Från luft till coil-shock

yonsson

Aktiv medlem
2C3271E1-84DC-452E-9691-4A7F411049B5.jpeg

Har varit sugen på att testa coil, mestadels för att det är cool, kan inte påstå att jag är missnöjd som det är nu.

Eftersom jag fick noll svar på mina frågor i en annan tråd har jag kommit fram till att själv är bäste dräng. Det har blivit många timmar i coil-kaninhålet. Jag har kommit fram till följande:

1: Min hoj (NS Snabb 130) ska enligt NS hemsida ha 185x50 dämpare och jag har stirrat mig blind på en Marzocchi Bomber som minst finns i 185x52.5mm. Därför behövde jag mäta marginalerna på ramen. Drog ur luften och konstaterade att det skulle bli extremt tight med (130/50X52.5=) 6.5mm extra fjäderväg. Mätte verkligen som en dåre och det var något som kändes fel. Slaglängden på dämparen verkade längre än 50mm, snarare 54mm. Slog in dämparens serienummer på Fox hemsida och ser då att dämparen inte alls är 185x50 som NS skriver utan 185x55.
Så lärdom Nr 1: Lita inte på ram-tillverkaren, lita på dämparen.

2: Val av märke på fjäder
De som passar till Marzocchi är: Marzocchi, Fox, Öhlins, Cane Creek & Spingdex. Cane Creek har dock större innerdiameter och behöver därför adapter. För dessa gäller 1 adapter till Bombern, men man kan köra med 2st om man verkligen vill vara på säkra sidan. Har man däremot en Fox DHX2 så måste man ha 2st adapters+Fox egna.

Längd
Vad gäller längden så är inte heller det standardiserat och det behövs såklart olika längd för olika installationslämgder. Vissa tillverkare anger öga till öga måttet på passande dämpare (vissa Fox-fjädrar & Öhlins), andra anger dämparens slaglängd. Flera tillverkare anger dock max rekommenderad slaglängd, exempelvis längd 2.25” (=57mm), vilket innebär att dämparens slaglängd måste vara under 57mm annars slår fjädern i sig själv.
Lärdom nr2: Mtb standarder suger, även vad gäller fjädrar.

3: Beräkning av motstånd och längd
https://www.tftuned.com/spring-calculator verkar vara den kalkylator som är bäst. Fox motsvarande verkar också bra, Marzocchis sägs vara kass. Landade på 525-550lbs.

VALT-Progressive-Spring-VS-Linear-Spring_graph.jpg

4: Efter en jäkla massa sökande och läsande av andras erfarenheter verkar det som att coilshock kan ge en död och opoppig känsla vid trailcykling, framförallt om ramen inte är så progressiv. Lösningen på detta är progressiv fjäder, även om ramen är progressiv. Ännu så länge verkar det innebära att man kan välja mellan MRP och Cane Creek. Cane Creeks är dock mumsigt vit så har inte orkat kolla om MRP passar Bomber, vet dock att de inte passar korta dämpare. Cane Creeks progressiva fjäder sägs enligt dem motsvara ”en token” i progressivitet, vad det nu innebär i praktiken.
Lärdom nr 3: Progressivitet for the win, för stig, även med coil, tror jag.

Det landade i att jag beställde
Marzocchi Bomber CR & 500-610lbs progressiv fjäder från Cane Creek. Har frågat Cane Creek vilken fjäder som motsvarar en vanlig 550lbs fjäder men har inte fått svar.

Återkommer med installation och utvärdering OM inte dämparen blir restad, då skiter jag i detta, orkar inte leta mer nu.

yonsson

Aktiv medlem
Nu fick jag såklart svar från Cane Creek att jag borde val en hårdare fjäder.

Thanks for reaching out! Technically you would want that first number in the Progressive Spring range to match the rate of a linear spring. This is because the spring will spend the first 50% of its compression at that rate--only ramping up when you get towards bottom out.

You can get away with bumping down to a lower spring rate using a Progressive Spring if you prefer a little more plush feel--at least more so than you can with a linear spring where you risk harsh bottom out when you are under-sprung.

yonsson

Aktiv medlem
Fick mail från NS att de hade skrivit fel på sin hemsida och att hojen har 185x55mm.

Dämparen jag beställt var restad hos leverantören och det finns inga 185x55-dämpare att få tag på någonstans, så nu får jag släppa detta ett tag.

