[Fredag] Varför kör folk nästan samma tryck fram som bak?

Det finns en faktor som jag inte tror har nämnts ännu, och det är att man ganska enkelt kan minska kroppsvikten på framhjulet till nästan noll. Såklart bör man sträva efter att ha en jämt fördelad kroppsvikt mitt på cykeln, men då det behövs går det att snabbt flytta nästan all vikt till bakhjulet. Tvärtom är betydligt besvärligare, och sker nästan enbart under mycket korta "pump". Det innebär, för mig i alla fall, att jag är mindre noggrann med däcktrycket fram än bak. Jag kan ju relativt lätt kompensera för plötsliga utmaningar i terrängen genom att flytta kroppsvikt bakåt. (Detta gäller såklart inte överallt och inte alltid)
Om något så talar ju det i min favör. Alltså att man kan köra mycket lägre tryck fram för att det är betydligt lättare att undvika situationer då man bottnar mot fälgen eller andra otäckheter.

Med det sagt brukar jag ha ungefär 20-25% mindre luft i framhjulet än bak. Konstaterar också att mina däcktryck över åren har varit nere vid bottennotering och sedan vänt uppåt. Jag är inte längre lika fokuserad över det perfekta greppet, utan kan acceptera att hjulen kasar runt lite ibland. Uppsidan är bättre punkaskydd vid fart och lite mer responsiv känsla när jag pumpar stigen, riktigt mjuka däck har en tendens att sjunka ned mellan ojämnheter, vilket ger mycket grepp, medan något högre däcktryck gör det enklare att "flyta ovanpå".

Här är det så många faktorer som spelar in, cykel, däck, terräng, erfarenhet, fysik, kroppsvikt, fartambitioner osv, att konsensus nog är omöjligt. Alla som är nöjda gör rätt.
Vad jag ganska ofta försöker göra med mina trådstarter är att få folk att ifrågasätta konsensus, och i det här fallet så tycker jag mig se en ologisk konsensus om ett märkligt förhållande mellan tryck i fram- respektive bakdäcket. Jag tror inte att det behöver nås nån annan konsensus. Men jag tror definitivt att väldigt många borde labba mer med sina däcktryck. Det finns så många dumma "sanningar" i cykelvärlden som folk bara apar efter utan att tänka, och som därför bör ifrågasättas så ofta det går.

Nu är det ju snustorrt och då är greppet inte så viktigt. Komfort däremot, är alltid en faktor för mig. Ska jag orka cykla i 3-4 timmar i bröt så kan det inte vara obekvämt, då ger jag upp långt innan jag egentligen känner mig färdig.

Vad jag ganska ofta försöker göra med mina trådstarter är att få folk att ifrågasätta konsensus, och i det här fallet så tycker jag mig se en ologisk konsensus om ett märkligt förhållande mellan tryck i fram- respektive bakdäcket. Jag tror inte att det behöver nås nån annan konsensus. Men jag tror definitivt att väldigt många borde labba mer med sina däcktryck. Det finns så många dumma "sanningar" i cykelvärlden som folk bara apar efter utan att tänka, och som därför bör ifrågasättas så ofta det går.

Från alla svar i den här tråden får jag dock intrycket att de flesta som svarar här inte har valt sina däcktryck från nån konsensus men från egen erfarenheter.

Inte med något som ens varit i närheten av en rimlig förklaring till varför man vill köra med sladder bak. Det är ju bara att pumpa lite mer. Ser fortfarande inte logiken.
Och det är här din påhittade världsbild inte håller.

Jag har mina däck så löser pumpade jag kan, utan att något av dom blir sladdrigt, och skillnaden är helt enkelt inte vad du påstår att den borde vara.

Varför min verkligen inte stämmer med din idé kan jag tyvärr inte ge ett svar på, men du får leva med det.

Kör ofta runt 19 bak o 17 fram, psi såklart. Burpar ibland fram i svängar om jag har lägre än 14-15 fram och det är läskigt. Så även om det skulle funka lägre än 15 för rakt fram åka o komfort kan jag inte köra så lågt på vissa sträckor. Kompression + snabb sväng i kombo ger rejält "knyck" fram i mitt fall, värre än bak, räcker det är en sån sväng på en sträcka för att det ska va motiverat att köra högre tryck fram än vad 60/40 skulle ge.

Jag har laborerat en hel del, runt 1.3-1.4bar fram är nog lägsta jag kan gå på hemmastigarna utan för många osköna genomslag. Bak runt 1.8 (med fet casing). Anpassar efter terräng, är det slätt eller Bikepark går jag upp i tryck.

På vintern när det är snö, halt och väldigt låg fart så kommer jag undan med lägre oftast, även på HT. Även när jag körde insert (tills den förstörde mina nya däck och gjorde dem wobbliga).

Från alla svar i den här tråden får jag dock intrycket att de flesta som svarar här inte har valt sina däcktryck från nån konsensus men från egen erfarenheter.
Det är ett litet fåtal som svarat i tråden, vilket knappast kan antas spegla nåt slags medelvärde av alla cyklister. Se bara hur det ser ut med alla andra egenskaper hos en cykel. Skivbromsar på LVG var värdelöst, man skulle köra 8 bar i däcken, MTB-styret skulle vara 580 mm brett, och så vidare. Saker ändras och människor är konservativa.

Och det är här din påhittade världsbild inte håller.

Jag har mina däck så löser pumpade jag kan, utan att något av dom blir sladdrigt, och skillnaden är helt enkelt inte vad du påstår att den borde vara.

Varför min verkligen inte stämmer med din idé kan jag tyvärr inte ge ett svar på, men du får leva med det.
Bläddrar bakåt lite och ser inga inlägg från dig på sistone som alls berör saken, så jag förstår inte riktigt varför du svarar som du gör. Att ställa frågor är inte att ha en "påhittat världsbild".

Jag undrar varför den som säger att sladder bak inte spelar så stor roll inte ser till att pumpa lite mer i bakdäcket. Varför ta åt sig av en sån fråga om du inte är en av dem?

Edit: Om du har samma marginal mot sladder bak och fram och detta innebär en väldigt liten skillnad i tryck så kan det inte bero på så mycket annat än att din viktfördelning är nära 50/50. Är du med på det, eller kan du förklara hur det skulle gå ihop annars?

Ett annat sätt att se på frågan är att framdäckstrycket kanske inte spelar lika stor roll, för många? För egen del vet jag exakt, på en tiondels bar, vad jag vill ha för tryck bak. Fram har jag också en sweetspot (~80% av baktrycket), men samtidigt är jag där rätt nöjd inom ett spann av ungefär en halv bar. Den övre delen av denna skala närmar sig det tryck jag har i bakhjulet. Jag märker helt enkelt mindre skillnad fram än bak. Det är kanske för att sweetspot är mer diffust fram som vissa hamnar på en 50/50 fördelning?

Senast ändrad:
Inte med något som ens varit i närheten av en rimlig förklaring till varför man vill köra med sladder bak. Det är ju bara att pumpa lite mer. Ser fortfarande inte logiken.
Fast det är ju bara för att DU inte vill lyssna och acceptera förklaringarna, att det handlar om känsla och inte vetenskapliga uträkningar i %.

Tack, det var tydligt och enkelt. Jag hade helt ärligt aldrig kunnat föreställa mig att någon skulle göra den prioriteringen, men det förekommer alltså tydligen.

Är det fler i tråden som kan bekräfta att ni resonerar likadant?
jag är också med i det gänget, tre inlägg hittills i enlighet med detta.

Fast det är ju bara för att DU inte vill lyssna och acceptera förklaringarna, att det handlar om känsla och inte vetenskapliga uträkningar i %.
Från ditt senaste inlägg:

"Tycker ganska många i tråden redan förklarat varför dom vill ha relativt sett högre tryck i framdäcket, dvs att cykeln känns instabil och otrevlig att köra med lågt tryck."

Fortfarande ingen förklaring om varför detta inte även gäller bakdäcket. Om man nu inte tycker att cykeln inte känns ostabil och otrevlig att köra med lågt tryck i bakdäcket. Vilket jag finner extremt märkligt, men såklart inte omöjligt.

Det finns en faktor som jag inte tror har nämnts ännu, och det är att man ganska enkelt kan minska kroppsvikten på framhjulet till nästan noll. Såklart bör man sträva efter att ha en jämt fördelad kroppsvikt mitt på cykeln, men då det behövs går det att snabbt flytta nästan all vikt till bakhjulet. Tvärtom är betydligt besvärligare, och sker nästan enbart under mycket korta "pump". Det innebär, för mig i alla fall, att jag är mindre noggrann med däcktrycket fram än bak. Jag kan ju relativt lätt kompensera för plötsliga utmaningar i terrängen genom att flytta kroppsvikt bakåt. (Detta gäller såklart inte överallt och inte alltid)

Med det sagt brukar jag ha ungefär 20-25% mindre luft i framhjulet än bak. Konstaterar också att mina däcktryck över åren har varit nere vid bottennotering och sedan vänt uppåt. Jag är inte längre lika fokuserad över det perfekta greppet, utan kan acceptera att hjulen kasar runt lite ibland. Uppsidan är bättre punkaskydd vid fart och lite mer responsiv känsla när jag pumpar stigen, riktigt mjuka däck har en tendens att sjunka ned mellan ojämnheter, vilket ger mycket grepp, medan något högre däcktryck gör det enklare att "flyta ovanpå".

Här är det så många faktorer som spelar in, cykel, däck, terräng, erfarenhet, fysik, kroppsvikt, fartambitioner osv, att konsensus nog är omöjligt. Alla som är nöjda gör rätt.
en klar poäng. det är verkligen lättare att runda hinder med framhjulet. men det hjälper inte om wobbel inträder i t ex kompressioner.

Ett annat sätt att se på frågan är att framdäckstrycket kanske inte spelar lika stor roll? För egen del vet jag exakt, på en tiondels bar, vad jag vill ha för tryck bak. Fram har jag också en sweetspot (~80% av baktrycket), men samtidigt är jag där rätt nöjd inom ett spann av ungefär en halv bar. Den övre delen av denna skala närmar sig det tryck jag har i bakhjulet. Jag märker helt enkelt mindre skillnad fram än bak. Det är kanske för att sweetspot är mer diffust fram som vissa hamnar på en 50/50 fördelning?
Möjligt. Kan omöjligen förstå varför dock.
Det är väl kanske en på tusen cyklister som kör helstelt i skogen, men i storleksordningen hälften som kör HT. Borde inte det säga en del om var man tycker att komfort och kontroll har störst betydelse? ?

Edit: Om detta är svaret på gåtan så är det helt fascinerande märkligt. Alltså att man kan tycka att det inte är så viktigt vad man kör för tryck fram, men inte bak. :oops: Betvivlar att jag nånsin kommer kunna begripa då...

Senast ändrad:
Ett annat sätt att se på frågan är att framdäckstrycket kanske inte spelar lika stor roll? För egen del vet jag exakt, på en tiondels bar, vad jag vill ha för tryck bak. Fram har jag också en sweetspot (~80% av baktrycket), men samtidigt är jag där rätt nöjd inom ett spann av ungefär en halv bar. Den övre delen av denna skala närmar sig det tryck jag har i bakhjulet. Jag märker helt enkelt mindre skillnad fram än bak. Det är kanske för att sweetspot är mer diffust fram som vissa hamnar på en 50/50 fördelning?
om jag kör 2,25or med mina crestfälgar är sweet spot melllan komfort och studs säkert nere på 0,1 bar.

med 2,6-däck på 40 i är spännvidden mycket större, både 0,85 och 1,05 är fullständigt ok. fram 0,65-1,0.

med 3,0or på samma fälg fanns nästan inte sweet spot, studs inträdde så snart däcken var tillräckligt stabiliserade för att inte wobbla eller burpa.

"Tycker ganska många i tråden redan förklarat varför dom vill ha relativt sett högre tryck i framdäcket, dvs att cykeln känns instabil och otrevlig att köra med lågt tryck."

Fortfarande ingen förklaring om varför detta inte även gäller bakdäcket. Om man nu inte tycker att cykeln inte känns ostabil och otrevlig att köra med lågt tryck i bakdäcket. Vilket jag finner extremt märkligt, men såklart inte omöjligt.

För att det bara är relativt lågt sett till ditt antagande.

Jag har enligt dig högt fram, 1,6 bar.
Jag har enligt mig ännu högre bak, 1,8 bar, och enligt alla aspekter i mitt cyklande så känns det även högre än mina 1,6 fram.

Det är bara dina påhitt som säger att jag kör med lågt tryck bak

För att det bara är relativt lågt sett till ditt antagande.

Jag har enligt dig högt fram, 1,6 bar.
Jag har enligt mig ännu högre bak, 1,8 bar, och enligt alla aspekter i mitt cyklande så känns det även högre än mina 1,6 fram.

Det är bara dina påhitt som säger att jag kör med lågt tryck bak
Vilka "påhitt" är det du avser? Kan du inte svara på frågan jag ställde istället?

Fast varför kräver du en förklaring? Varför kan du inte acceptera att det är den känslan många har? Jag dessutom försökt förklara det med liknelsen av en ”lös” bakända på en bil, dvs en något överstyrd bil. Du är lite orimlig i att du kräver en vetenskaplig förklaring till en subjektivt upplevd egenskap hos ett fordon. Du vet ju själv att ett däck med lågt tryck rullar bekvämare och greppigare än ett med högt tryck, toleranserna för dess nakdelar är helt enkelt högre på ett bakdäck.

Fast varför kräver du en förklaring? Varför kan du inte acceptera att det är den känslan många har? Jag dessutom försökt förklara det med liknelsen av en ”lös” bakända på en bil, dvs en något överstyrd bil. Du är lite orimlig i att du kräver en vetenskaplig förklaring till en subjektivt upplevd egenskap hos ett fordon.
Jag kräver ingenting. Jag undrar hur och varför man gör som man gör, när det inte tycks finnas någon logik bakom valen.

Du vet ju själv att ett däck med lågt tryck rullar bekvämare och greppigare än ett med högt tryck, toleranserna för dess nakdelar är helt enkelt högre på ett bakdäck.
Det där sistnämnda håller jag inte alls med om och det är det som skapar viss huvudbry. Jag ser det faktiskt precis tvärtom; att bak kan man köra lite högre tryck än optimalt för att ha mer marginal, för där spelar grepp och komfort inte i närheten av lika stor roll som fram.

Tydligen håller andra inte med och jag försöker förstå varför. Utan framgång. ?

Jag insåg precis att jag gjort en tankevurpa i min vilja att lyfta fram det komplexa i situationen. Även om jag faktiskt tror att det är mycket mer komplext än vad @Makten vill få det till stämmer det ju att i ett statiskt lastfall på slät mark så bör trycket fördelas enligt samma 40/60-fördelning (om det nu är sån fördelning. Det är en annan fråga) som belastningen på hjulen.

Varför jag backar från tidigare resonemang: vi eftersträvar samma egenskaper fram och bak och antar att detta styrs av däckens kompression. Vi söker alltså samma kompression fram och bak. Lika kompression innebär lika area, vilket innebär att trycket ska förhålla sig på samma sätt som viktfördelningen.

Detta gäller dock som sagt på slät asfalt. Men vem får genomslag där? Vid genomslag handlar det ju ofta om punktlast. Hur en punktlast fördelas över en däckarea kan jag inte svara på...

Och tittar vi på krängning så beror ju inte det på vertikal last utan vilka sidledskrafter man kan åstadkomma på däcken. Ju fortare det går och ju agressivare man kör, desto större borde dynamiska effekteter kunna bli.

Lite elakt kanske man kan säga att ju närmare ett statiskt lastfall ens cykling är, desto bättre stämmer TS teori?

Väldigt kortfattat…

Vi optimerar däcktryck bak mot genomslag.
Vi optimerar däcktryck fram mot styrkänsla.

För att kontrollerat kunna styra och balansera cykeln är vi beroende av en ”tvärsnittskurvatur” på däcken (utan kant). Kalla det en sömlös variation av rullomkrets tvärs däckets bredd.

Vi styr väldigt mycket genom att vinkla framhjulet relativt bakhjulet. Handtag, styre/styrstam, gaffel, nav, ekrar och fälg är en styv förlängning av att hålla däcket i våra händer.

Med för lågt däcktryck fram varierar däckets profil samt position relativt fälgen för mycket och vi tappar kontroll, precision samt stabilitet i sväng.

Detta är väldigt mycket känsligare fram än bak.

Du kan testa detta själv genom att experimentera med lite olika styrmanövrar på asfalt med gott om luft fram men så lite luft som du vågar bak. Sen gör du samma sak med omvänt förhållande.

Nästa fredag får det bli lite mer surgubbar. De mest uppenbara ingångarna är väl att ts är långsam (eller värre angrepp) och att dämpningen ska vara i dämpare. Dämpare som en ht har fram men inte bak.

Lägre tryck gör det jobbigare att trampa runt.

22psi +\- 2 verkar vara där många lägger sig.

Sedan är frågan varför man ska köra 15psi när det är lika bra grepp med 22psi.

Jag insåg precis att jag gjort en tankevurpa i min vilja att lyfta fram det komplexa i situationen. Även om jag faktiskt tror att det är mycket mer komplext än vad @Makten vill få det till stämmer det ju att i ett statiskt lastfall på slät mark så bör trycket fördelas enligt samma 40/60-fördelning (om det nu är sån fördelning. Det är en annan fråga) som belastningen på hjulen.

Varför jag backar från tidigare resonemang: vi eftersträvar samma egenskaper fram och bak och antar att detta styrs av däckens kompression. Vi söker alltså samma kompression fram och bak. Lika kompression innebär lika area, vilket innebär att trycket ska förhålla sig på samma sätt som viktfördelningen.

Detta gäller dock som sagt på slät asfalt. Men vem får genomslag där? Vid genomslag handlar det ju ofta om punktlast. Hur en punktlast fördelas över en däckarea kan jag inte svara på...

Och tittar vi på krängning så beror ju inte det på vertikal last utan vilka sidledskrafter man kan åstadkomma på däcken. Ju fortare det går och ju agressivare man kör, desto större borde dynamiska effekteter kunna bli.
Så varför sker de allra flesta punkor, burpningar och fälgkatastrofer bak om de som råkar ut för det har kompenserat för den kompression du talar om? Det går fortfarande inte ihop.

Lite elakt kanske man kan säga att ju närmare ett statiskt lastfall ens cykling är, desto bättre stämmer TS teori?
Edit: På samma lite elaka sätt kan man säkert anta att väldigt många cyklister aldrig ens funderar på om de borde kunna sänka trycket fram eller behöva höja det bak, för att göra balansen mellan eftersträvansvärda egenskaper bättre.

Senast ändrad:
Vuxna män. Jösses.

Bilagor

• Image.jpeg.jpg
    Image.jpeg.jpg
    69.1 KB · Besök: 46
Så varför sker de allra flesta punkor, burpningar och fälgkatastrofer bak om de som råkar ut för det har kompenserat för den kompression du talar om? Det går fortfarande inte ihop.

För att dom flest av oss är amatörer och klarar bara av att styra med ett av hjulen.

Det är väldigt sällan jag blint dunkar in framhjulet i vassa stenar. Men det händer, och då går det lika mycket åt helvete.

Jag försökte säga samma i ett inlägg någonstans upp.

Ja har, som några har skrivit här också, bara fått burpning fram.

Alla punka jag har fått har varit rev. Det händer oftast bak. Jag tror att det är för att jag styr framhjulet bort från vassa stenkanter, men bakhjulet följer och ser man inte, så det är svårare att undvika vassa sten.

Bakfälgen går väl oftast sönder i baktung landning i stenkistor, skulle jag tänka. Även om man lander på framhjulet belastar man den inte så mycket. När man tittar på viktfördelningen skulle man kunna köra en lättare fälg fram, men det är få tillverkare som gör det.

Ja har, som några har skrivit här också, bara fått burpning fram.

Alla punka jag har fått har varit rev. Det händer oftast bak. Jag tror att det är för att jag styr framhjulet bort från vassa stenkanter, men bakhjulet följer och ser man inte, så det är svårare att undvika vassa sten.

Bakfälgen går väl oftast sönder i baktung landning i stenkistor, skulle jag tänka. Även om man lander på framhjulet belastar man den inte så mycket. När man tittar på viktfördelningen skulle man kunna köra en lättare fälg fram, men det är få tillverkare som gör det.
Jag tror inte du representerar allmänheten dock, då du cyklar mycket helstelt och då måste ha väldigt mycket lägre tryck i största allmänhet. ? Resten tillhör ju de anledningar jag nämner att köra större skillnad i tryck; se punkt 3 i första inlägget.

Jag tror inte du representerar allmänheten dock, då du cyklar mycket helstelt och då måste ha väldigt mycket lägre tryck i största allmänhet. ? Resten tillhör ju de anledningar jag nämner att köra större skillnad i tryck; se punkt 3 i första inlägget.

Jag har aldrig fått burpning på helstel. Det var på stig-HTn när jag inte hade kontrollerat trycket och körde lite för lågt tryck fram. Nu kör lite högre tryck än var jag brukade göra då. Men håller med att jag inte representerar allmänheten.

Jag tror inte du representerar allmänheten dock, då du cyklar mycket helstelt och då måste ha väldigt mycket lägre tryck i största allmänhet. ?
Hmm, jag kör mest helstelt och resonerar tvärtom: med dämpning blir det mer förlåtande mot däcken, med helstelt behöver man köra högre tryck för att undvika genomslag.

Den som slingrar sig på väg upp till klinten?
Vilken av dem? Den genom buskarna upp till bordet från Skåneleden? Den klarar jag inte. Min pre-vita slinga gick där.

Nej, det finns väl många men jag tänkte på en bit borta i närheten av sportgården eller vad det heter. Vindskydd ovanför fotbollsplan och stuga. Det är väl på skåneleden tror jag. Nog ingen som cyklar där längre. De har satt grindar över färisen .

Hmm, jag kör mest helstelt och resonerar tvärtom: med dämpning blir det mer förlåtande mot däcken, med helstelt behöver man köra högre tryck för att undvika genomslag.

Om man kör samma hastighet i samma stil, ja. När jag kör helstel undviker jag sten som sticker upp fram stigen medan jag ofta dundrar rakt fram på min HT. Jag kör lite högre tryck i lite smalare däck fram på min HT än på min helstel.

Tillbaka
Topp