yonsson
Aktiv medlem
Från luft till coil-shock
Har varit sugen på att testa coil, mestadels för att det är cool, kan inte påstå att jag är missnöjd som det är nu.
Eftersom jag fick noll svar på mina frågor i en annan tråd har jag kommit fram till att själv är bäste dräng. Det har blivit många timmar i coil-kaninhålet. Jag har kommit fram till följande:
1: Min hoj (NS Snabb 130) ska enligt NS hemsida ha 185x50 dämpare och jag har stirrat mig blind på en Marzocchi Bomber som minst finns i 185x52.5mm. Därför behövde jag mäta marginalerna på ramen. Drog ur luften och konstaterade att det skulle bli extremt tight med (130/50X52.5=) 6.5mm extra fjäderväg. Mätte verkligen som en dåre och det var något som kändes fel. Slaglängden på dämparen verkade längre än 50mm, snarare 54mm. Slog in dämparens serienummer på Fox hemsida och ser då att dämparen inte alls är 185x50 som NS skriver utan 185x55.
Så lärdom Nr 1: Lita inte på ram-tillverkaren, lita på dämparen.
2: Val av märke på fjäder
De som passar till Marzocchi är: Marzocchi, Fox, Öhlins, Cane Creek & Spingdex. Cane Creek har dock större innerdiameter och behöver därför adapter. För dessa gäller 1 adapter till Bombern, men man kan köra med 2st om man verkligen vill vara på säkra sidan. Har man däremot en Fox DHX2 så måste man ha 2st adapters+Fox egna.
Längd
Vad gäller längden så är inte heller det standardiserat och det behövs såklart olika längd för olika installationslämgder. Vissa tillverkare anger öga till öga måttet på passande dämpare (vissa Fox-fjädrar & Öhlins), andra anger dämparens slaglängd. Flera tillverkare anger dock max rekommenderad slaglängd, exempelvis längd 2.25” (=57mm), vilket innebär att dämparens slaglängd måste vara under 57mm annars slår fjädern i sig själv.
Lärdom nr2: Mtb standarder suger, även vad gäller fjädrar.
3: Beräkning av motstånd och längd
https://www.tftuned.com/spring-calculator verkar vara den kalkylator som är bäst. Fox motsvarande verkar också bra, Marzocchis sägs vara kass. Landade på 525-550lbs.
4: Efter en jäkla massa sökande och läsande av andras erfarenheter verkar det som att coilshock kan ge en död och opoppig känsla vid trailcykling, framförallt om ramen inte är så progressiv. Lösningen på detta är progressiv fjäder, även om ramen är progressiv. Ännu så länge verkar det innebära att man kan välja mellan MRP och Cane Creek. Cane Creeks är dock mumsigt vit så har inte orkat kolla om MRP passar Bomber, vet dock att de inte passar korta dämpare. Cane Creeks progressiva fjäder sägs enligt dem motsvara ”en token” i progressivitet, vad det nu innebär i praktiken.
Lärdom nr 3: Progressivitet for the win, för stig, även med coil, tror jag.
Det landade i att jag beställde
Marzocchi Bomber CR & 500-610lbs progressiv fjäder från Cane Creek. Har frågat Cane Creek vilken fjäder som motsvarar en vanlig 550lbs fjäder men har inte fått svar.
Återkommer med installation och utvärdering OM inte dämparen blir restad, då skiter jag i detta, orkar inte leta mer nu.