AndersJB

Aktiv medlem
Har samma problem som dej fast "luft till luft"...vill byta min Fox DPS till en Rockshox Super Deluxe Ultimate,men finns fasen inga 185x55 där heller att köpa....

yonsson

Aktiv medlem

yonsson

Aktiv medlem
Tror det var kompabilitet med lättviktsfjädrar och progressiva fjädrar som fick mig att backa. Hittar ingen info om det och vill inte behöva köra Rockshox 600 gram fjäder.

yonsson

Aktiv medlem
Rockshox superdeluxe funkar med mrp progressiva fjädrar, jag kör en sån på min.
Härligt, men de blir längre ju högre lbs man behöver. 500+ eller 550+ som jag behöver är för långa (137/141mm) för att få plats i en 185x55mm om jag förstått det rätt.

Men om jag förstått det rätt så är ”For Norco Sight” installationsdelarna lätta att byta ut mot de som sitter på min nuvarande dämpare?

Valhalla_

Aktiv medlem
Härligt, men de blir längre ju högre lbs man behöver. 500+ eller 550+ som jag behöver är för långa (137/141mm) för att få plats i en 185x55mm om jag förstått det rätt.

Men om jag förstått det rätt så är ”For Norco Sight” installationsdelarna lätta att byta ut mot de som sitter på min nuvarande dämpare?
Jaha, ja så kanske det är. Jag har en 230x60 och en 500+ fjäder ochdet var inga bekymmer där i alla fall. Vad tar en 185x55 med trunnion för fjäder som längst?

Så här mycket plats har jag på min i alla fall:
IMG_20201006_172540678.jpg

Det där med norco sight delarna vet jag ärligt talat inte. Jag trodde det hade med tuningen att göra men kan det vara infästningarna?

yonsson

Aktiv medlem
Jaha, ja så kanske det är. Jag har en 230x60 och en 500+ fjäder ochdet var inga bekymmer där i alla fall. Vad tar en 185x55 med trunnion för fjäder som längst?
Vete fan, googlar som en dåre för att hitta det måttet. Max 130mm har jag hittat för andra 185mm dämpare, har ännu inte hittat specifikt för denna.

Edit: Tunen är ”mid mid” enligt Bike24, så låter ju ganska standard. Blir inte riktigt klok på detta. Enligt Norco har de 185x52.5mm på både 2020 och 2021 årsmodeller.

Edit2: 2018 har i och för sig 185x55.

Valhalla_

Aktiv medlem
Det verkar vara lite på gärsgårn.. .
Kanske inte en hundraprocentig jämförelse men man ser ungefär var övre tallriken hamnar och du lär behöva komprimera fjädern något innan du kan få på nedre tallriken.

Edit: Äj vänta nu vad fan,.. bilden nedan är tokig, övre ska inte vara trunnion!
1613073359178.png

Edit 2: Äh ,gjorde förstås ingen skillnad 😁
Men MRP fjädern är visst lite kortare än den nedan, den slutar mitt på "SHOX" på RS loggan på ifpn, på min i alla fall. Så det KAN kanske gå.

1613073685610.png

Senast ändrad:

yonsson

Aktiv medlem
Det verkar vara lite på gärsgårn.. .
Kanske inte en hundraprocentig jämförelse men man ser ungefär var övre tallriken hamnar och du lär behöva komprimera fjädern något innan du kan få på nedre tallriken.

Edit: Äj vänta nu vad fan,.. bilden nedan är tokig, övre ska inte vara trunnion!
Visa bilaga 469491

Edit 2: Äh ,gjorde förstås ingen skillnad 😁
Men MRP fjädern är visst lite kortare än den nedan, den slutar mitt på "SHOX" på RS loggan på ifpn, på min i alla fall. Så det KAN kanske gå.

Visa bilaga 469495
Photoshop mathematics FTW! 😂

yonsson

Aktiv medlem
Rockshox egna fjäder för 55mm är 134mm. MRP Progressiva +550lbs är 141mm. Så ja, lär bli för tight. MRPs vanliga lättviktsfjäder är dock som längst (600lbs) 127mm, så de passar ju. Vill dock kunna köra progressiv fjäder.

Jag får väl maila MRP och fråga. Med lite tur får jag svar.

Valhalla_

Aktiv medlem
Rockshox egna fjäder för 55mm är 134mm. MRP Progressiva +550lbs är 141mm. Så ja, lär bli för tight. MRPs vanliga lättviktsfjäder är dock som längst (600lbs) 127mm, så de passar ju. Vill dock kunna köra progressiv fjäder.

Jag får väl maila MRP och fråga. Med lite tur får jag svar.
Tänk på att det oftast finns en del marginal, så standardfjädern monterar man med gott om plats. 7 mm till tror jag inte är något problem. Men jag är inte säker, och photoshop gav mig heller inga mått :ROFLMAO:

mtbloaf

Medlem
Tack! Har sett den, det var något jag inte gillade med den, eller så blev jag bara orolig för att det stod ”For Norco Sight”.

jag beställde en rockshox super deluxe coil förra året till min kona, som stod att den var till nån transition cykel, från bike24.

