Front-rack på en Bombtrack Hook EXT kokosgaffel?

kalis

Aktiv medlem
Jag vill ha en litet rack fram på min Bombtrack Hook EXT framgaffel. Gaffeln har såna trippel-hål för att fästa korgar/flaskhållare och ett hål undertill i kronan upp mot styrlagret. Jag kommer ha en lagom stor väska fram för ombyte, matlåda och liten laptop så vikten blir inte abnormt hög men kanske 5kg.

De är väl inte ultimat att hänga fästet för ett rack i det undre hålet eftersom vikten drar i gängorna - eller?
Vågar man borra ett nytt genomgående hål (horisontellt) geom kronan av gaffeln och montera racket i som vanligt - de har ju det från fabrik ibland tydligen!

Förlsag på andra lösningar mottages tacksamt! Och ja man kan ha skiten baktill där det finns massor av fästen.... men fram är hippare!

Bilagor

• bombtrack-hook-ext-3.jpg
    bombtrack-hook-ext-3.jpg
    42 KB · Besök: 67
Vilken vikt är gaffeln specad för? Den vikten brukar på kolgafflar gälla under förutsättning att den fördelas över alla tre skruvhål – exempelvis genom att använda en ”cargo cage”. Det är med andra ord kanske inte helt lämpligt att fästa racket med en skruv per gaffelben – kolla specifikationen för gaffeln. Vet inte hur man ska lösa det.

Jag tänker mig att racket fästs i 2-3 hål per gaffelben ja. Ska sätta en skena på gaffeln som racket sedan fästs på om jag inte hittar rack som fästs direkt i 3-håls fästet. Så vikten oroar jag mig inte för där.

Jag mailade Bombtrack för något år sedan och frågade vad de trodde om att sätta ett rack på denna gaffel.

Här är svaret:

Thanks for your message and your interest in Bombtrack. Unfortunately, racks and carbon are a very complicated combination.

Generally speaking none of our carbon forks are allowed to take the load of a front rack. The mounting points on our carbon forks are for mudguards and Anything cages. You shouldn’t have any problems with our fork while you keep the The Anything cages mounts weight under 1.5 kg per eyelet or 4.5 kg in total (mounted to three eyelets and considering the cages’ weight too).

Tillbaka
Topp