fräsande fälg

Johan

Medlem
fräsande fälg
Jag försöker bygga lite hjul, framhjulet gick bra, det är inte så svårt som jag trodde. Men bakhjulet är lite knepigare, mest för att det är olika spänning på de båda sidorna av hjulet. Nåväl, jag byggde ihop bakhjulet och under provturen upptäckte jag att det inte var helt runt, jag provade att meka runt lite men det hjälpte inte så jag bestämde mig för att riva hela hjulet och börja om från början.

Under tiden jag lossar ekerspänningen runt hjulet så märker jag att det börjar fräsa i skarven på fälgen, det ser ungefär ut som om man har en punkad slang under vattnet, eller som när man bryner smör i en stekpanna.

Vad var det som hände, är det lönt att bygga ihop hjulet eller är fälgen kass nu?

Det är en ZAC 19 fälg för mtb.

Johan

fräsande fälg
Det var den märkligaste fråga jag nånsin sett!!!
Eller är det jag som är trög?
Ska bli mycket intresant att se vad du får för svar!!

fräsande fälg
Jag får tydligen inga svar alls. Jag har inte varit med om det förut, men så har jag aldrig byggt några hjul förut heller.

Johan

fräsande fälg
Jag vet inte exakt hur en sådan fälg ser ut men på UST kan det bli liknande fenomen vid ekernipplarna. När man kommer in i värmen eller om man tvättar cykeln kan det bubbla lite. Jag tror att det blir lite fukt inne i dubbelmantlingen som tränger ut vid temperaturhöjning. Lite lustigt att fälgen verkar läcka i skarven kanske men om inga skador syns så är det nog bara att jobba vidare.

fräsande fälg
Alla fälgar är väl inte svetsade i skarven utan hålls ihop av ekerspänningen.

Fukt-förklaringen låter rimlig. Bygg på med samma fälg tycker jag.

Tillbaka
Topp