Framväxelvajerdragning Mortirolo

• Trådstartare Trådstartare ani
  • Start datum Start datum

ani

Aktiv medlem
Har en Wilier Mortirolo som jag skulle byta vajrar på för nån vecka sedan. Det mesta gick som det skulle men jag stötte på patrull med vajern till framväxel. Den går som vanligt ner runt vevpartiet och sedan in i ett litet hål i ramen, tittar sedan ut igenom snett ovanför bakgaffeln och går vidare upp till växeln. Dra ur det gamla skräpet gick bra men sedan var det lögn att trä igenom en ny vajer. Har även känt efter met ståltråd och pianotråd och försökt söka genomföring men det känns som tvärnit strax innanför övre öppningen.
DSC_0137.JPG

DSC_0138.JPG

Nån som har kunskap att dela om hur det (bör) se ut på insidan, samt tips på hur jag får igenom ny vajer? Jag har inte vågat använda mer våld än att medelst hadkraft försöka köra igenom pianotråd. Hojen är för närvarande mha ställskruv koverterad till 1x10 vilket funkar bra till vardags, men senast till VR vill jag nog ha möjlighet att nyttja lilla klingan också.

Ja, jag vet att den är j*vligt skitig, men jag föredrar att cykla framför att ligga dubbelvikt och topsa hojen i tid och otid ;-)

Testat uppifrån också men då tar det stopp 3-4 mm in. Tycker ju spontant att om det är tomrum (till skillnad från rör) så borde jag ju komma in så långt med pianotråden så jag petar på undre väggen. Har även testat med tunn ståltråd ovanifrån utan att komma igenom mer än 3-4 mm. Därav undring om det kan sitta rör som halkat snett när jag drog ut gamla vajern?
Har bytt vajer tidigare på hojen, för 2 år sedan tror jag. Hade den gången inga som helst problem att fiska igenom vajern utan att behöva ta till sytråd/dammsugare.

Kan nog vara ett rör som kanat snett
(Släppt i limningen i överkanten.)
Går säkert få rätt med en tjôckre rak tråd nedifrån - eller pella med en stoppnål uppifrån - men hur du ska få den att stanna där är jag inte människa att begripa :-)

Jo, skall nog gå på den linjen och se om det är nåt som vill röra sig när man bryter lite hårdare. Får man det bara i linje så kan man ju hålla det rätt mha nål ovanifrån och trä vajer underifrån och bara låta dem följas åt sista biten.

Har för mig det inte var öppet in från vevlagret, när jag bytte sådant för ett drygt år sen. Kan ha fel, ingen som vet hur det brukar va på en 10 år gammal Wilier kolram?

Den gamla vajern var en sån där teflonklädd historia som glatt lämnade ganska mycket sånt när jag drog ur den. Det är dock inget mjukt stopp utan verkligen tvärstopp när jag försöker sticka igenom pianotråd från endera hållet.

Sådärja. Till slut, med hjälp av 2mm borr lyckades jag till slut rensa fram kanal för vajern. Och jag mindes rätt, veven sitter i ett ingjutet rör i ramen. Nu behövde jag ju ändå montera bort veven för att komma åt med borr så inget ogjort jobb.

Tillbaka
Topp