[Fredag] Varför kör folk nästan samma tryck fram som bak?

Skillnaden är att alla utom du accepterar att det finns olika preferenser vad man gillar och ogillar när det gäller tryck. Det är bara du som vill ha en ”logisk” förklaring på något som är helt subjektivt. Det finns inga rätt och fel i frågan men du vägrar ju att acceptera det.

E du en sån där som cyklar för att det är roligt? Hippie lr?

Skillnaden är att alla utom du accepterar att det finns olika preferenser vad man gillar och ogillar när det gäller tryck. Det är bara du som vill ha en ”logisk” förklaring på något som är helt subjektivt. Det finns inga rätt och fel i frågan men du vägrar ju att acceptera det.
Nu börjar halmgubbarna bli lite väl tilltagna tycker jag. :rolleyes: Jag har aldrig antytt att jag inte accepterar andra preferenser, så det vore trevligt om du inte hittade på saker som inte skrivits.

Subjektiva preferenser kan ha logiska förklaringar, hoppas jag att du inser. Du inser säkert också att du inte talar för alla cyklister på jorden, lika lite som jag gör. Och förhoppningsvis inser du att det finns gott om cyklister som inte kör genomtänkta däcktryck som passar för deras typ av cykling. Åtminstone en person i tråden provade att sänka trycket i framdäcket och var nöjd med resultatet. Det hade kanske inte hänt om jag inte startat tråden.

Det är ingen som tvingar dig att delta i diskussionen, så det är bara att låta bli att läsa om du känner dig provocerad av frågeställningen. Kör vilken jäkla tryck du vill. Men tro inte att det inte finns andra som kan gynnas av att experimentera med saker de inte ens tänkt på. Det är omöjligen bara jag som kan gynnas av en relation mellan bak- och framdäckstryk som avviker från konsensus.

Nu börjar halmgubbarna bli lite väl tilltagna tycker jag. :rolleyes: Jag har aldrig antytt att jag inte accepterar andra preferenser, så det vore trevligt om du inte hittade på saker som inte skrivits.

Subjektiva preferenser kan ha logiska förklaringar, hoppas jag att du inser. Du inser säkert också att du inte talar för alla cyklister på jorden, lika lite som jag gör. Och förhoppningsvis inser du att det finns gott om cyklister som inte kör genomtänkta däcktryck som passar för deras typ av cykling. Åtminstone en person i tråden provade att sänka trycket i framdäcket och var nöjd med resultatet. Det hade kanske inte hänt om jag inte startat tråden.

Det är ingen som tvingar dig att delta i diskussionen, så det är bara att låta bli att läsa om du känner dig provocerad av frågeställningen. Kör vilken jäkla tryck du vill. Men tro inte att det inte finns andra som kan gynnas av att experimentera med saker de inte ens tänkt på. Det är omöjligen bara jag som kan gynnas av en relation mellan bak- och framdäckstryk som avviker från konsensus.

Vet inte om "provocerad" är rätt ord, men vi kan köra på det. Det är inte din frågeställning som är provocerande, det är din inställning till svaren på din frågeställning som är provocerande.

Du kör din vanliga inställning, du har en åsikt, sen kör du den ända in i kaklet, och alla som tycker annorlunda resonerar knäppt och ologiskt.

Jag tycker att diskussioner om ett ämne jag är intresserad av kan vara givande om de som deltar har ett mått av ödmjukhet och kan lyssna på andra. Men när det lyser genom att någon styrs av prestige så blir det mest att jag tänker att det inte är mycket att lyssna på, även om det skulle råka vara värt att lyssna på.

Vet inte om "provocerad" är rätt ord, men vi kan köra på det. Det är inte din frågeställning som är provocerande, det är din inställning till svaren på din frågeställning som är provocerande.

Du kör din vanliga inställning, du har en åsikt, sen kör du den ända in i kaklet, och alla som tycker annorlunda resonerar knäppt och ologiskt.
Skulle säga att det är den vanliga vantolkningen från dem som blir provocerade.

