Från clipless till flats… tankar?

Healons

Aktiv medlem
Hej bullen.

Jag är en medelålders gubbe på 43år som cyklat med Crankbrothers Mallet i 3år. Trivs fint med det MEN en tanke slog mig… vad skulle jag vinna på att testa lite flats igen? Blev lite sugen…

Cyklar helst utför (liftburet) men även en del stigar.

Inbillar mig att de ställen där jag har som svårast nu, typ de brantaste partierna på svarta i Isaberg och tajta branta partier med typ 180graders svängar + hala rötter, kan mötas med större självförtroende av att inte sitta fast.

Försöker även bli bättre på att hoppa, riktigt usel för tillfället och det kanske också är roligare/säkrare med flats?

Nån som gjort liknande och har goda råd eller tankar om hur det gick?

I övrigt så är jag nöjd med att sitta fast, en sak mindre att bry sig om när det är stökigt, men förändring är alltid kul!

Prova.

Jag blandar efter humör och terräng och jag tycker att jag har blivit en bättre cyklist av det. Plus att det är kul med variation.
Ja så får det nog bli... hur märkte du av att du blev bättre?

Jag kommer ju bli sjukt mkt sämre på bunnyhops iaf, trots att man tror att man inte fuskar så lär man ju göra det bigtime omedvetet :-)

Där jag tror att jag kommer sakna det som mest är ju på tekniska klättringar över större rötter och stenar, asgött att kunna trampa samtidigt som man lyfter upp bakhjulet med sig... men men inget ont som har nåt gott med sig

Ja så får det nog bli... hur märkte du av att du blev bättre?

Jag kommer ju bli sjukt mkt sämre på bunnyhops iaf, trots att man tror att man inte fuskar så lär man ju göra det bigtime omedvetet :-)

Där jag tror att jag kommer sakna det som mest är ju på tekniska klättringar över större rötter och stenar, asgött att kunna trampa samtidigt som man lyfter upp bakhjulet med sig... men men inget ont som har nåt gott med sig
Det är just såna där saker man lär sig göra med kroppsvikten istället för pedalerna, vilket i sin tur gör att man kan göra det ännu mer sen när man sitter fast igen och gör båda. T ex.

Sen tycker jag om känslan utför. Samt att det är skönt att kunna variera fotpositionen när man ska köra väldigt många höjdmeter utför på ett bräde

Tillbaka
Topp