Så länge det är rätt mått fungerar den på vilken cykel som helst (om inte norco har nån extra konstig infästning av dämparen), bara det att man får med hardware som passar norcos (eller transition i mitt fall) mått, dock inte ipressat i dämparen, så jag tog bara min gamla hardware och pressade i den nya.

det må hända att den är tunead för en annan cykel, men jag bytte från en super deluxe coil R, till en coil ultimate RCT i exakt samma mått, jag märker ingen skillnad, förutom att jag har alla inställningar jag vill på RCTn då :)

yonsson

Aktiv medlem
Fick svar av MRP
The 185x55 RS rear shocks are compatible with all of our Enduro SL springs, but the 550+ Progressive is just a little too long, same for the 500+.

Så kör jag på RS-dämparen så kommer jag inte kunna köra progressiv fjäder. Känns som att jag borde skippa den då, i och med att jag inte vet hur hojen reagerar på coilkonvertering.

Swehedman

Aktiv medlem
Fick svar av MRP
The 185x55 RS rear shocks are compatible with all of our Enduro SL springs, but the 550+ Progressive is just a little too long, same for the 500+.

Så kör jag på RS-dämparen så kommer jag inte kunna köra progressiv fjäder. Känns som att jag borde skippa den då, i och med att jag inte vet hur hojen reagerar på coilkonvertering.
Tjena. jag har kollar på coil i samma dimention och fastnat för DVO Jade X. är rätt ok prisatt och verkar väldigt lämplig om man vill köra mer än bara utför. Vet iofs inte om den progressiva fjädern funkar bättre här iofs

om du vill prova med en 500-610 Progressiv vault så har jag en liggandes du kan få ett bra pris på.

calmbay

Aktiv medlem
Varför joxa på och söka progressiv fjäder när det är den linjära mjukheten du vill ha i en coildämpare? I stort sett alla som är lyriska över bytet till coil där ute använder ju inte progressiv fjäder.

calmbay

Aktiv medlem
Kanske går att montera en 190x51mm dämpare med hjälp av offset bushings? Det måttet har ju funnits väldigt länge och använts mkt av tillverkare så du kan köpa en bra begagnad dämpare lättare än stöket du håller på med nu och leta nytt.

yonsson

Aktiv medlem
Varför joxa på och söka progressiv fjäder när det är den linjära mjukheten du vill ha i en coildämpare? I stort sett alla som är lyriska över bytet till coil där ute använder ju inte progressiv fjäder.
För att jag väger typ 100kg och pressar hojen utför. Jag vill inte riskera att hamna i en situation då jag måste ha en stenhård fjäder för att inte bottna hela tiden. Då får jag ju inte ”mjukheten”.

Kanske går att montera en 190x51mm dämpare med hjälp av offset bushings? Det måttet har ju funnits väldigt länge och använts mkt av tillverkare så du kan köpa en bra begagnad dämpare lättare än stöket du håller på med nu och leta nytt.
Sådant orkar jag inte mecka med.

larsaw

Aktiv medlem
För att jag väger typ 100kg och pressar hojen utför. Jag vill inte riskera att hamna i en situation då jag måste ha en stenhård fjäder för att inte bottna hela tiden. Då får jag ju inte ”mjukheten”.

Sådant orkar jag inte mecka med.
Ehm, inte för att vara en besserwisser, men om du väger 100 pannor och pressar på utför. Är verkligen en 130mm's hoj rätt verktyg... ?
Men gissar att ditt svar blir "man tar ju vad man haver"... Eller mitt cykelintresse har förändrats sedan jag köpte min stigcykel...
Personligen tycker jag det låter som sjukt mycket meck för den "plushness" du försöker uppnå. Det finns ju andra sätt du kan få en mjukare framfärd på, ex. andra/grövre däck (större volym eller DH-casing).

Lycka till
Larsa

yonsson

Aktiv medlem
Ehm, inte för att vara en besserwisser, men om du väger 100 pannor och pressar på utför. Är verkligen en 130mm's hoj rätt verktyg... ?
Men gissar att ditt svar blir "man tar ju vad man haver"... Eller mitt cykelintresse har förändrats sedan jag köpte min stigcykel...
Personligen tycker jag det låter som sjukt mycket meck för den "plushness" du försöker uppnå. Det finns ju andra sätt du kan få en mjukare framfärd på, ex. andra/grövre däck (större volym eller DH-casing).

Lycka till
Larsa
130mm bak och 150mm fram funkar till det mesta. Kör sällan bikepark. Det är ju coolt med coil också, handlar inte enbart om plush. 😎

yonsson

Aktiv medlem
MRP verkar ju sköna att ha att göra med. De frågade vad jag hade för cykel.