Jag tycker att diskussioner om ett ämne jag är intresserad av kan vara givande om de som deltar har ett mått av ödmjukhet och kan lyssna på andra. Men när det lyser genom att någon styrs av prestige så blir det mest att jag tänker att det inte är mycket att lyssna på, även om det skulle råka vara värt att lyssna på.
Du ser inga såna tendenser hos andra här i tråden? Det gör jag nämligen. Ganska stora till och med.

Jag tycker inte att Makten styrs av prestige, men att han genuint inte förstår varför man kör med en annorlunda tryckfördelning.

Jag har dock inte mycket hopp kvar att det kommer att lösas.

Fast det är ju typ ingen som har ifrågasatt din vilja att köra lågt tryck, närmast alla har visat full förståelse varför du gör det och varför det funkar för dig, medans du replikerar varje försök till att förklara andras upplevelser med att det är ologiskt. Att du tycker att jag inte ska delta i diskussionen visar ju bara åter att du inte alls är intresserad av att höra några förklaringar om det inte överensstämmer med din uppfattning.

Fast det är ju typ ingen som har ifrågasatt din vilja att köra lågt tryck, närmast alla har visat full förståelse varför du gör det och varför det funkar för dig, medans du replikerar varje försök till att förklara andras upplevelser med att det är ologiskt.
Du kan inte tänka dig att en mängd av svaren i tråden ÄR ologiska eller att vederbörande helt enkelt inte kan förklara på ett begripligt sätt?

Att du tycker att jag inte ska delta i diskussionen visar ju bara åter att du inte alls är intresserad av att höra några förklaringar om det inte överensstämmer med din uppfattning.
Nä, det beror på att du bygger halmgubbar och påstår massa dumheter som ingen skrivit.

Edit: Det blir lite extra fascinerande om vi tittar på ditt första inlägg in tråden:

"Jag brukar åka 23-25 psi bak och 20-23 psi fram, har varit nöjd med det så har väl inte experimenterat med så mycket lägre, men som du säger kan det ju vara en idé att prova."

Du hade alltså inte nån direkt logisk förklaring till varför du gjorde som du gjorde, utan det verkade rätt slumpmässigt. Så varför vänder du dig mot att jag ifrågasätter bristande logik?

Du kan inte tänka dig att en mängd av svaren i tråden ÄR ologiska eller att vederbörande helt enkelt inte kan förklara på ett begripligt sätt?

Nä, det beror på att du bygger halmgubbar och påstår massa dumheter som ingen skrivit.

Edit: Det blir lite extra fascinerande om vi tittar på ditt första inlägg in tråden:

"Jag brukar åka 23-25 psi bak och 20-23 psi fram, har varit nöjd med det så har väl inte experimenterat med så mycket lägre, men som du säger kan det ju vara en idé att prova."

Du hade alltså inte nån direkt logisk förklaring till varför du gjorde som du gjorde, utan det verkade rätt slumpmässigt. Så varför vänder du dig mot att jag ifrågasätter bristande logik?

Men ärligt talat, hur längt kan du hänga upp dig på logik?

Jag har tidigare, två gånger, förklarat exakt varför jag kör dom tryck jag gör, hur det påverkar min cykling och min känsla.

Men du har mer eller mindre ratat det för att jag saknar logik och inte uppfyller ditt matematiska facit.

Min förklaring:
Har jag lägre tryck så får jag en mjukare gång. Jag prioriterar det över att få lite sladdrighet på bakhjulet i vissa situationer.

Fram så prioriterar jag högre att undvika sladdrighet, och kan istället leva med lite stötigare gång.
fick det här svaret:
Tack, det var tydligt och enkelt. Jag hade helt ärligt aldrig kunnat föreställa mig att någon skulle göra den prioriteringen, men det förekommer alltså tydligen.

Du känner inte själv att det är ett litet märkligt svar ifall det är en diskussion och förståelse man är ute efter?
Att påpeka att man helt ärligt aldrig skulle kunna föreställa sig att någon har andra prioriteringar än dig?

Men ärligt talat, hur längt kan du hänga upp dig på logik?

Jag har tidigare, två gånger, förklarat exakt varför jag kör dom tryck jag gör, hur det påverkar min cykling och min känsla.

Men du har mer eller mindre ratat det för att jag saknar logik och inte uppfyller ditt matematiska facit.
Jag inte alls ratat dina svar. Snälla, bara sluta hitta på saker.

Min förklaring:

fick det här svaret:

Du känner inte själv att det är ett litet märkligt svar ifall det är en diskussion och förståelse man är ute efter?
Nej, vad är det för märkligt med det? Visar ju tydligt att jag inte alls avfärdat andras åsikter, om inte annat.
Att påpeka att man helt ärligt aldrig skulle kunna föreställa sig att någon har andra prioriteringar än dig?
Det var inte vad jag skrev. Jag skrev att jag inte kunde föreställa mig just den prioritering som du beskrev. Förstår du skillnaden?

Senast ändrad:
Nej, vad är det för märkligt med det? Visar ju tydligt att jag inte alls avfärdat andras åsikter, om inte annat.

Det var inte vad jag skrev. Jag skrev att jag inte kunde föreställa mig just den prioritering som du beskrev. Förstår du skillnaden?

Ja, det är en otrolig skillnad.

Var det din föreställningsförmåga som brast eller är det en jävla märklig priotering hen gör?

Ja, men efter jag skrivit att jag inte provat så mycket, är det flertalet personer som skriver att dom provat och hur dom upplever det, men du fortsätter att kalla dom ologiska. Problemet jag vänder mig emot är att du fortsätter ifrågasätta folks upplevelser pga ”bristande logik” när det inte överensstämmer med dina egna upplevelser.

Ja, men efter jag skrivit att jag inte provat så mycket, är det flertalet personer som skriver att dom provat och hur dom upplever det, men du fortsätter att kalla dom ologiska. Problemet jag vänder mig emot är att du fortsätter ifrågasätta folks upplevelser pga ”bristande logik” när det inte överensstämmer med dina egna upplevelser.
Varför tar du åt dig av frågor som inte är ställda till dig?

Varför skulle jag inte göra det? Det är ett internetforum!
Intressant att du börjar argumentera så här nu när du inte har några vettiga motargument längre.
Om du känner för att bli väldigt upprörd så verkar det vara en bra idé att identifiera sig med precis alla andra som får en fråga som du skulle ha kunnat svara på, visst. Men du har ju redan svarat och fått ett svar tillbaka av mig som inte är vad du i slutet av tråden vill få det till att vara ("vägra acceptera" andras uppfattning).

Vad är det för motargument jag ska ge till påståenden från dig som är påhittade? Förstår inte hur du orkar. Detta ger absolut noll och ingenting.

Om du känner för att bli väldigt upprörd så verkar det vara en bra idé att identifiera sig med precis alla andra som får en fråga som du skulle ha kunnat svara på, visst. Men du har ju redan svarat och fått ett svar tillbaka av mig som inte är vad du i slutet av tråden vill få det till att vara ("vägra acceptera" andras uppfattning).

Vad är det för motargument jag ska ge till påståenden från dig som är påhittade? Förstår inte hur du orkar. Detta ger absolut noll och ingenting.
Jag hittar inte på några av dina motargument, du har flera gånger sagt typ ”det stämmer inte överens med vad jag upplever och ser i skogen, så det är ologiskt” när folk har delat sina upplevelser om att köra lågt tryck fram.
Förstår inte riktigt varför du startar en sån här tråd, om du ogillar att folk säger emot dig?

Jag hittar inte på några av dina motargument, du har flera gånger sagt typ ”det stämmer inte överens med vad jag upplever och ser i skogen, så det är ologiskt” när folk har delat sina upplevelser om att köra lågt tryck fram.
Citera gärna. Har inget minne av att jag uttryckt mig på det viset.

Förstår inte riktigt varför du startar en sån här tråd, om du ogillar att folk säger emot dig?
Har inget emot att folk säger emot, men det är lite tröttsamt med individer som blir kränkta å andras vägnar.

Jag tror vi bara får enas i att det finns en skillnad i hur folk upplever dig, och hur du upplever dig :)

Jag tror att det här är det Marklyft syftar på. Nu är det fritt fram att föra argumentet att "inte logiskt" inte alls syftar på samma sak som "ologiskt" :)

Citera gärna. Har inget minne av att jag uttryckt mig på det viset.

