Friskvårdsbidrag - Vad funkar?

ooms sa:
GoranS sa:
ooms sa:
GoranS sa:
Förslagsvis lokaliseras verket till någon avfolkningsbygd
Stockholm?
https://mitti.se/nyheter/stockholmare-lamnar-flyttar/
Flyttningsnetto på +17k personer är knappast vad jag kallar avfolkningsbygd.
Var får du +17k ifrån? Sthlms kommun har +1689, men Sthlms län (vilket i min bok är mer synonymt med ”bygd”) ligger på minus.
"Från utanför Sveriges gränser flyttar fortfarande fler in till Stockholms län än som flyttar ut. Flyttningsnettot är plus 17 023 personer under årets första nio månader." Lite oklart om 17k är inklusive inrikes flyttningar eller exklusive. Totalt sett ökar dock befolkningen i Stockholms län och då känns termen avfolkningsbygd fel.

Senast ändrad:
GoranS sa:
ooms sa:
GoranS sa:
ooms sa:
GoranS sa:
Stockholm?
Var får du +17k ifrån? Sthlms kommun har +1689, men Sthlms län (vilket i min bok är mer synonymt med ”bygd”) ligger på minus.
"Från utanför Sveriges gränser flyttar fortfarande fler in till Stockholms län än som flyttar ut. Flyttningsnettot är plus 17 023 personer under årets första nio månader." Lite oklart om 17k är inklusive inrikes flyttningar eller exklusive. Totalt sett ökar dock befolkningen i Stockholms län och då känns termen avfolkningsbygd fel.
Ja, räknar man så blir det nog svårt att hitta nån avfolkningsbygd varhelst i landet man letar, åtminstone med de senaste årens invandringsvolymer. Jag kan tycka det är intressantare att titta på de inhemska flyttströmmarna, vilka tyder på att Stockholms tidigare dragningskraft nu vänt. Framförallt är det ju de unga (20-35 år) som lämnar också, enl nåt radioreportage jag hörde häromveckan.
Edit: Var visst i SVT jag hörde det: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/manga-unga-lamnar-stockholmsregionen

Senast ändrad:
ooms sa:
GoranS sa:
ooms sa:
GoranS sa:
ooms sa:
GoranS sa:
Stockholm?
Ja, räknar man så blir det nog svårt att hitta nån avfolkningsbygd varhelst i landet man letar, åtminstone med de senaste årens invandringsvolymer. Jag kan tycka det är intressantare att titta på de inhemska flyttströmmarna, vilka tyder på att Stockholms tidigare dragningskraft nu vänt. Framförallt är det ju de unga (20-35 år) som lämnar också, enl nåt radioreportage jag hörde häromveckan.
Inte så svårt att hitta. Enligt SCB-länken minskade Norrbotten med 140 personer.

Jag tror dessutom att betydligt fler människor skulle tycka att en definition av termen avfolkningsbygd som "en bygd (vad nu det är) där befolkningen minskar" vore OK än att man inskränker det till att exkludera inflyttning från stora delar av världen samt födslar och dödsfall.

In/utflyttning med och utan födslar och dödsfall är som rulltid och totaltid på en brevet, båda är intressanta och kompletterar varandra.

Raggamuffin sa:
In/utflyttning med och utan födslar och dödsfall är som rulltid och totaltid på en brevet, båda är intressanta och kompletterar varandra.
Ja, de är intressanta. Det jag vänder mig mot är att Stockholm passar in på termen avfolkningsbygd. Det ooms beskriver tycker jag är något annat och därmed bör det benämnas med en annan term.

GoranS sa:
ooms sa:
GoranS sa:
ooms sa:
GoranS sa:
ooms sa:
GoranS sa:
Stockholm?
Inte så svårt att hitta. Enligt SCB-länken minskade Norrbotten med 140 personer.

Jag tror dessutom att betydligt fler människor skulle tycka att en definition av termen avfolkningsbygd som "en bygd (vad nu det är) där befolkningen minskar" vore OK än att man inskränker det till att exkludera inflyttning från stora delar av världen samt födslar och dödsfall.
Må så vara, det beror ju på vad man vill visa. Jag, och bevisligen massmedia som SVT och mitti, kan tycka att det är intressantare att konstatera att det som historiskt varit orsak till s.k. avfolkning (utflyttning av unga till större städer som Sthlm) nu tycks ha vänt och gå åt andra hållet.