” Hmm, it’s relatively progressive but I could see still using a Progressive spring here. But unfortunately, in your weight the Progressive spring need here is just not happening…
No way to fit a 500 or 550 on that size of RS coil.
I think it will be a linear spring or bust.”

Valhalla_

Aktiv medlem
Äh du får ju progressivitet i och med det stora ändläges-gummit på superdeluxe coil. Just den dämparen verkar ju med en standardfjäder rampa upp mer mot slutet än luftvarianten (fast den kan man iofs mata full av tokens) om man ska tro denne herre:

Senast ändrad:

yonsson

Aktiv medlem
Äh du får ju progressivitet i och med det stora ändläges-gummit på superdeluxe coil. Just den dämparen verkar ju med en standardfjäder rampa upp mer mot slutet än luftvarianten (fast den kan man iofs mata full av tokens) om man ska tro denne herre:

Fast det är ju som du säger helt utan volume spacers. Ändlägesgummit är väl dessutom bara en säkerhetsåtgärd för att inte sabba dämparen?

Jag är ju så sjukt rastlös så snart köper jag den ändå.

Senast ändrad:

Valhalla_

Aktiv medlem
Fast det är ju som du säger helt utan volume spacers. Ändlägesgummit är väl dessutom bara en säkerhetsåtgärd för att inte sabba dämparen?

Jag är ju så sjukt rastlös så snart köper jag den ändå.
Jo precis, så kör du massa spacers nu är det ju mer progressivt förstås.

Ändlägesgummit är förstås till för att skydda mot hårda genomslag men när det är så stort som på superdeluxe är det även lite av en tuningdetalj som ger upprampning mot slutet, i annat fall hade den varit mindre. Kolla bara hur stor del av slaget dutten tar upp, och notera att den kommer i olika storlekar beroende på slaglängd.

Skulle du köpa en så är det bara att köra en liten test: Förläng standardfjädern med lite modellera eller nåt, till mrp fjäderns längd, och kör en provmontering för att se om det verkligen inte går att få dit den. Jag gissar att själva monteringsmomentet är där skon klämmer för den kan nog rent fysiskt sitta där. Kan man komprimera fjädern några mm vid montering går det nog.

yonsson

Aktiv medlem
Jo precis, så kör du massa spacers nu är det ju mer progressivt förstås.

Ändlägesgummit är förstås till för att skydda mot hårda genomslag men när det är så stort som på superdeluxe är det även lite av en tuningdetalj som ger upprampning mot slutet, i annat fall hade den varit mindre. Kolla bara hur stor del av slaget dutten tar upp, och notera att den kommer i olika storlekar beroende på slaglängd.

Skulle du köpa en så är det bara att köra en liten test: Förläng standardfjädern med lite modellera eller nåt, till mrp fjäderns längd, och kör en provmontering för att se om det verkligen inte går att få dit den. Jag gissar att själva monteringsmomentet är där skon klämmer för den kan nog rent fysiskt sitta där. Kan man komprimera fjädern några mm vid montering går det nog.
Jag har 0.4mm spacer i nu.

Jag kommer säkert köpa den jäveln tillslut, jag vet ju det. Kanske bra med climb switch också. Håller med dig om att den borde kunna passa, det skiljer ju inte många millimeter mellan MRP SL Enduro och den progressiva i 550lbs. Men när MRP uttryckligen säger att den progressiva inte passar så borde de ju ha testat.

Så har lite Ågren här nu. Marzocchi är ju även bättre vad gäller fjäder-kompatibilitet. Öhlins, Fox, Marzocchi , Cane Creek passar Marzocchi. Köper jag RS så passar bara RS och MRP-fjädrar. I kombination med lagerbrist vore det därför gött med Marzocchi eftersom utbudet blir så mycket större.

De tunga RS-fjädrarna är ju däremot riktigt billiga, så det är ju bra.

Valhalla_

Aktiv medlem
Ja men ibland löser våld mycket. Har till mitt dh åbäke en lite kraftigare fjäder för utlåning till polare som är lite mer rejäla än jag. Den är 1-2 mm för lång. Går precis inte i vid monteringen men med lite(mycket) våld trillar den på plats och sen är det plötsligt gott om plats och allt är prima.

Rs fjädrarna är ju så billiga att man kan köpa flera st och testa med. Sen är de lättsålda också eftersom de bli ännu billigare beg..

sdx

Aktiv medlem

Filmen visar bara vad luft /stålfjäder gör skall man ha ut lite mera så måste man frekvensköra dämparna.
För att se vad shimsningen gör i dämparen.
Han körde bara RS dämpare men om han hade jemfört mot andra dämpare och fått ut deras kurvor hur hade det sett ut då.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer