Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Det fina med hans metod är att man ju använder kroppsvikten för att trycka och får olika hårt beroende på vikt.Nino kör väl iofs rätt lågt för sina sub 70kg men andra exempel jag sett ligger rätt högt om man räknar om till tjockgubbe.
Ibland har jag lägre tryck men jag brukar få genomslag. Senast jag fick genomslag var det faktiskt just på framhjulet. Som tur var blev det ingen punktering men det sjöng i fälgen.Har du märkt någon nackdel med att gå ytterligare lite lägre fram, utan att för den sakens skull sänka bak?
Förstår inte frågan. Kan du inte förklara hur du kommit fram till dessa tryck istället?
Hmmm... förutsätter inte det en kvadratisk anläggningsyta som vid deformation utvidgar sig linjärt?Tryck är ju kraft per yta, så det borde hänga ihop linjärt. Vill du ha dubbla anliggningsytan mot marken, halvera trycket om belastningen är samma....
Makten gör indirekt några antaganden som jag inte vet stämmer.
1. Antar linjärt beroende på däckens beteende med trycket. Jag tvivlar på detta. Dels har man en konstant i botten i form av däckens hårdhet, bastryck för att låsa däck mot fälg osv och sen är jag heller inte helt 100 på hur man räknar på deformation som funktion av tryck. Vilket för mig in på 2.
2. Antar att det är tryck som ska fördelas med 40/60 när det egentligen torde vara att däckets deformation ska vara lika mellan båda hjulen, trots olika belastning. Vad är det som säger att tex 10% skillnad i tryck inte kan resultera i att möta upp 40/60 viktfördelning? Det kanske finns nån mekanikingenjör som kan räkna på sånt. ?
Själv kör jag lite mjukare fram än bak. Bak klämmer jag med tummen för att hitta lagom tryck. Sen gör jag samma sak med framhjulet. Pumpens inbyggda visare brukar visa ~1.8 bar bak och ~1.6 fram kanske. Det beror lite på vad det var när jag började pumpa och hur bra tålamod jag har när jag pumpar samt vad mätaren råkar visa när jag tar en paus i pumpandet.
Möjligt att jag tänker fel, men jag tror det är väldigt enkelt faktiskt. När man lägger tyngd på hjulet så måste det vara jämvikt mellan de krafter som däcket och marken utövar på varandra. Och vi vet att marken håller emot med exakt den kraft som motsvarar vikten på hjulet. Annars hade man sjunkit ner i nämnda mark. Och eftersom tryck är kraft per yta så måste ytan vara direkt proportionell mot trycket i däcket. Det bör inte spela nån roll hur ytan ser ut.Hmmm... förutsätter inte det en kvadratisk anläggningsyta som vid deformation utvidgar sig linjärt?
Kommer ett däck med sin eliptiska anläggningsyta och... ganska komplexa tredimensionella form, "däckform(?)" uppträda på samma sätt eftersom kraft och tryck har ett inbördes linjärt samband?
Ytan av en elips har ju pi som konstant i sig...så arean ökar väl förvisso linjärt när man ökar en eller båda radierna, men även med pi...?
Jag har för mossiga matte- och fysik kunskaper för att kunna härleda och räkna på det...och jag står och kör ihop surdegar för dagens storbak men började fundera och blev osäker och nyfiken
...så det är mer en fråga av nyfikenhet än ett ifrågasättande...
Edit: Det kändes lixom för enkelt...men ibland är ju fysiken förbluffande enkel och logisk...
Edit2: inte mekanik, jag avsåg skriva fysik i originalinlägget
Ummm... jo... det kanske är så enkelt!Möjligt att jag tänker fel, men jag tror det är väldigt enkelt faktiskt. När man lägger tyngd på hjulet så måste det vara jämvikt mellan de krafter som däcket och marken utövar på varandra. Och vi vet att marken håller emot med exakt den kraft som motsvarar vikten på hjulet. Annars hade man sjunkit ner i nämnda mark. Och eftersom tryck är kraft per yta så måste ytan vara direkt proportionell mot trycket i däcket. Det bör inte spela nån roll hur ytan ser ut.
