Frihjulsbody?

Jobezv

Medlem
Frihjulsbody?
Nu är jag helt ny på det här med cykel. Jag har köpte min första cykel i april, och nu är jag inne på min tredje cykel. En orbea oiz m30. Och nu när jag var å trampade cykelvasan, så hörde jag andras cyklar låter mer när dom frihjular. Och är det någon som vet vad jag ska byta till, jag vill att det låter mer än vad min gör. Jag har kasset Shimano M6100. 1x12.

Frihjulsbody?
Varför?
Hursomhelst är det navet som frihjulskroppen skall passa, där finns nog inte mycket att välja på. Det går inte att byta utifrån kassettstandarden enbart.

Frihjulsbody?
Ja, du googlar sen köper du nytt hjul

Tex

Frihjulsbody?
Frihjulet skall du i princip aldrig höra, det är ett tecken på att du gör fel – du trampar inte…

Nej du kan/skall inte göra något för att få det att låta mer, annat än att köpa nya hjul med annat nav. Frihjulskonstruktionen avgör hur mycket eller lite det låter. Att cykla runt med för lite eller annan smörjning mot vad frihjulet är designat för gör att det med hög sannolikhet kommer gå en för tidig död till mötes.

Tejpa en kartongbit på kedjestaget som fladdrar mot ekrarna om du vill att det skall låta. Jösses…

Senast ändrad:
Frihjulsbody?
Tick och tack från frihjulsmekanismen betyder att den fungerar som den ska. Inne sitter små klackar, på fjädrar. Mekanismen gör att du kan rulla utan att vevar och trampor - fötterna - fortsätter snurra. Litet hänger väl ljudet på resonans och så. Är de tysta har nog eho helt i onödan tryckt i olja eller fett.

Frihjulsbody?

Men det är inte "heller". Du har fått lösningar här. Om du har tur kan du tar lite fett från frihjulet, men billiga nav låter ofta inte mycket. Då skulle du behöva ett dyrare nav, också med flera POE (points of engagement). Det är mycket enklare att köpa ett komplett hjul för att man annars måste lösa all ekrarna och bygga upp hjulet igen.

Frihjulsbody?
Äntligen ett bra svar. Men lämnar detta forum ändå. Trodde det skulle vara givande att vara en del av detta forum
Men du är inte utan skuld. Det är som att gå in på ett bilforum och säga att min Volvo inte låter lika mycket som grannortens raggarbilar och fråga "Vilket avgasrör ska jag ha?" utan att få lite trams på köpet.

Det finns bra svar i tråden här.

Frihjulsbody?
Men det är inte "heller". Du har fått lösningar här. Om du har tur kan du tar lite fett från frihjulet, men billiga nav låter ofta inte mycket. Då skulle du behöva ett dyrare nav, också med flera POE (points of engagement). Det är mycket enklare att köpa ett komplett hjul för att man annars måste lösa all ekrarna och bygga upp hjulet igen.
Okej. Det var ett bra svar

Frihjulsbody?
Finns ett Formulanav som låter otroligt mycket och det även med fett i. Vill man ha det ha ännu mer högljutt är det bara att tvätta ur fettet, men då blir inte klackarna i frihjulsmekanismen så långlivade.

Frihjulsbody?
Passa även på att kolla på hjulets övriga egenskaper, så du inte bara ”uppgraderar” ljudnivån. Kanske bättre fälgbredd, lättare hjul och inte bara kika efter ljudnivån.

Frihjulsbody?
Hej.. Tittar du på specifikationen på cykeln så står där i princip hjul av aluminium. Det kan alltså vara vilket skit som helst till nav, fälg och ekrar. Det fanns, väldigt kortlivat, tysta nav på marknaden för kanske 25 år sen, nån kanske har plankat konstruktionen som då kanske var under patent och trodde att de gjorde en kupp. De gjorde i så fall nya skitnav som inte är bättre än de var back in the days. Har du något ljud i baknavet så är det inte ett tyst nav, kör på å njut av situationen... mvh borano20

Tillbaka
Topp