Jag insåg precis att jag gjort en tankevurpa i min vilja att lyfta fram det komplexa i situationen. Även om jag faktiskt tror att det är mycket mer komplext än vad
@Makten vill få det till stämmer det ju att i ett statiskt lastfall på slät mark så bör trycket fördelas enligt samma 40/60-fördelning (om det nu är sån fördelning. Det är en annan fråga) som belastningen på hjulen.
Varför jag backar från tidigare resonemang: vi eftersträvar samma egenskaper fram och bak och antar att detta styrs av däckens kompression. Vi söker alltså samma kompression fram och bak. Lika kompression innebär lika area, vilket innebär att trycket ska förhålla sig på samma sätt som viktfördelningen.
Detta gäller dock som sagt på slät asfalt. Men vem får genomslag där? Vid genomslag handlar det ju ofta om punktlast. Hur en punktlast fördelas över en däckarea kan jag inte svara på...
Och tittar vi på krängning så beror ju inte det på vertikal last utan vilka sidledskrafter man kan åstadkomma på däcken. Ju fortare det går och ju agressivare man kör, desto större borde dynamiska effekteter kunna bli.
Lite elakt kanske man kan säga att ju närmare ett statiskt lastfall ens cykling är, desto bättre stämmer TS teori?