Framväxelns betydelse

Framväxelns betydelse
Är det någon skillnad i funktion på shimanos framväxlar, eller är det mest vikt och design?
Överväger att köpa en xt-växel istället för den lx jag har.
Är ju inte någon dyr operation (265:-) men vinner man något på det?

//Gustav

Framväxelns betydelse
framväxel som framväxel i mina ögon, men visst väger en Xt mindre än en Lx sen kanske det är någon skillnad på dom som kanske bättre fjäder o dylikt men kör på en Xt

Framväxelns betydelse
På min gamla cykel har jag en LX-växel från 2002, på min nya har jag XTR-970, samma sak händer när jag växlar, kedjan flyttar sig, precis som den ska.
Jag hade lika gärna kunnat haft en LX på nya cykeln men nu blev det XTR precis som resten av drivlinan, utom kassetten.

Framväxelns betydelse
bara vikt och kraften i fjädern? inte så bara kraftigare fjäder klarar mer skit innan den fastnar och vikt...tja många bäckar små....

Framväxelns betydelse
Ok.
En framväxel blir väl kanske aldrig lika skön att växla med som en bakväxel med tryck på pedalerna.
Bak har jag sram x9 och tänkte att motsvarande nivå fram hade gjort det bättre.

Någon som vet varför sram bakväxel ofta kombineras med shimano fram och inte sram på båda?

Tack för svaren hitills! //gustav

Framväxelns betydelse
det var en riktigt bra fråga. Kanske har nått med 1:1 och 1:2 utväxling att göra. Sram reglagen funkar med shimano framväxel...

Framväxelns betydelse
Det är väl inte bara framväxeln som gör jobbet. Mycket torde hänga på vevpartiet, eller snarare klingornas utformning. Mina XTR-klingor har enormt mycket "detaljer" och urfräsningar som skall underlätta för kedjan att kliva upp och ner. Därför kan jag inte säga hur pass "mycket bättre" min XTR-framväxel på ena cykeln är jämfört med LX-diton som sitter på en annan cykel eftersom den senare har ett 230-kronors subdeore-vevparti, men nog fan är det skillnad i växlingarna mellan de bägge cyklarna!

Växlingarna på fincykeln går bra mycket fortare, mjukare och exaktare och kräver mindre reglagearbete än på LX-hojen. Samma sak på räsern där jag har en Dura Ace-växel - växlingarna är ruskigt exakta, går skitfort och strular aldrig - även när man har tryck på pedalerna. Men som sagt, allt hänger inte på växeln. Vevpartit spelar nog också en stor roll, och om du har gamla skitiga vajrar kan även fina komponenter fungera dåligt.

Framväxelns betydelse
Sram hade inga egna framväxlar under en lång period och när de väl kom så passade de inte på alla ramar. Min Scott Ransom är ett bra exempel.. Vet inte om de kommit med top swing-varianter nu.

Framväxelns betydelse
Var just inne och kollade på cyklecomponents. De har något som heter highclamp och lowclamp.
Får se om jag slår till på en xt framväxel. Har xt-vevparti och kransar bak o fram så det skulle kanske passa fint när jag ändå ska beställa. Extrapris just nu på cyklecomponents.

Framväxelns betydelse
Hur ofta använder man framväxeln egentligen? Jag använder den kanske 1-5ggr per runda, medan bakväxeln kanske 100ggr. Köp något annat för pengarna, till exempel ett nytt däck.

Framväxelns betydelse
Min uppfattning är att jag känner betydligt större skillnad med en XTR fram jämfört med en LX än vad skillnaden är mellan XTR och XT bak (kunde inte känna någon skillnad och alla XTR-växlarna gick sönder hela tiden... dock pga yttre våld). Men kanske har jag haft mer flyt med inställngarna på XTR-framväxeln än när jag hade LX - fick nämligen aldrig riktigt rätt på den. Jag kör alltså XTR fram och XT bak.

Framväxelns betydelse
Happen skrev:
-------------------------------------------------------
> Hur ofta använder man framväxeln egentligen? Jag använder den kanske 1-5ggr per runda, medan
> bakväxeln kanske 100ggr. Köp något annat för pengarna, till exempel ett nytt däck.

Tja, det beror väl som sagt på. Eftersom framväxlingarna på både min terrängcykel och landsvägscykel är lika snabba, smidiga och exakta som bakväxlingarna använder i alla fall jag framväxeln nästan lika mycket som bak. Men det är klart, har man problem med växlingen fram så kommer man givetvis inte utnyttja den.

Framväxelns betydelse
HP skrev:
-------------------------------------------------------
> Min uppfattning är att jag känner betydligt
> större skillnad med en XTR fram jämfört med en
> LX än vad skillnaden är mellan XTR och XT bak
> (kunde inte känna någon skillnad och alla
> XTR-växlarna gick sönder hela tiden... dock pga
> yttre våld). Men kanske har jag haft mer flyt med
> inställngarna på XTR-framväxeln än när jag
> hade LX - fick nämligen aldrig riktigt rätt på
> den. Jag kör alltså XTR fram och XT bak.

För mig är det precis tvärt om. Min LX fram på min HT funkar bättre än min XTR fram på min FS. HT:n har XT reglage och XTR:en har XTR-reglage. Ungefär samma årgång på bådadera (ca 10 år gammalt).

/P-M

Tillbaka
Topp