GoranS sa:
Raggamuffin sa:
Ja, de är intressanta. Det jag vänder mig mot är att Stockholm passar in på termen avfolkningsbygd. Det ooms beskriver tycker jag är något annat och därmed bör det benämnas med en annan term.
Ursäkta om jag trampade på ömma Sthlms-tår, det var ett skämtsamt inlägg. Det jag ville belysa var att det som traditionellt betecknats som avfolkningsbygd kanske inte längre är det, eftersom de strömmarna nu går åt andra hållet. Det tycker iaf jag är intressant.

ooms sa:
GoranS sa:
Raggamuffin sa:
Ursäkta om jag trampade på ömma Sthlms-tår, det var ett skämtsamt inlägg. Det jag ville belysa var att det som traditionellt betecknats som avfolkningsbygd kanske inte längre är det, eftersom de strömmarna nu går åt andra hållet. Det tycker iaf jag är intressant.

Nå, för mig är ju Uppsala också Stockholm så ni bor ju på samma ställe ;)

ooms sa:
GoranS sa:
ooms sa:
GoranS sa:
ooms sa:
GoranS sa:
ooms sa:
GoranS sa:
Stockholm?

Må så vara, det beror ju på vad man vill visa. Jag, och bevisligen massmedia som SVT och mitti, kan tycka att det är intressantare att konstatera att det som historiskt varit orsak till s.k. avfolkning (utflyttning av unga till större städer som Sthlm) nu tycks ha vänt och gå åt andra hållet.
I ingen av de två länkade artiklarna nämns vare sig termen avfolkning eller avfolkningsbygd så kopplingen mellan fenomenet och termen får nog du stå för ensam. Jag tycker det känns helt galet att koppla ihop termen med den mekanism som kanske historiskt sett varit den mest påtagliga orsaken till avfolkning. Är ungefär som att säga att brödtillverkningen i Sverige minskat sedan år 1930 för att det då huvudsakligen bakades bröd i hemmen och att det nu bakas mycket mindre bröd i hemmen medan det garanterat produceras enormt mycket mer bröd i fabriker så att den totala brödtillverkningen ökat. (Liknelsen är endast som illustration. Jag har inte kontrollerat fakta i målet vad gäller mängden hembakat bröd eller totala brödtillverkningen i Sverige.)

F.ö. har jag inga känslomässiga bindningar till om Stockholm växer eller krymper. Skulle befolkningen minska (mer än marginellt) har jag inget emot om du kallar det avfolkningsbygd. Så snacket om ömma Sthlms-tår är bara osakligt. Noterar f.ö. att "tekniken" att utmåla debattmotståndaren som en humorlös, lättkränkt typ bli allt vanligare. För sandlådediskussioner är det säkert bra. För att stärka din tes angående tolkningen av termen avfolkningsbygd kan jag dock inte se att detta tillför ett dyft.

Raggamuffin sa:
ooms sa:
GoranS sa:
Raggamuffin sa:

Är väl bäst att börja med att deklarera att jag inser att inlägget har en humoristisk ton.

En intressant fråga är om det på sikt kommer att bli så att Uppsala faktiskt kommer att ses som en del av Stockholm. Fortfarande finns ju områden mellan städerna där i alla fall jag tycker det känns som man är ute på landet. Dock minskar väl dessa områden i omfattning och någonstans bör man ju passera gränsen i människors medvetande mellan att Uppsala är en egen stad till att den är någon slags förort till Stockholm (om nu detta alls kommer att inträffa). Sundbyberg var ju t.ex. stad tidigare men få skulle väl nu hävda något annat än att det är en förort till Stockholm.

Senast ändrad:
Jolinwood sa:
Jag byter härmed ämne till Friskvårdsbidrag.

Om man har friskvårdspengar kvar, kan man köpa liftkort för januari 2020 med dem?
Bara du köper innan årsskiftet borde det vara ok. På mitt nuvarande jobb måste man även claima innan årsskiftet, på mitt förra (som hade benify) hade man även januari på sig att claima bidrag för föregående år (men utlägget måste vara gjort det år man claimar för). Men inga problem att det man köpt även gäller framåt så att säga. Jag köper t.ex. säsongskort på skidspår och det gäller ju fram till mars/april iaf.

Senast ändrad:
Raggamuffin sa:
ooms sa:
GoranS sa:
Raggamuffin sa:

+1. Förort till Stockholm.

marten_larsson sa:
Musette* har löst det genom att erbjuda tränarledda pass och inkludera en bikefit. Kostnaden är 2000kr/år. Gjorde en nyss.

