Från luft till coil-shock

happymtb.fr

Aktiv medlem
Det kan bli dyrt att chansa 😅 ett lättvikt fjäder kostar runt en tusenlapp ju...

Jag har haft bra erfarenhet av SAR och Fast Suspension. Jag skulle inte lita på vad "nån" på ett forum säger. Även med proffs som SAR eller Fast gäller det att meddela sin körstil rätt, dvs varken för ödmjukt eller kaxigt!

yonsson

Aktiv medlem
Det kan bli dyrt att chansa 😅 ett lättvikt fjäder kostar runt en tusenlapp ju...

Jag har haft bra erfarenhet av SAR och Fast Suspension. Jag skulle inte lita på vad "nån" på ett forum säger. Även med proffs som SAR eller Fast gäller det att meddela sin körstil rätt, dvs varken för ödmjukt eller kaxigt!
Vad ska jag göra då? Om det inte duger att gå på vad tre olika beräkningar säger?

AndersJB

Aktiv medlem
Vad ska jag göra då? Om det inte duger att gå på vad tre olika beräkningar säger?

Nu är jag ingen mästare på "MTB-Coil",men sysslat mycket med MX-fjädring,byggt om,moddat och justerat.
Och det finns egentligen inget annat sätt än det du gör...Trial and error....testa sej fram helt enkelt!

Nu relaterar jag till MX,det finns listor,tabeller och rekomendationer över t.ex fjäderhårdheter och rekomendationer.
Oftast stämmer dom,men är ju som alltid bara en "tumregel" att starta med,man måste ju köpa en som verkar "mitt i" alla rekomendationer och starta med.
Sen bara sätta på och känna efter om det stämmer efter just sina preferenser.

Man måste ju börja någonstans...worst case får man köpa en annan fjäder och kränga den andra.
Så kör på!!(y)

Valhalla_

Aktiv medlem
Du kommer förmodligen inte vara "way off" men det är inte alls konstigt om du får byta fjäder. Hur mycket ändrar man inte lufttryck innan man landat i något man gillar, t.ex.

Det är ju sånt här man har stora fjäderbytartråden till, alt. Köp och sälj. Fast normalt sett är det bäl bra att känna sig för med billiga originalfjädrar innan man drar upp den större plånboken och köper lättviktsgrejer.

Vad landade det i för hårdhet?

yonsson

Aktiv medlem
Du kommer förmodligen inte vara "way off" men det är inte alls konstigt om du får byta fjäder. Hur mycket ändrar man inte lufttryck innan man landat i något man gillar, t.ex.

Det är ju sånt här man har stora fjäderbytartråden till, alt. Köp och sälj. Fast normalt sett är det bäl bra att känna sig för med billiga originalfjädrar innan man drar upp den större plånboken och köper lättviktsgrejer.

Vad landade det i för hårdhet?
550lbs.

yonsson

Aktiv medlem
B69FF740-9CCC-4138-A5D9-615920E679CD.jpeg

Der Kaiser

Aktiv medlem
Som sagts ovan, köp några beggade enkla fjädrar att testa med först. Stora fjäder bytar-tråden är en bra början tills med k&s.

yonsson

Aktiv medlem
Som sagts ovan, köp några beggade enkla fjädrar att testa med först. Stora fjäder bytar-tråden är en bra början tills med k&s.
Nu har jag ju dock redan beställt en fjäder, så börjar ju med den såklart. Inte så lätt att hitta 2.25” fjädrar beggade till höger och vänster och vill ju givetvis testa så fort dämparen kommer hem.

AndersJB

Aktiv medlem
Ibland när jag byggt hojar,(MC) så har jag t.ex monterat gaffel eller stötdämpare från en helt annan hoj,och även byggt om/ändrat geometrin på dämparplaceringen.
Plus helt andra vikter på hojen,så finns inga vettiga "tabeller" att gå på...
Och är gaffeln kortad,måste man köra lite hårdare fjäder för att inte "slå i bott".

Ett knep om man har en soft fjäder och vill ha den hårdare,är att kapa den,dvs göra den kortare!!
Kortar man en fjäder blir den hårdare mot tidigare.
Bara kompensera med en distans som motsvarar den bortkapade längden,eller längre om man vill ha mer förspänning.

