Fräst lite 36t drev, spiderless...

Nu måste jag bara ta ner bredden på dom breda tänderna från 4,15mm till 3,9-3,95 så det passar 10-delade kedjor, test på 10-delat pågår för fullt med två polare, där dom fick fila lite på bred tänderna för att det skulle passa.

Absolute Black ( http://www.absoluteblack.cc/xx1-style-shimano.html ) använder sig av en hajtandsprofil:
tooth-shape.jpg

som verkar utöka förmågan att hålla kedjan, se bilderna här: http://absoluteblack.cc/sram-spiderless/41.html
Jag vet inte om det är marketing BS eller nåt att tänka på...
/E

Det kanske kan göra en marginell skillnad. En sak som jag nog ska införa innan jag fräser några fler är att göra tänderna smalare längst ut som deras och några andra har. Jag har för närvarande en helt rund profil på tanden så det inte ska bli något chainsuck om det blir lerigt.
Jag kommer nog också att spegelvända min spiderless design så armarna svänger framåt och fångar kraften bättre. Jag har dock inte fått tag på några mått på Srams spider för BB30 så om nån råkar ha en liggandes så får den gärna mäta vilket offset den har.

Deras spiderless ringar är visst 6gr lättare än min gxp ring men personligen så tycker jag att det är fult att dom har så grov stegning på fräsningen av utsidan så man tydligt ser fräsbanorna efter fullradiefräsen men det ska väll gå fort att bearbeta förstås.

Iggy_82 skrev:
-------------------------------------------------------
> "Armarna" svänger egentligen åt fel håll med
> tanke på vilket håll belastningen kommer ifrån,
> men jag tyckte att det var snyggare såhär.
> infästningen i vevarmen blev något tightare och
> bättre än på plastbiten som jag provade med.

Det ser ut som att armarna sveper bakåt, borde inte det vara rätt?
Då blir det ju en dragspänning i materialet och rent spontant känns det som att det vore att föredra jämfört med en tryckspänning då man dessutom riskerar ett knäckfall.
Förklara gärna hur du tänker för jag kan absolut ha fel i mitt resonemang!

Det är bara vad jag tror då andra med svängda armar pekar framåt, bromsskivor brukar också göra det.
Det kanske inte har med hållfasthet att göra utan att det ska vara styvt och inte kunna "fjädra" i materialet när man tar i. Man märker nog ingen skillnad när man trampar så det kanske är bättre med dragspänning som du menar.

Jag gjorde om designen på Spiderless drevet. Det första blev för klent i infästningen mot vevarmen vid dom tre skruvarna. En kompis som är bra mycket snabbare än mig lyckades kvadda drevet, först gick det av vid en av skruvarna men han försökte cykla vidare lite lungt för att komma hem men då gick det av vid de andra två också. Det hade börjat att deformeras lite smått på de två jag kört med.
Jag har bara haft ett kedjehopp men det berodde toligtvis på något annat då trissorna i bakväxeln väsnades när jag tog i efter kedjehoppet och det hände dessutom på helt plan stig. Det försvann när jag fick ta isär bakväxeln och göra pilla lite med trissorna.
Nu har jag bytt till en 10-delad kedja vilket passar min uppdaterade tandbredd perfekt, bättre än det jag kört med 9-delad på.
På det nya drevet har jag struntat i att ha en massa lättningsspår som försvagade lite samt mycket mer material runt infästningen.
Jag tightade även till "splinsen" så den sitter som gjutet på vevarmen, man får trycka till lite för att den ska sätta sig på plats. Bättre än org spider!
Jag har fräst dom i 6082-t651 som verkar duga (det bästa i alu pallen på jobbet), Jag hittade en bit 7075-t651 som jag ska fräsa ett i när jag känner mig nöjd.
100gr spiderless drev!
2013-07-0511.48.47.jpg

Jag ritade även om det för 104bcd då det första blev för klent. 120bcd ska få en liknande design.
62gr 104bcd.
2013-06-2708.48.22.jpg

slimm skrev:
> Wow... snyggt pinnat.
> Dom där "fasningarna" i stora fickorna på
> spiderless drevet... kört 5-axligt eller?