*Cykelbutik i Malmö

Detta är andra året de gör det där. Gjorde du det även förra året, och fick igenom det? (Eller är det någon annan som gjorde det förra året och fick igenom det? (Gärna via genom Benify?))

Jag beslutade mig för att skippa det förra året pga risk för att Benify/Skatteverket sa nej, så det vore najs om andra har lyckats få det igenom nålsögat.

brickmule sa:
Pengen för 2020 löser sig med inbokade naprapatbesök. Behöver jag inte fundera mer på det i år.
Naprapati trodde jag räknades som sjukvård och därmed inte fungerade? Om inte naprapaten tänker på sanningen och fakturerar det som massage dvs. Har nämligen kollegor som muttrat över det länge.

Har actiway och frågade deras support idag om det går att använda bidragspengarna för zwift eller strava premium och fick svaret att då får jag isåfall kolla om dom apparna är knutna till actiway för det hade hon ingen aning om, kan tycka att sitter man på en support så borde man åtminstonde veta vilka appar som är knutna till actiway och fungerar.

Rattnalle sa:
brickmule sa:
Pengen för 2020 löser sig med inbokade naprapatbesök. Behöver jag inte fundera mer på det i år.
Naprapati trodde jag räknades som sjukvård och därmed inte fungerade? Om inte naprapaten tänker på sanningen och fakturerar det som massage dvs. Har nämligen kollegor som muttrat över det länge.

Naprapaten verkar ha tänjt lite på det hela. På kvittot står det specificerat som lätt friskvård. Behandlingarna behöver jag i vilket fall så då får massagen gå till friskvård istället.

MtbIte sa:
Har actiway och frågade deras support idag om det går att använda bidragspengarna för zwift eller strava premium och fick svaret att då får jag isåfall kolla om dom apparna är knutna till actiway för det hade hon ingen aning om, kan tycka att sitter man på en support så borde man åtminstonde veta vilka appar som är knutna till actiway och fungerar.

Man ser ju lätt vilka som är anslutna till actiway (det är inte så många) Om de inte är anslutna så är det enkelt att registrera egna kvitton via deras formulär. Det är bara att testa registrera kvittona från Swift och strava och se om det går igenom.

thomaslundstrom sa:
Detta är andra året de gör det där. Gjorde du det även förra året, och fick igenom det? (Eller är det någon annan som gjorde det förra året och fick igenom det? (Gärna via genom Benify?))

Jag beslutade mig för att skippa det förra året pga risk för att Benify/Skatteverket sa nej, så det vore najs om andra har lyckats få det igenom nålsögat.
Min arbetsgivare godkände Musettes paket iaf, så det kan funka för fler.

Jag funderar på om jag kan få betalt för ett liftkort i Schweiz. Ca 1600 kr. På Benify. Funkar det? Jag har ju inget organisationsnummer och mitt namn står inte på kvittot.

Jag funderar på om jag kan få betalt för ett liftkort i Schweiz. Ca 1600 kr. På Benify. Funkar det? Jag har ju inget organisationsnummer och mitt namn står inte på kvittot.
Nu var det några år sedan jag hade Benify, men vill minnas att det iaf då på kvitton över 1000kr krävdes namn och/eller pers.nr. Om det ändrats eller inte sedan dess har jag ingen aning om.

Nu var det några år sedan jag hade Benify, men vill minnas att det iaf då på kvitton över 1000kr krävdes namn och/eller pers.nr. Om det ändrats eller inte sedan dess har jag ingen aning om.
Fråm benify:
Screenshot_20200204-145616.png

Har 3000kr från arbetsgivaren i friskvårdsbidrag eftersom det är cykling som gäller, blir en hel del lopp per år tycker jag det är synd att inte de gäller på startavgift motionslopp att trampa en 10 mil bör vara nått om friskvård...

Det där exemplet på godkänt kvitto är nästan fånigt. Har aldrig fått något så tydligt från något gym eller liknande. Alltid är det något som saknas, men det har gått ändå.

Der där med 1000:- kan nog stämma, har något svagt minne av att jag hört det förut. Jag har i alla fall fått betalt för endags liftkort (i Sverige) utan namn på kvittot. Lägger ner det där med Schweiz, jag hittar nog något annat innan året är slut. En god anledning att åka till Järvsö i sommar om inte annat.

Det där exemplet på godkänt kvitto är nästan fånigt. Har aldrig fått något så tydligt från något gym eller liknande. Alltid är det något som saknas, men det har gått ändå.

