perfekt. Är grejerna däremot i gott skick finns det inga ursäkter för att inte kunna justera växlar och ändå kalla sig cykelverkstad. Två ytterligheter.

Gissar på att du har stoppet för snålt inställt och då hjälper det inte att spänna vajern. Leta rätt på en instruktion som sagt.

Värt att påtala är att man inte "spänner vajern". Vajern har samma spänning hela tiden, men genom att skruva på justerskruven vid reglaget så ändrar man längden på höljet, varpå vajern ger växelföraren olika positioner beroende på justerskruvens läge.

Det är tre steg: Man börjar med att kontrollera att växeln sitter rätt på ramen både i höjdled och vinkel samt att växeln inte blivit böjd. Efter det att ändlägena höger och vänster ligger rätt med de två skruvarna på växeln och slutligen att vajern är rätt spänd med justerskruven vid vajerns ände så att mittenläget hamnar rätt. Inte särskilt svårt och det finns bra guider på internet om du söker.

Värt att påtala är att man inte "spänner vajern". Vajern har samma spänning hela tiden, men genom att skruva på justerskruven vid reglaget så ändrar man längden på höljet, varpå vajern ger växelföraren olika positioner beroende på justerskruvens läge.
Mycket viktigt att påtala!

Jag hade likartat problem förra veckan på en cykel som stått still länge. I mitt fall var det reglaget som inte fastnade i läget för stora klingan. Utan fjädrade tillbaka och kedjan hamnade på mellankransen. Det gick bara att klicka tillbaka två steg.

Lösningen blev att demontera skyddskåpan på handtaget. Göra rent och smörja lätt. Sen fanns det tre tydliga klicklägen och kedjan stannade på största kransen också,

Känns som jag svarat redan. Växla till innersta både fram och bak. Lossa (skruven till) framväxelvajern - sitter fäst vid nedre delen på sadelröret - men låt vajern vara kvar i sitt spår. Sträck nu åter vajern med god handkraft och utan verktyg.

Tillbaka
Topp