Inget 5-axligt. Faser och hål är körda med en 10mm fullradiefräs och resten av ytorna på utsidan med en 20mm fullradie. Insidan är körd med en plan 20mm fräs vilket gav finare ytor så jag ska göra likadant på utsidan, även med faserna som jag tänkte köra med samma plana 6mm fräs som jag kör tänderna med. På 104bcd drevet är faserna körda med 6mm fräsen.
Jag trodde att fullradiefräs skulle ge finare ytor som inte kräver efterarbete om det ska se snyggt ut direkt ur maskinen men det var visst tvärtom, insidan är riktigt snygg där jag spiral fräste ner till centrum med en plan 20mm. (drevet är inte platt utan bygger inåt 3,5mm för att ge samma kedjelinje som jag fick med drevet jag gjorde för 120bcd)
Det skulle ju helt klart bli snyggast om jag kunde köra simultan 5-axlig fräsning men det har jag inte program licens för och den maskinen står still och ska säljas.

Då är det fotot som lurar mig (eller så har du fått till ytorna grymt där) :-)
För dom faserna ser fan ut som dom är valsfrästa 5-axligt.

Mycket snyggt hursomhelst...

Iggy_82 skrev:
> Det är bara vad jag tror då andra med svängda
> armar pekar framåt, bromsskivor brukar också
> göra det.
> Det kanske inte har med hållfasthet att göra
> utan att det ska vara styvt och inte kunna
> "fjädra" i materialet när man tar i. Man märker
> nog ingen skillnad när man trampar så det kanske
> är bättre med dragspänning som du menar.

Armarna framåt ger högre utmattningshållfasthet. Så länge inte knäckning eller buckling är en risk så ska du sträva efter tryckspänningar. Tänk så här: Dragspänningar vidgar sprickor medan tryckspänningar stänger dem. Det är lättare för en spricka att växa med varje belastningscykel om man liksom "drar isär" den. Trycker man istället ihop den, ja då händer inte så mycket.

Senast ändrad:
Gällande absolute black hajtandprofil och dess marknadsföringsknep som att använda ett par kedjelänkar för att lyfta upp klingan som han visade på WW är inget jag köper, det gör chainsuck bara värre. Jag har gjort ca 5000 klingor sen 2007, jag ser vissa trender med design och vissa man skall akta sig för, jag utvecklar fortfarande designen, gällande SRAM XX1 typ av urfasningar, det är inget som är ett måste, det ökar däremot oljudet vid de två yttersta delarna på kassetten bak.

Sedan en annan sak med Iggys klingor, använd enbart 7075 alu, allt annat duger inte på avseende av slitage och styvhet. Din design ser jag som godkänd, ofta så räcker 2-4mm tjocklek gott och väl, det man skall akta sig för är massa urfräsningar med genomgående hål, dessa ger en alltför stor tradeoff av lateral och radiell styvhet.

Utmaningen ligger i att få det så lätt som möjligt och ändå tllräckligt styvt. Att göra en klinga är inget svårt, men lätt OCH styvt. Det är inte lätt.

6082-T651 tycker jag personligen duger om det handlar om grejor till sig själv och kompisarna då jag snabbt kan göra nya. Slitage och styvhet ligger väll ungefär på 2/3 av 7075-T651. Ett drev som jag kört på ungefär en månad visade knappt något slitage alls, kanske beror det på att tänderna är bredare än ett växeldrev så kraften tas upp av en större yta.
Om det rör sig om produktion och försäljning så blir det ett lite annat läge då grejorna måste hålla länge.
Angående att fräsa genomgående hål så märkte jag det på mina första drev för 120 och 104bcd som inte håller formen vilket jag kompenserade i designen av det nya för 104bcd vilket verkar hålla bra på en kompis hoj.
Har sett en del SS drev för bla BMX som är tillverkade i 6082.

slimm skrev:
> Då är det fotot som lurar mig (eller så har du
> fått till ytorna grymt där) :-)
> För dom faserna ser fan ut som dom är
> valsfrästa 5-axligt.
>
> Mycket snyggt hursomhelst...

Tackar!

Det syns inte riktigt på fotot men ytorna har lite ojämn kvalitet där jag kört med fullradiefräs och kräver efterarbete för att det ska bli riktigt bra. Om jag däremot kör med en plan 20mm fräs och stegar en sisådär 0,25mm per varv och sedan kör fasen men en plan 10:a och stegar 0,1mm per varv så blir det en jämn finish.

Tja 7075 är oavsett vad ett val jag gjort, man kan tänka på att 6082 har en brottgräns på ca 300 MPa, 7075 har dito på ca 600, en stor skillnad där. Om man avser den amerikanska beteckningen 6082-T6 jämfört med 7075-T6. Men erkännas skall göra att 7075 har snävare intervall mellan böj och brott.