Jag har inte fått en logisk förklaring som rimmar med de observationer jag själv kan göra, samt hur det ser ut när folk i min närhet cyklar. Det är fullt möjligt att alla jag råkar umgås med är helt värdelösa på att cykla, men den sannolikheten är tämligen låg.

Jag har inte fått en logisk förklaring som rimmar med de observationer jag själv kan göra, samt hur det ser ut när folk i min närhet cyklar. Det är fullt möjligt att alla jag råkar umgås med är helt värdelösa på att cykla, men den sannolikheten är tämligen låg.
Här tex

Tror aldrig jag sett någon IRL som har skills nog att cykla på det viset. Är det kanske fråga om optimering efter elitens preferenser, precis som på så många andra områden? ?
Säkert hälften av de jag cyklat med är aktiva vid kurvtagning och flyttar vikten frammåt vid behov i olika omfattning. Gissningsvis fler. Det är inte ett dugg svårt men det kan ta emot mentalt att luta sig mot hjulet som riskerar att tappa greppet.

Vad eliten har för tryck i sina däck har jag noll koll på och det intresserar mig inte heller. Nej, det är av eget experimenterande som jag kommit fram till vad som fungerar för mig.

Jag tror vi bara får enas i att det finns en skillnad i hur folk upplever dig, och hur du upplever dig :)

Jag tror att det här är det Marklyft syftar på. Nu är det fritt fram att föra argumentet att "inte logiskt" inte alls syftar på samma sak som "ologiskt" :)
Mycket riktigt uttryckte jag mig inte på det viset. Att jag inte fått en logisk förklaring är INTE samma sak som att jag skulle påstå att det är ologiskt.

Säkert hälften av de jag cyklat med är aktiva vid kurvtagning och flyttar vikten frammåt vid behov i olika omfattning. Gissningsvis fler. Det är inte ett dugg svårt men det kan ta emot mentalt att luta sig mot hjulet som riskerar att tappa greppet.
Givetvis. Men betyder "flytta fram vikten vid behov i olika omfattning" att den maximala vikt som nånsin hamnar på framhjulet måste vara (nästan) lika hög som den maximala vikt som bakhjulet nånsin behöver ta hand om?
Jag menar att jag inte sett någon som tagit kurvor där det torde vara så, men notera nu mycket noga (eftersom misstolkningar tydligen är väldigt lockande) att jag inte påstår att det inte existerar.

-----------------

Tror inte jag ids diskutera detta längre eftersom det handlar mer om diskussionen som sådan än varför man kör ett visst tryck i respektive däck.

Goafton!

Givetvis. Men betyder "flytta fram vikten vid behov i olika omfattning" att den maximala vikt som nånsin hamnar på framhjulet måste vara (nästan) lika hög som den maximala vikt som bakhjulet nånsin behöver ta hand om?
Jag menar att jag inte sett någon som tagit kurvor där det torde vara så, men notera nu mycket noga (eftersom misstolkningar tydligen är väldigt lockande) att jag inte påstår att det inte existerar.
Nej, inte alls. Det är lite av äpplen och päron här. För att undvika genomslag bak kan man tillåta ett ganska stort mått av kompression av däcket medan fram räcker det med en relativt lite deformation för att styrresponsen skall bli lidande även om det är långt kvar till genomslag eller att däcket kränger av. Så, nej maximal vikt är inte den begränsande faktorn på samma sätt fram som bak.

Ytterligare en parameter som jag inte vet om det tagits upp är hur bra gaffel man har och hur mycket man stör sig på eventuella brister. Är den riktigt smooth så minskar såklart behovet av att däcken är med och bidrar till att jämna ut småstöket. Vet ju att du skrivit en hel del i ämnet dämpningsegenskaper hos däck och jag upplever inte riktigt problemet så starkt och har därför mindre behov av att prioritera just dämpningsegenskaperna. Tror dock inte att det beror på att mina gafflar är överlägsna på något vis utan möjligen att jag är mindre känslig för problemet eller var och hur jag cyklar. Och kanske hur länge.