Det finns en liiiiten hake, och det är att trycket i däcket ökar en minimal gnutta när däcket deformeras eftersom volymen blir mindre. Men det måtte vara försumbart på ett normalstort däck vid någorlunda normala däcktryck.
Jo, du måste ha rätt...definitionen på tryck är ju kraft per yta, så ytans form kan inte ha någon betydelse. Däremot måste anläggningsytans mått i längd och bredd bero av formen och för en eliptisk anläggningsyta måste alltså t ex längden ha pi med i sitt samband. Hur eller om det då i sin tur påverkar egenskaper vid stigcykling kan man ju ägna lördagen åt att fundera på om man inte har möjlighet att komma ut och cykla...Möjligt att jag tänker fel, men jag tror det är väldigt enkelt faktiskt. När man lägger tyngd på hjulet så måste det vara jämvikt mellan de krafter som däcket och marken utövar på varandra. Och vi vet att marken håller emot med exakt den kraft som motsvarar vikten på hjulet. Annars hade man sjunkit ner i nämnda mark. Och eftersom tryck är kraft per yta så måste ytan vara direkt proportionell mot trycket i däcket. Det bör inte spela nån roll hur ytan ser ut.
Det finns en liiiiten hake, och det är att trycket i däcket ökar en minimal gnutta när däcket deformeras eftersom volymen blir mindre. Men det måtte vara försumbart på ett normalstort däck vid någorlunda normala däcktryck.
Jag hade ingen stark åsikt om det hela innan jag märkte vilken mental härdsmälta det ledde till hos forum-farbröderna. Nu kommer jag aldrig använda annat än psiKan vi inte bara vara överens om att det är lättare att ange trycket i bar?
Haha vekJag hade ingen stark åsikt om det hela innan jag märkte vilken mental härdsmälta det ledde till hos forum-farbröderna. Nu kommer jag aldrig använda annat än psi
Varenda jäkla dämparpump har ju bara psi så väldigt onödigt att behöva räkna om till bar och sen tillbaks igen om man vill ändra något.Det skulle ta emot att börja mäta gaffeltryck i bar, och då vore det egentligen smidigt att även tänka däcktryck i psi.
Men å andra sidan känns det rätt pedagogiskt att däcktryck ligger "ca 1.0-2.0" och gaffel nånstans på en skala 1-100
okonsekvent men praktiskt...och så har jag alltid gjort. Men det bär emot när jag tänker på att det inte är konsekvent och att psi inte är SI-enhet och så var det här en fredagstråd...och det kan väl inte vara avsikten att en fredagstråd ska komma till någon form av överenskommelse eller konsensus?Det skulle ta emot att börja mäta gaffeltryck i bar, och då vore det egentligen smidigt att även tänka däcktryck i psi.
Men å andra sidan känns det rätt pedagogiskt att däcktryck ligger "ca 1.0-2.0" och gaffel nånstans på en skala 1-100
Det skulle ta emot att börja mäta gaffeltryck i bar, och då vore det egentligen smidigt att även tänka däcktryck i psi.
När du är igång kan du börja mäta slaglängd i tum för att verkligen krångla till det.
menar du komprimerat, vid SAG eller vid bottning? Vid vilket däcktryck är du intresserad av värdet? Eller vill du ha det som funktion av gaffel- och däcktryck? ?Kanske kunde vi ta fram en gradenhet som utgår i från 100 för att överenstämma med metriska systemet. 100 Mouton (efter Gabriel Mouton) motsvarar 360 grader. Kan någon nu räkna ut gaffelvinkeln på min Fuel Ex tack.
menar du komprimerat, vid SAG eller vid bottning? Vid vilket däcktryck är du intresserad av värdet? Eller vill du ha det som funktion av gaffel- och däcktryck? ?