Om du lätt kan få tag i 6082 jämfört med 7075 så är det ju en annan sak. Prismässigt ingen större skillnad.

Som exempel utnyttjar jag egenskaperna hos 7075 till max när jag designat och använt 51-39 klingset på landsvägshojar som tillsammans väger 60 gram. Det skulle inte gå med 6082 bland annat.

Hursomhelst, snygg design och du kan fräsa det märks.

7075 och 6082 är i princip lika styva. Däremot har dom som Kid skrev olika brottgränser och sträckgränser. 7075 funkar t.ex bra att skruva i utan att använda helicoil. Det är den stora skillnaden.

Nja, ca 600MPa för 7075 är väl att ta i?

Enligt Tibnors datablad ligger 7075 mellan 525-545 i plåttjocklekar upp till 60mm,
sedan faller det ner till 360MPa för 120-150mm plåt.

Inte för att vara sån, men jag tyckte det var lite väl avrundat uppåt ;-)

Alumec 89 lär väl annars vara rätt mulligt att köra fram mysiga prylar ur..
670-680N/mm2 (MPa) brottgräns, från rundstång, valsad plåt ligger lägre.
Har ingen aning hur det ligger till prismässigt iofs...

Kid1000 skrev:
> Tja 7075 är oavsett vad ett val jag gjort, man
> kan tänka på att 6082 har en brottgräns på ca
> 300 MPa, 7075 har dito på ca 600, en stor
> skillnad där. Om man avser den amerikanska
> beteckningen 6082-T6 jämfört med 7075-T6. Men
> erkännas skall göra att 7075 har snävare
> intervall mellan böj och brott.
>
> Om du lätt kan få tag i 6082 jämfört med 7075
> så är det ju en annan sak. Prismässigt ingen
> större skillnad.
>
> Som exempel utnyttjar jag egenskaperna hos 7075
> till max när jag designat och använt 51-39
> klingset på landsvägshojar som tillsammans
> väger 60 gram. Det skulle inte gå med 6082 bland
> annat.
>
> Hursomhelst, snygg design och du kan fräsa det
> märks.

Vi köper mest från Alumeco vid behov och dom har 7075-T651 i tjocklekar från 8mm och uppåt så det kan hända att jag handlar lite där.
Har en 8mm bit som jag ska köra ett ur när jag är nöjd, mitt spiderless är exakt 8mm från utsida till insida. Jag har en liten hög med 10mm 6082 bitar också.
Att jag kört i 6082 är bara för att det är vad som finns och jag har ingen lust att slänga ut en massa pengar innan jag vet att designen håller, men det är klart att i 7075 så kan jag ju spara mer vikt utan att få sämre hållfasthet.
T651 är ju inte riktigt lika starkt som T6 då det är "Stress relieved through stretching" men det borde väll hålla formen bättre under bearbetning.

Imponerande vikt på dina lvg klingor!

All fräsberedning har jag gjort i delcam powermill så det är inget fancy handknapprande men det tillåter mig att designa och få fram en detalj med bökiga former snabbt bara dom passar i mina drev fixturer.
Designen på drevet jag gjorde med 104bcd ger en rätt snygg visuell effekt när det snurrar.

Återstår bara att prova på lite bonneloxering/anodisering för att få lite hårdare yta och snygg färg på grejerna.

Rättning i ledet, jag avrundade uppåt från matweb.com så felet ligger hos mig, närmare 550 än 600 är sanningen. 572MPa står det där. Jag köper iofs en hel del från Imero, 7075 alu är uteslutande det enda jag använder i alu väg.

Alumeco från Uddeholm måste jag börja använda då jag helst vill stöda svensk produktion, jag köper mer o mer från Oxeon, svensk kolfiberväv tillverkare.

Jag har fått äran att testa ett av Iggy_82's 36t drev med 104 bcd.
Jag plockade bort stora och lilla klingan på mitt Sram X9 3-speed vevparti och ersatte mellanklingen (33t) med Iggy's 36t.

I samband med det plockade jag av framväxel med tillhörande reglage.

Jag har nu cyklat ca 20h i varierande terräng med det nya drevet och jag är extremt nöjd.

* Inga kedjehopp.
* Mindre skrammel.
* Förre prylar som kan gå sönder.
* Cyklen väger nu några hundra gram mindre.

Supernöjd!

Bilagor

• 36t_closeup.jpg
    36t_closeup.jpg
    82.8 KB · Besök: 29
  • 36t.jpg
    36t.jpg
    89.1 KB · Besök: 43
Tillbaka
Topp