underscore
Ny medlem
Friskvårdsbidrag till cyklister
Bortredigerat inlägg. / jomper
Senast redigerad av en moderator:
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
underscore sa:<bortredigerat inlägg> / jomper
GoranS sa:bossjo sa:På mitt jobb var det helt ok med ett fystest, jobbar på en statlig myndighet så dom borde ha koll tycker jag
Kalla mig synisk, men jag har ingen jättetro på att myndigheter skulle ha fantastiskt bra koll på andra myndigheters regelverk. Verkar ju t.o.m. finnas en hel del som är anställda på myndigheter och som inte ens har speciellt bra koll på den egna myndighetens regelverk.
Jag fick igenom årskort på Vallåsen Bikepark på mitt jobb.H. sa:Funkar det till liftkort?
Oh, det vore ju faktiskt en vettig tillämpning.Petter.T sa:Jag fick igenom årskort på Vallåsen Bikepark på mitt jobb.H. sa:Funkar det till liftkort?
Ja verkligen. Jag ska försöka mig på det till våren. Vi har också Benify och länken som nån postade ovan gör ju att det känns värt att höra av sig och fråga.H. sa:Oh, det vore ju faktiskt en vettig tillämpning.Petter.T sa:Jag fick igenom årskort på Vallåsen Bikepark på mitt jobb.H. sa:Funkar det till liftkort?
Rattnalle sa:Konkret sa:Ni har alltså inget friskvårdsbidrag egentligen.Rattnalle sa:Varför har ni förmånen alls om ni inte får ta ut den?Konkret sa:Vad har ni i friskvårdsbidrag? Tror jag har 1500 men på våran firma är det ingen som får ta ut det.
Chefen har något avtal med en kiropraktor istället. Några besök om året liksom.
ostrand sa:Hm, jag har fått igenom anmälningsavgifter till cykellopp utan problem...
Försöka skadar aldrig :)Mårten sa:Nu gäller väl liftkortsdomen Skistar och liftkort i Åre för folk som jobbar i Åre... Tror man trycker på att skidåkningen kan ske i direkt anslutning till arbetet och att det är avgörande - "sedvänja på orten". Men jag kan förstås minnas fel.
Tror inte att man ska tolka domen som att det är ok om jag som jobbar i Uppsala får ett liftkort i Åre...
Mårten sa:Nu gäller väl liftkortsdomen Skistar och liftkort i Åre för folk som jobbar i Åre... Tror man trycker på att skidåkningen kan ske i direkt anslutning till arbetet och att det är avgörande - "sedvänja på orten". Men jag kan förstås minnas fel.
Tror inte att man ska tolka domen som att det är ok om jag som jobbar i Uppsala får ett liftkort i Åre...
H. sa:Mårten sa:Nu gäller väl liftkortsdomen Skistar och liftkort i Åre för folk som jobbar i Åre... Tror man trycker på att skidåkningen kan ske i direkt anslutning till arbetet och att det är avgörande - "sedvänja på orten". Men jag kan förstås minnas fel.
Kräver friskvårdsbidrag alltid lokal anknytning? Även för massage och gym?
Mårten sa:Nej. Men att aktiviteten kan utövas i tidsmässig anslutning till arbetet och inte kräver längre resa till en anläggning, dyrbar utrustning, etc. talar för att den är av "enklare slag". Egentligen är det just formuleringen "enklare slag av motion" i IL 11:12 som är det knöliga. Vad fanken är det?
Det skulle ta mig år av förberedelse och en mental resa som inte är av denna jord innan jag får för mig att åka till ett gym. Men till järvsö drar jag gärna en fredagskväll efter jobbet.Mårten sa:H. sa:Mårten sa:Nu gäller väl liftkortsdomen Skistar och liftkort i Åre för folk som jobbar i Åre... Tror man trycker på att skidåkningen kan ske i direkt anslutning till arbetet och att det är avgörande - "sedvänja på orten". Men jag kan förstås minnas fel.
Nej. Men att aktiviteten kan utövas i tidsmässig anslutning till arbetet och inte kräver längre resa till en anläggning, dyrbar utrustning, etc. talar för att den är av "enklare slag". Egentligen är det just formuleringen "enklare slag av motion" i IL 11:12 som är det knöliga. Vad fanken är det?
milnik sa:Apropå appar...så Strava premium och Zwift bör kunna gå på fv bidraget...där sa ni någonting intressant. Nästa vinterns inomhuscykling är kanske räddat!
GoranS sa:milnik sa:Apropå appar...så Strava premium och Zwift bör kunna gå på fv bidraget...där sa ni någonting intressant. Nästa vinterns inomhuscykling är kanske räddat!
Va!? Premium rimmar väl extremt illa med "av enklare slag". Premium kallar man väl det för att ge sken av att det är lite finare/mer avancerat. ;-)
H. sa:Det skulle ta mig år av förberedelse och en mental resa som inte är av denna jord innan jag får för mig att åka till ett gym. Men till järvsö drar jag gärna en fredagskväll efter jobbet.Mårten sa:H. sa:Mårten sa:Nu gäller väl liftkortsdomen Skistar och liftkort i Åre för folk som jobbar i Åre... Tror man trycker på att skidåkningen kan ske i direkt anslutning till arbetet och att det är avgörande - "sedvänja på orten". Men jag kan förstås minnas fel.
Nej. Men att aktiviteten kan utövas i tidsmässig anslutning till arbetet och inte kräver längre resa till en anläggning, dyrbar utrustning, etc. talar för att den är av "enklare slag". Egentligen är det just formuleringen "enklare slag av motion" i IL 11:12 som är det knöliga. Vad fanken är det?
Men men, det här är ju bara skit har vi kommit fram till.
H. sa:En friskvårdstimme i veckan, det är väl det alla rökare ägnar sig åt?
milnik sa:Jag har varit i kontakt med min HR person idag, och enl henne är tom saker som fystester och bikefit inte enl regelverket. Detta för att det kan likställas med att ha PT, vilket igen enl henne inte godtas. Jag forskar vidare på det där med dubbdäck, har flera källor som säger att det kan gå trots att det är material.
För övrigt tycker jag att det är skevt att man delar upp sporter på det här sättet. Jag förstår problematiken med att man inte ska kunna omsätta en oskattad summa pengar men det leder till att man inte får bidrag för utövande av vissa idrott.
Tack för det Frank!!! Det var ju kanon!! Kanske man skulle prova Strava Premium då. Äntligen något som funkar, för jobbet går på Skatteverkets lista där.Frank.H sa:Använder man appar för sin cykling, tex. Strava, trainerroad m.m så är det ok som friskvårdsbidrag.
Kolla under "A" på appar: https://www.skatteverket.se/privat/...friaformanerao.4.15532c7b1442f256baee714.html
Har själv använt detta utan minsta gnissel.
...intressant under "C" där.Frank.H sa:
det borde det nog.elllguapo sa:Borde inte vara något problem - eller?
+1JT sa:Vad någon får igenom hos sin arbetsgivare betyder ingenting hos en annan arbetsgivare. Man har ingen "rätt" till friskvårdsbidrag. Arbetsgivaren har *möjligheten* att avdragsgillt erbjuda det till sina anställda (utan att behöva skatta för förmånen), men arbetsgivaren bestämmer själv villkoren. Det verkar vara många som inte begriper detta.