Friskvårdsbidrag till cyklister

GoranS sa:
bossjo sa:
På mitt jobb var det helt ok med ett fystest, jobbar på en statlig myndighet så dom borde ha koll tycker jag

Kalla mig synisk, men jag har ingen jättetro på att myndigheter skulle ha fantastiskt bra koll på andra myndigheters regelverk. Verkar ju t.o.m. finnas en hel del som är anställda på myndigheter och som inte ens har speciellt bra koll på den egna myndighetens regelverk.

Möjligt att det är så men nu jobbar jag på en regelkontrollerande myndighet så jag tror nog att det är kontrollerat i vilket fall som helst så gick det igenom utan problem.

Underscore har i under flera års tid försökt tänja gränsen och provocera, vet inte om det är för att se var gränsen går eller om det är något slags ticks. Men nu har vi lessnad och stängt av honom tills vidare.

Jomper med forumpappahatten på.

Vi har 1600 på jobbet tror jag, min redaktionschef brukar använda det till massage, jag har använt det för att köpa klippkort på badhuset eftersom jag simtränar lite på vintern. Det är nog inget jag skulle sakna om det försvann, men eftersom jag kan så utnyttjar jag det till sånt jag ändå hade köpt. Eftersom det godkänner lite tveksamma grejer så känns det ju inte relevant att kalal det friskvårdsbidrag utan kanske "Godtyckligt bidrag för diverse saker som inte nödvändigtvis är relaterade till friskvård". Eller bara Godtycklighetsbidraget.

En fördel med det namnet är också att det är totalt uppenbart att det bidraget borde tas bort. ;-)

Senast ändrad:
Hos oss har vi 3500:- och har fått till en specialförmån där vi får använda pengarna till anmälningsavgifter om vi förmånsskattar. Blir inte lika bra som friskvårdsbidraget men för min del som annars inte nyttjar pengarna alls är det toppen.

Senast redigerad av en moderator:
Nu gäller väl liftkortsdomen Skistar och liftkort i Åre för folk som jobbar i Åre... Tror man trycker på att skidåkningen kan ske i direkt anslutning till arbetet och att det är avgörande - "sedvänja på orten". Men jag kan förstås minnas fel.

Tror inte att man ska tolka domen som att det är ok om jag som jobbar i Uppsala får ett liftkort i Åre...

Mårten sa:
Nu gäller väl liftkortsdomen Skistar och liftkort i Åre för folk som jobbar i Åre... Tror man trycker på att skidåkningen kan ske i direkt anslutning till arbetet och att det är avgörande - "sedvänja på orten". Men jag kan förstås minnas fel.

Tror inte att man ska tolka domen som att det är ok om jag som jobbar i Uppsala får ett liftkort i Åre...
Försöka skadar aldrig :)

Sen kanske inte just semestern Åre utan kanske snarare någon mer lokal cykellift.

Mårten sa:

Kräver friskvårdsbidrag alltid lokal anknytning? Även för massage och gym?

Det enda min chef kunde komma på var skobidrag (vi har sådant eftersom "arbetsskor"). Så halva kostnaden för sommarskorna las på lönen.

Spinning på gym hade det ju gått bra (halva gymkortet), men hoja till och från jobbet ingår inte. Inte cykelrep, tillbehör etc. Medlemsavgift i klubb skulle gett, anmälningsavgift till tävling. Lite väl specificerat vad som räknas till "cykling" när man läser det finstilta hos skatteverket.

H. sa:
Mårten sa:

Nej. Men att aktiviteten kan utövas i tidsmässig anslutning till arbetet och inte kräver längre resa till en anläggning, dyrbar utrustning, etc. talar för att den är av "enklare slag". Egentligen är det just formuleringen "enklare slag av motion" i IL 11:12 som är det knöliga. Vad fanken är det?

Apropå appar...så Strava premium och Zwift bör kunna gå på fv bidraget...där sa ni någonting intressant. Nästa vinterns inomhuscykling är kanske räddat!

Mårten sa:
Nej. Men att aktiviteten kan utövas i tidsmässig anslutning till arbetet och inte kräver längre resa till en anläggning, dyrbar utrustning, etc. talar för att den är av "enklare slag". Egentligen är det just formuleringen "enklare slag av motion" i IL 11:12 som är det knöliga. Vad fanken är det?

Brak och hoppsasteg?

Mårten sa:
H. sa:
Mårten sa:

Det skulle ta mig år av förberedelse och en mental resa som inte är av denna jord innan jag får för mig att åka till ett gym. Men till järvsö drar jag gärna en fredagskväll efter jobbet.

Men men, det här är ju bara skit har vi kommit fram till.

milnik sa:
Apropå appar...så Strava premium och Zwift bör kunna gå på fv bidraget...där sa ni någonting intressant. Nästa vinterns inomhuscykling är kanske räddat!

Va!? Premium rimmar väl extremt illa med "av enklare slag". Premium kallar man väl det för att ge sken av att det är lite finare/mer avancerat. ;-)

GoranS sa:
milnik sa:

Va!? Premium rimmar väl extremt illa med "av enklare slag". Premium kallar man väl det för att ge sken av att det är lite finare/mer avancerat. ;-)

Man kanske inte ska nämna ordet premium då...Betaltjänsten i Strava ska det kanske heta...

Men skoj åsido, tycker att regelverket är rätt otydlig och att det förvärras av hur olika HR avdelningarna tolkar den. Dessutom är fv bidraget vinklat så att det i princip bara gynnar inomhusidrott. Om jag redan sitter på ett kontor 8 timmar om dagen, vill hag helt inte träna i samma inomhusmiljön några timmar till... Jag är inte bitter.. men...

Velodrom kurs var det enda som fungerade för mig under 2015 (Benify) - måste komma på någonting annat cykelrelaterat för 2016....

H. sa:
Mårten sa:
H. sa:
Mårten sa:

Det skulle ta mig år av förberedelse och en mental resa som inte är av denna jord innan jag får för mig att åka till ett gym. Men till järvsö drar jag gärna en fredagskväll efter jobbet.

Men men, det här är ju bara skit har vi kommit fram till.

Så svårt var det ju inte att gå ner till Gym & sin och klättra..... ;)

Nä, gym som har klätterväggar kanske kan vara ok. Men ett gym-gym är inte särskilt intressant.

Nu fick jag lite inspiration inför nästa löneförhandling när jag fick höra om hur min fru har det på sitt jobb. Där får de tydligen rapportera in en så kallad friskvårdstimme i veckan.

Man kan alltså då arbeta 39 timmar i veckan, och tidsrapportera 1 timme som friskvård med bibehållen månadslön, alternativt arbeta 40 timmar och få en timme i komptid. Om jag till exempel skulle kunna få 1-2 friskvårdstimmar i veckan, då skulle jag kunna köra ett pass cykling på lunchen en gång i veckan, och för mig skulle detta vara värt mer än 2000 kr om året i gymkort som jag ändå aldrig lyckas utnyttja.

Är det någon annan som har så kallade friskvårdstimmar och utnyttjar denna tid för cykling?

Nä, jag har rätt flexibel arbetstid istället. Men friskvårdstimme skulle ju vara att föredra eftersom det innebär att jag faktiskt kan leka på arbetstid istället för att, utan problem, ta en lång lunch och leka då istället men kompensera med att jobba lägnre.

H. sa:
En friskvårdstimme i veckan, det är väl det alla rökare ägnar sig åt?

Haha, ja ungefär. Fast jag skulle tro att det är mer än en timme. Beroende på arbetsplats iaf.

När jag jobbade på ett förhållandevis tråkigt lager med förhållandevis tråkig personal, så tog rökarna fem minuter per arbetstimme. När någon påpekade att vi andra inte fick ta rast så skrek de något om fackliga rättigheter och gick ut och drog några halsbloss....

Jag TROR (det var länge sen jag jobbade inom metall) att du inom bla metall har rätt till 5min rast per arbetad timme. Sen får du inta ta ut rasten precis som du vill men iaf?

Jag roade mig med att läsa policyn på företaget jag arbetar på...

"Bidraget gäller för träning på valfri anläggning och inom ramen för Skatteverkets regler.
Innefattar bla:
Gymnastik, styrketräning, spinning, bowling, racketsporter som bordtennis, tennis, badminton eller squash, lagsporter som volleyboll, fotboll, handboll och bandy är några exempel på skattefri motion.
Även andra aktiviteter av liknande slag, t.ex. enklare former av motionsdans som bugg, folkdans, squaredance och jazzdans etc. kan således godtas om övriga förutsättningar för skattefrihet för personalvårdsförmåner är uppfyllda.

Andra former för utövande av motion och annan friskvård är t.ex. tai chi, quigong, kostrådgivning, information om stresshantering, profylaxkurser för blivande föräldrar och s.k. kontorsmassage.

I begreppet kontorsmassage ryms enligt Skatteverkets uppfattning behandlingar som är avstressande, eller som syftar till att förebygga och motverka ömhet och stelhet i exempelvis axlar, armar, nacke eller rygg som kan uppkomma i samband med ensidigt arbete. Förutom vanlig kroppsmassage kan det t.ex. vara rosenterapi, akupressur, kinesiologi, zonterapi och floating rest. Även enklare slag av fotvård eller fotmassage kan ses som friskvård.
"

Vad-i-helvete.

Kinesologi, Rosenterapi? Floating rest? Och sporterna som är ok luktar hyfsat PK,

Trams, trams, trams.

Senast ändrad:
milnik sa:
Jag har varit i kontakt med min HR person idag, och enl henne är tom saker som fystester och bikefit inte enl regelverket. Detta för att det kan likställas med att ha PT, vilket igen enl henne inte godtas. Jag forskar vidare på det där med dubbdäck, har flera källor som säger att det kan gå trots att det är material.

För övrigt tycker jag att det är skevt att man delar upp sporter på det här sättet. Jag förstår problematiken med att man inte ska kunna omsätta en oskattad summa pengar men det leder till att man inte får bidrag för utövande av vissa idrott.

Vi kan till och med boka aktivitustester via jobbets friskvårdsportal men alla tester ingår inte, de med träningsprogram ingår inte tex.
Men det har folk betalat separat.

Vi får förresten betala 20% själva på allt som har med friskvårdsbidrag att göra men har fått 3500kr i bidrag nu (vilket räcker till massage vid 12 tillfällen) förut hade vi 14 tillfällen massage och 2000kr i bidrag till allt utom massage

Massage och liknande är förresten helt suveränt bra att använda bidraget till, oavsett vilket yrke man har :-)

Senast ändrad:
Någon som har använt friskvårdsbidrag för att köpa en eller fler cykeltränare - tex Wahoo Kickr :) Vi är några stycken som diskutera inköp till företaget med friskvårdspeng vi får (4 000 kr var) och ha den liggande på jobbet. Fuck SATS och spinning på Gym säger jag.

Borde inte vara något problem - eller?

^ tack! Hittade inte denna sida. Svarar också på frågan om kläder och anmälningsavgifter. Gäller att lämna det slm bolaget inhandlar på jobbet bara.

Strava ska inte vara ett problem enligt skatteverket - men värje bolag gör egen bedömning och måste godkänna det som jag förstår det.

JT sa:
Vad någon får igenom hos sin arbetsgivare betyder ingenting hos en annan arbetsgivare. Man har ingen "rätt" till friskvårdsbidrag. Arbetsgivaren har *möjligheten* att avdragsgillt erbjuda det till sina anställda (utan att behöva skatta för förmånen), men arbetsgivaren bestämmer själv villkoren. Det verkar vara många som inte begriper detta.
+1
Sedan har Skatteverket en lista över godkända (och icke-godkända) aktiviteter att göra avdrag för. Men det är upp till arbetsgivaren att bestämma vilka denne vill erbjuda.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp