Freeride hoj för 8000?

JayEmBee

Ny medlem
Freeride hoj för 8000?
Tjena, jag är hyffsat "ny" på det här, jag har hållt på o cyklat mtb hyffsat seriöst i cirka 3 år, dock var det på min cykel jag fick i 10 års present =P Så från att jag var 12-15 ungefär. Den kostade endast 2000 och gick snabbt sönder när jag utvecklades i min åkning, så ja la ner pga av brist på pengar. Så nu 5 år senare har jag blivit sugen igen.

Nu är det så att jag vet lite halvhyffsat vad jag vill ha, vilket är en heldämpad hoj som pallar höga hopp, platta landningar, kast väder och höga farter. Problemet är att jag har en väldigt limiterad budget, 8000kr och det är varenda peng jag har. Och de hojjar jag sett som skulle duga för mig kostar kring 15000kr =/ Så jag undrar om nån har något tips på en cykel som passar mig hyffsat och kostar runt 8000kr,

Väldigt tacksam för svar!

Mvh Jim

Freeride hoj för 8000?
Du får nog en riktigt trevlig freeridehoj för 8 lök om du spanar ett tag på begannonser. Men jag tror att du skall sikta på en HT. En beg FS kan lätt bli en dyr affär när den skall servas.

Konas dirtcyklar ligger väl nära till hands om du skall köpa nytt, stuff och scrap eller vad de heter.

Glöm inte att du vill ha en bra hjälm och massa skydd också. =)

Senast redigerad av en moderator:
Freeride hoj för 8000?
Hmm, nja ja tänkte mig nog en ny hoj och heldämpad är ett måste =/ Så det är här problemet ligger, tyvärr. Jag kan nämligen inte allt för mycket än om alla specifikationer så beg. är inte så aktuallt för mig just nu, då ja inte skulle kunna avgöra om den skulle behöva servas inom en snar framtid eller ej.

Men tack för de snabba svaren =)

Freeride hoj för 8000?
Då kommer du få nöja dig med en cykel med både dålig bakdämpare och framdämpare och väldigt dåliga komponenter. Tyvärr!

Freeride hoj för 8000?
JayEmBee skrev:
-------------------------------------------------------
> Hmm, nja ja tänkte mig nog en ny hoj och heldämpad
> är ett måste =/ Så det är här problemet ligger,
> tyvärr. Jag kan nämligen inte allt för mycket än
> om alla specifikationer så beg. är inte så
> aktuallt för mig just nu, då ja inte skulle kunna
> avgöra om den skulle behöva servas inom en snar
> framtid eller ej.
>
> Men tack för de snabba svaren =)

Varför låsa in sig på heldämpat?

Freeride hoj för 8000?
Jag tycker det behövs om man ska köra riktigt höga hopp med platta landningar, annars får knäna ta så mycket stryk. Kanske bara jag som är känslig eller nåt då =/

Freeride hoj för 8000?
oki.

Om alternativen du har är.

1, Köp en billig HT och öva upp din teknik och/eller hoppa lite mindre.

2, Fortsätta att inte cykla

Så vet ivf jag vad jag skulle valt:)

Freeride hoj för 8000?
Var bor du .. var skall du cykla. Bor du i Åre eller något annat stort berg så är heldämpat helt klart motiverat. Men annars så är det en stor fet MYT att det krävs heldämpat för att köra hårt o göra sk "drops". En HT med en stabil dämpgaffel och kralliga däck kommer du komma oerhört långt med.

Annars får du antingen hosta upp med det dubbla eller lägga ned det här med cykling. För nån cykel i det segmentet du söker för 8000 kommer du inte hitta om kravet är att det skall vara nytt.

Freeride hoj för 8000?
JayEmBee skrev:
> Jag tycker det behövs om man ska köra riktigt höga
> hopp med platta landningar, annars får knäna ta så
> mycket stryk. Kanske bara jag som är känslig eller
> nåt då =/

nja, känslig vet jag inte men du kan nog behöva jobba lite på tekniken när du landar.. den behövs även på en heldämpad hoj.

vad är riktigt höga hopp/drop?? varför platta landningar? det är ju endast dumt med plattlandning.. allt tar så mycket mer stryk av det.

Freeride hoj för 8000?
Det jag undrar är varför man ska göra riktigt höga drop med platta landningar?
Det är ju bara oskönt för både kropp och cykel.
I övrigt håller jag väl i stort med dom andra som skrivit. Bor du inte nära en DH-bana går det minst lika bra med en kraftigare HT med stora däck och en skön gaffel, så handlederna håller... Mycket billigare blir det iaf.

Freeride hoj för 8000?
En fs i det prissegmentet är väldigt svårt att hitta, går du upp några tusen så kan du få en heldämpad, men då får du släpa runt många kilo i skogen..

Annars finns det ju FS för några tusen på biltema om det bara är en rullande gungstol du söker. :)

Freeride hoj för 8000?
Misstänkte nästan att ni skulle säga HT allihop :P Jag gillar stora hopp och ibland är det bara så att det är en platt landning, tex om man hoppar ut för en trappa, då är det skönt med heldämpat. Ja bor i Sthlm, men brukar åka upp norr rätt ofta så ja hade tänkt cykla en hel del downhill också.

Men det är alltså omöjligt o få tag i en cykel i den prestanda klass jag söker för 8000kr? =/

Freeride hoj för 8000?
JayEmBee skrev:

>
> Men det är alltså omöjligt o få tag i en cykel i
> den prestanda klass jag söker för 8000kr? =/

Nej då. Inte alls. Bara det att den inte kommer ha dämpning i baken. :)

Freeride hoj för 8000?
En specialized P1 kostar väl bara 8000 (eller är det p3? ståldirthojen med 24 bak tänker jag på iaf). Den lär palla rätt mycket bus och många hårda landningar. Med en 24 bak borde man få in en 3.0:a utan problem, då blir det mjukt.

Freeride hoj för 8000?
rikard skrev:
> En specialized P1 kostar väl bara 8000 (eller är
> det p3? ståldirthojen med 24 bak tänker jag på
> iaf). Den lär palla rätt mycket bus och många
> hårda landningar. Med en 24 bak borde man få in en
> 3.0:a utan problem, då blir det mjukt.

Det är P1:an, en komplett P3 ligger väl nånstans runt 17-18.000kr om jag inte minns fel.

//M

Freeride hoj för 8000?
Nja, jag är helt fast på fulldämpad, vill kunna köra allt med cykeln, vill inte att den ska sätta mina gränser om vi säger som så. Men jag får nog spara lite till i såfall =/

Fast jag ska till Florida nu i sommar, tänkte det måste ju vara hyffsat mycket billigare o köpa en hoj när man e där, för d första är dom väl billigare där? Och det andra är att dollarn bara står i 7kr...

Nån som vet om det är lönt att göra så?

Freeride hoj för 8000?
Har hittat några hojjar som ja tror skulle duga, men för de som har tid/lust så tar jag gärna emot lite förslag. Tull osv kommer jag klara mig förbi, så det kan vi stryka redan nu.

http://davidsworld.com/site/itemdetails.cfm?ID=4057&Catalog=39&sort=Price

http://davidsworld.com/site/itemdetails.cfm?ID=3666&Catalog=39&sort=Price

http://davidsworld.com/site/itemdetails.cfm?ID=4055&Catalog=39&sort=Price

http://bikeworks.com/site/itemdetails.cfm?ID=1369&Catalog=39&sort=Price

Den jag tyckte verka bäst var Haro Extreme X2. Kostade iofs också mest på 1165$, men det blir lite över 8000kr, så det är precis vad jag har råd med. Men om ni skulle vara tvungna att välja nån av dessa cyklar, vilken skulle det då vara?

/Jim

Freeride hoj för 8000?
Som sagt, lägg till frakt (en komplett cykel är ganska dyrt att skeppa från USA till Sverige. På eBay har jag hört mig för bland privata säljare och de brukar vilja ha 100$ för att skicka en ram och 300$ eller mer för en cykel). Moms och tull tillkommer också och eftersom cykeln du vill ha köps från en cykelaffär så kommer du garanterat åka på det. Om man köper från USA per postorder ska man räkna på att paketet tas om hand om tullen.

Som andra sagt; en FS som tål det du vill göra får du tyvärr inte för 8000 kr.

Freeride hoj för 8000?
Nää men det här med frakt och tull det har jag redan fixat, sen är det jag som hämtar den, så ingen behöver skicka något till mig. Så ignorera tull och fraktkostnader.

Så du ingen av de cyklarna var nåt att ha då? eller? =/

Kan ju tyvärr inte allt för mycket om cyklar (än) så alla förslag och pekpinar är välkommna.

Freeride hoj för 8000?
Hur har du fixat så att du är garaterad att slippa tull/moms/frakt?
Den enda möjligheten jag kan se är att cykeln i såna fall tas in till Sverige av en utländsk medborgare.

Även om du personligen hämtar cykeln så vill säkerligen flygbolaget ha en extra slant för att du ska få ta med dig den som bagage.
Likaså får du räkna med tull och moms om du inte har någon bekant hos tullen som blundar när du går förbi, kan man inte uppvisa ett kvitto på att cykeln är köpt i Sverige/EU så får man hosta upp tull & moms.
Visst kan man ha tur och slippa en kontroll men det är inget jag skulle räkna med.

Freeride hoj för 8000?
Precis som Magnus M säger. Jag har haft mailkontakt med tullverket och fick som svar att du måste kunna styrka att cykeln är från Sverige. Om du exempelvis åker utomlands med en hoj så måste du innan avresan få det bekräftat att den följer med ut ur landet annars kan det bli problem när du kommer tillbaka.

Freeride hoj för 8000?
Hittade en Kona Kikapu 04 begagnad, knapt körd för 7500. Ska kolla på den idag. Orkar inte vänta tills i Juni =P
Vet att den kanske inte tål att göra trapphopp och så med, så man får köra lite lugnare tills man fått jobb. Men som nån sa, bättre en cykel än ingen cykel.

Men några allmäna åsikter om cykeln?

Mvh Jim

Freeride hoj för 8000?
Just ja, sen var det ramstorlek 19" på den och jag är 180cm, så det bör vara helt ok om jag förståt rätt? Självklart måste man testa, men mer som en riktlinje så är det väl bra?

Freeride hoj för 8000?
vänta lite nu.. ska du köra 'freeride' så bör du ha en mindre hoj. 19" är GIGANTISKT om du inte bara ska nöta asfalt och en och annan grusstig. jag är 179 och skulle inte ha större än 15" på en HT och på min fr/dh är storleken small/medium.

tänk på att du kan höja sadeln på en mindre ram men inte sänka den (tillräckligt mycket) på en stor.

Freeride hoj för 8000?
En del underliga bud här av mannen med den ursprungliga frågan... Om du nu benhårt MÅSTE ha en FS för 8k så lär de komponenter som draperar ramen vara av en lägre kvalitè, väga mer etc. Dämparna i sig är inte heller de mest sofistikerade oljeskvischarna som har uppfunnits på moder jord heller.
Spara ihop lite mera cash och köp en bättre beggad Stinky eller något motsvarande.

Freeride hoj för 8000?
Jo ja vet, ja e rätt skum. Grejjen är att jag är på tok för ivrig =/ Har varit utan cykel bra länge nu och har inte riktigt känt abstinensen förut, den kom nu helt plötsligt. Jag trodde inte heller det var så dyrt med bra cyklar =/ Så ja valde att skära ner på mina krav och jag hörde att kikapun var en bra cykel för de pengarna, som man dessutom lätt kan uppgradera den dagen man vill det. Men ska som sagt iväg och testa den ikväll så vi får se...

Men åter tack för alla svar och tips ni gett mig, verkligen uppskattat =)

Freeride hoj för 8000?
Hmm, låter som att det stämmer rätt bra på mig, tyvärr =/ Men eftersom ni alla tror att det är ett misstag så ska jag vara rätt kritisk nu. Jag skriver och säger hur jag gjorde sen...

Freeride hoj för 8000?
Misstag o misstag. Det funkar säkert bra. Det blir dock lite fånigt när du först frågar om råd för att sedan ägna resten av tråden till att bekämpa de råd o tips du får.

By the way.. en stabil HT i 15-17tums storlek hade pallat fint för trapphop.. .Oj, men det visste du ju redan :)

Freeride hoj för 8000?
Bianchi oskar skrev:
> ffs

Förkortning för "förfasen"?

Vänta, nu ramlade polletten! For Fucks Sake!

Det var inget...

Fast jag hade inte kunnat säga det bättre själv :-D

Freeride hoj för 8000?
Mjo har kollat en hel del HT faktiskt också eftersom det var så många som tipsade om det, men jag vill kunna köra XC också utan att det onödigt bökigt. Jag antar att jag vill ha en allround cykel som tål en hel del stryk, så en XC/FR eller nåt åt det hållet.. Sen så har jag väl fått för mig att FS är mycket bättre än HT om man cyklar i skog.

Hur som helst så köpte jag inte cykeln, fick dock ner priset till 7000kr. Skulle höra av mig senare om jag ville ha den, så vi får se. Hur som helst verkar det vara en bra cykel till det priset, men vad vet jag =P

Sen med P1:an, den var för dyr för mig, sen hade den inga växlar? Eller läste jag fel =P

Freeride hoj för 8000?
köp en kona shred som alla andra ungar som inte vet vad dom vill ha.

<http://www.pedalogerna.com/product_info.php?cPath=8_52&products_id=279>

eller en blast om du vill cykla XC

<http://www.pedalogerna.com/product_info.php?cPath=8_52&products_id=288>

Senast redigerad av en moderator:
Freeride hoj för 8000?
Fråga
MX comp (i manualen står det att man inte ens får lyft hjulet från marken för då kan man dö)
hur mycket håller MX Comp för. Tänkte hoppa och leka på gatan. Inga 8 metersdropp men väl mindre hopp.

I manualen kan man inte läsa för där dör man ju direkt man sätter sig på cyklen eller pumpar med annan pump än deras egen osv. Hur mycket vågar jag leka freeride/street?

Tillbaka
Topp