Fräscht flås sopslut i benen

Spade

Ny medlem
Tjenixen.... Har ägt min första mtb i 1 vecka nu... Cyklat ihop 7 mil blandad terräng... Problemet jag har är att det tar sopslut i benen jäkligt fort... Kan räcka med bara nån grads uppförslutning i 100 meter å jag blir tvärslut i låren... Lungorna håller sig riktigt fräscha.. Blir aldrig riktigt svettig när jag är klar med en tur eller har fått pressa puls och lungor nå..... Är det bara att fortsätta jobba tills benen börjar få mer muskler eller bör jag köra nån extra lår träning mellan cykel passen?bör jag ändra nån taktik i cyklingen? Känns inte som om jag blir nöjd efter avslutad tur då jag är van att bli slut konditionsmässigt och få blodsmak i munnen efter avslutat jogging pass.. Förutom de är mtb det roligaste jag gjort på jäkligt länge.... Synd bara benen tar slut på en gång...

Kör på bara, det kommer :)

Det tar ett tag att bygga upp lite muskler, händer inte på en vecka. Men efter 1-2 månader av bra cyklande så bör du känna skillnad. Om man kommer från noll behöver man egentligen inte tänka så mycket på hur man tränar, det är bara köra och ha kul.

Tänk också på att äta ordentligt. Om jag vet att jag ska ut på en stor cykeltur nästa dag käkar jag en stor middag med ris och kyckling eller pasta och så. Det går åt mycket energi för att cykla och det gäller att fylla på förråden dagen innan.

Så är det när man har med sig konditionen från en annan sport. Jag tar tvärslut i benen när jag springer, för att inte tala om när jag åker skidor eller skridskor. För att inte tappa kondis kan det nog vara bra för dig att köra några blodsmaks pass på löpningen fram tills att benen är ikapp dig. För att närma dig flåset på cykel, så tänk låg växel hög kadens så länge.

Det finns säkert några gympass som kan hjälpa dig att komma ifatt, men det är ju så mycket roligare att göra jobbet på cykel.

MVH
Magnus

Tackar för snabb respons... Det är framsida lår som bränner utav helv..
sitter så ja nästan har raka ben med pedalen rakt ner... Pekar i mig kolhydrater en stund innan och proppar i mig ca 18-30g protein efter.. Försöker äta bra jämt pga diabetes.... Å cyklar 5 dagar i veckan med 2 vilodagar... Skall prova att köra lägre växel generellt imorgon å se om jag klarar mig bättre....

Det är bara att kötta så kommer det tillslut! Men bepress på gymmet är en bra övning. Kör många reps med ganska låg vikt, typ 60-70& av vad du klarar så får du bra tryck i uppförsbackarna. Alternativt träna på att cykla i uppförsbackarna än mer ;)

Det är teknik, det kommer med tiden. Vi rävar med taskigt flås är tacksamma för att det tar ett tag innan de konditionsstarka nybörjarna kör ifrån oss.

Du kanske kör åt helvete för hög växel? Det är ganska vanligt hos folk som just börjat cykla i skogen. Sen använder man lite andra muskler när man cyklar och mjölksyran brukar vara ganska jävlig i början. Men det släpper så småningom:-)

Grymt!!! Tack skall ni ha.... Kanske skall börja göra lite benböj osv.. Köra lite intervaller å härda igenom smärtan!! Skall försöka gå ner i växel för å se om de går lite bättre.... Annars äre väl bara att nöta på å hoppas det börjar ge med sig till slut!!

Benböj och marklyft med tunga vikter och få reps är väldigt bra komplement till mtb-cykling. Ökar du din maxstyrka så jobbar du mer energieffektivt. Ren muskeluthållighet bygger du under själva cyklingen. Ha skoj!

Tillbaka
Topp