kraft är tryck x area men arean ökar väl typiskt kvadratiskt med R. Frågan är hur R beror av kompression?Möjligt att jag tänker fel, men jag tror det är väldigt enkelt faktiskt. När man lägger tyngd på hjulet så måste det vara jämvikt mellan de krafter som däcket och marken utövar på varandra. Och vi vet att marken håller emot med exakt den kraft som motsvarar vikten på hjulet. Annars hade man sjunkit ner i nämnda mark. Och eftersom tryck är kraft per yta så måste ytan vara direkt proportionell mot trycket i däcket. Det bör inte spela nån roll hur ytan ser ut.
Läs ämnesraden och ta det inte på så stort allvar. Är du sugen på helt sakliga och direkt cykelrelaterade diskussioner utan svammel och konstiga frågeställningar som ibland driver långt från cykling så ska du nog hålla dig ifrån allt som benämns som "Fredagstråd".Vilken icke-fråga-tråd, eller möjligen hur-långt-är-ett-snöre-tråd. Olika cyklar, olika däckval, olika däckskombinationer, olika terräng, olika cykelhumör osv osv avgör iaf när jag pumpar mina däck. Dessutom antar jag att det är fler än jag som har en pump vars manometer är lite lätt opålitlig vid lägre tryck och att handen ändå assisterar vid kontroll innan man rullar ut? (Sedan kanske det handlar om erfarenhet och träning att känna av m handen?)
Ska man inte göra några approximationer måste detta kunna bli nästan hur komplext som helst... Wow! Det var det jag hade på känn när jag började fundera på det...kraft är tryck x area men arean ökar väl typiskt kvadratiskt med R. Frågan är hur R beror av kompression?
Om vi antar att R ökar linjärt mot vertikal kompression kommer alltså arean öka i kvadrat. 10%^2 är 21%.
Som lök på laxen är ju dock inte lastfallet "slät yta" relevant utan det handlar om motståndskraft mot punktlaster och där ser nog däckens effektiva area väldigt speciell ut och är troligen än mer olinjär.
Nu talade jag ju just om area, inte radie eller nåt annat mått. Arean bryr sig inte om hur den är fördelad mot marken, eller hur man ska beskriva det. Varför skulle radien öka linjärt mot vertikal kompression?kraft är tryck x area men arean ökar väl typiskt kvadratiskt med R. Frågan är hur R beror av kompression?
Om vi antar att R ökar linjärt mot vertikal kompression kommer alltså arean öka i kvadrat. 10%^2 är 21%.
Som lök på laxen är ju dock inte lastfallet "slät yta" relevant utan det handlar om motståndskraft mot punktlaster och där ser nog däckens effektiva area väldigt speciell ut och är troligen än mer olinjär.
Men vad får dig att tro att Schwalbe vet hur och var du cyklar? Är det inte bättre att testa själv? ?Kör med schwalbe däck och går på deras tryck rekommendationer beroende på stig och väder och däck. https://schwalbe.com/en/pressureprof.
förstår alla som sänker trycket för att få grepp men samtidigt är inte ”sweet spot” för en rolig tur att ligga exakt under där det börjar släppa? att ligga nära sin gräns ( här är det såklart väldigt individuellt var denna är)
Att du måste luta dig fram mer på en längre cykel betyder ju inte att du lägger relativt mer vikt på framhjulet än på en kortare cykel. Det är ju snarare för att uppnå ungefär samma viktfördelning som man måste göra det.Jag tror antagandet om viktfördelningen är fel, om jag ska få en modern cykel med lång hjulbas och flack gaffelvinkel att svänga ordentligt behöver jag tryck på styret. Rakt fram på platten stämmer det säkert. Jag kör 22psi fram och 23psi bak på 2.35" xc-däck (79kg). Lägre än så pajar fälgarna för mig.
Dito?Läs ämnesraden och ta det inte på så stort allvar. Är du sugen på helt sakliga och direkt cykelrelaterade diskussioner utan svammel och konstiga frågeställningar som ibland driver långt från cykling så ska du nog hålla dig ifrån allt som benämns som "Fredagstråd".
Ta det för vad det är. Jag bakar t ex bröd i min ensamhet idag och ska inte ut och cykla förrän imorn. Trevligt och roligt att munhuggas lite, spekulera vilt och fundera på något jag inte tänkt på förut med andra trevliga cyklister och jag räknar inte med att det leder någon direkt stans, men jag dammade ändå av de elementära fysikkunskaperna lite...
Edit: och det här har ju varit en föredömligt snäll och trevlig fredagstråd som vad jag uppfattat ligger långt från personangrepp och otrevligheter!
Fast allt hänger ju samman. Du pumpar däcken för att uppnå en önskad vertikal kompression av däcket vid given belastning. Så givet ett tryck och en belastning kommer vertikala kompressionen nå ett visst värde. Hela din frågeställning är hur vi balanserar detta värde iom att belastningen mellan fram och bakhjul skiljer. Vår parameter vi har att reglera är däcktryck och det jag vill belysa är att det inte är självklart att den vertikala kompressionen av däcket är linjärt beroende av tryck.Nu talade jag ju just om area, inte radie eller nåt annat mått. Arean bryr sig inte om hur den är fördelad mot marken, eller hur man ska beskriva det. Varför skulle radien öka linjärt mot vertikal kompression?
Jag tror att schwalbe vet bättre en mig vad de har utvecklat sina däck för, vad tror du? Vet du bättre en schwalbe vid vilka tryck däras däck fungerar optimalt? När du får medicin tar du vad läkaren skriver ut på receptet eller går du på känsla?Nu talade jag ju just om area, inte radie eller nåt annat mått. Arean bryr sig inte om hur den är fördelad mot marken, eller hur man ska beskriva det. Varför skulle radien öka linjärt mot vertikal kompression?
Men vad får dig att tro att Schwalbe vet hur och var du cyklar? Är det inte bättre att testa själv? ?
Att du måste luta dig fram mer på en längre cykel betyder ju inte att du lägger relativt mer vikt på framhjulet än på en kortare cykel. Det är ju snarare för att uppnå ungefär samma viktfördelning som man måste göra det.
Möjligt, men om man eftersträvar samma vertikala kompression fram och bak så kommer man i alla fall inte hamna på ett framdäckstryck som är ~90% av bakdäckstrycket, är jag helt övertygad om. Det är därför jag undrar varför så många kör med ett tryck i framdäcket som borde innebära att det komprimeras mindre än bakdäcket. Känns helt ologiskt.Fast allt hänger ju samman. Du pumpar däcken för att uppnå en önskad vertikal kompression av däcket vid given belastning. Så givet ett tryck och en belastning kommer vertikala kompressionen nå ett visst värde. Hela din frågeställning är hur vi balanserar detta värde iom att belastningen mellan fram och bakhjul skiljer. Vår parameter vi har att reglera är däcktryck och det jag vill belysa är att det inte är självklart att den vertikala kompressionen av däcket är linjärt beroende av tryck.
Jaja, det är ju inte en cirkulär yta och är kompressionen tillräckligt stor så kommer formen börja öka mer på längden än bredden eftersom däcket ju inte är särskilt brett. Men, hur än ytan ser ut så bör den förhålla sig linjärt till lasten. Om det sen är relevant vete fan.Det är mycket möjligt att R inte ökar linjärt med kompression, men det är väl också ganska möjligt att R inte ökar med roten ur kompressionen, vilket skulle krävas för att få en linjär areaökning. Jag orkar inte ta reda på hur det förhåller sig, vill bara visa att det är rätt komplext.
Jag vet definitivt vilka däcktryck som passar mig, betydligt bättre än nån utvecklare hos Schwalbe som aldrig träffat mig och ännu mindre sett mig cykla. Däck är inte medicin, men om medicinens verkan inte stämmer med vad den borde göra så händer det att jag experimenterar med dosen, ja.Jag tror att schwalbe vet bättre en mig vad de har utvecklat sina däck för, vad tror du? Vet du bättre en schwalbe vid vilka tryck däras däck fungerar optimalt? När du får medicin tar du vad läkaren skriver ut på receptet eller går du på känsla?
Tänker att schwalbe alltid kommer att rekommendera ett däcktryck som inte ska resultera i några rejäla genomslag. De vill ju inte att folk klagar att deras dyra fälgar är mos.Jag vet definitivt vilka däcktryck som passar mig, betydligt bättre än nån utvecklare hos Schwalbe som aldrig träffat mig och ännu mindre sett mig cykla. Däck är inte medicin, men om medicinens verkan inte stämmer med vad den borde göra så händer det att jag experimenterar med dosen, ja.
Edit: Ett fint exempel på hur tillverkarnas siffror kan vara helt irrelevanta är trycket som brukar så nedplitat på sidan av däcket. På en del Maxxis-däck står det 2,5-4 bar. Det är helt ocykelbart högt tryck för alla normala människor.
Edit: Jag provade kalkylatorn och den ger 1,4 bar fram och 1,6 bar bak. Bak är det bara lite högre än vad jag ofta kör, men fram förstår jag inte varför jag skulle vilja köra så högt tryck. Sjukt obekvämt och med värdelös kontroll som följd.
Förmodligen, ja. Min poäng är bara att det verkar dumt att blint följa nåns rekommendationer istället för att prova själv.Tänker att schwalbe alltid kommer att rekommendera ett däcktryck som inte ska resultera i några rejäla genomslag. De vill ju inte att folk klagar att deras dyra fälgar är mos.
Generation 5 i låga läget har 1152 mrad. Gen 6 däremot varierar mellan 1098 och 1152 mrad beroende på.Kanske kunde vi ta fram en gradenhet som utgår i från 100 för att överenstämma med metriska systemet. 100 Mouton (efter Gabriel Mouton) motsvarar 360 grader. Kan någon nu räkna ut gaffelvinkeln på min Fuel Ex tack.
Det här med att gissa tryck genom att klämma på däcket tror jag inte ett skvatt på. De gånger jag själv försökt har det inte varit ens i närheten av vad jag trodde. ?Jag kör typ samma tryck av den anledningen att jag kör med en 150gr korv i bakdäcket på stigcykeln. 2.4 exo+ rekon bak och 2.6 rekon fram. Kör typ 17-20 psi skulle jag gissa och tycker det funkar fint, vid lägre tryck fram blir cykeln lite mer trögstyrd tycker jag och inte lika snärtigt om man ska pumpa till någonstans eller luta cykeln lite, då blir det oroligt vid lägre tryck.
Jag håller över lag med, känner ingen skillnad på 1,4 och 1,8.Det här med att gissa tryck genom att klämma på däcket tror jag inte ett skvatt på. De gånger jag själv försökt har det inte varit ens i närheten av vad jag trodde. ?
Vore kul med ett blindtest!![]()
Det skulle i så fall innebära att om du trycker fingret mot däcket så krävs det lika stor kraft att pressa in det 1 cm som 1 mm och det stämmer ju inte.Möjligt att jag tänker fel, men jag tror det är väldigt enkelt faktiskt. När man lägger tyngd på hjulet så måste det vara jämvikt mellan de krafter som däcket och marken utövar på varandra. Och vi vet att marken håller emot med exakt den kraft som motsvarar vikten på hjulet. Annars hade man sjunkit ner i nämnda mark. Och eftersom tryck är kraft per yta så måste ytan vara direkt proportionell mot trycket i däcket. Det bör inte spela nån roll hur ytan ser ut.