Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
castrello sa:Fasen vad dåligt citerat av mig.
jofahjalm sa:Jag tycker det är fullkommligt vidrigt att cykla nedför asfaltsväg i 70 km/h på en landsvägscykel. Det beror till största delen på de supersmala däcken. Att bromsa känns verkligen som rysk roulett och det är sjukt långt bromssträcka. Det blir också mycket läskigare av en fast hög sadelhöjd. Att köra ner för asfaltsväg på en mtb med feta däck och dropperpost är toklugnt..
BjornR sa:jofahjalm sa:Jag tycker det är fullkommligt vidrigt att cykla nedför asfaltsväg i 70 km/h på en landsvägscykel. Det beror till största delen på de supersmala däcken. Att bromsa känns verkligen som rysk roulett och det är sjukt långt bromssträcka. Det blir också mycket läskigare av en fast hög sadelhöjd. Att köra ner för asfaltsväg på en mtb med feta däck och dropperpost är toklugnt..
Du får köra min plan. När 12-delat kommer till bockstyre så ska jag troligen bygga en monstercross med plats för plusdäck, 1x12 och hisspinne. Hacka vänster reglage till hisspinnen och bara ha det gott. Garanterat snabbare än henke uppför kristin ;)
jofahjalm sa:Det är stor humor att detta diskuteras som att cyklarna inte har förändrats under de senaste 100 åren när det faktiskt har varit ganska stor förändring.
Moderna cyklar har mer dropp och kortare hjulbas. Vinklarna är generellt brantare.
Jag tycker det är fullkommligt vidrigt att cykla nedför asfaltsväg i 70 km/h på en landsvägscykel. Det beror till största delen på de supersmala däcken. Att bromsa känns verkligen som rysk roulett och det är sjukt långt bromssträcka. Det blir också mycket läskigare av en fast hög sadelhöjd. Att köra ner för asfaltsväg på en mtb med feta däck och dropperpost är toklugnt.
Jag tror däremot inte det går att förbättra en modern landsvägscykel speciellt mycket. De aerodynamiska vinterna av en jättekort cykel måste med råge överväga det man kan vinna på att ha en stabilare cykel när man ska cykla utför.
glitch sa:Jag tycker 70 på modern landsvägshoj känns otippat stadigt - och stoppsträckan är förvånansvärt kort, men när det är fuktigt på marken är det mer läskigt att stanna då skid på lvg känns svårare att reda ut. Och sen har vi det här med serpor utför, det är svårt att köra och våga köra fort utför speciellt med risk för bilmöte.
De lvg hojar med längre hjulbas jag provat har alltid kännts tristare och sävligare.
Tycker de stora framstegen ligger på däckfronten med bredare bekvämare men ändå lättrullat gummi.
jonja sa:Varför ska vi diskutera det? Vi som har det gillar det uppenbarligen, räcker inte det?
bellasoda sa:BjornR sa:jofahjalm sa:Jag tycker det är fullkommligt vidrigt att cykla nedför asfaltsväg i 70 km/h på en landsvägscykel. Det beror till största delen på de supersmala däcken. Att bromsa känns verkligen som rysk roulett och det är sjukt långt bromssträcka. Det blir också mycket läskigare av en fast hög sadelhöjd. Att köra ner för asfaltsväg på en mtb med feta däck och dropperpost är toklugnt..
Du får köra min plan. När 12-delat kommer till bockstyre så ska jag troligen bygga en monstercross med plats för plusdäck, 1x12 och hisspinne. Hacka vänster reglage till hisspinnen och bara ha det gott. Garanterat snabbare än henke uppför kristin ;)
För normala sittställningar så är man väl mer aero med hög sadelstolpe? Poängen är väl att överkroppen ska vara parallell med marken, för en sänkt sadel så blir väl det svårare att åstadkomma? Och jag menar att mer aero = snabbare.
castrello sa:Och jo...jämför gärna en Venge mot en Roubaix om du tror att lvghojar alla är lika.
castrello sa:Tja...det där är lite äpplen och päron. Jämför du Konan mot en genomsnittlig XChoj så är skillnaden förstås stor, men inte SÅ stor.
Makten sa:Missade visst det här:-)
castrello sa:Tja...det där är lite äpplen och päron. Jämför du Konan mot en genomsnittlig XChoj så är skillnaden förstås stor, men inte SÅ stor.
Det där är intressant, för jag tycker mig se att XC-skrået är ganska likt LVG. Alltså att det inte finns samma ständiga sökande efter förändringar som kanske kan göra saker bättre. Allt verkar handla om vikt, vilket gör att ytterst få kör sänkstolpe även på banor där det hade varit uppenbart fördelaktigt.
Makten sa:Bengt-re sa:Henrik_E sa:Frågan är annars varför man skulle vilja göra rappa och roliga cyklar sega och slöa för att lösa ett ickeproblem? Och varför folk tror att förändring är samma sak som förbättring?
Det senare är ett riktigt stort mysterium och samma underliga sak händer i organisationer, med recept och tusan vet vad. Vissa saker behöver inte mer utveckling - det är samma uppgift som skall lösas i samma miljö och då fungerar det lika bra med gårdagens lösning som med någon förändring.
Människan är av naturen nyfiken, men många tycks fastna i ängsligt grupptänkande där det snarast handlar om att man ska vara så lik alla andra som möjligt. Alla förändringar är naturligtvis inte bra, men det skadar ju inte att fundera på om saker kan förbättras. I så fall hade vi varit stenåldersmänniskor fortfarande för "det fungerade ju".
Det är lite tröttsamt att försöka argumentera mot någon som tror att det inte finns något mellanting mellan "rapp och rolig" till "seg och slö", och att det inte finns för- och nackdelar i båda ändar av spektrat. Eller snarare någon som vill få det att verka så för att dumförklara frågeställningar och tankar om varför LVG-cyklar ser ut som de gör.
Jag köper inte att LVG funnits i hundra år och därför är "färdigt". Ingen teknik blir nånsin färdig. Förbättringsinkrementen blir däremot mindre och mindre, förutsatt att man inte har nån idiotorganisation som UCI som medvetet bromsar all utveckling.
glitch sa:Makten sa:Missade visst det här:-)
Det där är intressant, för jag tycker mig se att XC-skrået är ganska likt LVG. Alltså att det inte finns samma ständiga sökande efter förändringar som kanske kan göra saker bättre. Allt verkar handla om vikt, vilket gör att ytterst få kör sänkstolpe även på banor där det hade varit uppenbart fördelaktigt.
Kan det kanske inte vara så också att de som är riktigt duktiga kan hålla full spätta utför på sin xc raket utan att behöva fippla med en sänkstolpe?
glitch sa:Makten sa:Missade visst det här:-)
Kan det kanske inte vara så också att de som är riktigt duktiga kan hålla full spätta utför på sin xc raket utan att behöva fippla med en sänkstolpe?
glitch sa:Kan det kanske inte vara så också att de som är riktigt duktiga kan hålla full spätta utför på sin xc raket utan att behöva fippla med en sänkstolpe?
Bengt-re sa:Det där stämmer inte. Så länge uppgiften och miljön är oförändrad så blir inte gamla lösningar gamla. Enda orsaken att göra förändringar är att förutsättningarna ändras. Så länge du inte kan tjäna pengar på att få kunderna att TRO att "utveckling" gör en redan väl optimerad konstruktion bättre. Men så länge det finns lättlurade konsumenter så kommer det att finnas låtsasutveckling.
castrello sa:Sixten: det där gäller väl rätt mkt mtb också?
Makten sa:glitch sa:Kan det kanske inte vara så också att de som är riktigt duktiga kan hålla full spätta utför på sin xc raket utan att behöva fippla med en sänkstolpe?
Givetvis. Men man kan se på en del moderna banor att det hade kunnat gå betydligt fortare utför om deltagarna haft sänkstolpe. Inte så vanligt dock, än. Sen måste det förstås i tävlingssammanhang vägas mot viktbesparingen som en vanlig stolpe medför. Så det lär bero helt på hur många och långa utförsstökiga partier banan har sett till resten.
Bengt-re sa:Det där stämmer inte. Så länge uppgiften och miljön är oförändrad så blir inte gamla lösningar gamla. Enda orsaken att göra förändringar är att förutsättningarna ändras. Så länge du inte kan tjäna pengar på att få kunderna att TRO att "utveckling" gör en redan väl optimerad konstruktion bättre. Men så länge det finns lättlurade konsumenter så kommer det att finnas låtsasutveckling.
Förlåt, men det där är ju rent svammel. I så fall hade LVG inte utvecklats ett jota sen man började asfaltera vägarna.
Bilden du bifogade är förstås rolig, men handlar om "snake oil" och woodoo. Sånt förekommer förstås, men kommer raskt att försvinna vid minsta lilla granskning:-)
Jag är väl bekant med tramsuppfinningar i elgitarrvärlden, där en del på fullaste allvar tycks tro att man får bättre ton av titansadlar på stallet. Trots att titan har väl dokumenterade vibrationsdämpande egenskaper. Raka motsatsen mot vad man torde vilja åt, men om konsumenten är helt okunnig så kan man förstås lura på denna lite vad som helst.
castrello sa:Sixten: det där gäller väl rätt mkt mtb också?
Nä, åtminstone inte om vi tittar på stigcyklar och annat som är för brötigare underlag än fin-XC. Hjulbas och reach ökar rejält i större storlekar. Enda konstigheten är att kedjestagen brukar vara samma, men det beror nog mest på att man använder samma baktriangel (på fulldämpade cyklar) för att det är enklast så.
Edit: Men om det nu är så att man vill ha kortast möjliga hjulbas på LVG av aerodynamiska skäl så är det förstås riktigt att den är ungefär samma över alla storlekar.
Bengt-re sa:
ooms sa:Vilket problem är det som ska lösas genom att radikalt ändra geometrin? Jag skriver radikalt eftersom det genom åren gjorts förändringar i lvg-geometrin, men det verkar ju vara nåt mer banbrytande som TS har i åtanke. Är det många lvg-cyklister som ogillar geometrin idag? T.ex. proffsen dundrar ju på utför i alperna i upp mot 90 km/h, är de missnöjda? Hur många lvg-cyklister är det som störs av tåöverlapp, som jag ibland hör som ett argument mot den "korta" hjulbasen, dock är det oftast mtb-cyklister som för fram det argumentet?
Det verkar som att de problem som ofta förs fram i såna här trådar mest verkar existera för mtb-cyklister. Lvg-cyklister verkar inte störa sig på dem, och inte heller de som jag förstått cyklar både lvg och mtb.
Makten sa:ooms sa:Vilket problem är det som ska lösas genom att radikalt ändra geometrin? Jag skriver radikalt eftersom det genom åren gjorts förändringar i lvg-geometrin, men det verkar ju vara nåt mer banbrytande som TS har i åtanke. Är det många lvg-cyklister som ogillar geometrin idag? T.ex. proffsen dundrar ju på utför i alperna i upp mot 90 km/h, är de missnöjda? Hur många lvg-cyklister är det som störs av tåöverlapp, som jag ibland hör som ett argument mot den "korta" hjulbasen, dock är det oftast mtb-cyklister som för fram det argumentet?
Det verkar som att de problem som ofta förs fram i såna här trådar mest verkar existera för mtb-cyklister. Lvg-cyklister verkar inte störa sig på dem, och inte heller de som jag förstått cyklar både lvg och mtb.
Var det många LVG-cyklister som ondgjorde sig över cyklarnas egenskaper på 70-talet? Om inte; varför har man ändrat på saker och ting sen dess?
Nä, men saker kan alltid förfinas. Men som jag tolkar tråden är det nåt mer radikalt som är i åtanke, därav min fråga vad problemet egentligen är.Makten sa:ooms sa:Vilket problem är det som ska lösas genom att radikalt ändra geometrin? Jag skriver radikalt eftersom det genom åren gjorts förändringar i lvg-geometrin, men det verkar ju vara nåt mer banbrytande som TS har i åtanke. Är det många lvg-cyklister som ogillar geometrin idag? T.ex. proffsen dundrar ju på utför i alperna i upp mot 90 km/h, är de missnöjda? Hur många lvg-cyklister är det som störs av tåöverlapp, som jag ibland hör som ett argument mot den "korta" hjulbasen, dock är det oftast mtb-cyklister som för fram det argumentet?
Var det många LVG-cyklister som ondgjorde sig över cyklarnas egenskaper på 70-talet? Om inte; varför har man ändrat på saker och ting sen dess?
Förutsatt att bromsarna inte redan är så kraftiga att du av andra anledningar än ren bromskapacitet inte kan bromsa hårdare. Om du kan anbringa så stor bromsande kraft att bakhjulet lättar från marken lär inte större bromskraft förbättra situationen.geologen sa:Bättre bromsar gör att man kan bromsa senare, och på så vis hålla en högre fart i genomsnitt. Det kan också göra att man kan göra vägval som är beroende av bättre bromskapacitet, och som sparar sträcka/tid.
Längre hjulbas och kortare styrstam skulle medge högre bromskraft.GoranS sa:Förutsatt att bromsarna inte redan är så kraftiga att du av andra anledningar än ren bromskapacitet inte kan bromsa hårdare. Om du kan anbringa så stor bromsande kraft att bakhjulet lättar från marken lär inte större bromskraft förbättra situationen.geologen sa:Bättre bromsar gör att man kan bromsa senare, och på så vis hålla en högre fart i genomsnitt. Det kan också göra att man kan göra vägval som är beroende av bättre bromskapacitet, och som sparar sträcka/tid.
GoranS sa:Förutsatt att bromsarna inte redan är så kraftiga att du av andra anledningar än ren bromskapacitet inte kan bromsa hårdare. Om du kan anbringa så stor bromsande kraft att bakhjulet lättar från marken lär inte större bromskraft förbättra situationen.geologen sa:Bättre bromsar gör att man kan bromsa senare, och på så vis hålla en högre fart i genomsnitt. Det kan också göra att man kan göra vägval som är beroende av bättre bromskapacitet, och som sparar sträcka/tid.
I fuktigt väder kan jag köpa det. I torrt väder tycker jag att en yrkescyklist borde ha lärt sig ganska väl hur mycket kraft som går att anbringa utan att det blir för mycket och att det skulle finnas några stora tidsvinster att göra i det fallet ifrågasätter jag. För min del skulle anledningen att ha skivbromsar på en landsvägscykel ffa vara att slippa vandalisera fälgarna vid bromsning i väta. Dels sliter det på fälgytan och dels är det mentalt plågsamt att höra.geologen sa:GoranS sa:Förutsatt att bromsarna inte redan är så kraftiga att du av andra anledningar än ren bromskapacitet inte kan bromsa hårdare. Om du kan anbringa så stor bromsande kraft att bakhjulet lättar från marken lär inte större bromskraft förbättra situationen.geologen sa:Bättre bromsar gör att man kan bromsa senare, och på så vis hålla en högre fart i genomsnitt. Det kan också göra att man kan göra vägval som är beroende av bättre bromskapacitet, och som sparar sträcka/tid.
Bromsverkan är bara en del av "bättre". Kontroll över inbromsningen är också viktigt. Det är här som skivbromsar är så överlägsna fälgbromsar, särskilt i fuktigt väder.
Men du cyklar ju aldrig i väta ;-)GoranS sa:I fuktigt väder kan jag köpa det. I torrt väder tycker jag att en yrkescyklist borde ha lärt sig ganska väl hur mycket kraft som går att anbringa utan att det blir för mycket och att det skulle finnas några stora tidsvinster att göra i det fallet ifrågasätter jag. För min del skulle anledningen att ha skivbromsar på en landsvägscykel ffa vara att slippa vandalisera fälgarna vid bromsning i väta. Dels sliter det på fälgytan och dels är det mentalt plågsamt att höra.geologen sa:GoranS sa:Förutsatt att bromsarna inte redan är så kraftiga att du av andra anledningar än ren bromskapacitet inte kan bromsa hårdare. Om du kan anbringa så stor bromsande kraft att bakhjulet lättar från marken lär inte större bromskraft förbättra situationen.geologen sa:Bättre bromsar gör att man kan bromsa senare, och på så vis hålla en högre fart i genomsnitt. Det kan också göra att man kan göra vägval som är beroende av bättre bromskapacitet, och som sparar sträcka/tid.
Bromsverkan är bara en del av "bättre". Kontroll över inbromsningen är också viktigt. Det är här som skivbromsar är så överlägsna fälgbromsar, särskilt i fuktigt väder.
ooms sa:Eftersom de motargument som förs fram i tråden inte verkar duga:
Ni som är så förundrade över lvg-cyklars geometri, varför kontaktar ni inte bara en tillverkare och frågar varför de inte bygger lvg-cyklar med mtb-geometri? De klarar ju uppenbarligen av att bygga mtb-cyklar med den geometrin, så nån förklaring borde de ju kunna ge.
"Bjuder man älgen på slicksten tar den gärna hela handen!"Makten sa:ooms sa:Eftersom de motargument som förs fram i tråden inte verkar duga:
Ni som är så förundrade över lvg-cyklars geometri, varför kontaktar ni inte bara en tillverkare och frågar varför de inte bygger lvg-cyklar med mtb-geometri? De klarar ju uppenbarligen av att bygga mtb-cyklar med den geometrin, så nån förklaring borde de ju kunna ge.
För att ingen i tråden förespråkat MTB-geometri på LVG-ramar. Googla gärna begreppet "halmgubbe".
I den bästa av världar vore det förstås så. Tyvärr inträffar det ibland att det kommer regn när jag är ute och cyklar och att jag är tvungen att ta mig hem. Framför allt om det är utför berg så är det då dessutom svårt att undvika bromsande.ooms sa:Men du cyklar ju aldrig i väta ;-)GoranS sa:I fuktigt väder kan jag köpa det. I torrt väder tycker jag att en yrkescyklist borde ha lärt sig ganska väl hur mycket kraft som går att anbringa utan att det blir för mycket och att det skulle finnas några stora tidsvinster att göra i det fallet ifrågasätter jag. För min del skulle anledningen att ha skivbromsar på en landsvägscykel ffa vara att slippa vandalisera fälgarna vid bromsning i väta. Dels sliter det på fälgytan och dels är det mentalt plågsamt att höra.geologen sa:GoranS sa:Förutsatt att bromsarna inte redan är så kraftiga att du av andra anledningar än ren bromskapacitet inte kan bromsa hårdare. Om du kan anbringa så stor bromsande kraft att bakhjulet lättar från marken lär inte större bromskraft förbättra situationen.geologen sa:Bättre bromsar gör att man kan bromsa senare, och på så vis hålla en högre fart i genomsnitt. Det kan också göra att man kan göra vägval som är beroende av bättre bromskapacitet, och som sparar sträcka/tid.