[Fredag] Varför kör folk nästan samma tryck fram som bak?

Det här med att gissa tryck genom att klämma på däcket tror jag inte ett skvatt på. De gånger jag själv försökt har det inte varit ens i närheten av vad jag trodde. ?

Vore kul med ett blindtest! :cool:
gissa tryck gör jag väl inte utan jag pumpar först, sen pyser ut till 17-20 psi och sticker ut och cyklar, ibland läcker det lite och ibland skiljer der 20grader mellan källaren och utomhuset, därav gissaningen på 17-20

Läs ämnesraden och ta det inte på så stort allvar. Är du sugen på helt sakliga och direkt cykelrelaterade diskussioner utan svammel och konstiga frågeställningar som ibland driver långt från cykling så ska du nog hålla dig ifrån allt som benämns som "Fredagstråd".

Ta det för vad det är. Jag bakar t ex bröd i min ensamhet idag och ska inte ut och cykla förrän imorn. Trevligt och roligt att munhuggas lite, spekulera vilt och fundera på något jag inte tänkt på förut med andra trevliga cyklister och jag räknar inte med att det leder någon direkt stans, men jag dammade ändå av de elementära fysikkunskaperna lite...

Edit: och det här har ju varit en föredömligt snäll och trevlig fredagstråd som vad jag uppfattat ligger långt från personangrepp och otrevligheter!
Haha folk är så roliga

Förmodligen, ja. Min poäng är bara att det verkar dumt att blint följa nåns rekommendationer istället för att prova själv.

Jo jag sa aldrig att jag inte provat själv men jag tycker att schwalbes rekommendationer fungerar bra. Skiljer sig dina värden mycket från de du skulle fått från schwalbe.

När jag experimenterar med egna värden kryper det ofta neråt i tryck för att det känns tryggare men inte lika kul.

Men det beror väl vad du vill ha ut av det hela, vilken cykel du har och hur bra form du har, damcyklar med ballongdäck och lågt tryck är toppen när man skall hem från krogen tex.

Varför skulle man förresten vilja ha så låga tryck så man kör sönder dina fälgar ( -även om de inte är svindyra)

Jag skulle inte börja laborera med doser av receptbelagda läkemedel så vi är väl olika bara, men jag tycker det är helt ok.

Det skulle i så fall innebära att om du trycker fingret mot däcket så krävs det lika stor kraft att pressa in det 1 cm som 1 mm och det stämmer ju inte.
Du har helt klart en poäng, men då trycker du så djupt att du börjar dra i omgivande däckväv.

Min poäng är fortfarande att jag anser att det borde vara logiskt att ha ungefär samma däckdeformation fram som bak. Vilket borde kräva större skillnad än de flesta kör med.

Min poäng är fortfarande att jag anser att det borde vara logiskt att ha ungefär samma däckdeformation fram som bak. Vilket borde kräva större skillnad än de flesta kör med.
Hela ditt resonemang bygger ju på att det är 40/60 viktfördelning, och därför ska man ha en motsvarande ratio på däcktrycken. Det räcker väl isf att man har mer än 40% av vikten på framhjulet enstaka gånger på en runda för att man ska uppleva att framdäcket är för mjukt och vilja ha lite högre tryck fram?

Hela ditt resonemang bygger ju på att det är 40/60 viktfördelning, och därför ska man ha en motsvarande ratio på däcktrycken. Det räcker väl isf att man har mer än 40% av vikten på framhjulet enstaka gånger på en runda för att man ska uppleva att framdäcket är för mjukt och vilja ha lite högre tryck fram?
Och vad händer de gånger när man på exakt samma vis ökar belastningen bak? Man anpassar naturligtvis trycket efter värsta scenario på en vanlig cykeltur. Frågan är fortfarande varför det skulle innebära nästan samma tryck fram och bak.

40/60 nämnde jag som ett exempel, naturligtvis är det inte exakt så i alla fall. Men jag tror ytterst få cyklar runt med 48/52 i medelviktfördelning.

Jag har cyklat väldigt mycket under ganska många år och bevittnat många punkor. Skulle vilja påstå att 99% av dem skett på bakdäcket. De gånger nån "burpat" så har det alltid varit bak. De gånger nån pajjat en fälg så har det alltid varit bak.

-----

Edit: Man skulle alltså kunna omformulera hela frågeställningen: Varför är det så många som kör för lågt tryck bak?

för att de gillar känslan av ett stökabsorberande bakdäck samtidigt som de är optimister att det inte kommer gå för fort just idag..?

kan säga att jag mer än en gång pumpat på lite extra bak när turen visat sig snabbare än jag från början förutsett.

Och vad händer de gånger när man på exakt samma vis ökar belastningen bak? Man anpassar naturligtvis trycket efter värsta scenario på en vanlig cykeltur. Frågan är fortfarande varför det skulle innebära nästan samma tryck fram och bak.

40/60 nämnde jag som ett exempel, naturligtvis är det inte exakt så i alla fall. Men jag tror ytterst få cyklar runt med 48/52 i medelviktfördelning.

Jag har cyklat väldigt mycket under ganska många år och bevittnat många punkor. Skulle vilja påstå att 99% av dem skett på bakdäcket. De gånger nån "burpat" så har det alltid varit bak. De gånger nån pajjat en fälg så har det alltid varit bak.

-----

Edit: Man skulle alltså kunna omformulera hela frågeställningen: Varför är det så många som kör för lågt tryck bak?
Ditt resonemang bygger ju på att man anpassar däcktrycket bak, sen sätter framdäcket till 2/3 av det? Och enligt det resonemanget så kör folk med alldeles för högt tryck fram.

Ifall det är så att folk helt enkelt har en annan viktfördelning på cykeln än vad du upplever att du har, så är det plötsligt logiskt att dom vill ha lite mer däcktryck fram :)

Personligt exempel så fick jag sänka styret och skaffa en lite längre stam på en cykel för att jag ville kunna hålla mer vikt på framdäcket när jag pumpade genom kurvor

Ditt resonemang bygger ju på att man anpassar däcktrycket bak, sen sätter framdäcket till 2/3 av det? Och enligt det resonemanget så kör folk med alldeles för högt tryck fram.
Nej, mitt resonemang bygger på att man borde sätta trycket fram och bak baserat på medelviktfördelningen. Tillfälliga ändringar bör påverka bak ungefär lika mycket som fram (om inte mer), så det förändrar i så fall inte saken ett dyft. Man kan som sagt lika gärna se det som att folk kanske kör för lågt tryck bak. Mycket tyder ju på det med tanke på punkastatistiken.

Ifall det är så att folk helt enkelt har en annan viktfördelning på cykeln än vad du upplever att du har, så är det plötsligt logiskt att dom vill ha lite mer däcktryck fram :)
Det tror jag inte om jag kollar på hur andra hanterar sina cyklar.

Personligt exempel så fick jag sänka styret och skaffa en lite längre stam på en cykel för att jag ville kunna hålla mer vikt på framdäcket när jag pumpade genom kurvor
Även jag har bytt till en skvätt längre styrstam. Men inte fan är jag i närheten av 48/52 i viktfördelning för det. Då hade jag antagligen tokvurpat mest hela tiden. ?

är det inte mer mätning och analys här än ämnet förtjänar:)

som jag ansåg tidigt i tråden bestäms trycket fram resp bak av olika parametrar varav tyngdfördelningen knappast är en av de viktigaste just för mtb.

fram tillräckligt tryck hindra wobbel och självstyrning, bak hindra genomslag. oftast blir det lite högre bak än fram, men man kan föredra lägre om man prioriterar grepp vid en etapp av brant långsam klättring.

Nej, mitt resonemang bygger på att man borde sätta trycket fram och bak baserat på medelviktfördelningen.

Och det bygger även på ett antagande om att man vill sträva efter exakt samma deformering bak och fram.

Men vill man det?
Hjulen fyller olika roller för cyklingen. Vi väljer redan olika mönster, bredd och gummiblandningar.

Nej, mitt resonemang bygger på att man borde sätta trycket fram och bak baserat på medelviktfördelningen. Tillfälliga ändringar bör påverka bak ungefär lika mycket som fram (om inte mer), så det förändrar i så fall inte saken ett dyft. Man kan som sagt lika gärna se det som att folk kanske kör för lågt tryck bak. Mycket tyder ju på det med tanke på punkastatistiken.

Då tycker jag vi byter fokus och frågar varför folk har så lågt tryck i bakdäcket. Tidigare skrev du:
Syftet är att...

a): Utröna om jag missat nåt väsentligt som får andra att köra konstigt högt tryck i framdäcket.
b): Få andra att prova lägre tryck fram eftersom jag empiriskt kommit fram till att det fungerar bra.

Vilket fick mig att tro att du var lite mer godkännande över det trycket som folk har i sina bakdäck, men att dom har för högt tryck i framdäcket.

Det tror jag inte om jag kollar på hur andra hanterar sina cyklar.

