Frihjulskropp (Freehub body) White fatbike

Lideri

Aktiv medlem
Frihjulskroppen (Freehub body) på min White fatbike, 7FAT Interceptor, bestämed sig för att säga upp sig i dag och min fundering är om någon råkar veta vad det kan tänkas vara för tillverkare på baknavet, och eller var man kan få tag i en ny frihjulskropp. Skulle föredra den lösningen med tanke på att ett nytt bakhjul kostar "lika mycket" som cykeln ...

20260225_164202.webp 20260225_154804.webp

Frihjulskroppen (Freehub body) på min White fatbike, 7FAT Interceptor, bestämed sig för att säga upp sig i dag och min fundering är om någon råkar veta vad det kan tänkas vara för tillverkare på baknavet, och eller var man kan få tag i en ny frihjulskropp. Skulle föredra den lösningen med tanke på att ett nytt bakhjul kostar "lika mycket" som cykeln ...

Visa bilaga 817212 Visa bilaga 817213
Svar i tråden 'Spontanköpt fatbike - renoveringstips hub'
https://happyride.se/forum/threads/spontankopt-fatbike-renoveringstips-hub.3706109/post-4729843

Edit: fast om den passar 7 har jag ingen aning om…

Senast ändrad:
I alla fall i Kalmar har XXL en cykelverkstad. Slå dem en pingla! Fast vet inte om jag själv skulle ersätta med en likadan. Har aldrig varit med om att nav och frihjul klappat ihop så.

Funderade på att kolla med XXL, de verkar ju mindre dåliga än jag förväntade mig :) Nyare FAT8 huben se inte ut som den jag har, men de verkar som om någon av varianterna de hade, dock bara som XD kropp, kasnske skulle kunna passa.

Har du någon mer bild på hur bodyn ser ut där den inte är så smutsig?
Det är möjligt att jag har en sådan liggandes från ett försök att konvertera ett annat formula oem-nav. Köptes på XXL och om minnet inte sviker mig så ser tätningen likadan ut som på din bild. Skulle det vara rätt så kan du få köpa den.

Jag kan leta reda på den senare ikväll och lägga upp några bilder tänker jag.

Visa bilaga 817212 Visa bilaga 817213
Tillverkaren framgår i specen
Chosen A8777B-M12-197
Googla. Ser ut att vara ett inte ovanligt fel.

Har du någon mer bild på hur bodyn ser ut där den inte är så smutsig?
Det är möjligt att jag har en sådan liggandes från ett försök att konvertera ett annat formula oem-nav. Köptes på XXL och om minnet inte sviker mig så ser tätningen likadan ut som på din bild. Skulle det vara rätt så kan du få köpa den.

Jag kan leta reda på den senare ikväll och lägga upp några bilder tänker jag.
Tillverkaren framgår i specen
Chosen A8777B-M12-197
Googla. Ser ut att vara ett inte ovanligt fel.
Chosen var det ja, just det. Formula måste ha varit på min gamla Stumpy 😅

"Hrmpf" (often spelled hmph) is an onomatopoeic exclamation, usually made with a closed mouth, representing a sound of doubt, disapproval, mild annoyance, indignation, or frustration. It is a vocal expression of discontent, sometimes used when someone is quietly angry or acting in a passiv-aggressive manner.
😉

Nått har slipat ett spår rakt genom texten, men gissar att det står 1904.
Frågan är om det är ett Chosen A8777B-M12-197 känns ändå som troligt, men min google fu hittar inga reserdelar för den...
20260227_074230.webp
Det som finns som reservdelar på XXL till 8FAT ser inte ut att passa, däremot så ser den här misstänkt ut https://www.xxl.se/white-spare-part-freehub-3fat-interc-pro-16/p/1118540_1_Style dock för XD men om det är rätt så är det antagligen billigare att byta kasset än hela hjulet.

Inte exakt lika tror jag, Skulle du kunna ta nått kontrollmått.
På min är det
Inner dia lager 14,95
Aluminiumen vid tätningen 42 mm
Total höjd 46,25 mm

Om det är "nära" så chansar jag gärna :)
Jag får det till
46,1 mm höjd
44,1 mm yttre diameter vid tätningen
42 mm diameter vid insidan av tätningen mätt på aluminiumet
14,8 mm inner diameter lager
20,95 mm inner diameter innanför det inre lagret.
36,1 mm diameter vid pawlsen
Distansen som skall sitta på insidan är 10 mm och sticker ut ca. 2 mm

Hur ser din ut på yttersidan vid lagret?
Min har en plastbricka/-tätning som sitter ovanför lagret. Se bild 2 och 3 ovan.

Det verkar ju ändå vara ganska nära.

Jag får det till
46,1 mm höjd
44,1 mm yttre diameter vid tätningen
42 mm diameter vid insidan av tätningen mätt på aluminiumet
14,8 mm inner diameter lager
20,95 mm inner diameter innanför det inre lagret.
36,1 mm diameter vid pawlsen
Distansen som skall sitta på insidan är 10 mm och sticker ut ca. 2 mm

Hur ser din ut på yttersidan vid lagret?
Min har en plastbricka/-tätning som sitter ovanför lagret. Se bild 2 och 3 ovan.

Det verkar ju ändå vara ganska nära.
@JohanRR Veckans hjälte, din bra och ha låda räddade mig, den passade perfekt! Och tack till alla andra i tråden också
20260306_155150.webp
Gamla och nya
20260307_103902.webp

Tillbaka
Topp