Funkar antingen som test för att få fram fjäderkonstanten och köpa "rätt" sen,eller som permanent lösning om man så vill.
Jag har gjort så flertal gånger,och när jag fått till "rätt känsla" mäter jag hårdheten och köper med fjäder med den hårdheten,eller bara kör som det är.
Bara ett tips....

yonsson

Aktiv medlem
Haha, med FedEx är allt hopplöst, eller kanske har man i Corona-tider någon chans att får sin pakket när man jobba hemma hela dagen ...
Typ så. Hatar FedEx! 2 mil till deras lager. Valde UPS men de skickade ändå med FedEx. Som tur är har jag en kompis som jobbar hemifrån så jag har satt honom på att vara mitt postombud. 😂

yonsson

Aktiv medlem
50495F00-A4FF-4A40-AC53-82F89CDBF536.jpeg

Nu har grejerna kommit! Innan jag byter; Är det bara 2st korta cylindrar uppe och 2st på Trunnion? Eller är det även ett rör i övre delen som behöver pressas ut ur gamla dämparen?

Edit: Något annat jag behöver tänka på? Buntband så inte läckaget faller ihop har jag sett som tips, verkar smart.

Senast ändrad:

Hk

Aktiv medlem
Nu såg jag denna tråd lite sent kanske. Men den coilen ”for norco sight” är att den levereras med rätt bushings för hojen, som man själv måste pressa dit. Köpte just den coilen till min Sight nämligen. Kör med rs 600lbs fjäder och får ca 28% sag.

yonsson

Aktiv medlem
F2F81BAD-5F97-4160-BD64-A4CA51788A21.jpeg

A007D914-843D-4CB4-B0FE-873F852A52A7.jpeg

Den tog bara 5min, tills jag märkte att röret i undre delen skulle flyttas över. Fy satan vad jag fick banka. Men nu sitter den där. Svårt att mäta sag själv, men typ 27% sag sittande med hjälm och flip flops.

Swehedman

Aktiv medlem
Visa bilaga 471746
Visa bilaga 471743
Den tog bara 5min, tills jag märkte att röret i undre delen skulle flyttas över. Fy satan vad jag fick banka. Men nu sitter den där. Svårt att mäta sag själv, men typ 27% sag sittande med hjälm och flip flops.
Nice! Tips om att mäta sag på coil själv är att flytta upp bottom out bumpern på skaftet. Då kan du sätta dig på hojen och sedan läsa av sag sonen vanlig o-ring på en luft dämpare.

yonsson

Aktiv medlem
Nice! Tips om att mäta sag på coil själv är att flytta upp bottom out bumpern på skaftet. Då kan du sätta dig på hojen och sedan läsa av sag sonen vanlig o-ring på en luft dämpare.
Det var det jag gjorde, men fjädern är ju i vägen. Får inte in skjutmåttet. Testade med 15mm skiftnyckel också, fick inte plats. Får be en kompis mäta öga-öga när jag sitter istället.

Valhalla_

Aktiv medlem
Hur mycket sjunker bakhjulet vid 28 mm sag.
Han hade ju 27% sag, inte 28 mm. 😉
Men sannolikt om länkaget är progressivt så är väl sag i bakänden mer än 27%. Eller det skiljer sig i alla fall i någon mån... Men det har ingen direkt betydelse lika lite som sag har någon egentlig betydelse mer än att det är ett riktvärde. Funkar det så funksr det.

Senast ändrad:

yonsson

Aktiv medlem
Han hade ju 27% sag, inte 28 mm. 😉
Men sannolikt om länkaget är progressivt så är väl sag i bakänden mer än 27%. Eller det skiljer sig i alla fall i någon mån... Men det har ingen direkt betydelse lika lite som sag har någon egentlig betydelse mer än att det är ett riktvärde. Funkar det så funksr det.
Så tänker jag också. Det är bara för att få ett hum. Körde tidigare med 30% sag fram, nu kör jag 20% fram vilket funkar mycket bättre. Tänker att coilen får ställas så att den bottnar men inte för mycket. Om det innebär 25% sag eller 35% sag har jag ingen aning om innan jag testat.

yonsson

Aktiv medlem
Hmmmmm. 🤔
Studsade som en gummiboll på gatan och körde ner från några trappor. Och då har coiljäveln bottnat enligt end bumpern!? Det var inget jag kände, men ska bumpern åka ner till botten så lätt?

Valhalla_

Aktiv medlem
Den tar ju kanske 20% av slaget så jättekonstigt är det väl inte? Och så glider den nog ner av egenvikten också när cykeln skakar. Ut och kör lite på riktigt så märker du nog om fjädern räcker eller ej.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer