Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Jag dricker en fin röd just nuBärighet? Nu blev jag sugen på vin.
BärstudztryckfrekvenzÄntligen nån som har koll på det här!
Håller med, tror definitivt inte att @Marklyft har koll på hjulstudsfrekvenz vs tryck vs bärighet!
Hertz så klart! ?Frekvenz?
Det är väl bästa sättet att hitta optimalt tryck? Punka och sen backa av och öka lite. Också därför det brukar bli mer bak än fram, iaf för mig är det uppenbart att jag slår i tyngre där.Nyfikenheten tog över och förra rundan sänkte jag trycket i framhjulet till 1.5 bar. Idag körde jag andra rundan med lägre tryck. Tyvärr glömde jag kolla vad det faktiskt var innan jag stack ut men jag fyllde på gucka innan förra rundan så det borde hållt sig rätt bra på några dagar.
Hur som helst. Resultatet blev punka på framhjulet. Första punkan på denna cykeln sen jag köpte den i höstas...
Får nog återgå till mina normala däcktryck igen.
Visa bilaga 639604
Har varit med om exakt samma, super skönt och cushigt tills man kommer till en hip eller shark fin och håller på att kränga av bakdäcket i kicken ??Det är väl bästa sättet att hitta optimalt tryck? Punka och sen backa av och öka lite. Också därför det brukar bli mer bak än fram, iaf för mig är det uppenbart att jag slår i tyngre där.
Jag upptäckte f ö imorse att anledningen till att dhn varit så mjuk och skön, samtidigt som det sagt väldigt mycket klonk om fälgarna, var att jag verkar ha kört runt ett par dagar här i parken med 0,8 fram och 1 bak.
Jag kör ju inte maskinspår så för mig är det snarare att det säger dubbelt ka-klonk när jag trycker ner cykeln i botten av nån av Hällrajd-branterna.Har varit med om exakt samma, super skönt och cushigt tills man kommer till en hip eller shark fin och håller på att kränga av bakdäcket i kicken ??
Ja, eller gå teknik-clinic hos Makten med cykel-polare? Nåt stämmer inte… ;-)Får nog återgå till mina normala däcktryck igen.
Du gjorde fel. Skämmes! Och det funkade inte nog bra innan. Damned if you do, damned if you don't!Nyfikenheten tog över och förra rundan sänkte jag trycket i framhjulet till 1.5 bar. Idag körde jag andra rundan med lägre tryck. Tyvärr glömde jag kolla vad det faktiskt var innan jag stack ut men jag fyllde på gucka innan förra rundan så det borde hållt sig rätt bra på några dagar.
Hur som helst. Resultatet blev punka på framhjulet. Första punkan på denna cykeln sen jag köpte den i höstas...
Visa bilaga 639604
Nu är ju inte 1,5 bar direkt lågt tryck. Punktering går ju att få oavsett däcktryck med lite taskigt spårval.Ja, eller gå teknik-clinic hos Makten med cykel-polare? Nåt stämmer inte… ;-)
Hata slumpen.Nu är ju inte 1,5 bar direkt lågt tryck. Punktering går ju att få oavsett däcktryck med lite taskigt spårval.
Varenda jäkla dämparpump har ju bara psi så
Men de har varken kPa eller tttf.
Behövs det egentligenMen de har varken kPa eller tttf.
Jag skulle tro att din vikt och till viss del fälgbredden påverkar vilket tryck du kan köra med.Vet inte om man vågar skriva i tråden som ”landsvägare” men jag chansar.
Frågan är i alla fall grusrelaterad då det är det jag tänkt mej köra.
Hur som verkar tråden i grunden handla om däcktryck.
På landsvägen kör jag i dagsläget 5,5 bar fram och 6,5 bar bak.
Däcken ifråga är 28 mm.
De här måtten är inte på något sätt vetenskapligt framtagna utan jag har bara börjat experimentera lite.
I början av min ”karriär” trodde jag att ju tunnare däck med ju högre tryck var bäst och maxade trycket (å lite till) i både fram och bak. Sedemera har jag förstått att detta är lite tokigt.
Men jag märker ingen större skillnad mot idag.
I slutet av en tur känns det alltid lite småjävlig och farten är som regel lika långsam.
Jag vet att 5,5/ 6,5 fungerar fullt acceptabelt ut punkteringsaspekt för min del på grus men cykeln blir ganska ”sladdrig”.
Jag tycker det är lite kul och spännande när man måste vara lite på allerten.
Jag har fattar att hojen kommer att bli betydligt mer stabil om jag pytsar ur lite luft och mer lättåkt men hur lågt vågar man gå tro?
Det kanske inte är så lätt att svara på då jag verkar lite ensam om att köra grus på de här däcken, men jag tänkte att det här kanske är tråden att kasta ut ett långskott i?
Tack. Jag är aningen mer slimmad än vanligt. Är såklart en tjockis i cykelsammanhang.Jag skulle tro att din vikt och till viss del fälgbredden påverkar vilket tryck du kan köra med.
Jag tror du behöver sänka betydligt mer för att göra skäl för namnet…
Är man helt crasy om man skulle gå ned till typ 3,5 ifram och 4-5 bars ibak tro?
Vet inte om man vågar skriva i tråden som ”landsvägare” men jag chansar.
Frågan är i alla fall grusrelaterad då det är det jag tänkt mej köra.
Hur som verkar tråden i grunden handla om däcktryck.
På landsvägen kör jag i dagsläget 5,5 bar fram och 6,5 bar bak.
Däcken ifråga är 28 mm.
De här måtten är inte på något sätt vetenskapligt framtagna utan jag har bara börjat experimentera lite.
I början av min ”karriär” trodde jag att ju tunnare däck med ju högre tryck var bäst och maxade trycket (å lite till) i både fram och bak. Sedemera har jag förstått att detta är lite tokigt.
Men jag märker ingen större skillnad mot idag.
I slutet av en tur känns det alltid lite småjävlig och farten är som regel lika långsam.
Jag vet att 5,5/ 6,5 fungerar fullt acceptabelt ut punkteringsaspekt för min del på grus men cykeln blir ganska ”sladdrig”.
Jag tycker det är lite kul och spännande när man måste vara lite på allerten.
Jag har fattar att hojen kommer att bli betydligt mer stabil om jag pytsar ur lite luft och mer lättåkt men hur lågt vågar man gå tro?
Det kanske inte är så lätt att svara på då jag verkar lite ensam om att köra grus på de här däcken, men jag tänkte att det här kanske är tråden att kasta ut ett långskott i?
Nyfikenheten tog över och förra rundan sänkte jag trycket i framhjulet till 1.5 bar. Idag körde jag andra rundan med lägre tryck. Tyvärr glömde jag kolla vad det faktiskt var innan jag stack ut men jag fyllde på gucka innan förra rundan så det borde hållt sig rätt bra på några dagar.
Visa bilaga 639604
Tubeless och 1.7/2.2 bar. 80 kilo. Men fetare däck. Gå in på ENVE pressure guide så får du fram lämligt tryck. Kör du inte tubeless får du lägga till 0,5 bar.Tack. Jag är aningen mer slimmad än vanligt. Är såklart en tjockis i cykelsammanhang.
Väger 68 kg.
Fälgarna är landsvägsstandard för en instegscykel.
Alltså, vanliga fälgar för ca tio år sedan om du klev in på Cykloteket o bara köpte en hoj som du tyckte såg cool ut.
(De verkar fan tåla tuffa tag i alla fall även om det skrevs om att de var kass. Jag har utmanat dom hårt på ett dumdrastiskt sätt.
Är förvånad över hållbarheten.)
Jag har på känn att jag kan gå ned i tryck betydligt mer än idag.
Får typ aldrig punka på landsvägsturer men på grus riskerar man ju vissa genomslag?
Jag kan faktiskt känna av dessa ibland när jag försöker utmana och jag har förstått att det är genomslagen som är ”livsfarliga”.
Är man helt crasy om man skulle gå ned till typ 3,5 ifram och 4-5 bars ibak tro?
Jag märkte ingen direkt skillnad, lät bara bli att pumpa till andra turen.Du tyckte uppenbarligen att det fungerade såpass bra att du körde en andra tur i alla fall, så nåt måste ju ha blivit bättre.
Ja, det håller jag med om och det är ju beklämmande, men till mitt försvar så gällde ju samma förutsättningar på bakdäcket och där punkade jag ju inte...Min erfarenhet är att slanglösa däck håller trycket riktigt dåligt och man måste pumpa och mäta innan varje tur, även om man hojar var och varannan dag. Särskilt när man labbar med optimering är det därför dumt att bara hoppas att trycket är samma som sist.
Jag är mäkta imponerad över däcken. Trodde de skulle ryka efter första rundan men de överträffar gång på gång. Och jag har som sagt inte punkat en ända gång innan denna...Sen är väl det där typiska pappersdäck?
Kolla på ENVE guiden jag refererade till .Tar med det mesta, vikt, viktfördelning, underlag, åksätt, däckbredd, fälgbredd mm.Har inte läst hela tråden, men borde inte vikt på cykel + cyklist vara med i funderingen? En annan som väger in runt 95 pannor tycker det känns väldigt sladdrigt under 1,8 med cushcore i. Brukar generellt köra något högre bak.
Tänker att jag, cykel, skydd, vatten och annat mög man har på/med sig borde hamna på en total runt 115-120 kg. Detta borde ju ha en effekt på vilket däcktryck man ska ha.
Det verkar synnerligen overkill med både CC och DH-casing, så jag hade nog valt ett lättare däck och behållit CC, precis som du är inne på. Då kommer du troligen också få väsentligt mycket bättre rull.Ser att tråden har gåt över att handla mer om däcktryck än skillnaden mellan fram o bak.
För mig har det också känts bra att råka köra med lägre tryck - bättre komfort, mer kontroll, bättre flow och roligare - 1,2 bar (17 psi) i stället för 1,4/1,5 bar (20/22 psi), både fram och bak. Bak har jag 27,5" Assegai DH casing 2,4" & fram 29" Assegai EXO+ casing 2,5". Kör CushCore Pro både fram o bak.
Jag har tänkt tanken att hitta mer pop från bakhjulet utan att dra ner på skyddet av bakfälgen. Jag kan prova antingen utan CC Pro med samma däck, som har DH casing, eller ett DHRII EXO+ 2,4" med CC Pro. Det här sistnämnda däcket satt på med slang när cykeln var ny och det var himla pop i det!
Hoppas jag förstått dig rätt att det här är din paroll numera för stig ?. Tunnare casing ger mer risk för punka, över hela däcket om jag förstått det rätt, det kanske är risken jag får ta.Det verkar synnerligen overkill med både CC och DH-casing, så jag hade nog valt ett lättare däck och behållit CC, precis som du är inne på. Då kommer du troligen också få väsentligt mycket bättre rull.
haha! i vilket sammanhang menar du då?Nu har jag glömt vad skillnaden ska vara i tryck.
För mig funkar det med 25% mindre fram.
Men jag cyklar relativt sakta och försiktigt.
Däremot tycker jag att det pratas för lite shoretal i detta sammanhang. ?Visa bilaga 640155
Sammanhang å sammanhang, kändes mest som det var dax att blanda in en faktor till i kalkylen. ?haha! i vilket sammanhang menar du då?
fram resp bak kanske? bak skulle jag tolerera dryga 60 kanske till och med 70 på min mätare, fram får det gärna vara 50 eller mindre.
Själv kör jag för det mesta maxxGrip både fram och bak och Assegai, men jag borde nog köra maxxTerra nu på sommaren, när det är torrt i alla fall ?.haha! i vilket sammanhang menar du då?
fram resp bak kanske? bak skulle jag tolerera dryga 60 kanske till och med 70 på min mätare, fram får det gärna vara 50 eller mindre.
Jag vet inte varför du säger det här Smedfan. Förstår jag det rätt kör många med mjukare shoretal fram och hårdare bak, precis som mindre och högre tryck.Att då ha olika shoretal på däcken skulle ju vara helt barockt. ?
Absolut.Jag vet inte varför du säger det här Smedfan. Förstår jag det rätt kör många med mjukare shoretal fram och hårdare bak, precis som mindre och högre tryck.