Halloj!
Det är alltid svårt när man vill ha en cykel för flera ändamål, då måste man börja kompromissa. Att kompromissa är svårare men man kan ändå hitta en modell som fungerar.
Börja med att bestämma dig för huvudsakligt syfte, sekundärt och framförallt prisklass. Hur aggressivt kör du idag? På vilket sätt vill du utvecklas?
Köper du en begagnad cykel får man alltid mer för pengarna, men kolla upp skavanker och hur den har körts innan så slipper du överraskningar av det negativa slaget.
Om du har möjlighet så tycker jag att du skall testa lite olika cyklar innan du bestämmer dig.
Jag skulle testa både lättare och tyngre allmountain-cyklar samt en riktig downhillcykel. Gör du det så kommer det bli bra mycket lättare för dig att veta vilken typ av cykel som passar bäst.
Dessutom, ju mer du kör ju aggressivare kommer du att bli. Dock kräver inte banorna i Göteborgstrakten någon större cykel. Har du inte en så stor budget kan ju en lek-ht kanske vara något? (bättre vinklar för freeride jämfört med en ren xc cykel).
Som alltid propagerar jag mycket för ht. Jag säger inte att du måste ha en ht, men glöm inte bort att det finns som alternativ.
/ebeth