Det kanske är så att folk kör med onödigt lågt tryck bak och inte för högt fram =D

man kan göra så, men de inte rätt eller vad ;)

Du förstår alltså på fullaste allvar inte att något som inte levererats inte betyder att detta något inte existerar? Då är det inte så konstigt att "det alltid blir såhär", som vissa somliga här ovan skrev.

Det kanske är så att folk kör med onödigt lågt tryck bak och inte för högt fram =D
Det har jag redan föreslagit, men det gillades inte heller. ?

------------

Nåja, diskussionen är över för min del. Tack för visat (o)intresse!

Tänk att jag sparat att läsa den här godbiten så länge! Att läsa den i ett svep ger verkligen konstfacks-vibbar som kanske kan gå förlorade vid ett mer utspritt intag. Jag tackar! ❤️

Jag har lägre tryck fram än bak, men inte så stor skillnad som TS föreslår. Skulle jag ha det skulle jag ha för högt tryck bak eller för lågt fram för min högst oteoretiska cykling. Jag köper resonemanget för ”ett statiskt lastfall”, som någon elegant uttryckte det tidigare i tråden, men tyvärr har jag det för liten tid av mina turer för att det ska vara rimligt att optimera utifrån det. Jag måste tydligen ta hänsyn till mer extrema lastfall (trots att jag inte är Nino eller Bender(och vad är ett lastfall egentligen? Jag är inte ingenjör.)) för annars kränger framdäcket/studsar bakdäcket.

Kul med teorier, och viktigt att prova sig fram, är väl det man kan ta med sig från den här tråden.

Fram eller bak spelar ingen roll. Nä, usch, fy mig!
På mitten, på tramporna, är bra att ha tryck också.

Såg precis en video där Gee Atherton berättar att han kör 24/26.

Han är ju känd amatör, så någon från Happy borde berätta för honom att han gör fel.
Men har han för högt fram eller för lågt bak?

Jag provade sänka från 18 till 14 fram och från 22 till 18 bak. Höll på att sluta med total explosion (skratt) på en av mina hemma stigar som jag kan utan och innan till, då kör jag med 33mm fälg fram o 30mm bak med Vittoria syerra 2.4 däck. Så idag blir det att testa 16 fram och 20 bak. Jag kan köra 10-12 fram o 15-16 bak om jag bara ska mysa runt på stig. Men jag gillar att nosebonka på stenar hoppar o gapa över o mellan stenar o rötter och då får det helt enkelt inte att köra så lågt tryck fram då skiten kränger åt alla håll o kanter. Fick med mig lite av skogen hem igår när jag buurpa framhjulet ? peace! ??

Bilagor

• IMG_20230531_193702_01.jpg
    IMG_20230531_193702_01.jpg
    853.5 KB · Besök: 64
Jag provade sänka från 18 till 14 fram och från 22 till 18 bak. Höll på att sluta med total explosion (skratt) på en av mina hemma stigar som jag kan utan och innan till, då kör jag med 33mm fälg fram o 30mm bak med Vittoria syerra 2.4 däck. Så idag blir det att testa 16 fram och 20 bak. Jag kan köra 10-12 fram o 15-16 bak om jag bara ska mysa runt på stig. Men jag gillar att nosebonka på stenar hoppar o gapa över o mellan stenar o rötter och då får det helt enkelt inte att köra så lågt tryck fram då skiten kränger åt alla håll o kanter. Fick med mig lite av skogen hem igår när jag buurpa framhjulet ? peace! ??
Du cyklar fel.
Sluta genast upp med att ha roligt på stigen, här sysslar vi bara med perfekt optimering för statisk last!

Såg precis en video där Gee Atherton berättar att han kör 24/26.

Han är ju känd amatör, så någon från Happy borde berätta för honom att han gör fel.
Men har han för högt fram eller för lågt bak?
Yoann Barelli säger att han brukar köra 22 fram 24 bak på ”casual rides”.
Men han kör ju uppenbarligen på fel sätt.

Frågan är vem @Makten kommer att trycka ignorera på nästa gång. Nästan värt en egen tråd, vad?

Trådar som dessa fascinerar mig när folk upprörs över vilka däcktryck som andra cyklister kör med.

Tänker mig följande scenario vid en omkörning:
"Hörredu, däcktrycket se lite högt ut här!" ?

Tillbaka
Topp