Der där med 1000:- kan nog stämma, har något svagt minne av att jag hört det förut. Jag har i alla fall fått betalt för endags liftkort (i Sverige) utan namn på kvittot. Lägger ner det där med Schweiz, jag hittar nog något annat innan året är slut. En god anledning att åka till Järvsö i sommar om inte annat.
Alla svenska kassakvitton innehåller det mesta av det där. Norska också. Det är bara ditt namn >4000 kr som är utöver det normala som står på varenda ica-kvitto. Det är väl möjligtvis produktens namn som är lite kryptiskt ibland men t ex liftkort brukar ju vara utomordentligt tydligt typ "liftkort 2 dgr" eller nåt sånt.

Alla svenska kassakvitton innehåller det mesta av det där. Norska också. Det är bara ditt namn >4000 kr som är utöver det normala som står på varenda ica-kvitto. Det är väl möjligtvis produktens namn som är lite kryptiskt ibland men t ex liftkort brukar ju vara utomordentligt tydligt typ "liftkort 2 dgr" eller nåt sånt.
Ja, ICA har koll, men där brukar jag inte träna. Nu senaste året har till och med Lugnet i Falun förstått att skriva ut sin mommssats, så det blir ju bättre med tiden. Men så har det inte alltid varit, jag har haft kvitton med handskrivna org-nr och allt möjligt kladd.

Ja, ICA har koll, men där brukar jag inte träna. Nu senaste året har till och med Lugnet i Falun förstått att skriva ut sin mommssats, så det blir ju bättre med tiden. Men så har det inte alltid varit, jag har haft kvitton med handskrivna org-nr och allt möjligt kladd.
Notera att jag skrev kassakvitton. Små verksamheter som handskriver är en annan femma. Just liftkort tror jag aldrig jag fått ett kvitto för som inte uppfyller kraven.

Usch, nu påmindes jag vilket plotter det var att registrera kvitton i benify. Momssatser hit o dit, och ibland fanns inte ens den momssats man betalt valbar. Köpte man spårkort för längdåkning inkl dusch/bastu var det olika momssats på spåret o duschen, etc. Bättre på nya jobbet, bara fyll i belopp och vad det är, skicka in, klart. Pengarna kommer efter 2-3 dagar.

Hej,

Någon som vet vilken info som syns på ett zwift presentkort?
Enligt Benify så godkänner dem ett persent kort där namn och personnummer syns och arbetsgivaren har möjlighet att verifiera att man använder appen.

Nu har jag äntligen fått tillgång till friskvårdsbidrag.Jag har försökt läsa på lite men det verkar ju vara en djungel utan logik med många ja, nej, kanske osv. Kan någon hjälpa mej? Är strava, training peaks, Zwift och guided heroes okej? Anmälningsavgifter till motionslopp och föreningsavgift ej okej om jag förstått rätt. Andra tips på något som är godkänt?

Nu har jag äntligen fått tillgång till friskvårdsbidrag.Jag har försökt läsa på lite men det verkar ju vara en djungel utan logik med många ja, nej, kanske osv. Kan någon hjälpa mej? Är strava, training peaks, Zwift och guided heroes okej? Anmälningsavgifter till motionslopp och föreningsavgift ej okej om jag förstått rätt. Andra tips på något som är godkänt?
Kolla Skatteverkets information. Men i slutändan är det din arbetsgivare som bestämmer vilken delmängd därifrån som är ok, så första instans att fråga är arbetsgivaren. Bara för att nån här fått ditten o datten godkänt, innebär det inte att din arbetsgivare godkänner det.

Edit: Men det du skriver att anmälningsavgifter och föreningssvgifter inte är ok stämmer. Sedan finns en regel att enskild aktivitet inte får kosta över 1000kr (tror jag) heller. Appar gäller det vissa krav kring också.

Nu har jag fått backning av Benify; jag måste inkomma med ett stämplat/signerat intyg från dem med lite kompletteringar. Det blir intressant att se vad som händer; jag mailade just musette för att få hjälp av dem.

Återrapportering: med en komplettering/specifikation från Musette var det inga problem att få deras friskvårdspaket igenom Benify.

Hej,

Någon som vet vilken info som syns på ett zwift presentkort?
Enligt Benify så godkänner dem ett persent kort där namn och personnummer syns och arbetsgivaren har möjlighet att verifiera att man använder appen.

Uppdatering. Köpte års persentkort på zwift och skickade in kvittot till benify, funkade bra.

Funkar liftkort på Järvsö och i Åre? I så fall ser jag fram emot att köra det i sommar!

Tillbaka
Topp