Även jag har bytt till en skvätt längre styrstam. Men inte fan är jag i närheten av 48/52 i viktfördelning för det. Då hade jag antagligen tokvurpat mest hela tiden. ?
Tror faktiskt inte att _jag_ är duktig nog för att se viktfördelningen på en cyklist i skogen med bara +- någon procent. Se ifall någon ligger på 40/60 i en skarp kurva, eller ifall dom råkar hamna i 43/57 mitt i allt? Kanske t.om 45/55? inget jag hade velat satsa pengar på iaf.

Enda jag vet är att ifall jag går ner lägre än där jag är nu med 12psi fram / 14 bak, så upplever jag att det blir svajigt fram när jag pumpar i kurvor :)

Och det bygger även på ett antagande om att man vill sträva efter exakt samma deformering bak och fram.

Men vill man det?
Hjulen fyller olika roller för cyklingen. Vi väljer redan olika mönster, bredd och gummiblandningar.
Varför skulle man inte vilja det då?

Personligen skulle jag möjligen föredra mer deformering fram än bak eftersom bakhjulet står för största delen av rullmotståndet och jag inte bryr mig så mycket om att det är lite stötigt är. Men tvärtom? Verkar helknäppt ju.

Då tycker jag vi byter fokus och frågar varför folk har så lågt tryck i bakdäcket. Tidigare skrev du:

Vilket fick mig att tro att du var lite mer godkännande över det trycket som folk har i sina bakdäck, men att dom har för högt tryck i framdäcket.
Då har du missförstått hela tråden. Det handlar om skillnaden, inte det absoluta trycket.

Tror faktiskt inte att _jag_ är duktig nog för att se viktfördelningen på en cyklist i skogen med bara +- någon procent. Se ifall någon ligger på 40/60 i en skarp kurva, eller ifall dom råkar hamna i 43/57 mitt i allt? Kanske t.om 45/55? inget jag hade velat satsa pengar på iaf.

Enda jag vet är att ifall jag går ner lägre än där jag är nu med 12psi fram / 14 bak, så upplever jag att det blir svajigt fram när jag pumpar i kurvor :)
Okej, men kan du visa nån tutorial som förespråkar 48/52 i viktfördelning då? Alltså som motsvarar den skillnad i däcktryck som många tycks köra.
Det verkar rätt allmänt känt att man står med tyngdpunkten mer eller mindre över vevpartiet, vilket som sagt är mycket närmare bakaxeln än framaxeln. En liten förskjutning framåt sker naturligtvis eftersom man också håller i styret, men man hänger knappast på det. Bara googla "MTB attack position".

Vad blir det i mm vattenpelare? Kanske är den bäste kompromissen enligt kommittén att ange (över)trycket i psbar eller bapsi?

Jag brukar ägna vinterhalvåret åt att bygga upp tempomagen, så på vårarna när jag börjar cykla igen bör jag ha en viktfördelning på cirka 40/70?

Då har du missförstått hela tråden. Det handlar om skillnaden, inte det absoluta trycket.

Okej, men kan du visa nån tutorial som förespråkar 48/52 i viktfördelning då? Alltså som motsvarar den skillnad i däcktryck som många tycks köra.
Det verkar rätt allmänt känt att man står med tyngdpunkten mer eller mindre över vevpartiet, vilket som sagt är mycket närmare bakaxeln än framaxeln. En liten förskjutning framåt sker naturligtvis eftersom man också håller i styret, men man hänger knappast på det. Bara googla "MTB attack position".

Jag har tyvärr aldrig tittat på en tutorial för hur man cyklar, tänkte inte börja nu.
Men jag hittade den här fina bilden som jag ska ha i åtanke nästa gång jag cyklar :)

Skärmavbild 2023-05-27 kl. 19.49.56.png

Jag känner mig unik, jag har både burpat och punkt framdäcket flertal gånger. Och jag har knycklat ihop fälgen på två framhjul. (Minst, det är vad jag kommer ihåg.) Är det verkligen så ovanligt?

Burpat fram och brötit revbenen. Check.
Fälgarna brukar klara sig bättre fram.
Enda punktering jag minns är fram på ett magic mary.

Är det här inte en halmgubbetråd eftersom det är en fredagstråd? Nu är det hursomhelst lördag och jag har inte precis plåtkoll på vad jag har för däcktryck, bara att det är högre bak än fram på alla mina cyklar och bilar.

Varför skulle man inte vilja det då?

Personligen skulle jag möjligen föredra mer deformering fram än bak eftersom bakhjulet står för största delen av rullmotståndet och jag inte bryr mig så mycket om att det är lite stötigt är. Men tvärtom? Verkar helknäppt ju.
Felet jag tror du gör i ditt resonemang är att du förutsätter att fram och bakhjul gör samma typ av jobb, när i själva verket skiljer sig en del. Tycker ganska många i tråden redan förklarat varför dom vill ha relativt sett högre tryck i framdäcket, dvs att cykeln känns instabil och otrevlig att köra med lågt tryck. Lite på samma sätt som en ”lös” bakända på en bil är behagligare att hantera än en svampig framända.

Jag känner mig unik, jag har både burpat och punkt framdäcket flertal gånger. Och jag har knycklat ihop fälgen på två framhjul. (Minst, det är vad jag kommer ihåg.) Är det verkligen så ovanligt?
Hur många gånger har du burpat och punkat bakdäcket samt skrotat bakfälgar i jämförelse?

Felet jag tror du gör i ditt resonemang är att du förutsätter att fram och bakhjul gör samma typ av jobb, när i själva verket skiljer sig en del. Tycker ganska många i tråden redan förklarat varför dom vill ha relativt sett högre tryck i framdäcket, dvs att cykeln känns instabil och otrevlig att köra med lågt tryck. Lite på samma sätt som en ”lös” bakända på en bil är behagligare att hantera än en svampig framända.
Om det är så att man har mer tolerans mot sladdrigt bakdäck än sladdrigt framdäck så förstår jag. Men jag förstår inte varför man skulle ha det. Är det ett genomtänkt val eller bara en konsekvens av att man fått för sig att den tryckfördelning som rekommenderas i allmänhet är vettig, utan att prova om det går att göra på något annat sätt?

Börjar ana nån slags ohälsosam besatthet av att hålla framhjulet i marken här. Det skulle förklara ett och annat
Det är knappast ohälsosamt att vilja ha bästa möjliga grepp istället för att studsa fram på snoriga stenar och rötter.

Hur många gånger har du burpat och punkat bakdäcket samt skrotat bakfälgar i jämförelse?

Om det är så att man har mer tolerans mot sladdrigt bakdäck än sladdrigt framdäck så förstår jag. Men jag förstår inte varför man skulle ha det. Är det ett genomtänkt val eller bara en konsekvens av att man fått för sig att den tryckfördelning som rekommenderas i allmänhet är vettig, utan att prova om det går att göra på något annat sätt?

Det är knappast ohälsosamt att vilja ha bästa möjliga grepp istället för att studsa fram på snoriga stenar och rötter.
Fast nu gör du igen missen att tänka att alla har samma körstil som dig själv, jag förstår exakt varför man inte vill ha en sladdrig framända men tycker det är okej med en sladdrig bakända, detta trots att jag antagligen har ganska likt körsätt som du.

Fast nu gör du igen missen att tänka att alla har samma körstil som dig själv, jag förstår exakt varför man inte vill ha en sladdrig framända men tycker det är okej med en sladdrig bakända, detta trots att jag antagligen har ganska likt körsätt som du.
Nä, jag tänker inte att alla har samma körstil som jag. Men jag ser ju hur folk cyklar runtom mig och inget tyder på att de faktiskt har den viktfördelning som däcktrycksnormen borde korrespondera till. Edit: Däremot ser jag rätt ofta nybörjare som har åt helsike för lite vikt på framhjulet.

Varför inte höja trycket bak så det inte sladdrar där heller? Jag förstår fortfarande inte logiken i att helt olika acceptans för usla egenskaper bak respektive fram. Vinner man nåt på sladdrigt bakdäck? Vad missar jag?

Nä, jag tänker inte att alla har samma körstil som jag. Men jag ser ju hur folk cyklar runtom mig och inget tyder på att de faktiskt har den viktfördelning som däcktrycksnormen borde korrespondera till. Edit: Däremot ser jag rätt ofta nybörjare som har åt helsike för lite vikt på framhjulet.

Varför inte höja trycket bak så det inte sladdrar där heller? Jag förstår fortfarande inte logiken i att helt olika acceptans för usla egenskaper bak respektive fram. Vinner man nåt på sladdrigt bakdäck? Vad missar jag?

av samma anledning som jag kan acceptera att ha ett däck med mindre mönster bak. Jag är mer okej med att bakändan släpper lite, ifall jag kan få mindre rullmotstånd.

(Jag är inte lika okej med att framdäcket släpper)

Allting är kompromisser.

Du kan inte halka på en rot om du inte nuddar den.
Seriöst, tycker du att det här ser bra ut?

av samma anledning som jag kan acceptera att ha ett däck med mindre mönster bak. Jag är mer okej med att bakändan släpper lite, ifall jag kan få mindre rullmotstånd.

(Jag är inte lika okej med att framdäcket släpper)

Allting är kompromisser.
Så vad är fördelen med det sladdriga bakdäcket som gör att du inte höjer trycket lite mer? Förlåt, men jag fattar fortfarande inte. Själv sätter jag ett tryck i båda däcken där sladder upphör. Helt.

Edit: Släpper gör det ju om något om man kör högre tryck. Alltså rakt omvänt förhållande.

Fast koncensus verkar ju vara att ha mjukare framdäck än bakdäck. Så vad argumenterar du mot? En teori om 1:1 förhållande mellan viktfördelning och tryck, men du har inga belägg för att detta stämmer.

Bevisa att inte 10% eller 15% tryckskillnad ger exakt den önskade effekten först.

Seriöst, tycker du att det här ser bra ut?

Så vad är fördelen med det sladdriga bakdäcket som gör att du inte höjer trycket lite mer? Förlåt, men jag fattar fortfarande inte. Själv sätter jag ett tryck i båda däcken där sladder upphör. Helt.

Edit: Släpper gör det ju om något om man kör högre tryck. Alltså rakt omvänt förhållande.

Har jag lägre tryck så får jag en mjukare gång. Jag prioriterar det över att få lite sladdrighet på bakhjulet i vissa situationer.

Fram så prioriterar jag högre att undvika sladdrighet, och kan istället leva med lite stötigare gång.

bbt6200~2.jpg

Lathund för atü/psi enligt de tyska reglerna.

Fast koncensus verkar ju vara att ha mjukare framdäck än bakdäck. Så vad argumenterar du mot? En teori om 1:1 förhållande mellan viktfördelning och tryck, men du har inga belägg för att detta stämmer.
Jag argumenterar för att det inte tycks finnas någon direkt logisk anledning att köra så liten skillnad som många (de flesta?) gör.

Bevisa att inte 10% eller 15% tryckskillnad ger exakt den önskade effekten först.
Hur ska jag kunna bevisa det? Det enda jag kan göra är att prova själv, vilket jag givetvis har gjort, och det ger inte den önskade effekten. Antingen upplever jag tycket bak som för lågt eller fram som för högt. Alltså är min slutsats att jag bör köra större skillnad för att både fram och bak ska uppföra sig vettigt.

Har jag lägre tryck så får jag en mjukare gång. Jag prioriterar det över att få lite sladdrighet på bakhjulet i vissa situationer.

Fram så prioriterar jag högre att undvika sladdrighet, och kan istället leva med lite stötigare gång.
Tack, det var tydligt och enkelt. Jag hade helt ärligt aldrig kunnat föreställa mig att någon skulle göra den prioriteringen, men det förekommer alltså tydligen.

Är det fler i tråden som kan bekräfta att ni resonerar likadant?

För inte exakt statistik över punkteringar, men jag skulle gissa några fler punkteringar, färre burp. Och jag är ganska säker på att jag bara knycklat ihop ett bakhjul under åren faktiskt.

Jag tror du får acceptera att det finns andra sanningar än de du har föreställt dig. Men jag vet med mig själv, att ibland är det svårt. :giggle:

Det finns en faktor som jag inte tror har nämnts ännu, och det är att man ganska enkelt kan minska kroppsvikten på framhjulet till nästan noll. Såklart bör man sträva efter att ha en jämt fördelad kroppsvikt mitt på cykeln, men då det behövs går det att snabbt flytta nästan all vikt till bakhjulet. Tvärtom är betydligt besvärligare, och sker nästan enbart under mycket korta "pump". Det innebär, för mig i alla fall, att jag är mindre noggrann med däcktrycket fram än bak. Jag kan ju relativt lätt kompensera för plötsliga utmaningar i terrängen genom att flytta kroppsvikt bakåt. (Detta gäller såklart inte överallt och inte alltid)

Med det sagt brukar jag ha ungefär 20-25% mindre luft i framhjulet än bak. Konstaterar också att mina däcktryck över åren har varit nere vid bottennotering och sedan vänt uppåt. Jag är inte längre lika fokuserad över det perfekta greppet, utan kan acceptera att hjulen kasar runt lite ibland. Uppsidan är bättre punkaskydd vid fart och lite mer responsiv känsla när jag pumpar stigen, riktigt mjuka däck har en tendens att sjunka ned mellan ojämnheter, vilket ger mycket grepp, medan något högre däcktryck gör det enklare att "flyta ovanpå".

Här är det så många faktorer som spelar in, cykel, däck, terräng, erfarenhet, fysik, kroppsvikt, fartambitioner osv, att konsensus nog är omöjligt. Alla som är nöjda gör rätt.

Tillbaka
Topp